Samlar lite reflektioner över känslan efter SIHH, en mässa som för många nog var en viktig indikation på hur det står till hos Panerai.
I vanlig tågordning släpper man enbart officiellt ett par klockor och resten visas vid VIP visningar som sedan "läcker" ut (nej VIP får ju inte skriva på något NDA mig veterligen, pressen däremot får det, så Panerai förstår ju självklart att det sprider som en löpeld).
Samtidigt som man får ett "buzz" kring de "läckta modellerna" så Panerai missar enligt mig helt möjligheten att kontrollera diskussionen och sätta kontexten för sina modeller. Att man väljer att bryta sig ut från att enbart tillverka klockor baserat på sitt DNA känns rimligt och man vill ju troligen bredda målgruppen. Men att göra det utan att sätta ramarna kring det känns jävligt klåpigt. Tyvärr blir ju de Paneristi, som för märket har varit enormt viktigt sen 2000, extremt skeptiska och eftersom det inte finns någon ram eller kontext eller förklaring så skapar sig alla en egen bild. Tyvärr blir den nu negativ och Panerai missar helt enkelt att kontrollera dialogen (the buzz) som förs i sociala medier osv.
Panerai borde värdesätta Paneristi världen över och engagera sig i dialogen och styrkan bakom den "rörelsen" mer, det har man nog tappat lite.
De klockor man faktiskt då "officiellt" lanserade så såg jag en ljusning i att man försöker lyfta basmodellerna och ena dem med inhouse-urverk, logga osv. Smör och bröd modeller säljer ALLTID bäst. Jag själv kanske inte riktigt förstår varför man designar om boettlocket för att få den att se skruvad ut även fast de fortsätter att vara påtryckta. 100 meter diskussionen känns enligt mig rätt löjlig i sak (och funktion) och är nog mest en sak puristerna hakar upp sig på (och ja de nya springbarsen är fruktansvärt bekväma när man byter band konstant). Öppen 6/9 är nog också en purist-diskussion där jag nog däremot personligen gillar öppen 6/9 bättre designmässigt.
Utökningen av DUE finns det såklart en rätt förståelig tanke bakom även om själva klockorna inte tilltalar mig personligen, förhoppningsvis gör detta att fler kvinnor väljer Panerai och att man hittar nya målgrupper som får upp ögonen för Panerai.
Teknikmässigt visar man att man fortsatt är uppfinningsrik med allt från 3D printade klockor till BMG Tech (skumt att vi inte såg något nytt här med det materialet) men det känns som glappet mellan just teknik och marknad är avgrundsdjupt. Få ihop storyn, få ihop vilket budskap man vill signalera med varumärket och exekvera därefter.
Fortsatt optimistisk är jag, jag hoppas på att det nya ledarskapet på Panerai kan medföra ett mer slipat Panerai som faktiskt inser och tar tag i den utmaning man står inför när man går ifrån ett extremt nischat varumärke till en lite större spelar på marknaden. Växtverk? Ja troligen, som utan tvekan baserar sig i ledarskapet.
Sen är ju den eviga frågan, vad vill storebror Richemont att Panerai ska vara, vågar man inte släppa loss vissa saker för rädslan att konkurrera ut andra märken i portföljen osv, det pusslet är nog fan inte helt enkelt att lägga troligen.