• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har ingenting nytt att bjuda på i min samling tyvärr. Men kan väl posta 2 nya bilder på de jag har kvar sen trådstart.

Montana 500m, fullproppad med lysmassa.
IMG_20200228_071209-01.jpeg

Seiko 7a28-7040
IMG_20190903_165959-01.jpeg
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Har ingenting nytt att bjuda på i min samling tyvärr. Men kan väl posta 2 nya bilder på de jag har kvar sen trådstart.

Montana 500m, fullproppad med lysmassa.
IMG_20200228_071209-01.jpeg

Seiko 7a28-7040
IMG_20190903_165959-01.jpeg

Fina klockor båda två! Har länge varit sugen på Seikos kvartskronografer men inte kommit mig för att införskaffa någon ännu. Får bli ändring på det!

.
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Ingen ny klocka men ett nytt armband! Tjuvstartade sommaren med ett orange gummi. Kombinationen blev kanske aningen för orange men den piggar i alla fall upp! Kan verkligen rekommendera gummibanden från Borealis, väldigt mjuka och följsamma. Ett fynd för 30€!
IMG_20200416_183857.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ingen ny klocka men ett nytt armband! Tjuvstartade sommaren med ett orange gummi. Kombinationen blev kanske aningen för orange men den piggar i alla fall upp! Kan verkligen rekommendera gummibanden från Borealis, väldigt mjuka och följsamma. Ett fynd för 30€!
IMG_20200416_183857.jpg
Jäkligt läcker klocka! :woot: Snygg kombination med det bandet också.
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Jäkligt läcker klocka! :woot: Snygg kombination med det bandet också.
Tack! Det är en stadig bit som enligt uppgift beställdes av en dykklubb i Göteborg i slutet på 80-talet. De klockor som beställdes med automatiska verk var ommärkta Blancpain FF ref 96 och troligen är även min det. Naturligtvis borträknat quartzurverket som ju Blancpain enligt utsago aldrig har och aldrig kommer att producera... Lite onödig info så här på fredagsmorgonen. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Det är en stadig bit som enligt uppgift beställdes av en dykklubb i Göteborg i slutet på 80-talet. De klockor som beställdes med automatiska verk var ommärkta Blancpain FF ref 96 och troligen är även min det. Naturligtvis borträknat quartzurverket som ju Blancpain enligt utsago aldrig har och aldrig kommer att producera... Lite onödig info så här på fredagsmorgonen. :)
Inte onödig info, bara kul! Kul att den är såld till en svensk dykklubb, riktigt kaxigt med BP. :D Markeringarna på tavlan är ju exakt likadana som på BPs variant och jag gillar att tavlan är så clean. :)

Jag är en sucker för Squale och älskar den där feta boetten, det är den näst bästa de någonsin har gjort näst efter Master. :p Min kvartsare har samma boett men är PVD-behandlad (av samma företag som Beretta använder, på tal om onödig info).
PSX_20200327_095648.jpg

PSX_20200327_095754.jpg

PSX_20200327_095709.jpg


Här är en jämförelse med den modernare boetten. Riktig tjockis! :cool:
PSX_20200327_105712.jpg
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Inte onödig info, bara kul! Kul att den är såld till en svensk dykklubb, riktigt kaxigt med BP. :D Markeringarna på tavlan är ju exakt likadana som på BPs variant och jag gillar att tavlan är så clean. :)

Jag är en sucker för Squale och älskar den där feta boetten, det är den näst bästa de någonsin har gjort näst efter Master. :p Min kvartsare har samma boett men är PVD-behandlad (av samma företag som Beretta använder, på tal om onödig info).
PSX_20200327_095648.jpg

PSX_20200327_095754.jpg

PSX_20200327_095709.jpg


Här är en jämförelse med den modernare boetten. Riktig tjockis! :cool:
PSX_20200327_105712.jpg

Oj, den där svarta är riktigt bra! :happyhappy: Har varken hunnit med att prova Squale eller PVD än, så det är kanske en kombo att satsa på?!

Boetten är onekligen en tjockis. Jag brukar normalt inte slå i saker med klockan men just den här är helt hopplös. Jag slår i dörrkarmar, skrivbord, bänkar - allt! :banghead: Förhoppningsvis är den byggt att klara av det. Med tanke på det kanske jag ska leta efter en klocka med den nya boetten. Eller en ännu mer slimmad 1553 som Nissenutz här ovanför, gärna pvd i härjat skick. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Oj, den där svarta är riktigt bra! :happyhappy: Har varken hunnit med att prova Squale eller PVD än, så det är kanske en kombo att satsa på?!

Boetten är onekligen en tjockis. Jag brukar normalt inte slå i saker med klockan men just den här är helt hopplös. Jag slår i dörrkarmar, skrivbord, bänkar - allt! :banghead: Förhoppningsvis är den byggt att klara av det. Med tanke på det kanske jag ska leta efter en klocka med den nya boetten. Eller en ännu mer slimmad 1553 som Nissenutz här ovanför, gärna pvd i härjat skick. :)
Det är en Squale du har, de har ju faktiskt tillverkat den där. ;) Men en PVD-Squale är alltid trevligt, finns ju med den modernare boetten så det är bara att köra! Finns som 80-talare också om man gillar sånt, de är nästan exakt likadana. :)

Den sticker upp väldigt mycket på armen. Jag testade min på nato och det blev en katastrofal kombination, haha.

Synd att jag inte visste att du var på jakt efter en, sålde den här för en månad sen. Precis en sån som @Nissenutz har fast PVD och härjad... :bag:
LRM_EXPORT_309923711026876_20191009_084404519.jpeg

PSX_20200214_080326.jpg

PSX_20200214_080350.jpg
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Det är en Squale du har, de har ju faktiskt tillverkat den där. ;) Men en PVD-Squale är alltid trevligt, finns ju med den modernare boetten så det är bara att köra! Finns som 80-talare också om man gillar sånt, de är nästan exakt likadana. :)

Den sticker upp väldigt mycket på armen. Jag testade min på nato och det blev en katastrofal kombination, haha.

Synd att jag inte visste att du var på jakt efter en, sålde den här för en månad sen. Precis en sån som @Nissenutz har fast PVD och härjad... :bag:
LRM_EXPORT_309923711026876_20191009_084404519.jpeg

PSX_20200214_080326.jpg

PSX_20200214_080350.jpg

Min okunskap blottas. :D Har inte riktigt nått den kunskapsnivån än. Rättar mig själv till att inte ha provat något märkt Squale än. ;) Tack för kunskap/rättning! :)
Jag såg den på K&S men var som vanligt lite för eftertänksam (dvs långsam) och missade tillfället.
Ber om ursäkt till resten av tråden för att ha kapat den så här!

Ha en trevlig helg allesammans!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Min okunskap blottas. :D Har inte riktigt nått den kunskapsnivån än. Rättar mig själv till att inte ha provat något märkt Squale än. ;) Tack för kunskap/rättning! :)
Jag såg den på K&S men var som vanligt lite för eftertänksam (dvs långsam) och missade tillfället.
Ber om ursäkt till resten av tråden för att ha kapat den så här!

Ha en trevlig helg allesammans!
Aha, trodde att du visste det, då lät ju mitt meddelande rätt drygt. Sorry! :bag: Det är även Squale som har tillverkat boetten till Blancpain vilket jag tycker är jäkligt coolt. :)

Lånad bild:
23984808096_91012d4b7f_z (1).jpg


Det gäller att hålla sig framme! :D Håll utkik på eBay, de dyker upp där ganska ofta och brukar inte kosta särskilt mycket. Är de märkta med North Eagles så ligger de på 1500-2500kr ungefär.

Ha en trevlig helg du med!
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Aha, trodde att du visste det, då lät ju mitt meddelande rätt drygt. Sorry! :bag: Det är även Squale som har tillverkat boetten till Blancpain vilket jag tycker är jäkligt coolt. :)

Lånad bild:
23984808096_91012d4b7f_z (1).jpg


Det gäller att hålla sig framme! :D Håll utkik på eBay, de dyker upp där ganska ofta och brukar inte kosta särskilt mycket. Är de märkta med North Eagles så ligger de på 1500-2500kr ungefär.

Ha en trevlig helg du med!

Tack! Jag tolkade det inte alls som drygt, så det är absolut inget att be om ursäkt för! :)
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Mina 2 vintage quartsare
En 70tals Tissot och en Seamaster från -84
15874008957312433528387865355163.jpg

Tissot'en är ett jädra meck att ställa minuterna på, särskilt när man behöver ställa tillbaka dom.
Håll inne kronan några sekunder släpp den och håll in den och så börjar sekundvisare veva på framåt i full speed.
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Ber om ursäkt till alla er bevakare av tråden som nu lockas hit av något så tråkigt som en trasig klocka. Jag hoppas på lite hjälp direkt i tråden eller hänvisning till annan tråd.

Min Scubapro har ända sedan köp bettet sig underligt - när kronan dras ut stannar inte klockan och när tiden ställs så följer sekundvisaren med i ett rasande tempo.
Har någon tips på urmakare i Göteborg som kan tänkas fixa detta? Eller finns rent av någon här som tycker att det bästa som finns är att serva gamla quartzare?

För att posten inte ska bli alltför tråkig så bjuder jag på gammal bild. ;)
IMG_20200403_193539.jpg

Den skarpsynte observerar att sekundvisaren inte ser ut som de brukar göra på denna modell. Troligen är den utbytt. Är det något ni skulle försöka åtgärda vid service (om ens original visartyp går att få tag på) eller hade ni levt med vad som troligen är fel sekundvisare?

Tackar ödmjukast på förhand!

Hälsningar
Grand.in (eller Robert som jag oftast kallas)
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Två dagar och inte ens en liten tillrättavisning om att det är fel tråd, olämpligt inlägg eller liknande har dykt upp?! Bara fullständig och total ignorans. Jag fattar... :arghh:
... men ger inte upp riktigt än. Kom igen nu! :p
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Två dagar och inte ens en liten tillrättavisning om att det är fel tråd, olämpligt inlägg eller liknande har dykt upp?! Bara fullständig och total ignorans. Jag fattar... :arghh:
... men ger inte upp riktigt än. Kom igen nu! :p
Riktigt fin klocka det där :) Ingen aning om vad som kan vara fel, rent spontant skulle jag gissa på att kronans lägen på något sätt halkat iväg något. För att hitta någon som kan hjälpa dig så rekommenderas tips&trix-tråden ;)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Topp