• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kalla mig feg om ni vill men personligen blir ett lila band lite för mycket. Panerai är ju väldigt mycket sommarklocka redan i sin storlek och sitt formspråk men för att matcha sommarens övriga attribut så kommer jag nog att välja ett band i ljus mocka för att matcha skor eller bälte i sommar

Kalla mig feg om ni vill men personligen blir ett lila band lite för mycket. Panerai är ju väldigt mycket sommarklocka redan i sin storlek och sitt formspråk men för att matcha sommarens övriga attribut så kommer jag nog att välja ett band i ljus mocka för att matcha skor eller bälte i sommar
You are still in the comfort zone :D. Kom igen nu.

Var det någon som sade lila band? :cigar: bjuder på gammal watch-in-hand-shot.

20170521_172643.jpg

Jag sitter och läser gamla diskussioner i den här tråden. Tack @kmg @MaziK @Matts @stelah @MickeG @micke_s @Palenkovich och många fler för en himla bra tråd.
Tack för det. Det finns en ödmjukhet, tolerans och inkluderande inställning i det som skrivs i tråden. Jag vet inte varför det blivit så, men det är väl för att alla som skriver är sådana. Det finns utrymme för oliktänkande, nytänkande och tradition som jag känner mig lugn i. Tack alla för alla bidrag och raka rör.

Tack för det. Det finns en ödmjukhet, tolerans och inkluderande inställning i det som skrivs i tråden. Jag vet inte varför det blivit så, men det är väl för att alla som skriver är sådana. Det finns utrymme för oliktänkande, nytänkande och tradition som jag känner mig lugn i. Tack alla för alla bidrag och raka rör.
Jag satt och läste lite jag med precis och såg några av mina inlägg 2014 (med ett annat konto innan jag skapade azcii, kontot gick att koppla till mig IRL så jag skapade ett nytt konto). Märker direkt hur jävla mycket man ändrats sen dess. Kunde inte tänka mig ha något annat än en Radiomir med base dial och wirelugs var absolut no-no. Luminor gillade jag inte men de var ändå lite coola. Submersible ska vi inte ens snacka om - fanns inga fulare klockor. Detta var alltså innan jag köpte min första panna.

Ska jag vara ärlig så är ni grabbar den största anledningen till att jag är Panerista på heltid nu (ja, förutom en Citizen NB0040 då). Spenderar ju 98% av min tid på KS i denna tråd.

Jag satt och läste lite jag med precis och såg några av mina inlägg 2014 (med ett annat konto innan jag skapade azcii, kontot gick att koppla till mig IRL så jag skapade ett nytt konto). Märker direkt hur jävla mycket man ändrats sen dess. Kunde inte tänka mig ha något annat än en Radiomir med base dial och wirelugs var absolut no-no. Luminor gillade jag inte men de var ändå lite coola. Submersible ska vi inte ens snacka om - fanns inga fulare klockor. Detta var alltså innan jag köpte min första panna.

Ska jag vara ärlig så är ni grabbar den största anledningen till att jag är Panerista på heltid nu (ja, förutom en Citizen NB0040 då). Spenderar ju 98% av min tid på KS i denna tråd.
Det är intressant hur man kommit in i intresset. Min väg in var när jag sålt min Omega Seamaster Planet Ocean XL, 45 mm. Jag skulle inte ha någon klocka alls var tanken, men det höll några månader innan jag började se mig om efter något nytt. Helt utan att ha hört talas om Panerai, blev det 388:an. Den passade mig bättre då, eftersom jag alltid gick mer dressat och jag tyckte den hade attityd. Jag var så klart van vid 45 mm så det var inget berg att bestiga. Jag minns att jag tyckte att tavlan var så ren och välbalanserad, likaså boettens eliptiska kuddform. Inte hade jag kunnat drömma om att det fanns de som sökte ännu plattare och ännu renare tavlor. Visst han man förändrat sin syn på klockor, men ursprungspreferensen som jag hade då finns kvar lika starkt idag, med tillägget att Luminor och Submersible har tillkommit. Sub utmanar nog mest den som är sökande i denna djungel tror jag, men ger mest tillbaka till den som tar steget.

