• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ni allla brukar ha bra koll överlag. Kommer hem och ser att sambon lagt min 610 på en trådlös högtalare. Är det kört och klockan är magnetiserad? Hur vet man om den är magnetiserad? Kan några andra skador ha uppkommit? Borde jag dra ut kronan och låta den vila tills ad kollat den?
Låg nog där mellan 10 och 20 min
Jag tror inte det spelar så stor roll, men du märker det på att den börjar gå för fort eller för sakta i jämförelse med tidigare. Prova mot kylskåpsdörren. Fastnar den så lämna in den för avmagnetisering, annars är det nog lugnt. :)

• Like
Reactions: kmg
Jag tror inte det spelar så stor roll, men du märker det på att den börjar gå för fort eller för sakta i jämförelse med tidigare. Prova mot kylskåpsdörren. Fastnar den så lämna in den för avmagnetisering, annars är det nog lugnt. :)
Hahaha. Näää. :)

Ni allla brukar ha bra koll överlag. Kommer hem och ser att sambon lagt min 610 på en trådlös högtalare. Är det kört och klockan är magnetiserad? Hur vet man om den är magnetiserad? Kan några andra skador ha uppkommit? Borde jag dra ut kronan och låta den vila tills ad kollat den?
Låg nog där mellan 10 och 20 min
Mät gångavvikelsen under det komna dygnet bara och se hur det ser ut. Diffar det mycket så kan du ju kila in för avmagnetisering bara.

Hoppas ni får en trevlig lördagkväll 'risti

IMG_20171216_183032_859.jpg

Börjar bli dags för att ta in en till PAM.

Vore kul med lite inspel och dialog med fellow ristis.

Efter att ha kört runt ett antal modeller har jag senaste tiden rockat min ”Zero thousand”. Klockan som var med mig till Neuchâtel tidigare i år och som är så avskalad och klassisk. Helt enkelt en stabil Panerai.

F58BC650-4B29-4EAB-A00A-3799FDB323E1.jpeg

Tanken är att komplettera med en till PAM nu.

Några grundtankar - 47mm har jag kört i både 422 och 587 och även om jag enkelt bär upp dem kan jag tycka de tar för mycket uppmärksamhet på handleden.

42mm blir lite för liten för mig och tappar mycket Panerai känsla.

Således är 44 eller 45 mm preferensen i storlek.

Sen har vi valet mellan Radiomir eller Luminor, båda modeller är grymma även om jag aldrig ägt en klassisk Radiomir.

Jag som person kör på jobbet ofta skjorta och jeans med en kavaj imellanåt. På fritiden gillar jag gärna lite outdoor känsla på mina kläder.

Har stirrat mig in på följande just nu

10DC1242-E239-469C-97DF-A8690B7FE2F8.jpeg

PAM1024 - Submersible
En automatisk cosc dykare som blivit lite kult nästan och har sin historia i 2000-talet. Tuff, ruggad och lite annorlunda helt enkelt. Nya referensen har nytt ETA-baserat urverk istället för gamla Valjoux. 50h PR är väl största skillnaden mellan dem.

+ Automatiskt urverk
+ Datum (då min Zero saknar detta kan det vara nice)
+ Sportig och sjukt snygg på gummi
+ Skiljer sig från mer standard Panerai
+ Funkar med mina befintliga 24mm band

- Datumbubblan kan vara ett minus, oklar på denna punkt
- Inte lika klassisk och bandvänlig som ex Radiomir eller mer klassisk Luminor
- Stängd 6a (förvisso kanske helt rätt med tanke på ”modern design”)

85DFD55C-A7E5-4887-8AEE-7CD170792E24.jpeg

Radiomir Black Seal 380

En Logo Base modell precis som min Zero. En mycket smakfull tavla som lyfts av loggan som jag älskar på min Zero. Lite mer dressad känsla men bör även funka till tisha men upplevs inte speciellt sportig alls. Manuellt urverk i all sin enkelhet.

Klassisk 1930-känsla med wirelugs och andas DNA plus en skön öppen 6a. Bandvänlig för olika läder med vintage känsla. Ev minus för meckigt att skruva wirelugs?

