Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det handlar om proportioner och vem som ska ha dem. Har man en liiiiiten handled, så tror jag att Luminor Due 38 kommer se ut som en förminskad Panerai bara. Om du däremot sätter en 42mm Due på din 18+cm handled, så ser det bara löjligt ut.Är inte due lite väl tunna? Blir lite pannkaka och tappar lite av sin presence ock attityd.
392 har separat glasring. Det verkar bara vara de nya basic-modellerna i Luminor (inte 1950) som har integrerat.Hamnat några hundra inlägg bakom efter några intensiva veckor på nya jobbet.. Mycket att läsa ikapp! Fastnade i diskussionen kring separat glasring, någon som vet hur det ser ut på den fronten på 392?
Basic-modeller alltså. Ännu ett nytt namn392 har separat glasring. Det verkar bara vara de nya basic-modellerna i Luminor (inte 1950) som har integrerat.
392 har separat glasring. Det verkar bara vara de nya basic-modellerna i Luminor (inte 1950) som har integrerat.
Jag vet inte mer om det ur ett Paneraiperspektiv men efter att ha läst på lite så tycker jag att jämförelsen med lebensraum haltar lite. Mare Nostrum verkar användas modernt i flera andra sammanhang. Stora konferenser om Medelhavet, räddningsaktioner etc.
Uppenbarligen kan namnet användas utan att Panerai för den delen, med några undantag, antas syfta på Italiens mindre stolta epoker. Diskussionen blir nästan enbart semantisk. Släpp det.Ja, så kan det vara. Men i sin kontext i 30-talets Europa är likabetydelsen oemotsäglig. Intressant är att Panerai (enligt googlade källor) började använda namnet 1943. Då beundran för D`Annunzio och Mussolini är allmän och helt rumsren i Italien; t ex har Berlusconi vid ett flertal tillfällen slätat över de missgärningar som gjordes under fascisttiden, så är frågan om ett samband rimlig att ställa.
Uppenbarligen kan namnet användas utan att Panerai för den delen, med några undantag, antas syfta på Italiens mindre stolta epoker. Diskussionen blir nästan enbart semantisk. Släpp det.
Fast jag tycker ändå det här är intressant. Lite som Decima X/Kampfschwimmer-vurmen hos vissa Paneristi som Perezcope skrivit om, OP själva har väldigt få problem att spela på det ekivoka kring 30- och 40-talet. Kriget säljer, på samma sätt slår ju IWC, Laco, Stowa osv mynt över sin Luftwaffe-koppling. Inget konstigt.
Den får en hel del tid faktist.Hur mkt handledstid får pannan nu kontra dina andra fina pjäser?![]()
Ja, så kan det vara. Men i sin kontext i 30-talets Europa är likabetydelsen oemotsäglig. Intressant är att Panerai (enligt googlade källor) började använda namnet 1943. Då beundran för D`Annunzio och Mussolini är allmän och helt rumsren i Italien; t ex har Berlusconi vid ett flertal tillfällen slätat över de missgärningar som gjordes under fascisttiden, så är frågan om ett samband rimlig att ställa.
Absolut; PAM337 och 338 (titan) tex..Finns det någon 42mm Radiomir med wire lugs? Dvs klassiskt utseende, men rimlig storlek?
Ja, du har helt rätt i att uttrycket inte förknippas med fascismen idag (i a f inte utanför Italien).Jag tycker fortfarande att uttrycket inte förknippas lika mycket med fascismen som lebensraum på nazismen. Jag tror inte att Panerai medvetet söker just den kopplingen. Kampswimmern tycker jag isf är mer anmärkningsvärd och värd en diskussion.
Har någon provat de där? Känns som att deras lug2lug borde vara i nivå med min barndoms Swatch.Absolut; PAM337 och 338 (titan) tex..
337
![]()
338
![]()
48,5mm. De är korta ja.Har någon provat de där? Känns som att deras lug2lug borde vara i nivå med min barndoms Swatch.
#handinpocketshotitis 911
![]()
Lossa inte kronskyddet, bara "spaken". Nu tror jag vi täckt in allt.Haha. Sån newbie är jag inte.Tänkte bara att det går ju att dra upp verket med kronskyddet på.
338 är riktigt tuff med sin borstade boett och polerade bezel.Absolut; PAM337 och 338 (titan) tex..
337
![]()
338
![]()
TackarSjukt bra combo!!! 911 är så bra!