• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

oystercase

Cartier
Då får jag direkt kolla om kunskaperna sitter kvar i märgen :)
Är det samma problem med composite som DLC? Tanken är väll att aluminiumet ska reagera med övriga ämnen och därmed bli ett med boetten, eller? Antar att även det funkar bra på en plan yta men så snart det blir skarpa vinklar bör det även bli bekymmer här, eller?
Verkar även som att det Panerai kallar composite inte är lika reptåligt som DLC och keramik då jag sett flertalet klockor med tunna repor/hairlines. Så länge det håller sig till det är det ett litet bekymmer men blir det som bild 4 i min länk kan jag lika gärna ha en boett i keramik som crashar helt.
En sån smäll som syns på bild 4 hade antagligen slått av bandhornen på keramen, flisat carbotechen och synts på dlc både som dent och släpp.
Aluminiumet I compositen omvandlas till aluminium oxid som är hårt men inte lika hårt som keramen. Keramen är i sin tur något mjukare än dlc.

Destu tunnare beläggning Destu mindre risk för kant chipping och även mindre chip. DLC ger nog fler små men composite klarar sig nog lite bättre men chippar större om det händer.

Går ej att I färga stål.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
6F30AAAD-F9BB-41C3-940B-713ACFC91AB4.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
En sån smäll som syns på bild 4 hade antagligen slått av bandhornen på keramen, flisat carbotechen och synts på dlc både som dent och släpp.
Aluminiumet I compositen omvandlas till aluminium oxid som är hårt men inte lika hårt som keramen. Keramen är i sin tur något mjukare än dlc.

Destu tunnare beläggning Destu mindre risk för kant chipping och även mindre chip. DLC ger nog fler små men composite klarar sig nog lite bättre men chippar större om det händer.

Går ej att I färga stål.
Ännu en bra grej med att inte ens ha bandhorn på min keramiska. :) Tack för info.
 

JohanHLM

Rolex
En sån smäll som syns på bild 4 hade antagligen slått av bandhornen på keramen, flisat carbotechen och synts på dlc både som dent och släpp.
Aluminiumet I compositen omvandlas till aluminium oxid som är hårt men inte lika hårt som keramen. Keramen är i sin tur något mjukare än dlc.

Destu tunnare beläggning Destu mindre risk för kant chipping och även mindre chip. DLC ger nog fler små men composite klarar sig nog lite bättre men chippar större om det händer.

Går ej att I färga stål.
Nu blir det förvisso mycket kemi och lite Panerai, men det finns alltså ingen legering som ger ex. en svart kulör vilken har motsvarande egenskaper som stål?
 

oystercase

Cartier
Nu blir det förvisso mycket kemi och lite Panerai, men det finns alltså ingen legering som ger ex. en svart kulör vilken har motsvarande egenskaper som stål?
Dyra tunga och spröda metaller finns. Så där är keram nog bättre.
Finns också många olika typer av dlc med lite olika egenskaper. Tunnare dlc har lägre risk för chipping.
När det gäller keramer så bestämmas hållfastheten av statistiska förekomsten av fel i strukturen. Detta innebär att två olika keramboetter som utsätts för exakt samma slag så kan den ena hålla och den andra paja. Så har man tur får man en superhållbar.
Börjar komma amorfa stål där hårdheten är i närheten av keramer men som fortfarande har seghet. Dessa 3d printar man.
https://3dp.se/2017/10/24/fran-tunna-skivor-till-tjocka-block/
 

JohanHLM

Rolex
Dyra tunga och spröda metaller finns. Så där är keram nog bättre.
Finns också många olika typer av dlc med lite olika egenskaper. Tunnare dlc har lägre risk för chipping.
När det gäller keramer så bestämmas hållfastheten av statistiska förekomsten av fel i strukturen. Detta innebär att två olika keramboetter som utsätts för exakt samma slag så kan den ena hålla och den andra paja. Så har man tur får man en superhållbar.
Börjar komma amorfa stål där hårdheten är i närheten av keramer men som fortfarande har seghet. Dessa 3d printar man.
https://3dp.se/2017/10/24/fran-tunna-skivor-till-tjocka-block/
Tack :)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
0AAF050E-5CD5-48DA-8369-6912275EB620.jpeg


76 høres ut som en veldig bra pris - er den helt ny?

Solgte min 682 og kjøpte en ny 683 - er utrolig fornøyd! Størrelsen er perfekt for mitt håndledd - den er også litt tynnere enn 682 så syns den er helt perfekt!
Riktigt fin! Det där får nog bli min nästa Panna. Om jag inte hinner hitta nån riktigt läcker Radiomir först.
#fickminförstapaneraiförtvådagarsemenbörjarredanletaefterentill

EDD7CDA3-86F6-47E1-ACE8-6720AB170353.jpeg
 
Topp