• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

[
51EFF1C8-6277-4DD3-8BCB-589304C897E9.jpeg
2A665932-2ADC-4663-8972-A6DB1464E388.jpeg
QUOTE="christian-h, post: 2266331, member: 1478"]Jag vill testa Panerai igen och tänkte be om lite hjälp. Min budget ligger runt 30-40.000:-. Storleksmässigt gillade jag verkligen den 590 som jag hade en sväng, mindre är inga problem - men större blir det. Pannorna med vridning faller mig inte i smaken.

Vilka modeller bör jag leta efter?[/QUOTE]

När jag skulle köpa var jag ute efter en Radiomer. Blev en pam619 som har listpriset på 96 tsek. Känns ju som en standard Radiomer. Om man jämför med tex en pam 1359 är den väll betydligt lägre prissatt. Jämför jag fel?
Ja. Det är ett mycket mer avancerat urverk i 619 plus lite annat.

De är inte så jättejämförbara, generellt. Lite som äpplen och päron. Om man däremot jämför en base-radiomir (icke-1940) med en base-luminor (icke-1950) så tror jag det är typ samma. PAM 610 vs 560 är väl rimligt, eller vad säger ni andra?

De är inte så jättejämförbara, generellt. Lite som äpplen och päron. Om man däremot jämför en base-radiomir (icke-1940) med en base-luminor (icke-1950) så tror jag det är typ samma. PAM 610 vs 560 är väl rimligt, eller vad säger ni andra?

yepp, eller billigaste base mot 380 , borde väl också va ganska jämförbart.

Radiomir 1940-casen är väl en ganska ny produktlinje som borde ha en del produktutvecklingskostnader för nya mindre case, nya verk, microrotorer och gröna alligatorband. Smakar det så kostar det. Sandwish-dail brukar väl vara lite dyrare, som guldvisare och kupade glas etc. De små livsviktiga detaljerna vi är beredda att dö för.

Håller med. Luminorkusinerna brukar ligga någon tusing högre än radiomir tom. Ex för de två modeller du nämner.

Håller med. Luminorkusinerna brukar ligga någon tusing högre än radiomir tom. Ex för de två modeller du nämner.
Ska man inte räkna med den den kommersiella positioneringen som branschen ständigt försöker att upprätthålla? Priserna på nytt är det marginellt i prisvariationer, men på begagnad kommer det in faktorer som kan påverka den prisbilden. Jag tänker på att det är större eller mindre efterfrågan på vissa referensnummer fast de utåt sett har en enhetligare prisbild än den faktiska verkligheten. Ta vita tavlor t ex. De ligger lika högt som övriga, men efterfrågan är lägre så prutmånen blir större. Populära modeller säljer alltid och de får ange riktpris för resten. Jag hoppas det är så för jag vill inte betala mer än 30000 kr för en 113 fullset. Jag tror det finns en prutmån på mindre efterfrågade på upp till 7000 kr och knappt något alls på mer populära. Sen att inte folk fattar storheten med en vit Panerai, det blir man bara glad över. Det blir inte trångt vid budbordet även om det säljs en del vita ändå.

Tillbaka
Topp