• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag och 312an fick se lite sol så här i sista stund av midsommarafton.
A074CFF9-5865-4BBD-AAED-52E4AB70BCAF.jpeg

Äsch.. var inte så känslig. ;)
Det är inte min mening att dryfta semantik. Det är ju helt enkelt väldigt intressant...

Precis, man behöver varken göra en historie- eller intresserevision för att man gillar ett märke med en mörk historia. Jisses.. det mesta skulle ju falla bort om man är så känslig för det som varit...
En av få intressanta diskussioner, keep it up!

Fast jag tycker ändå det här är intressant. Lite som Decima X/Kampfschwimmer-vurmen hos vissa Paneristi som Perezcope skrivit om, OP själva har väldigt få problem att spela på det ekivoka kring 30- och 40-talet. Kriget säljer, på samma sätt slår ju IWC, Laco, Stowa osv mynt över sin Luftwaffe-koppling. Inget konstigt.
Det är fler paneristi som står på perezcopes sida i frågan skulle jag vilja påstå. Klockan fick riktigt mycket skit när den kom. Designmässigt är den riktigt bra men det blir inte rätt (eller åtminstone lite problematiskt) med den designen på en panna givet historien. Sen gick inte panerai ut hårt med att det var en kampfschw. heller, det uppmärksammades av communityn.

Tack, men mot min förmodan så är kanske inte den här tråden rätt forum.
Som fond till min frågeställning om modellnamnet Mare Nostrum kan den eventuellt intresserade läsa den här artikeln:

https://www.theguardian.com/news/2018/feb/22/casapound-italy-mussolini-fascism-mainstream

Klart att man undrar, eller hur..?

De flesta av oss känner till kontroverserna men bryr oss inte så himla mycket, kanske för att Richemont inte skapar de här klockorna för att återuppbygga fascismen, utan för att de trevar efter halmstrån i historiken så att de kan sälja mer. Det är klart att man tar de här aspekterna i beaktande, men det är ändå hantverket, designen, tekniken som är det fantastiska med klockan.

Om vi nu skulle börja bekymra oss på riktigt om historik och fokusera på det när vi köper våra klockor så var det ju faktiskt så, trots vad Richemont vill låta påskina, att före, under och strax efter andra världskriget så gjorde framförallt Rolex och även några andra tillverkare största delen av Panerais klockor. Så, vi kan fortsätta diskussionen i en Rolex-fokuserad tråd kanske?

Så, där har du nog största skälet till att diskussionen inte helt hör hemma här. :)

De flesta av oss känner till kontroverserna men bryr oss inte så himla mycket, kanske för att Richemont inte skapar de här klockorna för att återuppbygga fascismen, utan för att de trevar efter halmstrån i historiken så att de kan sälja mer. Det är klart att man tar de här aspekterna i beaktande, men det är ändå hantverket, designen, tekniken som är det fantastiska med klockan.

Om vi nu skulle börja bekymra oss på riktigt om historik och fokusera på det när vi köper våra klockor så var det ju faktiskt så, trots vad Richemont vill låta påskina, att före, under och strax efter andra världskriget så gjorde framförallt Rolex och även några andra tillverkare största delen av Panerais klockor. Så, vi kan fortsätta diskussionen i en Rolex-fokuserad tråd kanske?

Så, där har du nog största skälet till att diskussionen inte helt hör hemma här. :)

Som jag försökt förklara ovan så har jag aldrig varit ute efter någon sorts moralisk diskussion, snarare en historisk upplysning; jag ställde bara en fråga om ett modellnamn med historisk anknytning där svar kunde vara möjligt att finna.

Som jag försökt förklara ovan så har jag aldrig varit ute efter någon sorts moralisk diskussion, snarare en historisk upplysning; jag ställde bara en fråga om ett modellnamn med historisk anknytning där svar kunde vara möjligt att finna.
Yes. Och jag bara lade till mina 2 ören. :) No offense.

