• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

Riktigt fin klocka det där :) Ingen aning om vad som kan vara fel, rent spontant skulle jag gissa på att kronans lägen på något sätt halkat iväg något. För att hitta någon som kan hjälpa dig så rekommenderas tips&trix-tråden ;)

Kanonfin klocka till att börja med! :) Kan tyvärr inte svara på dina frågor men testa att ställa frågan här:
https://klocksnack.se/threads/dagens-fix-och-trix.74346/

Edit: 2a!

Snyggt! Tack båda två!
På återseende i annan tråd!;)

Ber om ursäkt till alla er bevakare av tråden som nu lockas hit av något så tråkigt som en trasig klocka. Jag hoppas på lite hjälp direkt i tråden eller hänvisning till annan tråd.

Min Scubapro har ända sedan köp bettet sig underligt - när kronan dras ut stannar inte klockan och när tiden ställs så följer sekundvisaren med i ett rasande tempo.
Har någon tips på urmakare i Göteborg som kan tänkas fixa detta? Eller finns rent av någon här som tycker att det bästa som finns är att serva gamla quartzare?

För att posten inte ska bli alltför tråkig så bjuder jag på gammal bild. ;)
IMG_20200403_193539.jpg

Den skarpsynte observerar att sekundvisaren inte ser ut som de brukar göra på denna modell. Troligen är den utbytt. Är det något ni skulle försöka åtgärda vid service (om ens original visartyp går att få tag på) eller hade ni levt med vad som troligen är fel sekundvisare?

Tackar ödmjukast på förhand!

Hälsningar
Grand.in (eller Robert som jag oftast kallas)
Vilken urmakare som helst kan fixa den men frågan är om de vill. Om de börjar skruva på sig och säga något i stil med "nja, vintagekvarts är svårt..." så handlar det bara om tillgången på delar. Jag hade erbjudit mig att skaka fram det som behövs själv. Vet du vad det är för verk? Jag kan ha det som eventuellt behövs om vi har tur.

Vilken urmakare som helst kan fixa den men frågan är om de vill. Om de börjar skruva på sig och säga något i stil med "nja, vintagekvarts är svårt..." så handlar det bara om tillgången på delar. Jag hade erbjudit mig att skaka fram det som behövs själv. Vet du vad det är för verk? Jag kan ha det som eventuellt behövs om vi har tur.

Tack för svar! Bra idé att själv fixa (eller få hjälp att fixa) delar!
Har själv inte öppnat klockan men läser ESA/ETA 955.112 och ESA 955.111 på Google och här på KS har jag läst ETA. Räcker den informationen till något?
Jag får skaffa mig en boettöppnare och ta reda på vilket verk det faktiskt är.

Tack för svar! Bra idé att själv fixa (eller få hjälp att fixa) delar!
Har själv inte öppnat klockan men läser ESA/ETA 955.112 och ESA 955.111 på Google och här på KS har jag läst ETA. Räcker den informationen till något?
Jag får skaffa mig en boettöppnare och ta reda på vilket verk det faktiskt är.
Spontant låter 955.112 alldeles för nytt. Är det det så är det lätt att hitta ett helt verk eller delar, men jag är skeptisk tills jag blir överbevisad. Har inte ägt någon likadan eller snöat in på modellen och läst på, men den jag tittade på nyligen hade ett ESA 9362. Men det fanns andra verk med samma mått vid den här tiden så det är inget som säger att din också måste ha det. Minns inte på rak arm vilka verk som var utbytbara rakt av men ställ frågan i fix- och trix-tråden så får du säkert svar. Eller öppna och titta. Vidare så hade jag letat referensbilder länge och väl innan jag skulle känna mig säker på att sekundvisaren var fel. Kom den med fler än en modell från fabrik är den inte ensam om det.

Spontant låter 955.112 alldeles för nytt. Är det det så är det lätt att hitta ett helt verk eller delar, men jag är skeptisk tills jag blir överbevisad. Har inte ägt någon likadan eller snöat in på modellen och läst på, men den jag tittade på nyligen hade ett ESA 9362. Men det fanns andra verk med samma mått vid den här tiden så det är inget som säger att din också måste ha det. Minns inte på rak arm vilka verk som var utbytbara rakt av men ställ frågan i fix- och trix-tråden så får du säkert svar. Eller öppna och titta. Vidare så hade jag letat referensbilder länge och väl innan jag skulle känna mig säker på att sekundvisaren var fel. Kom den med fler än en modell från fabrik är den inte ensam om det.

Jag får helt enkelt införskaffa verktyg för att öppna klockan och se efter. Återkopplar i annan tråd när jag vet mer!

Angående sekundvisaren så är de enda bilder jag hittar med "min" sekundvisare härifrån KS. Däremot verkar typen av visare finnas på Submarex 1000 ft (som i alla fall tidigare funnits på forumet) vilken har mer eller mindre identisk boett med Scubapro 500 quartz. Kanske har de byggts/monterats parallellt och delar skiftats? Nåväl, tack vare dina kloka ord behåller jag sekundvisaren som den är.

