• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken Panerai har du blivit besviken på och varför?
Kan vara en du köpt och velat gilla men inte haft det där som du trodde så känslan försvann helt, eller i butiken när man provat och den inte alls var som på bild eller liknande. Dela med er!
För min del var det Due-modellerna jag provade förra året, ser riktigt schyssta ut på bild men att de är så platta och lätta (?) mm gör att den härliga tunga Panerai-umpfen försvann helt, iaf för mig.

Kan vara en du köpt och velat gilla men inte haft det där som du trodde så känslan försvann helt, eller i butiken när man provat och den inte alls var som på bild eller liknande. Dela med er!
För min del var det Due-modellerna jag provade förra året, ser riktigt schyssta ut på bild men att de är så platta och lätta (?) mm gör att den härliga tunga Panerai-umpfen försvann helt, iaf för mig.
512 och 655. För små och för tunna på samma gång. Bara 42mm brett och typ runt 10,5 tjockt. Man tycker ju att det borde räcka, men inte för mig. Tjock 42 eller tunn 44/45 är klart mer okej liksom.

Det där ändras för mig från dag till dag .

Ett tag tyckte jag 587 var ganska kass pga texten på tavlan. Nu är den en seriös kandidat till nästa panna

Första gången jag prova 512 tyckte jag den kändes alldeles för liten och tråkig... Det hände liksom ingenting. Nu gillar jag den verkligen som en "dresspanna".

Första gången jag prova 223 kändes den alldeles för komplicerad och plottrig. Nu tycker jag den är svinbra och ser verkligen charmen i den.

Första gången jag såg bronzon tyckte jag den var rätt ful. Nu är den #1 på min lista av moderna pannor (räknar inte 203, 21, 5218-205 etc). Visserligen inte samma sak då jag inte hade testat den irl men ändå.

Tack @Ernesto och @KRONS för grym service på gummit!

20190926_193858.jpg

Due är en skam för Panerai, förstår inte hur det kunde förvåna dig.

Hur mycket tycker ni att en PAM 722 som saknar länken är värd?
Cert och box samt övriga tillbehör finns, men länken är förmodligen såld löst av tidigare ägare. Klockan är från 2017 och köpt på Krons.
Jag har ställt frågan till Krons hur mycket en länk kostar, men inte fått svar än.
Kolla hur mycket en 1392 går på, så tar du bara mellanskillnaden från 722 då det bara länken som skiljer dem åt

Sant ju. Till och med värre än snapback-Luminor.
Jag har full förståelse för mindre och dressigare modeller men att göra Panerais trademark till en ren designgrej är att pissa på historiken och märket.
Du har missat att Panerai har pissat på Panerai sedan urminnes tider. Det är bara att släppa och se Due för vad det är, en marknad som inte är för de flesta av oss.

Du har missat att Panerai har pissat på Panerai sedan urminnes tider. Det är bara att släppa och se Due för vad det är, en marknad som inte är för de flesta av oss.
Vad har jag missat? Jag pratar om att kronskyddet inte fyller sitt syfte på Due utan enbart är där som design. Det är illa. Hade de gett linjen lök-krona istället så hade jag inte haft något problem med linjen.

Marknaden finns sannerligen inte i denna tråden verkar det som. Samtidigt så fyller den säkert sitt syfte att locka nya människor att köpa in sig i märket, det har damerna och herrarna på marknadsavdelningarna säkert räknat mycket på. När jag bodde i Hongkong såg jag förvånansvärt många Due som bars av personer med mindre handleder och som förmodligen inte hade sett lika bra ut med en 44 eller 47mm referens. Samtidigt ska det väl inte stickas under stol med att flera av dessa personerna kanske köpte den just för kronskyddet, man kunde signalera ett exklusivt märkesval och ändå bära upp klockan hyffsat.

Due är en skam för Panerai, förstår inte hur det kunde förvåna dig.
Bara att inse att jag har den här trådens mest hatade Panerai ;)
Även om kronskyddet på den så klart enbart är en design grej så gillar jag den och när det kommer till kritan, hur många använder dykarur från Panerai, Rolex eller vilket lyxmärke du vill till att dyka med? (Jag använder Seiko för sånt)

Men smaken är som sagt delad, jag köper inte klockor för att göra andra nöjda utan enbart för min egen skull. Sedan kan jag mycket väl förstå varför många har svårt för Due men jag är nöjd med min och mer än så bryr jag mig inte.

