• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

jag har förklarat detta för dig innan Stelah. I en tråd som var mer lämpad för diskussionen dessutom. Men då det vid ett påstående också måste vara tillåtet att bemöta detta så tar jag mig friheten att göra det i denna tråden.

Hugo Junkers (klicka på länken) var en person som avskydde att leverera krigsmaterial, han tvingades till detta. Han var socialistisk pacifist och därför exproprierades hans innehav (såväl patent/tekniska lösningar som produktionskapacitet). Mark XVIII visar ett Junkers Ju 52-flygplan. IWC nämner Junkers som det vanligaste flygplanet som används för civila resor på 1930-talet.

Detta konverterades av tyskarna till krigsflygplan. Hugo Junkers var en fredälskande man som ville att hans tekniska lösningar kom till gagn för folket. Därför är det fel att svärta ner både IWC och Hugo Junkers rykte med felaktig information.

"Även om hans namn också är kopplat till några av de mest framgångsrika tyska krigsvågen i andra världskriget, hade Hugo Junkers själv ingenting att göra med deras utveckling. Han blev tvingad ur sitt eget företag av nazistregeringen år 1934 och dog på sin 76-årsdag, 1935."

Som bekant pågick WW2 under åren 1939-1945. Herr Junker var död när Tyskarna rustat färdigt och var klara för strid."
 
Skulle tippa på att du kan komma över en för 35 +/- 10%. Frågan jag funderat på är om det är värt att köpa de NOS som ligger på C24 för 43 ish. Inte kommit fram till ett svar.
Då har de legat stabilt i några år ändå. För att koppla på mot din fråga så hade jag själv kunnat köpa nos för 43. Ffa om nyservad beg för säg 38 är alternativet
 
Då har de legat stabilt i några år ändå. För att koppla på mot din fråga så hade jag själv kunnat köpa nos för 43. Ffa om nyservad beg för säg 38 är alternativet
Kolla C24. Har tidigare i år legat ett par nos i tyskland och väntat. Men jag kan ha fel ang mitt estimat på beg. Gick på den historik jag känner till, inte nya försäljningar.
 
Kolla C24. Har tidigare i år legat ett par nos i tyskland och väntat. Men jag kan ha fel ang mitt estimat på beg. Gick på den historik jag känner till, inte nya försäljningar.
Jamen det är lite folks åsikter och erfarenheter jag frågar efter. C24 är ju en indikator såklart men det är en av många premisser för att få fram ett ungefärligt prisspann. Jag själv har en pam111 som jag köpte för 38k typ nyservad och fullset. En -08 om jag inte missminner mig. Så jag ska inte själv köpa men en polare är sugen
 
Jamen det är lite folks åsikter och erfarenheter jag frågar efter. C24 är ju en indikator såklart men det är en av många premisser för att få fram ett ungefärligt prisspann. Jag själv har en pam111 som jag köpte för 38k typ nyservad och fullset. En -08 om jag inte missminner mig. Så jag ska inte själv köpa men en polare är sugen
Jag förstår. C24 var bara ett potentiellt köptips men nu förstår jag vad du är ute efter. Min tidigare kvalificerade gissning står jag för. Om du ska sälja kanske övre delen av spannet + ev något mer är en bra förhandlingsstart?
 
jag har förklarat detta för dig innan Stelah. I en tråd som var mer lämpad för diskussionen dessutom. Men då det vid ett påstående också måste vara tillåtet att bemöta detta så tar jag mig friheten att göra det i denna tråden.

Hugo Junkers (klicka på länken) var en person som avskydde att leverera krigsmaterial, han tvingades till detta. Han var socialistisk pacifist och därför exproprierades hans innehav (såväl patent/tekniska lösningar som produktionskapacitet). Mark XVIII visar ett Junkers Ju 52-flygplan. IWC nämner Junkers som det vanligaste flygplanet som används för civila resor på 1930-talet.

Detta konverterades av tyskarna till krigsflygplan. Hugo Junkers var en fredälskande man som ville att hans tekniska lösningar kom till gagn för folket. Därför är det fel att svärta ner både IWC och Hugo Junkers rykte med felaktig information.

"Även om hans namn också är kopplat till några av de mest framgångsrika tyska krigsvågen i andra världskriget, hade Hugo Junkers själv ingenting att göra med deras utveckling. Han blev tvingad ur sitt eget företag av nazistregeringen år 1934 och dog på sin 76-årsdag, 1935."