Senast ändrad:
Det är intressant hur man kommit in i intresset. Min väg in var när jag sålt min Omega Seamaster Planet Ocean XL, 45 mm. Jag skulle inte ha någon klocka alls var tanken, men det höll några månader innan jag började se mig om efter något nytt. Helt utan att ha hört talas om Panerai, blev det 388:an. Den passade mig bättre då eftersom jag alltid gick mer dressat och jag tyckte den hade attityd. Jag var så klart van vid 45 mm så det var inget berg att bestiga. Jag minns att jag tyckte att tavlan var så ren och välbalanserad, likaså boettens eliptiska kuddform. Inte hade jag kunnat drömma om att det fanns de som sökte ännu plattare och ännu renare tavlor. Visst han man förändrat sin syn på klockor, men ursprungspreferensen som jag hade då finns kvar lika starkt idag, med tillägget att Luminor och Submersible är riktigt fina. Sub utmanar nog mest den som är sökande i denna djungel, tror jag, men ger mest tillbaka till den som tar steget.
Mina preferenser ligger kvar hos mig också. Men jag har vidgat mina vyer. Älskar 372, precis som jag gjorde för 4 år sen. Men idag älskar jag även hur BMG-techen ser ut, något jag absolut inte hade gjort då.

Det som fick upp mitt intresse för Panerai var Arnold och Stallone , hur patetiskt det än låter.

Mina preferenser ligger kvar hos mig också. Men jag har vidgat mina vyer. Älskar 372, precis som jag gjorde för 4 år sen. Men idag älskar jag även hur BMG-techen ser ut, något jag absolut inte hade gjort då.

Det som fick upp mitt intresse för Panerai var Arnold och Stallone , hur patetiskt det än låter.
Det är intressant hur man kommit in i intresset. Min väg in var när jag sålt min Omega Seamaster Planet Ocean XL, 45 mm. Jag skulle inte ha någon klocka alls var tanken, men det höll några månader innan jag började se mig om efter något nytt. Helt utan att ha hört talas om Panerai, blev det 388:an. Den passade mig bättre då eftersom jag alltid gick mer dressat och jag tyckte den hade attityd. Jag var så klart van vid 45 mm så det var inget berg att bestiga. Jag minns att jag tyckte att tavlan var så ren och välbalanserad, likaså boettens eliptiska kuddform. Inte hade jag kunnat drömma om att det fanns de som sökte ännu plattare och ännu renare tavlor. Visst han man förändrat sin syn på klockor, men ursprungspreferensen som jag hade då finns kvar lika starkt idag, med tillägget att Luminor och Submersible är riktigt fina. Sub utmanar nog mest den som är sökande i denna djungel, tror jag, men ger mest tillbaka till den som tar steget.

Före 2010 var jag så gott som OWG och körde billiga modeklockor. Jag kände helt enkelt inte till den här världen och det enda som var typ känt var för dyrt för min hjärna då. Det är fortfarande för dyrt såklart, men man har ju en annan hjärna idag. :) Men, jag hade ett par versioner av Axcent Turbo, som är Panerai-stora med en halvliknande form. Så, efter att någon tipsat mig om Alpha-klockor och jag skaffaten Daytona-kopia, hamnade jag i F71 (Affordables) på WUS där jag snabbt fann min väg in i PaneraiHomage-tråden där. I början av 2012 skaffade jag Alphan (som jag sedan krängde till @RicVin s fru) och i slutet av 2012 hade jag två Ferrari-homage, en 359-homage, en 630-homage och början till vad som senare blev min 605-homage (den enda av mina homage som jag har kvar). :) 2014 skaffade jag KS-konto och började direkt bråka med folk, så jag lämnade igen. Jag skaffade en Magrette, en Benarus och några andra lite mindre hemmabyggda Panerai-liknande klockor och var nöjd. Så då gick min resa mot andra typer av klockor ett tag och samlingen ökade rejält med mängder med affordables (samt Sinn, Oris, Hamilton, m.m. som är lite dyrare än definitionen av affordables).

