• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

upload_2018-6-28_19-50-9.png

https://www.hodinkee.com/articles/the-panerai-luminor-due-38
Pinsam klocka.

Där har vi det. Det älskar jag. Varför tror du att Panerai slutade med det?
300px-Lens1.svg.png

Bilden ovan är ju mer extrem än verkligheten men ger ju en vink. Det kan finnas flera anledningar. Glas är ju generellt inte så dyrt men en extra fasning skapar säkerligen en viss merkostnad. Förr hade man ofta den undre fasningen främst för att skapa bättre trycktålighet. I och med att klockan ”bara” ska tåla 300m så lär det vara överkurs idag, speciellt eftersom vi pratar safirglas, inte plexi.

Kombinera det med att de säkerligen ville göra klockan tunnare så är det smart att ta bort den fasningen. Bra inre AR gör även det att glaset kan göras mindre kupat, både på utsidan och insidan.

300px-Lens1.svg.png

Bilden ovan är ju mer extrem än verkligheten men ger ju en vink. Det kan finnas flera anledningar. Glas är ju generellt inte så dyrt men en extra fasning skapar säkerligen en viss merkostnad. Förr hade man ofta den undre fasningen främst för att skapa bättre trycktålighet. I och med att klockan ”bara” ska tåla 300m så lär det vara överkurs idag, speciellt eftersom vi pratar safirglas, inte plexi.

Kombinera det med att de säkerligen ville göra klockan tunnare så är det smart att ta bort den fasningen. Bra inre AR gör även det att glaset kan göras mindre kupat, både på utsidan och insidan.
Ah ok , tack för utförligt svar. :)

På tal om Due... är vi helt säkra på det exakta skälet till varför den bara är rate:ad till 30m? Och om vi är det, vet vi eller har en gissning på varför Panerai har gjort det valet? Jag tycker mig höra olika åsikter.

På tal om Due... är vi helt säkra på det exakta skälet till varför den bara är rate:ad till 30m? Och om vi är det, vet vi eller har en gissning på varför Panerai har gjort det valet? Jag tycker mig höra olika åsikter.
Läste någonstans för väldigt länge sen att det tunna glaset var den största anledningen...

Det har ju garanterat med konstruktionen att göra. Tunnt glas eller tunn bakboett alternativt en kombination. :)

Tillbaka
Topp