• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

I brist på grön tavla får man kompensera lite med en grön vintagehoj.
6230DFBB-6DDB-414A-AD91-5331DFD12F59.jpeg

Hej,
Jag sneglar på en PAM på andrahandsmarknaden med ett listpris på runt 200.000 SEK. Klockan är i mycket fint skick (mint) med alla papper, men saknar box. Hur mycket är egentligen boxen värd i runda slängar? I det här fallet så skiljer det minst 20.000 SEK mellan denna och närmaste motsvarande klocka med box därute, men är verkligen boxen värd så mycket när alla papper finns (cert. och kvitton)? Hur stor chans är det att hitta en box separat...?

Glad för input.

Senast ändrad:
Hej,
Jag sneglar på en PAM på andrahandsmarknaden med listpris på runt 200.000 SEK. Klockan är i mycket fint skick (mint) med alla papper, men saknar box. Hur mycket är egentligen boxen värd i runda slängar. I det här fallet så skiljer det minst 20.000 SEK mellan denna och närmaste motsvarande klocka med box därute, men är verkligen boxen värd så mycket när alla papper finns (cert. och kvitton)? Hur stor chans är det att hitta en box separat...?

Glad för input.
Ja box och cert (inkl "fullset") gör skillnad på priserna. Borde det göra det? Well om klockan inte har garanti kvar så är ju certet rätt onödigt men oftast ses ett cert (rätt eller fel) som någon slags garanti att klockan är äkta. Tittar jag på en klocka för 200.000:- så skulle jag nog satsa på att få den med fullset (om det nu inte är vintage) för annars riskerar den eventuellt bli svårsåld, privat iaf.

Tillägg - Oklart exakt hur stor skillnad priset gör, skiljer ju extremt spontant. Vad är det för referens du kikar på?

Ja box och cert (inkl "fullset") gör skillnad på priserna. Borde det göra det? Well om klockan inte har garanti kvar så är ju certet rätt onödigt men oftast ses ett cert (rätt eller fel) som någon slags garanti att klockan är äkta. Tittar jag på en klocka för 200.000:- så skulle jag nog satsa på att få den med fullset (om det nu inte är vintage) för annars riskerar den eventuellt bli svårsåld, privat iaf.

Tillägg - Oklart exakt hur stor skillnad priset gör, skiljer ju extremt spontant. Vad är det för referens du kikar på?

Tack för snabbt och värdefullt svar! Klockan är inte vintage (PAM 317) och bortom fabriksgaranti (ca 8 år gammal). Priset är ca halva listpriset.

Tack för snabbt och värdefullt svar! Klockan är inte vintage (PAM 317) och bortom fabriksgaranti (ca 8 år gammal). Priset är ca halva listpriset.
Jag vet inte hur mkt visare du blev, vi hoppas på lite kompletterande inlägg från våra kära Paneristi här i tråden också.

317 är ju tuff, har du testat att konkurrensutsätta den mot t ex 335 i dina tankar? :)

Jag vet inte hur mkt visare du blev, vi hoppas på lite kompletterande inlägg från våra kära Paneristi här i tråden också.

317 är ju tuff, har du testat att konkurrensutsätta den mot t ex 335 i dina tankar? :)

Jag personligen skulle akta mig från att handla keramiska modeller på andrahandsmarknaden oavsett tillverkare.
Jag vet inte exakt hur keramiska boetter beter sig vid ev. smällar men har läst nånstans att materialet kan innehålla inre sprickor som inte syns utan upplevs när boetten spricker utan någon större yttre påverkan.
Någon annan får rätta mig om jag har fel.

Jag personligen skulle akta mig från att handla keramiska modeller på andrahandsmarknaden oavsett tillverkare.
Jag vet inte exakt hur keramiska boetter beter sig vid ev. smällar men har läst nånstans att materialet kan innehålla inre sprickor som inte syns utan upplevs när boetten spricker utan någon större yttre påverkan.
Någon annan får rätta mig om jag har fel.
Aldrig hört talas om. Läskigt om det stämmer.

Absolut. Jag gillar nog 335 bättre egentligen, men har en 233 sedan tidigare vilken är snarlik i stål...

Tillbaka
Topp