Det var först i juni 2015 när min fejk-359:a gick sönder, som jag kikade in på KS igen och hittade en riktig 359:a till salu för en slant som på något vis var helt galet hög men ändå kändes rimlig (även enligt min fru) med tanke på att jag suktat efter den i 3 år. Jag trodde dock det skulle stanna vid den, men så gick jag ju med i den här tråden... eller ja, någon månad före min första Panerai så köpte jag ju min första Panerai :D dvs. Ferrarin. Men den var inte poppis på KS i stort hade jag förstått, så jag vågade aldrig in i tråden på riktigt. Men, sen gick det fort. Jättefort.

Och idag gillar jag klockor som jag aldrig trodde jag skulle gilla. Jag tittar till och med på de med icke-ecru-index ibland, även om jag inte skaffat en än. Submersible växer även på mig. Jag är ingen bronzo-snubbe även om jag idag till skillnad för ett år sedan kan förstå poängen. Men, BMG:n vore trevlig. Dock köpte jag en ny Magrette härommånaden som väl täcker dykbehovet.

Före 2010 var jag så gott som OWG och körde billiga modeklockor. Jag kände helt enkelt inte till den här världen och det enda som var typ känt var för dyrt för min hjärna då. Det är fortfarande för dyrt såklart, men man har ju en annan hjärna idag. :) Men, jag hade ett par versioner av Axcent Turbo, som är Panerai-stora med en halvliknande form. Så, efter att någon tipsat mig om Alpha-klockor och jag skaffaten Daytona-kopia, hamnade jag i F71 (Affordables) på WUS där jag snabbt fann min väg in i PaneraiHomage-tråden där. I början av 2012 skaffade jag Alphan (som jag sedan krängde till @RicVin s fru) och i slutet av 2012 hade jag två Ferrari-homage, en 359-homage, en 630-homage och början till vad som senare blev min 605-homage (den enda av mina homage som jag har kvar). :) 2014 skaffade jag KS-konto och började direkt bråka med folk, så jag lämnade igen. Jag skaffade en Magrette, en Benarus och några andra lite mindre hemmabyggda Panerai-liknande klockor och var nöjd. Så då gick min resa mot andra typer av klockor ett tag och samlingen ökade rejält med mängder med affordables (samt Sinn, Oris, Hamilton, m.m. som är lite dyrare än definitionen av affordables).

Det var först i juni 2015 när min fejk-359:a gick sönder, som jag kikade in på KS igen och hittade en riktig 359:a till salu för en slant som på något vis var helt galet hög men ändå kändes rimlig (även enligt min fru) med tanke på att jag suktat efter den i 3 år. Jag trodde dock det skulle stanna vid den, men så gick jag ju med i den här tråden... eller ja, någon månad före min första Panerai så köpte jag ju min första Panerai :D dvs. Ferrarin. Men den var inte poppis på KS i stort hade jag förstått, så jag vågade aldrig in i tråden på riktigt. Men, sen gick det fort. Jättefort.

Och idag gillar jag klockor som jag aldrig trodde jag skulle gilla. Jag tittar till och med på de med icke-ecru-index ibland, även om jag inte skaffat en än. Submersible växer även på mig. Jag är ingen bronzo-snubbe även om jag idag till skillnad för ett år sedan kan förstå poängen. Men, BMG:n vore trevlig. Dock köpte jag en ny Magrette härommånaden som väl täcker dykbehovet.
Du menar den här Alphan?
FCECCAAE-FB82-4A37-9D77-C0B0E023995F.jpeg

Den har agerat lockbete i den synliga windern i huset. I min enfald tror jag att buset inte letar efter fler klockor än de som ligger i denna:)
Men jag blir då och då förvånad då Alphan tickar och går och har så gjort sen jag köpte den av dig. Helt ok mekanik för den pengen :)

Väldigt kul att läsa om vägen in och du verkar ha en fantastiskt fin fru. Jag tittade också på dessa Ferrari-Panerai, men jag fick ingen koppling till historiken och då dog det. Det beror enbart på bristande kunskap förmodligen för jag gillade den när jag provade den.