Som bekant pågick WW2 under åren 1939-1945. Herr Junker var död när Tyskarna rustat färdigt och var klara för strid."
Om du citerar den du skriver till eller skriver snabel-A och namnet får den personen notis. Du kanske vet det, men jag kunde ha missat ditt inlägg. Tack för ditt inlägg. Det ger ytterligare en dimension. Jag förstår inte vad du menar ska vara felaktigt i det jag skriver. Det finns flera sanningar om Junker. Det är inte min avsikt att svärta ner varken Panerai, IWC, Junker eller någon annan. Samtalet började med en diskussion kring namnet på en av Panerais modeller, Mare Nostrum och eventuella kopplingar till fascismen. Då visade jag på IWC exempel som är snarlikt. Det är inte Junker som person jag syftar på. Det är flygplanet som tyvärr fick två syften, ett fredssträvande och ett utplånande.
 
Njuter av semester med Panerai 025.

8D7C8694-F179-4DA2-8C1C-FE29F3D9E849.jpeg
 
Om du citerar den du skriver till eller skriver snabel-A och namnet får den personen notis. Du kanske vet det, men jag kunde ha missat ditt inlägg. Tack för ditt inlägg. Det ger ytterligare en dimension. Jag förstår inte vad du menar ska vara felaktigt i det jag skriver. Det finns flera sanningar om Junker. Det är inte min avsikt att svärta ner varken Panerai, IWC, Junker eller någon annan. Samtalet började med en diskussion kring namnet på en av Panerais modeller, Mare Nostrum och eventuella kopplingar till fascismen. Då visade jag på IWC exempel som är snarlikt. Det är inte Junker som person jag syftar på. Det är flygplanet som tyvärr fick två syften, ett fredssträvande och ett utplånande.

Min åsikt är att det är den ursprungliga idén som ska bli omskriven historiskt, då är Junkers ett bra exempel. Det var också därför jag fokuserade på just denna junkers 30. Skulle man behöva ta i beaktande att alla uppfinningar möjligtvis kan användas i ett mörkt syfte skulle man ju inte våga utveckla en enda idé. Det är därför jag menar att det bara finns EN sanning om Junkers flygplan, vad någon gör med din produkt efteråt ska inte behöva svärta ner en mans namn eller hans företagsnamn. Det hade varit en väldig skillnad om Junkers hade haft en division för krigsmateriel, men nu hade de inte detta. Junkers flygplan var utvecklade för civil användning och vad som skedde sedan har ingenting med Junkers att göra. De tog ifrån en man hans företag, heder och pengar. Därför är det viktigt att historien inte förvanskas så att någon tror att han hade ens ett litet finger med i spelet. Junkers är och förblir ett civilt flygplan som byggdes om för att tjäna ett mörkt syfte mot företagsägarens vilja. Detta är den enda sanningen.
 
Aha. Förklarar bättre varför den ser ut som den gör. Rätt cool oavsett. Men misstnker att hopplocket diskar den som kandidat för din del?
Siffrorna på baklocket stämmer inte överens med hur en pre-a ska se ut. Men samtidigt vet man aldrig med Panerai... Verkar ha varit rätt mycket kalabalik back in the days
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: kmg
Min åsikt är att det är den ursprungliga idén som ska bli omskriven historiskt, då är Junkers ett bra exempel. Det var också därför jag fokuserade på just denna junkers 30. Skulle man behöva ta i beaktande att alla uppfinningar möjligtvis kan användas i ett mörkt syfte skulle man ju inte våga utveckla en enda idé. Det är därför jag menar att det bara finns EN sanning om Junkers flygplan, vad någon gör med din produkt efteråt ska inte behöva svärta ner en mans namn eller hans företagsnamn. Det hade varit en väldig skillnad om Junkers hade haft en division för krigsmateriel, men nu hade de inte detta. Junkers flygplan var utvecklade för civil användning och vad som skedde sedan har ingenting med Junkers att göra. De tog ifrån en man hans företag, heder och pengar. Därför är det viktigt att historien inte förvanskas så att någon tror att han hade ens ett litet finger med i spelet. Junkers är och förblir ett civilt flygplan som byggdes om för att tjäna ett mörkt syfte mot företagsägarens vilja. Detta är den enda sanningen.
Han har all heder kvar och historien ska fortsätta minnas det. Han har ingen skuld i det som sen hände. Jag tycker att man ska fortsätta uppfinna med goda intentioner, trots risken för nyttjande för andra syften. Jag uppskattar att jag fått lära mig hela historien.
 
Tillbaka
Topp