• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

Gjorde det hårresande batteribytet, men gick tyvärr inte igång. Ngn speciell procedur för dessa man kan prova? Har testat sätta i bommen i normalläge
Edit: Batteriet som satt i var ett noname D354. Hittar inget på det. Satte i ett 386
Titta på sekundvisaren och se om inte den rycker för då är det bara skräp i någon juvel.

Har bara ett 9180 reservverk liggande så får leta fram den och se om kretskortet är helt på den.

Har du möjlighet att mäta om spolen är hel och om den får spänningsimpulser från elektroniken?
Skärmavbild 2020-10-24 kl. 20.07.41.png
Hej, elektronik är inte min starka sida. Har en vanlig multimeter från biltema liggandes, kan se om jag törs mäta med den. Eller är det oscilloskop man behöver om man vill se i tid?

Titta på sekundvisaren och se om inte den rycker för då är det bara skräp i någon juvel.

Har bara ett 9180 reservverk liggande så får leta fram den och se om kretskortet är helt på den.
Hej, ska ta en andra titt på sekunden. Inget jag tänkte på, så små ryck isf.Går väldigt lätt att ställa etc så kändes spontant bra mekaniskt. Vore förträffligt om det fanns delar att köpa.
Måste återigen tacka för tipset kring Hur man öppnade boett etc, Rena rama Indiana Jones proceduren, särskilt tavelspaken!

Hej, ska ta en andra titt på sekunden. Inget jag tänkte på, så små ryck isf.Går väldigt lätt att ställa etc så kändes spontant bra mekaniskt. Vore förträffligt om det fanns delar att köpa.
Måste återigen tacka för tipset kring Hur man öppnade boett etc, Rena rama Indiana Jones proceduren, särskilt tavelspaken!
Ibland måste man ha ett förstoringsglas eller lupp för att se ryckningarna i visaren. Kronan skall vara helt intryckt för att den skall fungera

Knasig boett för en batteriklocka helt klart. :dead:

Ibland måste man ha ett förstoringsglas eller lupp för att se ryckningarna i visaren. Kronan skall vara helt intryckt för att den skall fungera

Knasig boett för en batteriklocka helt klart. :dead:
Gick ned och kollade igen mikroskop, ingen rörelse. Bjuder på en bild på verket. Inte sett ngt likadant 9180 när jag googlade, lödda ledningsbanor och omärkt krets. Ser ut som ett brott på en ledningsbana, nära kronan?
087FF8C7-C27B-4D1D-A88D-47890E2B8BAC.jpeg
93253450-2D20-4D23-9F8B-032C72A34F5D.jpeg

En Certina med urverket sälj just nu på Tradera. Den kan vara död också så en chansning.
https://www.tradera.com/item/190111/424839074/certina-quartz-q-las-beskrivning

Hade annars en med samma kretskort som fungerar om du vill köpa loss den?
110065.jpg

Tror att ditt kretskort är bytt för det skall vara som mitt i Certinan då din klocka har plasthjulet på den lilla pinnen som är överflödig på denna design. Brytaren fungerar men sekundvisaren rycker så undrar om de är samma? Då detta verk verkar ha en mekanisk hackfunktion och inte en strömbrytare.

Man får fler och fler frågor om det är samma grund eller om verket designats om?

Senast ändrad:
Jag märker att jag är lite trött. Vad som inte stämmer är att någon bytt kretskort på din Eterna till ett för ett ESA 9182/83 och det fungerar nog men har då inte strömbrytaren. Så du skall egentligen ha samma kretskort som på min Certina.

Hej, elektronik är inte min starka sida. Har en vanlig multimeter från biltema liggandes, kan se om jag törs mäta med den. Eller är det oscilloskop man behöver om man vill se i tid?
Inser nu att jag tog fel på vilken klocka du hade problem med. Trodde det var Darwil med kaliber 9361. Bifogar en skiss på var du kan mäta på det aktuella verket istället. Du behöver inget oscilloskop . Jag har åtminstone inte haft några problem att se pulserna till stegmotorn när jag mätt med någon billig digitalmultimeter för att klura ut om verken stått still pga trasig krets eller något mekaniskt. Tycker de här verken förekommer i en del roliga klockor förresten. Det har legat en Certina med någon variant av det här verket i montern på en loppisbutik jag besöker ibland. Har ratat den då hon vill ha 400 för den men kan jag pruta ner den lite kanske det börjar bli värt att köpa den till donatorsortimentet.
Skärmavbild 2020-10-25 kl. 01.38.42.png

Jag märker att jag är lite trött. Vad som inte stämmer är att någon bytt kretskort på din Eterna till ett för ett ESA 9182/83 och det fungerar nog men har då inte strömbrytaren. Så du skall egentligen ha samma kretskort som på min Certina.
Tack för infon. Lustigt att det är sådan skillnad på korten rent tillverkningsmässigt.