Senast ändrad:
Väldigt kul att läsa om vägen in och du verkar ha en fantastiskt fin fru. Jag tittade också på dessa Ferrari-Panerai, men jag fick ingen koppling till historiken och då dog det. Det beror enbart på bristande kunskap förmodligen för jag gillade den när jag provade den.
Var det min du provade?

Japp, det var den. Nej, jag har inte sett någon mer. Säg till om du är extra sugen. Jag funderar på att "uppgradera" till en 45mm nämligen.

IMG_4504.jpg
Följer bilen med? Förlåt, jag menar, följer Ferrarin med? Finns det någonstans en länk med historien bakom? Det är Panerai som tillverkat den åt Ferrarri och urverket är ETA-verk?

Ja att vi har bästa tråden är vi rörande överens om :):cigar:
Tonen, känslan, samhörigheten, hjälpsamheten och mycket mer därtill utgör anledningarna till det. Jag behöver givetvis inte nämna att den behandlar det sjysstaste klockmärket och bara av den anledningen hade varit bäst även om allt det andra hade saknats ;)

Ni har säkert sett mig skriva det förut; initialt kunde jag inte någonstans fatta Panerai. Såg knappt skillnad på dem och tyckte att de deras säregna utseende till trots såg tråkiga och konstiga ut; det hände alldeles för lite..

Guess o dyl. med chrono-subdials utgjorde mina klockor tidigare i livet. Hade siktet rätt tidigt inställt på Omega PO Chrono, men trodde aldrig jag skulle göra slag i saken.. Så 2013, lagom tills jag gick med i KS beställde jag hem PO:n. Lyckan efter att få en pjäs jag trånat efter så länge, och min första riktiga klocka, var total. Den var total, men ack så kort.. Ni vet hur KS är och vad det gör med en.. Rätt snabbt fylldes det på med en Rolex 216570, och lyckan var om möjligt ännu större, men återigen; ack så kort..

Panerai dök upp lite här och var i dagens klocka-tråd; och någonstans på vägen förändrades min perception av klockorna. Paneraitråden hoppade jag in i rätt tidigt för ytterligare spaning, och snart var det kört, jag måååste ha en Panna! 590:n kom in som min första och en helt annan och mer permanent nöjdhetskänsla infann sig. Sen var det ju bara kört.. Massa läsning och ytterligare förkovring ledde djupare ner i avgrunden och ni vet ju alla hur långt ner i Paneraiträsket jag är nu.. Permanent..
Klämde förvisso in min älskade VC efter 590:n, men annars är det Panerai för hela slanten. VC:n är numera mitt alibi för att enbart kunna fokusera på Pannor i övrigt :D

Lite kul det här som @azcii skriver om ändrade preferenser också..
Jag började med att bara kunna tänka mig Luminor Marina. Subsekund var alltså ett måste, medan base var helt ointressant. Radiomir fanns inte på världskartan, precis som Submersible var fullständigt ointressant..

Nu fantiserar jag ständigt om en samling som täcker helheten.. Till att börja med.. ;)
Bettarini 44 (911:n passar fint där), Bettarini Sub, Radiomir 1940 47 (690, 399), Luminor 1950 47 (127 Fiddy, 372, 422 mfl.) , Luminor 1950 Sub (Bronzon check! Skadar dock inte att fylla på med tex en BMG-Tech ;)), Radiomir 47 (tex 232, 249 mfl.)..

Då har jag inte ens kommit till att börja diskutera pre-A, och varför inte pre-V...

Panerai for life, inga konstigheter...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp