• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja, något i den här stilen vore smutt. Förbered dig på min bländande bildmanipulationsteknik. :hilarious:
...och sorry allihopa för all off-topic jag skapat. :bag:
ezgif-6-9720dfad55f0.gif
Jäklar vilken high-tech-animation! :D Såg ju inte alls dumt ut tycker jag. Jag hör av mig när jag har hittat en ny tavla till min. :)
 
Finns det någon här som kan skruva med quartz? Eller vet någon som kan?
Jag har en Cartier Vermeil som inte vill gå igång.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Jag googlade lite och kikade ebay. Finns mycket skit också men denna var till och med bättre än på bild tycker jag. Det blanka vridningsinlägget ser nästan ut som svart glas irl :)
Ja, det mest från 90-talet och framåt är tyvärr rent skräp men bland de äldre finns det guldkorn. De använde sig av boetter från både MRP SA och Squale tidigare så inget skit precis. :) Gillar vridringsinlägget och vridringen på din, ascoola!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ja, det mest från 90-talet och framåt är tyvärr rent skräp men bland de äldre finns det guldkorn. De använde sig av boetter från både MRP SA och Squale tidigare så inget skit precis. :) Gillar vridringsinlägget och vridringen på din, ascoola!
Ja jäklar nu när du säger sådär så ser jag ju vilken boett detta är! Det lär ju vara en mrp sa då den delar boett med Sinn 809 bland annat!
2001102_01_medium.jpg

Stulen bild
 

jmalmsjo

Cartier
Blev alldeles exalterad när jag för några veckor sen köpte en Citizen Crystron här på forumet att jag köpte en till. Detta utan att ha riktigt koll på den första vilket resulterade i en exakt likadan som jag fick hem ikväll... Fina är de dock och exakta så det förslår, från -76 (-86?).
A3530C6D-3C11-4A69-8B15-1C0885F02D0B.jpeg
 

Kreacon

Audemars
Hej!
Har länge varit sugen på en ”skin diver” med någon färgklick. Men skulle helst vilja hitta någon med kvarts. Går bet när jag googlar, hittar inte mycket på tratten eller liknande heller. Existerar de?
 

Sorubim

Audemars
Hej!
Har länge varit sugen på en ”skin diver” med någon färgklick. Men skulle helst vilja hitta någon med kvarts. Går bet när jag googlar, hittar inte mycket på tratten eller liknande heller. Existerar de?
Har också kikat lite efter nåt sånt, men tyvärr inte hittat. För min del behöver det inte vara så mycket färg heller, bara den klassiska "skin diver" looken med svart tavla och quartz duger fint.
 

Kreacon

Audemars
Har också kikat lite efter nåt sånt, men tyvärr inte hittat. För min del behöver det inte vara så mycket färg heller, bara den klassiska "skin diver" looken med svart tavla och quartz duger fint.
Rent historiskt och teoretiskt tycker jag att man borde hitta lite fler. Men jag kanske är ute och cyklar.
 

Psykel

Patek
Hej!
Har länge varit sugen på en ”skin diver” med någon färgklick. Men skulle helst vilja hitta någon med kvarts. Går bet när jag googlar, hittar inte mycket på tratten eller liknande heller. Existerar de?
Rent historiskt och teoretiskt tycker jag att man borde hitta lite fler. Men jag kanske är ute och cyklar.
Kan bli knepigt att hitta, eftersom dom verkar ha haft sin guldålder på 60-talet, innan quartzverket för armbandsur existerade.
Men Squale har väl tillverkat klockor i skindiverliknande boett med quartzverk annars?
Edit: LIP (och förmodligen andra) tillverkade en del elektroniska dykare, som denna. Inte quartz, men batteridrivet iallafall.
IMG_6073.jpg
 

Kreacon

Audemars
Spännande!
Vad är en elektronisk klocka?
Trodde kvartsen kom på 60-talet men det har jag nog fått om bakfoten. Nos är helt klart ett alternativ om det går att hitta något! Tack för infon!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Spännande!
Vad är en elektronisk klocka?
Trodde kvartsen kom på 60-talet men det har jag nog fått om bakfoten. Nos är helt klart ett alternativ om det går att hitta något! Tack för infon!
Det gjorde den, i armbandsursform kom kvartsen 1969 :) Men det finns gott om äldre batteridrivna klockor innan dess, stämgaffelur och vanliga mekaniska verk med en liten motor istället för en fjäder.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ah! Betyder det svepande sekund?
Men även viss intolerans mot stötar osv? Service att likställa med mekanisk automat?
Det gör det :) Men det finns ju kvartsare med svepande sekundvisare också.

En del är säkert ömtåligare än vanliga kvartsare men de flesta är nog ganska robusta. De största nackdelarna med en "elektrisk" klocka är att tidhållningen inte kommer i närheten av en kvartsare vanligtvis, de behöver service som en mekanisk och så äter dem batterier.
 
Topp