• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

Master J

Audemars
2-Faktor
Dagens
20210408_095415.jpg


Har en ny länk till den liggandes... Måste bara få tid för montering
 

foppa13

Cartier
Denna udda quartz dykare har vandrat runt lite på forumet, jag plockade upp den och tänkte använda den som sommarbeater. Är högst osäkert på årtal men jag tror den klassar in som vintage i alla fall, tog med den nu till fjällen så den fick hänga med på en skidtur... 😎🏔️❄️
IMG_20210408_135137.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Denna udda quartz dykare har vandrat runt lite på forumet, jag plockade upp den och tänkte använda den som sommarbeater. Är högst osäkert på årtal men jag tror den klassar in som vintage i alla fall, tog med den nu till fjällen så den fick hänga med på en skidtur... 😎🏔️❄️
IMG_20210408_135137.jpg
Vet du vilket urverk som sitter i?
 

foppa13

Cartier
Vet du vilket urverk som sitter i?
Jag har ingen aning om vad det sitter för urverk i, saknar helt kunskap och verktyg för att öppna klockor tyvärr... Klockan är tillverkad av Memphis Belle för den italienska hotellkedjan Domina som var huvudsponsor för ett cykelställ i början på 2000-talet. Ber om ursäkt för att den kanske inte riktigt är vintage endå, tycket den är rätt ball enda...
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har ingen aning om vad det sitter för urverk i, saknar helt kunskap och verktyg för att öppna klockor tyvärr... Klockan är tillverkad av Memphis Belle för den italienska hotellkedjan Domina som var huvudsponsor för ett cykelställ i början på 2000-talet. Ber om ursäkt för att den kanske inte riktigt är vintage endå, tycket den är rätt ball enda...
Ingen fara, det brukar sitta Miyota verk i dessa.
 

Martin Lovasz

Audemars
Om man inte kollar så skulle man kunna tro att denna klocka skulle vara något.

1000106.jpg

En osåld dykare från tidigt 90-tal?

Nja, finns ingen dykarringen utan det är en klocka för den med liten budget. Kollar man på sidan ser man märkena efter gjutformen och locket bak är mycket tunt, men är av skruvtyp. I hittar man dock samma lilla dam Miyota verk som sitter i de flesta klockor från den här perioden (även lite finare klockor) så den bara går och går då det förmodligen är det bästa engångsquartzverk som tillverkats. Man trodde nog inte att de skulle hålla så bra som de gjort.

Skall rengöra den invändigt och sätta ut den på Tradera för 20 kr så kan någon få en trevlig sommarklocka som man inte behöver vara rädd om.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Om man inte kollar så skulle man kunna tro att denna klocka skulle vara något.

1000106.jpg

En osåld dykare från tidigt 90-tal?

Nja, finns ingen dykarringen utan det är en klocka för den med liten budget. Kollar man på sidan ser man märkena efter gjutformen och locket bak är mycket tunt, men är av skruvtyp. I hittar man dock samma lilla dam Miyota verk som sitter i de flesta klockor från den här perioden (även lite finare klockor) så den bara går och går då det förmodligen är det bästa engångsquartzverk som tillverkats. Man trodde nog inte att de skulle hålla så bra som de gjort.

Skall rengöra den invändigt och sätta ut den på Tradera för 20 kr så kan någon få en trevlig sommarklocka som man inte behöver vara rädd om.
Om alla som vill sälja en kinesisk fulmetallklocka från 90-talet på Tradera skulle posta i den här tråden skulle den nog bli otroligt tråkig väldigt fort. Därför tror jag att det är bäst att inte göra det alls. Missförstå mig inte. Jag vill inte vara otrevlig. Jag tror ingen har invändningar när jag säger att din närvaro på KS är ett positivt tillskott. Med det här känns som spam...
 

Martin Lovasz

Audemars
Om alla som vill sälja en kinesisk fulmetallklocka från 90-talet på Tradera skulle posta i den här tråden skulle den nog bli otroligt tråkig väldigt fort. Därför tror jag att det är bäst att inte göra det alls. Missförstå mig inte. Jag vill inte vara otrevlig. Jag tror ingen har invändningar när jag säger att din närvaro på KS är ett positivt tillskott. Med det här känns som spam...
Inga problem, jag skall hålla mig till WUS forumet från och med nu. Här uppskattat tydligen bara dyra mekaniska klockor.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Inga problem, jag skall hålla mig till WUS forumet från och med nu. Här uppskattat tydligen bara dyra mekaniska klockor.
Så är det ju inte riktigt. Det finns gott om exempel på folk som uppskattar billiga (kvarts-)ur på KS. Det syns bland annat i min egen historik i bland annat den här tråden och i K&S. Hoppas att du stannar och fortsätter posta på KS också.
 
Senast ändrad:

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Klockan från traderaparti som verkligen lyft min blick, buren 31/33 dagar sen jag fick den. Osäker på åldern men den bör klara vintagecuten.. Love it! Om någon sitter inne och kan bistå med info om modell eller ålder är jag väldigt tacksam!
1DAF2D0A-47AF-43E5-BB61-532AA14E5CF9.jpeg
Snygg klocka! Det bästa du kan få av mig är en killgissning. Gissar att det sitter ett ESA 9362 i och det placerar den från 1977 och något år framåt. Gissningen bygger på att jag pillar på en Yema med liknande boett och dagskiva. Kanske kan komma en bild ikväll om jag blir klar.
 

Solvik

Panerai
Snygg klocka! Det bästa du kan få av mig är en killgissning. Gissar att det sitter ett ESA 9362 i och det placerar den från 1977 och något år framåt. Gissningen bygger på att jag pillar på en Yema med liknande boett och dagskiva. Kanske kan komma en bild ikväll om jag blir klar.
Tack så mycket för info och tankar! Vill gärna se yeman, spännande!
 

Solvik

Panerai
Hej, tyvärr blev det problem med bommen, låset har fastnat i intryckt läge, men här är en bild iaf. Då bommen inte greppar kan jag inte flytta visarna, men vi har samma ’A’ och jag tycker de påminner lite om varandra i sitt DNA
4A3D6DA9-D2F7-492D-863C-C9C0CD0A03B2.jpeg
Fin, hoppas du får ordning på den!
Håller med och hoppas du har rätt om verk/ålder för då är min lite äldre än vad jag själv hade gissat. Tack igen!😀
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Riktigt fin! 35/36 mm? Eterna har ofta en design som tilltalar mig. "Electronic" kombinerat med "quartz" på urtavlan, som på denna, känns lite ovanligt...?
Tack, den är hela 38mm, men har 20mm bandbredd som kanske skapar en illusion av att den är mindre. Electronic Quartz texten hittar man på Cal 1555, aka ESA 9180, Eternas första kvarts. Tror denna är från 1974.
 
Topp