• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Efter lite googlande utan resultat undrar jag om det är någon här som har koll på när de nya modellerna brukar komma till AD? Har länge funderat på en luminor men då 44 är för stort och 42 på gränsen tänkte jag med viss skepsis ge 38an en chans.

Tänk att efter alla möjliga Pannor under flera år ledde fram till denna!

8C0BA050-3A3F-444F-AC2B-E238A1C8E701.jpeg

Jag sitter och läser gamla diskussioner i den här tråden. Tack @kmg @MaziK @Matts @stelah @MickeG @micke_s @Palenkovich och många fler för en himla bra tråd.

Tack till ER ALLA som bidrar till att göra paneraitråden till KS bästa!
Passionen, glöden för Panerai finns här, den lever och frodas. Nya ristis ansluter hela tiden, kunskapsnivån är väldigt hög hos vissa av er och ni har nördat ner er till en nivå som tom jag inte kan matcha i vissa fall, vilket jag är mycket glad över! Jag har f.ö haft annat att tänka på de senaste åren :)
Det är en del av er som håller fanan högt och det ska ni ha stort cred för!
Uppmuntrar er som bara läser i tråden att även posta, let's crank it up a notch!

Vidare är gemenskapen som vi har kopplat till Panerai som individuellt klockmärke unik för KS. Det är rätt häftigt att känna igen mig i den resa som många av er genomgår med Panerai. Sen har vi ju inte ens nämnt GTG'erna som alltid håller en top-notch nivå (dags för en till snart?)! Ja the list goes on...

Det var denna Panna som fick mig helt hooked - det var något som jag inte kunde förklara men som tilltalade mig nåt enormt. Formspråket, designen - helt hooked. Jag såg Transporter 2007 nån gång men det tog sin lilla tid att sätta sig in i märket, sandwich eller inte sandwich, sekundvisare eller ej osv.. Urvalet var inte lika stort på den tiden som det är idag men det största problemet då som jag såg det var just tillgången på Panerai-klockor här hemma.
Nymans ur var den enda butiken i Stockholm som sålde Panerai och sortimentet var väldigt skralt, det var oftast de dyraste pannorna med komplikationer som de hade inne vilket inte var vad jag siktet inställt på i första början.
transporter.jpg

Jag hade efter ett tag bestämt mig för att köpa en Panerai 111, sen var problemet att hitta en. Jag ville ha en BNIB eftersom jag ville ha garanti och undvika onödiga issues eftersom det var första dyra klockan därför dröjde det först till 2010 när jag var på som jag äntligen lyckades hitta en helt ny 111 och jag blev mer eller mindre helt besatt av Panerai efter det.

Min allra första Panerai wristshot 2010 - snacka om kassa mobilkameror på den tiden + lite SBS
bild.JPG

Efter 111an var det dags att pröva radiomir och då blev det en 183g. Sen var jag tvungen att pröva en submersible och då var jag först inne på 199 men pga dåligt utbud settlade jag med en 24. Sen har det blivit otaligt fler varianter av bettarini 44 och sub44 som jag snurrat, även prövat keramik med 292 och 47 radiomir (232, 448, 449) men favoriten hade hela tiden varit pannor med bettarini 44 caset.
Appropå ändrade preferenser håller jag Luminor 47mm snäppet högre än bettarini 44 pga 372,422 sen har vi även 127 och 217 som jag håller väldigt högt. Jag var inget vidare fan av 1950 caset öht tidigare (pga känslan på handleden) och ignorerade samtliga dessa modeller under många år - men tack vare GTG'erna och möjligheten att pröva just dessa modeller har fått mig att ändra uppfattning.

Just nu befinner jag mig i ett utforskarläge och kommer plocka in lite spännande pannor som jag i de flesta fallen inte sett/provat tidigare.
Om dryga 1v börjar det.

Apropå kupat glas vs platt. 911:an kommer ju med platt glas. Hur påverkar det känslan/upplevelsen jämfört med kupat. Var platt glas något speciellt paneristiönskemål?

Apropå kupat glas vs platt. 911:an kommer ju med platt glas. Hur påverkar det känslan/upplevelsen jämfört med kupat. Var platt glas något speciellt paneristiönskemål?
Glaset är faktiskt liiiiite kuperat(samma glas som på 510/560?), men skulle föredragit ett likadant glas som på 111an, dvs lite mer kuperat och lite tjockare. Tror inte det var något specifikt önskemål.

Kollade inte du efter en mindre panna eller har jag blandat ihop dig med någon annan? 422 är 47mm? :)
Nja, mitt race har varit mellan 44 och 47 mm. Jag ville ha guldvisare och dome:at glas. Så det stod väl egentligen mest mellan 372, 422 och 289 för mig till slut. Men stål känns rätt som första panna och är ju även lite trevligare mot spargrisen. Och 422 med sin härliga PR på baksidan vann för mig! :)

Hur är det med de helsvarta pannorna
Är det en repa så ser det förjävligt ut?
Någon som haft en lite längre period ?

Tillbaka
Topp