Hör hemma här tycker jag nog att den gör i det perspektivet att det väldigt tydligt hör till märkets tidiga historia. Dessutom är det intressant. :) Jag håller dock med dig helt i det du skriver om design, i mitt fall är det Panerais formspråk som gör dem magiska för mig. Inte deras kopplingar till en fascistisk regim.
Frågan är väl hur mycket man ska låta historien belasta ett varumärke? Ska man tänka så så blir listan över företag med otrevliga kopplingar till t ex nazismen ganska lång (BMW, Porsche, Hugo Boss, ThyssenKrupp bara för att nämna ett par).
Jag tycker diskussionen är sund, även i en varumärkestråd. Alltid är det någon som lär sig något nytt, som får möjlighet att reflektera över något man kanske inte funderat på annars. Jag tror generellt att vi är lite för snabba att glömma av vår historia och vilka strömningar i den som har lett fram till olika omvälvningar.

Det är mycket intressant med historiken. Extra intressant i nuläget blir det när fascistiska strömningar växer i Europa och resten av världen. Vi är utsatta för psykologisk krigföring så alla tecken ska tas på allvar. Jag är inte lika säker som @mårt, att Richemont group är så oskyldiga. IWC använder samma koncept med sina Pilot. Där sitter en Junker på baksidan. I marknadsföringen beskrivs Junker som ett passagerarplan från 30-talet, men ingenting om att det det är mer känt som nazisternas bombplan. I forna Jugoslavien tog det 6 år av psykologisk krigsföring tills goda grannar som hjälpte varandra blev bittra fiender. Våra normer förflyttas så sakta att vi inte märker förändringen. De som vann valet i Italien senast är extrema högerpopulister som får med sig folket först, sen visar de vad de egentligen har för plan. Vi har det likadant i Sverige så ta inte lätt på nostalgiska klocktillverkare. Richmont group har både Panerai och IWC. Jag vill dock inte att den här frågan ska ta över i den här tråden så kanske ska diskussionen fortsätta någon annanstans.

Edit. Namnet på det populära bandet Ponte Veccio har också en koppling till en mörk tid i italiens historia.
IWC-Mark-XVIII-aBlogtoWatch-5.jpg

Senast ändrad:
Det är mycket intressant med historiken. Extra intressant i nuläget blir det när fascistiska strömningar växer i Europa och resten av världen. Vi är utsatta för psykologisk krigföring så alla tecken ska tas på allvar. Jag är inte lika säker som @mårt, att Richemont group är så oskyldiga. IWC använder samma koncept med sina Pilot. Där sitter en Junker på baksidan. I marknadsföringen beskrivs Junker som ett passagerarplan från 30-talet, men ingenting om att det det är mer känt som nazisternas bombplan. I forna Jugoslavien tog det 6 år av psykologisk krigsföring tills goda grannar som hjälpte varandra blev bittra fiender. Våra normer förflyttas så sakta att vi inte märker förändringen. De som vann valet i Italien senast är extrema högerpopulister som får med sig folket först, sen visar de vad de egentligen har för plan. Vi har det likadant i Sverige så ta inte lätt på nostalgiska klocktillverkare. Richmont group har både Panerai och IWC. Jag vill dock inte att den här frågan ska ta över i den här tråden så kanske ska diskussionen fortsätta någon annanstans.
IWC-Mark-XVIII-aBlogtoWatch-5.jpg
Jag köper det här, helt klart. Vi har bruna strömningar all over, så att man känner att man kan använda sånt här i sin design och marknadsföring är för att det har skett en (äcklig) normalisering. Jag tror dock att det stora skälet till att man använder det är för pengarna, inte ideologiskt. Dessutom tänker jag mig att det inte är så värst många italienare inblandade i Panerai numera?

Vad får man pynta för en pam111/112 fullset med sandwich idag? Klart beroende på skick och servicebehov - men mellan tummen och pekfingret.

Tillbaka
Topp