• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur kommer detta sig att urverket på denna 422 från 2017 ser annorlunda ut än bilden på panerais webbsida?

RUG8jC1.jpg

r0tacDe.jpg

Uppdaterad version?

Fan vad det rycker i Panna-tarmen helt plötligt. Har sagt åt mig själv att ta det lugnt med flippandet och har inte råd med att köpa utan att annat lämnar... gaaah. :bawling: Vill också behålla det jag har men även ha en panna igen. Visst är Sms-lån ok i just sånna här fall? Det är ju ändå för en god sak så att säga... :D

Fan vad det rycker i Panna-tarmen helt plötligt. Har sagt åt mig själv att ta det lugnt med flippandet och har inte råd med att köpa utan att annat lämnar... gaaah. :bawling: Vill också behålla det jag har men även ha en panna igen. Visst är Sms-lån ok i just sånna här fall? Det är ju ändå för en god sak så att säga... :D
Som jag i dessa sammanhang citerat så många gånger förr...
"You can check out any time you like,
But you can never leave"..

Gött ju! Vad är det för modell som lockar?

Nä kostnaden känns väl inte som huvudorsaken om inte fler urverkstyper kan dela på samma delar i större utsträckning än tidigare, då skulle det vara mer rationellt.

Jag måste fråga ... är andra tillverkare mindre gåtfulla?

Strunt i alla andra tillverkare! Vi befinner oss i paneraitråden. Här är det enbart Panerai (och kanske dess riktiga skapare, Rolex) som gäller.
Stör jag dig med min ironi?

Men om du vill ha ett riktigt svar - nej, inte alla är lika gåtfulla. Nomos Glashutte till exempel kan man ställa rätt så nördiga frågor till och få väldigt bra svar väldigt lätt.

Det är lite oklart när övergången är tänkt att ske. Kan handla om att göra sig av med alla ”gamla” p.3000 först. Vem vet?.. Panerai är ju en gåtfull tillverkare ;)
Panerai gör, som jag förstår det, precis så. De tömmer lagren de har med urverk och rullar därefter ut uppdaterade verk. Finns ingen brytpunkt vid ett visst datum. Vet iofs inte om detta tillvägagångssätt skiljer sig från andra tillverkare (vore ju kapitalförstöring att skrota färdiga verk...)?

Lite spännande är ju iofs att man inte vet hur länge vissa modeller finns kvar. Ex pam 1000 och pam 632 kommer finnas kvar så länge de har modellernas modifierade eta-verk i lager. Men de gör inga nya moddade eta-verk. Har de sista tillverkats eller ligger 500 verk på hög? lite oklart...

Strunt i alla andra tillverkare! Vi befinner oss i paneraitråden. Här är det enbart Panerai (och kanske dess riktiga skapare, Rolex) som gäller.
Stör jag dig med min ironi?

Men om du vill ha ett riktigt svar - nej, inte alla är lika gåtfulla. Nomos Glashutte till exempel kan man ställa rätt så nördiga frågor till och få väldigt bra svar väldigt lätt.
Jag var allvarlig i min fråga. Jag är enbart Panerainörd så jag förundras ibland över jämförelser med andra märken. Tack för svaret.

Jag var allvarlig i min fråga. Jag är enbart Panerainörd så jag förundras ibland över jämförelser med andra märken. Tack för svaret.

Inga problem.
Det kan vara befriande att köra med ett märke.
Däremot tycker jag att det kan vara nyttigt att jämföra olika klocktillverkare - det är ju samma produkt de tar fram. Om man undviker AD i sin kommunikation eller jakt efter informationen ser man väldigt tydliga skillnader. Sedan handlar mycket om hur stor den korporativa delen i ett företag i ett företag. Ju större den blir desto svårare är det att gräva djupt.

Panerai gör, som jag förstår det, precis så. De tömmer lagren de har med urverk och rullar därefter ut uppdaterade verk. Finns ingen brytpunkt vid ett visst datum. Vet iofs inte om detta tillvägagångssätt skiljer sig från andra tillverkare (vore ju kapitalförstöring att skrota färdiga verk...)?

Lite spännande är ju iofs att man inte vet hur länge vissa modeller finns kvar. Ex pam 1000 och pam 632 kommer finnas kvar så länge de har modellernas modifierade eta-verk i lager. Men de gör inga nya moddade eta-verk. Har de sista tillverkats eller ligger 500 verk på hög? lite oklart...

Nej men precis. Just att de gör slut på det gamla innan de börjar med det nya är inget konstigt. Men den tekniska nördiga informationen som vi här går igång på är rätt så svårt att få tag i. Vad är komposit för material? Vad har p.2002 för lift angle? Varför bytte man formen på kronskyddet på Luminor boett runt år 2000? Osv. Inte så att jag måste kunna få svaren men det är lite kul med sånt. Inte för att jämföra, men IWC har en unik lösning med collectors forum där man kan ställa frågor och med stor sannolikhet få ett bra svar från någon kunnig som har tillgång till informationen själv eller från en moderator som fick svaret från inuti.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp