Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag förstår tankegången men tycker att det är en tankevurpa. Argumenten (inte av er alltså, utan mer allmänt) som jag upplever har framförts har varit att det är 100 m som är problemet. Ännu roligare är det att det även innan snap back-modellerna typ fanns fler modeller med 100 än 300 m wr.Jag säger som @azcii att det är nedgraderingen som är grejen.
Här är ett lite tunnare i fransk ammo som jag beställt av @MickeJ . Ett tips bara.Har någon förresten tips på var man finner snygga band med 26/22mm bredd (för det är väl passande 380)? Hittar mest 24mm ute. Letar främst efter något ljusbrunt lite tunnare.
En NOS, inte illa pinkat..Det här priset är spännande. https://www.tapatalk.com/groups/Paneristi/fs-panerai-pam-382-bronzo-bnib-s-g-t72783.html
Ruskigt snygg, tack!
och inte så dyrt om man jämför vad det kan kosta i den här världen.Ruskigt snygg, tack!
Jag förstår tankegången men tycker att det är en tankevurpa. Argumenten (inte av er alltså, utan mer allmänt) som jag upplever har framförts har varit att det är 100 m som är problemet. Ännu roligare är det att det även innan snap back-modellerna typ fanns fler modeller med 100 än 300 m wr.
Men hur var det nu då? Det är ju inget vanligt snap caseback.Håller med dig. 100m är mer än tillräckligt. Även 30m stör jag mig inte på. Däremot tycker jag att en snap caseback är en billig lösning och det förstör känslan av att du har en fin klocka.
Men hur var det nu då? Det är ju inget vanligt snap caseback.
Beror på klockan tycker jag.. 30m på en tunn dressare kan jag väl förstå .. men 30m på en tjock dykare gör mig avtändHåller med dig. 100m är mer än tillräckligt. Även 30m stör jag mig inte på. Däremot tycker jag att en snap caseback är en billig lösning och det förstör känslan av att du har en fin klocka.
Finns bara ett svar: behålla båda!
Nu är jag part i målet eftersom du tog upp 388 som jag har till försäljning här. Trots det ska jag göra mitt yttersta för att förhålla mig objektivt eller nej, jag säger vad jag tycker och det blir subjektivt. Nu vet du var jag står. Jag provade en massa klockor innan jag köpte 388. Till sist var det en Panerai jag skulle ha och då som helt grön tyckte jag mest om den här och så klart var den till en kostnad jag inte ville överstiga. Mina preferenser var då som nu, med datum, subsekund och sandwishtavla. Jag gillade och gillar fortfarande designen. Nu vet jag mer och jag vet att folk här helst vill ha tunnare och renare tavlor. Jag tror det skiljer 2 mm (jag kommer att bli tokrättad om jag har fel) mellan 380 och 388 på höjden. Jag har stört mig mer på storleken än på höjden. Flera här vet att min graal är 103 som är 40 mm. Jag stannar där. Hoppas att du hittar din första Panerai. Det lär inte bli den sista när du väl trampat ut i träsket, men det har du säkerligen förstått om du läst hela tråden.Glad påsk! Nu har jag plöjt alla 837 sidor!
Kul att se så många från starten i denna tråd som fortfarande håller fanan högt! Snöade nyss in på Panerai och är väl i startgroparna för att komma underfund vilken som blir första
panna!
Så hoppas man kan få lite hjälp:
Det jag kommit fram till att jag vill ha:
Sandwich(inte ett måste men men)
Automatiskt
Datum
Liten sekundvisare
Dem modellerna som jag har kommit fram till som bör fungera då jag har lika stora handleder som @Ernesto och @StarMan ,och sedan va inom budget 30-50k-ish:
380 provade denna idag och satt riktigt bra, saknar dock datum och sandwich
388: är den lika till storlek som 380 eller större då den är automat(tänkte på höjden)?
505: har ju allt, ligger högt upp på min lista. Dock väldigt lite keramiska och komposit här på KS känns det som.
Provade även en 1499 idag och den kändes väldigt hög, bygger 392/1392, 312/1312 lika mycket på höjden som 1499?
Återkoppla gärna med fler refs som kan tänkas passa in!
Blev ett långt inlägg det här
Tack på förhand
Mvh Magnus
PS. Anledningen till att jag ändå gör en ”hjälp” mig post trots efter att ha plöjt alla 800+ sidor är att det alltid kul att se hur folks tänk, insikt förändrats över tid, och att jag tror dem flesta i denna tråd gillar att vara hjälpsammad.s
Glad påsk! Nu har jag plöjt alla 837 sidor!
Kul att se så många från starten i denna tråd som fortfarande håller fanan högt! Snöade nyss in på Panerai och är väl i startgroparna för att komma underfund vilken som blir första
panna!