Just ju osäker på storlek på banden? Klarar den inte 24mm är det klart ett minus då mina nuvarande band inte funkar.

+ En mer klassisk modell med DNA
+ Mer bandvänlig kameleont
+ Snygg tavla med loggan
+ Underbar ”lök-krona”

- Manuellt igen, ibland är det fan skönt att slippa dra upp (stressad vardag)
- Kanske för dressad?
- Svårt med bandbyten pga wirelugs

Som sagt lite tankar och funderingar från mig.

Tar gärna emot trådens sköna kommentarer, hejarop och burop samt kanske även förslag på andra modeller.

Budget runt 55’

Börjar bli dags för att ta in en till PAM.

Vore kul med lite inspel och dialog med fellow ristis.

Efter att ha kört runt ett antal modeller har jag senaste tiden rockat min ”Zero thousand”. Klockan som var med mig till Neuchâtel tidigare i år och som är så avskalad och klassisk. Helt enkelt en stabil Panerai.

F58BC650-4B29-4EAB-A00A-3799FDB323E1.jpeg

Tanken är att komplettera med en till PAM nu.

Några grundtankar - 47mm har jag kört i både 422 och 587 och även om jag enkelt bär upp dem kan jag tycka de tar för mycket uppmärksamhet på handleden.

42mm blir lite för liten för mig och tappar mycket Panerai känsla.

Således är 44 eller 45 mm preferensen i storlek.

Sen har vi valet mellan Radiomir eller Luminor, båda modeller är grymma även om jag aldrig ägt en klassisk Radiomir.

Jag som person kör på jobbet ofta skjorta och jeans med en kavaj imellanåt. På fritiden gillar jag gärna lite outdoor känsla på mina kläder.

Har stirrat mig in på följande just nu

10DC1242-E239-469C-97DF-A8690B7FE2F8.jpeg

PAM1024 - Submersible
En automatisk cosc dykare som blivit lite kult nästan och har sin historia i 2000-talet. Tuff, ruggad och lite annorlunda helt enkelt. Nya referensen har nytt ETA-baserat urverk istället för gamla Valjoux. 50h PR är väl största skillnaden mellan dem.

+ Automatiskt urverk
+ Datum (då min Zero saknar detta kan det vara nice)
+ Sportig och sjukt snygg på gummi
+ Skiljer sig från mer standard Panerai
+ Funkar med mina befintliga 24mm band

- Datumbubblan kan vara ett minus, oklar på denna punkt
- Inte lika klassisk och bandvänlig som ex Radiomir eller mer klassisk Luminor
- Stängd 6a (förvisso kanske helt rätt med tanke på ”modern design”)

85DFD55C-A7E5-4887-8AEE-7CD170792E24.jpeg

Radiomir Black Seal 380

En Logo Base modell precis som min Zero. En mycket smakfull tavla som lyfts av loggan som jag älskar på min Zero. Lite mer dressad känsla men bör även funka till tisha men upplevs inte speciellt sportig alls. Manuellt urverk i all sin enkelhet.

Klassisk 1930-känsla med wirelugs och andas DNA plus en skön öppen 6a. Bandvänlig för olika läder med vintage känsla. Ev minus för meckigt att skruva wirelugs?

Just ju osäker på storlek på banden? Klarar den inte 24mm är det klart ett minus då mina nuvarande band inte funkar.

+ En mer klassisk modell med DNA
+ Mer bandvänlig kameleont
+ Snygg tavla med loggan
+ Underbar ”lök-krona”

- Manuellt igen, ibland är det fan skönt att slippa dra upp (stressad vardag)
- Kanske för dressad?
- Svårt med bandbyten pga wirelugs

Som sagt lite tankar och funderingar från mig.

Tar gärna emot trådens sköna kommentarer, hejarop och burop samt kanske även förslag på andra modeller.

Budget runt 55’
Har du kollat 1312?
C2202E6C-C74D-4BDA-AA03-9DE65D65E53F.jpeg

Tillbaka
Topp