• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hamnat några hundra inlägg bakom efter några intensiva veckor på nya jobbet.. Mycket att läsa ikapp! Fastnade i diskussionen kring separat glasring, någon som vet hur det ser ut på den fronten på 392?

Är inte due lite väl tunna? Blir lite pannkaka och tappar lite av sin presence ock attityd.
Det handlar om proportioner och vem som ska ha dem. Har man en liiiiiten handled, så tror jag att Luminor Due 38 kommer se ut som en förminskad Panerai bara. Om du däremot sätter en 42mm Due på din 18+cm handled, så ser det bara löjligt ut.

Hamnat några hundra inlägg bakom efter några intensiva veckor på nya jobbet.. Mycket att läsa ikapp! Fastnade i diskussionen kring separat glasring, någon som vet hur det ser ut på den fronten på 392?
392 har separat glasring. Det verkar bara vara de nya basic-modellerna i Luminor (inte 1950) som har integrerat.

Jag vet inte mer om det ur ett Paneraiperspektiv men efter att ha läst på lite så tycker jag att jämförelsen med lebensraum haltar lite. Mare Nostrum verkar användas modernt i flera andra sammanhang. Stora konferenser om Medelhavet, räddningsaktioner etc.

Ja, så kan det vara. Men i sin kontext i 30-talets Europa är likabetydelsen oemotsäglig. Intressant är att Panerai (enligt googlade källor) började använda namnet 1943. Då beundran för D`Annunzio och Mussolini är allmän och helt rumsren i Italien; t ex har Berlusconi vid ett flertal tillfällen slätat över de missgärningar som gjordes under fascisttiden, så är frågan om ett samband rimlig att ställa.

Ja, så kan det vara. Men i sin kontext i 30-talets Europa är likabetydelsen oemotsäglig. Intressant är att Panerai (enligt googlade källor) började använda namnet 1943. Då beundran för D`Annunzio och Mussolini är allmän och helt rumsren i Italien; t ex har Berlusconi vid ett flertal tillfällen slätat över de missgärningar som gjordes under fascisttiden, så är frågan om ett samband rimlig att ställa.
Uppenbarligen kan namnet användas utan att Panerai för den delen, med några undantag, antas syfta på Italiens mindre stolta epoker. Diskussionen blir nästan enbart semantisk. Släpp det.

Fast jag tycker ändå det här är intressant. Lite som Decima X/Kampfschwimmer-vurmen hos vissa Paneristi som Perezcope skrivit om, OP själva har väldigt få problem att spela på det ekivoka kring 30- och 40-talet. Kriget säljer, på samma sätt slår ju IWC, Laco, Stowa osv mynt över sin Luftwaffe-koppling. Inget konstigt.

Uppenbarligen kan namnet användas utan att Panerai för den delen, med några undantag, antas syfta på Italiens mindre stolta epoker. Diskussionen blir nästan enbart semantisk. Släpp det.

Äsch.. var inte så känslig. ;)
Det är inte min mening att dryfta semantik. Det är ju helt enkelt väldigt intressant...

Fast jag tycker ändå det här är intressant. Lite som Decima X/Kampfschwimmer-vurmen hos vissa Paneristi som Perezcope skrivit om, OP själva har väldigt få problem att spela på det ekivoka kring 30- och 40-talet. Kriget säljer, på samma sätt slår ju IWC, Laco, Stowa osv mynt över sin Luftwaffe-koppling. Inget konstigt.

Precis, man behöver varken göra en historie- eller intresserevision för att man gillar ett märke med en mörk historia. Jisses.. det mesta skulle ju falla bort om man är så känslig för det som varit...

PAM722
9A91B88F-3018-4B7F-BCC3-7D8EC33EA154.jpeg

Jag tycker fortfarande att uttrycket inte förknippas lika mycket med fascismen som lebensraum på nazismen. Jag tror inte att Panerai medvetet söker just den kopplingen. Kampswimmern tycker jag isf är mer anmärkningsvärd och värd en diskussion.

Jag tycker fortfarande att uttrycket inte förknippas lika mycket med fascismen som lebensraum på nazismen. Jag tror inte att Panerai medvetet söker just den kopplingen. Kampswimmern tycker jag isf är mer anmärkningsvärd och värd en diskussion.
Ja, du har helt rätt i att uttrycket inte förknippas med fascismen idag (i a f inte utanför Italien).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp