• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Senaste köpet är en Certina DS-4. Jag skulle gissa (baklocket sitter som det vore svetsat) att det är ett Certina 751 (ESA 9362) )som sitter i. Känns som att de är vanligare med enbart datum (750), har bara sett någon Club 2000 med samma verk.
Känns som en perfekt beater!
FAA4B0C0-9FB7-4B21-8D4B-33479FB7997D.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
Senaste köpet är en Certina DS-4. Jag skulle gissa (baklocket sitter som det vore svetsat) att det är ett Certina 751 (ESA 9362) )som sitter i. Känns som att de är vanligare med enbart datum (750), har bara sett någon Club 2000 med samma verk.
Känns som en perfekt beater!
FAA4B0C0-9FB7-4B21-8D4B-33479FB7997D.jpeg
Mycket fin måste jag säga! Det är lite konstigt att Certina inte sålde så många modeller med både dag och datum i Sverige men det gjorde man på andra marknader. Du får köpa en mutter och klistra på den på baklocket med superlim och sedan använda en skiftnyckel och öppna locket. Nästa klocka du skall leta efter är DS-5. Den kom med både denna Certina logga och utan då den fanns när Certina gick upp i Swatch :)
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Mycket fin måste jag säga! Det är lite konstigt att Certina inte sålde så många modeller med både dag och datum i Sverige men det gjorde man på andra marknader. Du får köpa en mutter och klistra på den på baklocket med superlim och sedan använda en skiftnyckel och öppna locket. Nästa klocka du skall leta efter är DS-5. Den kom med både denna Certina logga och utan då den fanns när Certina gick upp i Swatch :)
Tack Martin! Denna köpte jag från England, så kan nog stämma med att det är vanligare på andra marknader. Hade en tanke på DS och DS-3 (har en DS-2), men DS-5 hade jag glömt bort. Inte så ofta man ser dem. Ska försöka med superlim och mutter när det vankas batteribyte.
 

Martin Lovasz

Audemars
För er som undrar så är detta en DS-5. De kom till under en period då Certina försökte komma upp sig lite och de designade några modeller som denna som då var lite lyxigare och dyrare. Det gör dem till lite svåra att hitta idag och här finns ett antal modeller som jag söker med lykta efter men inget napp än så länge.
1000113.jpg


Denna ser okej ut men tyvärr så saknas den korrekta bommen så ett projekt för framtiden. Det finns ett lite mellanrum mellan tavlan och insatsen med markeringar så hela urverket flyter inuti.

1000114.jpg

I dessa hittar men en kaliber ETA 952.111 (ESA 9362). Runt kanterna kan man se en krans av gummi så även DS-5 har en upphängning och delad bom för att kunna ta stötar.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
En nykomling i form av en Super Quartz GMT Chrono med ett ESA Y2 900 231 urverk och funktionerna med ett 7 juvelers quartz-drivet analogt verk i kombination med en LCD-display som oberoende av den analoga funktionen visar GMT, kronograf eller sekunder och dag.
Detta ESA Y2-verk användes även i Heuer Carrera Twin, Heuer Verona, Heuer Diver, Heuer Memphis samt modeller från Breitling, ScubaPro, Bulova, Chronosport mfl.

🪐 Enicar Super Quartz GMT Chrono i absolut NOS-skick och lådan hade jag sedan tidigare.
IMG_2141.jpg
IMG_2143.jpg
IMG_2144.jpg
IMG_2077.jpg
IMG_2074.jpg
IMG_2139.jpg
IMG_2137.jpg
 
Senast ändrad:

LeThulle

Omega
Har nyligen köpt en JLC Hexagon Quartz som skulle behöva en helservice. Tänkte höra om någon vet någon bra att vända sig till. Har en tanke att lämna den till Bergströms Ur i Malmö. Enligt förra ägare skall det vara packningar och ett smutsigt verk som gör att den ej vill gå som den ska. Någon som kan hjälpa mig ?😊
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tre fungerande ESA 9180, Svalan senast in!
Har en Eterna till, men den står tyvärr still :(

4211EE32-93AF-492D-B012-FD1A28F47A36.jpeg
30437E77-0303-44B6-8443-EA1850DF620C.jpeg

Jag har använt en quartz-testare flera gånger för att få igång stannade quartzare. Du kan ju testa en sån om det inte fungerar att låta klockan vila på elementet i någon dag.

 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Jag har använt en quartz-testare flera gånger för att få igång stannade quartzare. Du kan ju testa en sån om det inte fungerar att låta klockan vila på elementet i någon dag.

Bra tips! just i detta fall mätte jag lite på kretskortet och kom fram till att styrkretsen hade gett upp har jag för mig
 
Topp