Bara att inse att jag har den här trådens mest hatade Panerai ;)
Även om kronskyddet på den så klart enbart är en design grej så gillar jag den och när det kommer till kritan, hur många använder dykarur från Panerai, Rolex eller vilket lyxmärke du vill till att dyka med? (Jag använder Seiko för sånt)

Men smaken är som sagt delad, jag köper inte klockor för att göra andra nöjda utan enbart för min egen skull. Sedan kan jag mycket väl förstå varför många har svårt för Due men jag är nöjd med min och mer än så bryr jag mig inte.
Du har såklart helt rätt inställning med att klockor köps för ens egna skull och att man själv ska bli nöjd istället för att visa upp sig för andra, där gör jag precis som du! Så ta min frågande inställning till Due med en smula salt, de är rätt fräcka och egentligen helt i stil med vad jag borde köpa för att det ska se bra ut på handleden.

Men det påverkar tyvärr inte vad jag vill köpa i detta fallet. Panerai är stora och rejäla, vill jag ha något åt det dressigare hållet finns det många andra ståldressare jag är mer intresserad av. Tyvärr kanske :)

Är det ens Panerai som pissar på Panerai. Fanns ens Panerai? Di lärde tvistar ju om Panerai bara var en filial till Rolex eller om de var ett eget märke... OBS inlägget innehåller spår av ironi

Du har såklart helt rätt inställning med att klockor köps för ens egna skull och att man själv ska bli nöjd istället för att visa upp sig för andra, där gör jag precis som du! Så ta min frågande inställning till Due med en smula salt, de är rätt fräcka och egentligen helt i stil med vad jag borde köpa för att det ska se bra ut på handleden.

Men det påverkar tyvärr inte vad jag vill köpa i detta fallet. Panerai är stora och rejäla, vill jag ha något åt det dressigare hållet finns det många andra ståldressare jag är mer intresserad av. Tyvärr kanske :)

Jag tar inte det minsta illa upp om någon inte gillar vad jag gillar så ingen fara där. Om något så vill jag få fram att det blir roligare om man fokuserar på vad man gillar och inta vad andra ogillar.
Har för övrigt ägt några 44mm Panerai och kommer garanterat köpa en igen så småningom. Om inte annat så tycker jag det är roligare med omväxling, min klocklåda är en riktig gott och blandat påse utan någon rödtråd. Idag gillar jag Due men kan mycket väl ha ändrat mig innan nyår.

Jag tar inte det minsta illa upp om någon inte gillar vad jag gillar så ingen fara där. Om något så vill jag få fram att det blir roligare om man fokuserar på vad man gillar och inta vad andra ogillar.
Har för övrigt ägt några 44mm Panerai och kommer garanterat köpa en igen så småningom. Om inte annat så tycker jag det är roligare med omväxling, min klocklåda är en riktig gott och blandat påse utan någon rödtråd. Idag gillar jag Due men kan mycket väl ha ändrat mig innan nyår.
Klart man ska köpa vad man själv vill ha! Det är väl bra att folk gillar olika så det blir lite bredd på grejerna. Det finns massvis av Paneraimodeller jag inte skulle köpa, precis som att andra tillverkare jag gillar har massa modeller jag inte gillar. Inget konstigt med det.

Klart man ska köpa vad man själv vill ha! Det är väl bra att folk gillar olika så det blir lite bredd på grejerna. Det finns massvis av Paneraimodeller jag inte skulle köpa, precis som att andra tillverkare jag gillar har massa modeller jag inte gillar. Inget konstigt med det.
Då är det ändå lite spännande hur polariserat du uttrycker dig exempelvis i meningen "Due är en skam för Panerai, förstår inte hur det kunde förvåna dig." ;)

Då är det ändå lite spännande hur polariserat du uttrycker dig exempelvis i meningen "Due är en skam för Panerai, förstår inte hur det kunde förvåna dig." ;)
Det är en åsikt, man behöver inte hålla med. Samma gäller snapback-Luminor, Breitling Navitimer8 och de analoga soldrivna SEIKO- ”Tonfiskarna”. Det betyder inte att hela märket är kass eller att ingen annan kan gilla klockorna.

Tillbaka
Topp