Kör safe! Gummi på!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Som Panerai förklarat det för mig är Due en vattentät klocka, men pga det tunna glaset & bakboett en håller den inte för högre tryck utan klassas då som en 3 bar. Dock hävdas det med bestämdhet från Panerai att alla Due är vattentäta och kan badas med.Det har ju garanterat med konstruktionen att göra. Tunnt glas eller tunn bakboett alternativt en kombination.![]()
De följer givetvis ISO2281, så 30m = 30m, alltså badbar. Vattenresistenta, inte vattentäta. (Ordet vattentät är bannlyst sedan länge).Som Panerai förklarat det för mig är Due en vattentät klocka, men pga det tunna glaset & bakboett en håller den inte för högre tryck utan klassas då som en 3 bar. Dock hävdas det med bestämdhet från Panerai att alla Due är vattentäta och kan badas med.
Inte mina ord utan deras så om du vill diskutera definitioner får du ta det med Panerai.De följer givetvis ISO2281, så 30m = 30m, alltså badbar. Vattenresistenta, inte vattentäta.![]()
Det kan jag väl göra. Vattentät används inte som definition längre och har inte gjort det på länge just för att det är ett missvisande ord, detta har uttryckts tydligt i samtliga ISO-bestämmelserna.Inte mina ord utan deras så om du vill diskutera definitioner får du ta det med Panerai.
Köp ett kupat plexi, bara att mäta och är ju näst intill gratis.![]()
Japp, 1mm (precis som jag tror du egentligen menadeVill ha det glas som du benämner som double-dome som ingår med 000,111,112 mfl
Nu har jag inte tillgång till en sådan men @azcii visst hade du mätt och det diffade 1 cm? Dvs man kan inte bara byta rakt av..
Japp, 1mm (precis som jag tror du egentligen menade)
Så, man kan ha ett sådant glas, men det blir sämre vattentålighet än Due.Japp, 1mm (precis som jag tror du egentligen menade)
Jag menar inte att du ska ta det gamla glaset till den nya boetten, menar att det går att mäta upp ditt originalglas och köpa/tillverka motsvarande i den form du vill ha utifrån måtten på din klocka.Vill ha det glas som du benämner som double-dome som ingår med 000,111,112 mfl
Nu har jag inte tillgång till en sådan men @azcii visst hade du mätt och det diffade 1 mm? Dvs man kan inte bara byta rakt av..
Jag menar inte att du ska ta det gamla glaset till den nya boetten, menar att det går att mäta upp ditt originalglas och köpa/tillverka motsvarande i den form du vill ha utifrån måtten på din klocka.
Frankenwatch! Yay!Jag menar inte att du ska ta det gamla glaset till den nya boetten, menar att det går att mäta upp ditt originalglas och köpa/tillverka motsvarande i den form du vill ha utifrån måtten på din klocka.
Alla urmakare av den gamla skolan kan mäta upp och fixa plexi. Plockar du ut glaset så behöver du ju dock en nya packning när det sätts tillbaka.Cool, har du mer detaljer/erfarenheter kring detta? Vem man bör kontakta för att ta detta vidare osv?
Alla urmakare av den gamla skolan kan mäta upp och fixa plexi. Plockar du ut glaset så behöver du ju dock en nya packning när det sätts tillbaka.
Offrei och Cousins UK har standardplexi men urmakare kan även anpassa redan befintliga plexiglas om de har rätt utrustning.
Någon borde ju ha gjort detta innan kan jag tycka, att fixa ersättningsglas i plexi elle mineralglas är ju väldigt vanligt.
Då blir det komplicerat och dyrt.Gäller samma för safirglas?
Då blir det komplicerat och dyrt.
Det är ju bara att byta tillbaka innan service i så fall. Är hela alltet meckigt? Ja. Går det? Absolut.Det som jag ville ha är safirglaset med double dome i 911. Men då blir det som sagt allt för komplicerat, plus det faktum att det Panerai inte verkar ta in moddade klockor (tack @kmg för inputen) för service verkar detta som ett äventyr man inte ska ge sig in på.
Det är ju bara att byta tillbaka innan service i så fall. Är hela alltet meckigt? Ja. Går det? Absolut.
Har gullat med flera klockor där platt glas har bytts ut mot kupat plexi och där klockorna klarat trycktest.
Om ni någon gång ska lämna in klockan för service hos AD är detta nog inte att rekommendera. Panerai lär inte beblanda sig med moddade klockor, eller hur @Ernesto ?
Tack för info. Deal breakern för mig.Det stämmer. Varken AD eller Panerai själva.
Det är ju standard, gäller i princip alla märken.Tack för info. Deal breakern för mig.
Ja och därför kommer jag aldrig ge mig på att modda annat än billigare klockor, riskaversiv som jag är...Det är ju standard, gäller i princip alla märken.
Grymt val!Shoppar!
![]()
Samma här.Ja och därför kommer jag aldrig ge mig på att modda annat än billigare klockor, riskaversiv som jag är...