• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gammal och semigammal Panerai för inspirationens skull.
170228_panerai_3646_typec.jpg
gordon372-008a.jpg
Panerai-Luminor-Submersible-Daylight-5218-207A.jpg
images.jpeg
images-2.jpeg
images-3.jpeg
Panerai-Radiomir.jpg
Panerai_watch_bathometer_compass_1000-570x380.jpg
panerai_3646_1010024_dial_shot.jpg

PAM010 från slutet av 1990-talet.
Unknown.jpg

Det har kliat lite allt för länge efter en Panerai nu sen jag sålde min 632:a..
Hunnit blåsa igenom både den och en 590 innan.

9A123BC4-165E-4EBD-B7D2-0CAC6B07F77F.jpeg
9CF0272C-2997-4D5E-8ADB-184406D1CF12.jpeg

682:an lockade i höstas, men är lite för lik en annan klocka jag har.. Så den åker för nu.
Har ju alltid tyckt att 44 mm eller mindre är idealiskt. Men nu när jag ser 372 & 422 på 47 mm blir jag sugen igen.. Fan.

För er som har haft både 44 och 47
Känns det så mycket skillnad i storleken? Ändå rätt stora oavsett
Det beror på vilken klocka faktiskt. en 44mm Luminor är ju "minst", en 44mm ny 1950 är ganska "liten", en 44mm gammal 1950 är klart stor (förutom de som är manuella då som är mittemellan), och exempelvis då en 47mm 1950 känns nästan mindre än den sistnämnda. En 47mm Radiomir är definitivt mindre i känsla på armen än en gammal 44mm 1950. Så ... gå och prova! :D Eller säg åtminstone vilka referenser du tänker på i jämförelsen.

• Like
Reactions: PJW
Det beror på vilken klocka faktiskt. en 44mm Luminor är ju "minst", en 44mm ny 1950 är ganska "liten", en 44mm gammal 1950 är klart stor (förutom de som är manuella då som är mittemellan), och exempelvis då en 47mm 1950 känns nästan mindre än den sistnämnda. En 47mm Radiomir är definitivt mindre i känsla på armen än en gammal 44mm 1950. Så ... gå och prova! :D Eller säg åtminstone vilka referenser du tänker på i jämförelsen.

Jag har testat 111 och 632 :)
Även om en sub lockar mest så är ju 422 som har bäst tavla
+ upp i pris verkar ju alla roliga vara 47mm
Men säg 632 vs 422 då :)

• Like
Jag har testat 111 och 632 :)
Även om en sub lockar mest så är ju 422 som har bäst tavla
+ upp i pris verkar ju alla roliga vara 47mm
Men säg 632 vs 422 då :)
Då vill du framförallt ha koll på horn till horn-längden och hur din handled är formad. 422 ligger plattare på handleden, så är den bullig så känns det jobbigt. Och hornen sticker ut ganska ordentligt, klockan är 56,5mm lång.

Det har kliat lite allt för länge efter en Panerai nu sen jag sålde min 632:a..
Hunnit blåsa igenom både den och en 590 innan.

682:an lockade i höstas, men är lite för lik en annan klocka jag har.. Så den åker för nu.
Har ju alltid tyckt att 44 mm eller mindre är idealiskt. Men nu när jag ser 372 & 422 på 47 mm blir jag sugen igen.. Fan.

Det går inte att vara pannalös, det är många som prövat och fallit tillbaka. Bara inse fakta :)
Jag tycker att 372 & 422 är två av de grymmaste pannorna du kan hitta (från standardsortimentet that is).

IMG_2725.jpg

Funderade lite för länge och såg nu att 380 som låg ute nu var onhold. Fakkkkkk! Skulle klipp den i förmiddags när den kom ut

Det går inte att vara pannalös, det är många som prövat och fallit tillbaka. Bara inse fakta :)
Jag tycker att 372 & 422 är två av de grymmaste pannorna du kan hitta (från standardsortimentet that is).

IMG_2725.jpg

Har för mig att det är @Palenkovich mantra. :D. Eller är det hotel California?

Får helt enkelt testa, inte så mycket svårare än så. Är nog inte så djupt att jag har lämnat standard-träsket än, men en dag. Vem vet. En sak som är säker är att nästa inte får vara en base.

• Like
Hehe ja den hade jag osså köpt faktiskt. Men inte för att jag gillar vita tavlor ;)

Jo, men det intressanta är att att 114 ändrade min uppfattning helt om vad jag tyckte om vita pannor. Men sen är alla olika, för vissa kan det växa på en och för andra ändras inget. Vi får se om ett par år.. det kan ju tom bli som så att du kommer vara den som promotar vita pannor då ;-)

Tillbaka
Topp