Jag blir överväldigad av kunskapen, gemenskapen och bemötandet här på forumet. Tack till alla som så generöst delar med sig!

Har några quartz:are...mest för de vart i min ägo sedan nya så de blir kvar endast av nostalgiska själ!
...men man få ju inte samma själsliga kontakt med sina quartz-ur som man får med sina manuella, tveklöst är det så! :oops:
IMG_2756.jpg
IMG_2799.jpg

Oj, fantastiskt snygg. Den ser nätt ut, vad är det för mått? Och bara en logga? Jag gillar den skarpt. Berätta gärna mer om den. :):):)
Tack! :) Den mäter 34mm så riktigt härlig storlek. Ska enligt utsago vara NOS och alla tecken tyder på att det stämmer. Bandet är så torrt att det spricker om man försöker böja det minst lilla. :eek:

Tyvärr bara en logga säger jag, älskar den där jäkla hajen. :D

Edit: Bilder!
PSX_20200527_164856.jpg
PSX_20200527_164836.jpg
PSX_20200527_162946.jpg
PSX_20200527_162817.jpg
PSX_20200527_162809.jpg
PSX_20200527_162744.jpg
PSX_20200527_162721.jpg
PSX_20200527_162705.jpg

Tack! :) Den mäter 34mm så riktigt härlig storlek. Ska enligt utsago vara NOS och alla tecken tyder på att det stämmer. Bandet är så torrt att det spricker om man försöker böja det minst lilla. :eek:

Tyvärr bara en logga säger jag, älskar den där jäkla hajen. :D

Edit: Bilder!
PSX_20200527_164856.jpg
PSX_20200527_164836.jpg
PSX_20200527_162946.jpg
PSX_20200527_162817.jpg
PSX_20200527_162809.jpg
PSX_20200527_162744.jpg
PSX_20200527_162721.jpg
PSX_20200527_162705.jpg

Åhå, gillar verkligen storleken och utseendet och det faktum att det är quartz. Trodde den var helt ny med tanke på skicket!
Fanns dessa med silver case tro? Hittar inget när jag försöker googla.

Åhå, gillar verkligen storleken och utseendet och det faktum att det är quartz. Trodde den var helt ny med tanke på skicket!
Fanns dessa med silver case tro? Hittar inget när jag försöker googla.
Ja, storleken är perfekt för modellen. Den har funnits i massor av versioner, både kvarts och automatisk, PVD, stål, tvåton mm. Jag har en i stål också men den är automatisk. :)
DSCF0712 (1).jpg

Här är några av mina favoriter (inte mina klockor). Ibland står det inte att det är kvarts på tavlan så det är svårt att veta vilka som är det.
8297_76d9b25e-13d9-4fe2-9cbc-f64b73487aac_900x.jpg
CHZOBwKUsAA8bzV.jpg
5c850a3849ece00146074d26.jpeg
44438197444_52f14cca36_b.jpg
13735686_1143528522334535_6664180762522258882_o.jpg
5c2020b1-8ecb-45f1-8f9c-6414728e7d78.jpg
11850107_1613286445590282_647957554_n.jpg
50860476_298656837671783_3164478064869915589_n.jpg
SAM_1511.jpg
squale_1515-005_pic17a.jpg

Ja, storleken är perfekt för modellen. Den har funnits i massor av versioner, både kvarts och automatisk, PVD, stål, tvåton mm. Jag har en i stål också men den är automatisk. :)
Ja, jag hittar massor med liknande, men jag föll för tavlan (med siffror) och endast en logga.
Jag misstänker att den upplevs som aningens större med silvercase trots samma mått.
Har funnits ett par andra jag fallit för som varit av annat märke fast med squale boetten men dom har tyvärr varit auto.
Nåja, en vacker dag så... :happyhappy:

Ja, jag hittar massor med liknande, men jag föll för tavlan (med siffror) och endast en logga.
Jag misstänker att den upplevs som aningens större med silvercase trots samma mått.
Har funnits ett par andra jag fallit för som varit av annat märke fast med squale boetten men dom har tyvärr varit auto.
Nåja, en vacker dag så... :happyhappy:
Den jag har är den enda modellen jag har sett med siffror på tavlan och bara en logga. Verkar vara en ovanlig modell också, har bara sett två andra likadana. Jag ska sannolikt byta tavla på min så du kan få ärva den här tavlan om jag hittar en annan. :D

Edit: Den silvriga upplevs något större men hela modellen upplevt större än 34mm på grund av den asymmetriska boetten.

Den jag har är den enda modellen jag har sett med siffror på tavlan och bara en logga. Verkar vara en ovanlig modell också, har bara sett två andra likadana. Jag ska sannolikt byta tavla på min så du kan få ärva den här tavlan om jag hittar en annan. :D
Edit: Den silvriga upplevs något större men hela modellen upplevt större än 34mm på grund av den asymmetriska boetten.
Ja, något i den här stilen vore smutt. Förbered dig på min bländande bildmanipulationsteknik. :hilarious:
...och sorry allihopa för all off-topic jag skapat. :bag:
ezgif-6-9720dfad55f0.gif

Tillbaka
Topp