• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lång story.. Finns en milslång veckogammal diskussion i Paneristigruppen :)
Jag tror jag missade den första tolkningen då. Historiskt sett så finns det väl bara en "tolkning", dvs. att den här klockan gjordes under hot för nazister och bars av endast nazister. Diskussionen handlar ju om hur stora eller små växlar man ska dra av det. Eller har jag missat något då? Finns det folk som menar att den här klockan *inte* gjordes åt nazisterna?

Personligen så tycker jag att man inte förespråkar nazister genom att göra en reissue av 3646 i 721. Panerai säger ju inte "hej, det här är vår Kampschwimmer och jäklar vad vi gillar nazister". De håller sig till fakta generellt och säger inte att fascister är speciellt bra de heller, bara att de också bar Panerai.

Personligen så ogillar jag starkt både nazister och fascister. Rejält. Hade det kommit ut att Panerai aktivt stödjer nazister/fascister på något vis, så skulle jag sälja mina klockor.

Och till sakfrågan. Just 721 diggar jag inte sååå mycket, men jag har en 424 som har en tämligen lik historia.

Känner mig som Fonzie i Happy Days, för er som är så gamla. Nu ska vulgoitalienaren och jag äta middag. Jag behöver inte ens kamma mig.
D57A8EB4-05B3-466E-B409-B8D72A055C69.jpeg

Tänkte höra om intresset för vintage Panerai generellt har svalnat. Tycker priserna ligger på samma nivå som för typ 5 år sedan, då jag senast var sugen. Flera andra märken har ju dragit iväg ordentligt.
En fråga till, är box/papper m.m. sjukt viktigt om man någon gång skulle vilja sälja igen. Är lite sugen på en pre a.

Tänkte höra om intresset för vintage Panerai generellt har svalnat. Tycker priserna ligger på samma nivå som för typ 5 år sedan, då jag senast var sugen. Flera andra märken har ju dragit iväg ordentligt.
En fråga till, är box/papper m.m. sjukt viktigt om man någon gång skulle vilja sälja igen. Är lite sugen på en pre a.
Jag kan inte uttala mig om vintage priserna då jag inte var inne för 5 år sedan, så någon med mer erfarenhet får gärna svara. Men generellt vad gäller b&p så är det väl viktigt / bra att ha för de flesta köpare, men för en inbiten Paneristi så är det nästintill ett krav :)

Hej
Jag vet inte om det är rätt ställa för min fråga men jag är riktigt sugen på att slå till på en PAM00104 som säljes av Diamond Invest (se länk) och undrar helt enkelt om detta är ett bra köp som första exklusivare klocka? Är det något speciellt med just 104'an? :)
Klockan är uttagen i Spanien 2002 men saknar dokumenterad servicehistorik.

Länk till annonsen på Blocket: https://www.blocket.se/ostergotland/Panerai_Marina_Pam00104_76943413.htm?ca=9&w=3

Trevlig Fredagskväll!

Jag håller med om att det finns bättre val. Gillar du just 104 ska du leta efter en som inte har fått runda kanter från dålig polering, helst helt opolerad. Jag tycker det ser ut som att den här 104 har en klåpare förstört, men bilder kan luras. Gillar du lite äldre Panerai så finns det roligare modeller. Fortsätt sök är mitt råd.

Senast ändrad:
Jag håller nog med om att det

Jag håller med om att det finns bättre val. Gillar du just 104 ska du leta efter en som inte har fått runda kanter från dålig polering, helst helt opolerad. Jag tycker det ser ut som att den här 104 har en klåpare förstört, men bilder kan luras. Gillar du lite äldre Panerai så finns det roligare modeller. Fortsätt sök är mitt råd.

Nej jag är så pass färsk när det gäller Panerai att jag inte kan säga exakt vilken/vilka modeller jag är ute efter mer än att det ska vara en Luminor Marina och gärna så ny som möjligt som min budget tillåter.
Ska leta vidare och har skapat en köpes tråd i K&S som vi får hoppas ger resultat. :)
Intressant info ang poleringen, tack.

Tillbaka
Topp