Inser nu att jag tog fel på vilken klocka du hade problem med. Trodde det var Darwil med kaliber 9361. Bifogar en skiss på var du kan mäta på det aktuella verket istället. Du behöver inget oscilloskop . Jag har åtminstone inte haft några problem att se pulserna till stegmotorn när jag mätt med någon billig digitalmultimeter för att klura ut om verken stått still pga trasig krets eller något mekaniskt. Tycker de här verken förekommer i en del roliga klockor förresten. Det har legat en Certina med någon variant av det här verket i montern på en loppisbutik jag besöker ibland. Har ratat den då hon vill ha 400 för den men kan jag pruta ner den lite kanske det börjar bli värt att köpa den till donatorsortimentet.
Skärmavbild 2020-10-25 kl. 01.38.42.png
Tack för infon, ska ge mig på det, inget att förlora. Ska testa att ’kortsluta’ det som ser ut som ett brott med och se vad som händer. Om inte annat kanske du kan agera proxy för mig och köpa den där, bor själv i Malmö ;)

Hej, ursäkta alla läsare av tråden, det drog iväg lite, borde hamnat i Dagens fix och trix. Får fortsätta min resa med 9180 där :rolleyes:

Newbie-fråga från min sida, vet inte om detta är en lämplig tråd för frågan.

Dags för batteribyte på min gamla Seiko sedan några dagar. Hur lång tid har jag på mig så att säga till batteribyte efter att klockan signalerat med två-sekundersintervall på sekundvisaren? Restriktioner är ju till för att följas och då ska jag ju vänta med att bege mig till butik...

Newbie-fråga från min sida, vet inte om detta är en lämplig tråd för frågan.

Dags för batteribyte på min gamla Seiko sedan några dagar. Hur lång tid har jag på mig så att säga till batteribyte efter att klockan signalerat med två-sekundersintervall på sekundvisaren? Restriktioner är ju till för att följas och då ska jag ju vänta med att bege mig till butik...

Värsta som kan hända om du inte byter tillräckligt snabbt är väl att den stannar..

Dök på denna Pulsar under loppisrundan igår. Otroligt fint skick, särskilt då man betänker att det är en kromad boett. Silvertavla med djup, härligt glittrande indexmarkeringar och logga. För att vara ett budgetur är det trevlig kvalitet. Modellbeteckning Y147-5069 för framtida referenser.
pulsar 1.jpg
pulsar 2.jpg
pulsar 3.jpg
pulsar 4.jpg
pulsar 5.jpg

Senast ändrad:
Har en känsla av att jag skaffat flera kvartsklockor sedan jag postade I tråden senast men jag får nog återkomma med fler bilder efter en inventering av både tråd och samling. Postar den senaste så länge, en Bulova som åtminstone borde kvala in som semi-vintage. Jag gissar att den är från runt 1990 men har inte hunnit forska i det än.

_20210324_161534.JPG

Har en känsla av att jag skaffat flera kvartsklockor sedan jag postade I tråden senast men jag får nog återkomma med fler bilder efter en inventering av både tråd och samling. Postar den senaste så länge, en Bulova som åtminstone borde kvala in som semi-vintage. Jag gissar att den är från runt 1990 men har inte hunnit forska i det än.

_20210324_161534.JPG
Sjukt tuff. Ser ut att vara samma MRPSA-boett som min fd Key West :)

Sjukt tuff. Ser ut att vara samma MRPSA-boett som min fd Key West :)
Tack! Ja en variant av samma boett bör det ju vara iallafall. Har haft en likadan Key West som din och den hade till skillnad från Bulovan rundade bandhorn precis som min Candino, som synts till i tråden tidigare.
_20210327_021945.JPG

Men Candinon har en annan vridring än Key West. På Candinon är utsidan av ringen lite mer som en skiva ur en kon medan övriga jag kan dra mig till minnes spontant är nog har varit cylindriska allihop, bortsett från hacken förstås. Det finns fler variationer. Utan att orka googla fram referensbilder vill jag minnas att t ex Precista och Sinn har både tjockare bak-och mellanboett.

Kan förresten passa på att efterlysa en bakboett till Candinon. Den som sitter på klockan nu är helt fel. I en perfekt värld hittar jag en korrekt till precis min modell och i lika bra skick, men oddsen för att jag lyckas med det är nog astronomiska. Jag nöjer mig gärna med en som åtminstone är korrekt till den här serien av boetter. Hög eller låg, rätt eller fel gravyr, allt är intressant! Det vore kul att kunna få klockan någorlunda tät. :)

Tillbaka
Topp