• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kai Kobra

Cartier
2-Faktor
Okej, nu är jag arg.

Som några av er vet så hade jag min Ferrari FER00019 inne på Kaplans för värdering för ungefär ett år sedan. De sa ordagrant att delar av urverket alt. hela urverket var utbytt mot generiskt, och ville därmed naturligtvis inte göra en värdering. Vi gissade tillsammans att förre ägaren hade tagit ett dopp med den (den är inte så vattentät) och sedan bytt urverket eller så hos icke-AD. Killen på Kaplans antydde dessutom att han tyckte sig se tecken på just saltvattensproblem. Jag har efter det haft ångest länge, exempelvis funderat på hur jag skulle avyttra denna "kopia", fram till att en av urmakarna på Nymans tyckte att det inte är så farligt att lämna in den till dem. Sagt och gjort, dock återkom de med ett konstaterande att de inte hade rätt verktyg för att öppna boetten utan att skada den så de ville skicka den till Panerai. Jag bet ännu mer på naglarna, vad skulle Panerai göra med klockan när de såg hur det stod till, slå sönder den måhända?! Jag godkände transporten till Panerai.

Idag återkom Panerai med ett prisförslag för service då klockan går lite sämre än de tycker att den borde. Jag dubbelkollade med Nymans och Panerai borde ha sagt något om något var fel, såklart. Så, klockan är original och Kaplans är ena j-a klåpare. Det här är min andra historia med dem, i den första så trodde de att urverket i en Heuer Montreal var utbytt, vilket blev rejält dementerat av gamle Abel Court (världskänd expert på Heuer och tidigare ägare av just denna Montreal). Kort sagt, jag kommer aldrig sätta min fot på Kaplans igen. Två gånger är nog.

Någon som har något alternativ på klockvärderingssnubbar? Jag har en annan klocka som borde ha ett värderingsintyg i lådan.
Kanske Wallhagen?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Okej, nu är jag arg.

Som några av er vet så hade jag min Ferrari FER00019 inne på Kaplans för värdering för ungefär ett år sedan. De sa ordagrant att delar av urverket alt. hela urverket var utbytt mot generiskt, och ville därmed naturligtvis inte göra en värdering. Vi gissade tillsammans att förre ägaren hade tagit ett dopp med den (den är inte så vattentät) och sedan bytt urverket eller så hos icke-AD. Killen på Kaplans antydde dessutom att han tyckte sig se tecken på just saltvattensproblem. Jag har efter det haft ångest länge, exempelvis funderat på hur jag skulle avyttra denna "kopia", fram till att en av urmakarna på Nymans tyckte att det inte är så farligt att lämna in den till dem. Sagt och gjort, dock återkom de med ett konstaterande att de inte hade rätt verktyg för att öppna boetten utan att skada den så de ville skicka den till Panerai. Jag bet ännu mer på naglarna, vad skulle Panerai göra med klockan när de såg hur det stod till, slå sönder den måhända?! Jag godkände transporten till Panerai.

Idag återkom Panerai med ett prisförslag för service då klockan går lite sämre än de tycker att den borde. Jag dubbelkollade med Nymans och Panerai borde ha sagt något om något var fel, såklart. Så, klockan är original och Kaplans är ena j-a klåpare. Det här är min andra historia med dem, i den första så trodde de att urverket i en Heuer Montreal var utbytt, vilket blev rejält dementerat av gamle Abel Court (världskänd expert på Heuer och tidigare ägare av just denna Montreal). Kort sagt, jag kommer aldrig sätta min fot på Kaplans igen. Två gånger är nog.

Någon som har något alternativ på klockvärderingssnubbar? Jag har en annan klocka som borde ha ett värderingsintyg i lådan.
Det är farligt med experter som vill vara experter. då är det bättre med kritiska experter som kan uttala orden - Jag vet inte.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Skriver i princip aldrig här på forumet men kan inte låta bli att dela med mig när Anders på AW-straps skickar måndagsglädje i ett litet kuvert! En klocka som stundtals varit på väg ut, men som nu sitter säker till nästa ö-råd...;)

Radiomir PAM388
FullSizeRender-2.jpg
IMG_0120.JPG
Hehe 28 inlägg sedan 2014....nu får du allt hålla igen tills årsskiftet ;)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Okej, nu är jag arg.

Som några av er vet så hade jag min Ferrari FER00019 inne på Kaplans för värdering för ungefär ett år sedan. De sa ordagrant att delar av urverket alt. hela urverket var utbytt mot generiskt, och ville därmed naturligtvis inte göra en värdering. Vi gissade tillsammans att förre ägaren hade tagit ett dopp med den (den är inte så vattentät) och sedan bytt urverket eller så hos icke-AD. Killen på Kaplans antydde dessutom att han tyckte sig se tecken på just saltvattensproblem. Jag har efter det haft ångest länge, exempelvis funderat på hur jag skulle avyttra denna "kopia", fram till att en av urmakarna på Nymans tyckte att det inte är så farligt att lämna in den till dem. Sagt och gjort, dock återkom de med ett konstaterande att de inte hade rätt verktyg för att öppna boetten utan att skada den så de ville skicka den till Panerai. Jag bet ännu mer på naglarna, vad skulle Panerai göra med klockan när de såg hur det stod till, slå sönder den måhända?! Jag godkände transporten till Panerai.

Idag återkom Panerai med ett prisförslag för service då klockan går lite sämre än de tycker att den borde. Jag dubbelkollade med Nymans och Panerai borde ha sagt något om något var fel, såklart. Så, klockan är original och Kaplans är ena j-a klåpare. Det här är min andra historia med dem, i den första så trodde de att urverket i en Heuer Montreal var utbytt, vilket blev rejält dementerat av gamle Abel Court (världskänd expert på Heuer och tidigare ägare av just denna Montreal). Kort sagt, jag kommer aldrig sätta min fot på Kaplans igen. Två gånger är nog.

Någon som har något alternativ på klockvärderingssnubbar? Jag har en annan klocka som borde ha ett värderingsintyg i lådan.
Uselt av Kaplans..
 

donpasta

Panerai
Låter sjukt häftigt.
Var finns info om Paneraiträffar här på västkusten? Har helt missat. Hade varit kul att vara med på.

Nej jag hittar inget här faktiskt utan jag hoppas någon känner sig manad att dra igång något på "bäst"kusten så vi kan visa upp våra panor och få baksidan att vilja komma och hälsa på som de brukar göra på sommaren ;)
 
  • Like
Reactions: MAV

Scipio

Patek
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av servicetid hos Richemont i Amsterdam?
Ja, jag lämnade min 243 dit. Jag har får mig att det tog 4 veckor, kanske 3 och jag var väldigt nöjd. Nymans kunde inte provtrycka den ner till 1000 m då. Jag har funderat på att skicka ner min 388 dit också om det blir aktuellt. Tänk bara på att du måste vara tydlig med vad du vill ha gjort och inte. I mitt fall fick de absolut inte byta tavla och visare och inte polera den.
 
Topp