• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan inte säga att jag märker av den när den är bakom timvisaren faktiskt. De har ju gjort den svart så den ska smälta in i tavlan :)

Är det något jag ska klaga på så är det att den inte har vanliga skruvar utan strap change systemet. Visserligen lika enkelt att byta men vet inte, tycker om vanliga skruvar mer, känns stabilare :)

Men hellre detta än vanliga pins iaf :D
Fast det går inte att komma ifrån att det är galet smidigt att byta band, tar 5sek på 1305an

Dubbelpipigt denna fredag!
Trevlig helg :D
81CC19A0-0188-4F3B-9570-6E7A431D9579.jpeg

Decima Mas med dödskallen är de italienska attackdykarna som fortsatte att slåss för nazisterna efter Italiens fall, uttalade fascister/nazister
Fast förbandet fanns väl även innan mussolini/tyskland kom in i bilden? Blir bara lite märkligt när vi älskar torpedubåten som användes före och under fascistregimen. Vi accepterar en homage på kampschwimmern. Vi gillar dykargubben, men vi vet inte om han är pre eller post mussolini. Men en skylt med decima mas blir droppen? Tycker logiken haltar en smula och givet att man inte tillber skylten ser jag den bara som en historisk referens likt allt annat ovan.

Fast förbandet fanns väl även innan mussolini/tyskland kom in i bilden? Blir bara lite märkligt när vi älskar torpedubåten som användes före och under fascistregimen. Vi accepterar en homage på kampschwimmern. Vi gillar dykargubben, men vi vet inte om han är pre eller post mussolini. Men en skylt med decima mas blir droppen? Tycker logiken haltar en smula och givet att man inte tillber skylten ser jag den bara som en historisk referens likt allt annat ovan.

"The famous “Xa Flottiglia MAS” badge was only adopted after the Unit began to closely collaborate with the Nazis after the occupation of Italy. "
https://perezcope.com/2016/04/05/panerai-and-the-nazis/

Attackdykarna var soldater under en fascistisk regim, ja. Men halva Decima Mas verkade medvetet med nazisterna. De hade mer av ett val, enligt mig.

Trodde förbandet fanns innan? Men jag kan ha fel.
Oavsett så tycker jag att vår logik är lite kul. Eller osammanhängande. Jag bryr mig dock inte. Kul med klockor osv.
:) Jag håller med om vår logik. Den är inte logisk.

Förbandet fanns före, det hette inte decima mas, det hette ingenting för det var superhemligt. Loggan fanns inte. När nassarna kom så valde de numera mer kända namnen i förbandet att desertera och slåss för de allierade, men en del stannade kvar och förbandet började med mer fotsoldatstrider på land.

Tillbaka
Topp