Automatiskt
Datum
Liten sekundvisare
Dem modellerna som jag har kommit fram till som bör fungera då jag har lika stora handleder som @Ernesto och @StarMan ,och sedan va inom budget 30-50k-ish:
388: är den lika till storlek som 380 eller större då den är automat(tänkte på höjden)?
505: har ju allt, ligger högt upp på min lista. Dock väldigt lite keramiska och komposit här på KS känns det som.
Provade även en 1499 idag och den kändes väldigt hög, bygger 392/1392, 312/1312 lika mycket på höjden som 1499?
Tack på förhand
Mvh Magnus
PS. Anledningen till att jag ändå gör en ”hjälp” mig post trots efter att ha plöjt alla 800+ sidor är att det alltid kul att se hur folks tänk, insikt förändrats över tid, och att jag tror dem flesta i denna tråd gillar att vara hjälpsammad.s
Nu är jag part i målet eftersom du tog upp 388 som jag har till försäljning här. Trots det ska jag göra mitt yttersta för att förhålla mig objektivt eller nej, jag säger vad jag tycker och det blir subjektivt. Nu vet du var jag står. Jag provade en massa klockor innan jag köpte 388. Till sist var det en Panerai jag skulle ha och då som helt grön tyckte jag mest om den här och så klart var den till en kostnad jag inte ville överstiga. Mina preferenser var då som nu, med datum, subsekund och sandwishtavla. Jag gillade och gillar fortfarande designen. Nu vet jag mer och jag vet att folk här helst vill ha tunnare och renare tavlor. Jag tror det skiljer 2 mm (jag kommer att bli tokrättad om jag har fel) mellan 380 och 388 på höjden. Jag har stört mig mer på storleken än på höjden. Flera här vet att min graal är 103 som är 40 mm. Jag stannar där. Hoppas att du hittar din första Panerai. Det lär inte bli den sista när du väl trampat ut i träsket, men det har du säkerligen förstått om du läst hela tråden.
Jag kan svara att 392, 312, etc bygger typ 2,5mm mer på höjden deras 1xxx-motsvarigheter. Så om du tyckte 1499 är hög... Well, då får du nog välja bort datum.och automatisk.
Hade jag skaffat *en* Panerai *just nu* så hade det blivit en 1312, tveklöst. Jag tycker den sitter så klockrent på handleden och är lagom tjock. De tunnare tappar Panerai-känsla.Misstänkte lite att det kunde vara så... får ta mig till ad igen och kolla om dem har 1392/1312 inne så man får prova lite mer.... båda dem refsen är riktigt nice i övrigt...
Hade jag skaffat *en* Panerai *just nu* så hade det blivit en 1312, tveklöst. Jag tycker den sitter så klockrent på handleden och är lagom tjock. De tunnare tappar Panerai-känsla.![]()
Om du har liten handled så är det ju 1392, men dens dimensioner är något annorlunda och bygger lite mer på höjden. Dock så är 1499 identisk med 1312 ...Jo en panna nu för mig blir också ett komplement till övriga klockor som används, dvs vill ha in något som blir lite udda/större... annars just radiomir med wirelugs satt riktigt bra på liten handled... btw riktigt brutal samling du samlat på dig @mårt
Om du har liten handled så är det ju 1392, men dens dimensioner är något annorlunda och bygger lite mer på höjden. Dock så är 1499 identisk med 1312 ...
Tack.Jag ska nog se till att behålla den så och dra in den där annonsen jag har liggandes...
Ja, alltså, min åsikt är ju att det är ganska få OEM-band som är sköna från början, men det finns massor med aftermarket som är underbara direkt. Jag har ett som @MickeJ har snickrat ihop på min 1359 som sitter som en smäck.Ska se till att få provat en 1312 igen o se... blir ju en stor skillnad när bandet väl är lite inkört också, när man väl provar i butik så är ju banden styva och sitter lite sådär....
Och för övrigt ... https://klocksnack.se/threads/nytt-pris-28-3-panerai-1312-·-1950-·-44-mm.89011/Ska se till att få provat en 1312 igen o se... blir ju en stor skillnad när bandet väl är lite inkört också, när man väl provar i butik så är ju banden styva och sitter lite sådär....
Klena handleder är en förbannelse om man gillar Panerai. Det här har jag kommit fram till att funkar hyfsat på mina 16.5cm:Glad påsk! Nu har jag plöjt alla 837 sidor!
panna!
Automatiskt
Datum
Liten sekundvisare
Tack på förhand
Mvh Magnus
En 416 också...Tack, har koll på varenda sälj annons
Finns ju en 1312, 1392, 505, 388 ute nu![]()