• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

Kreacon

Audemars
Det gör det :) Men det finns ju kvartsare med svepande sekundvisare också.

En del är säkert ömtåligare än vanliga kvartsare men de flesta är nog ganska robusta. De största nackdelarna med en "elektrisk" klocka är att tidhållningen inte kommer i närheten av en kvartsare vanligtvis, de behöver service som en mekanisk och så äter dem batterier.
Antecknar! Tack för info!
 

Psykel

Patek
Spännande!
Vad är en elektronisk klocka?
Trodde kvartsen kom på 60-talet men det har jag nog fått om bakfoten. Nos är helt klart ett alternativ om det går att hitta något! Tack för infon!
Seiko Astron var det första armbandsuret med quartzverk, lanserades på julafton 1969.
En fullkomligt snordyr klocka i helguld. Kostade 450.000 yen, vilket google påstår motsvarar omkring 150.000 kronor i dagens värde.
1969_QuartzAstron.jpg

Tror @kuma-kun äger ett par såna?
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Seiko Astron var det första armbandsuret med quartzverk, lanserades på julafton 1969.
En fullkomligt snordyr klocka i helguld. Kostade 450.000 yen, vilket google påstår motsvarar omkring 150.000 kronor i dagens värde.
1969_QuartzAstron.jpg

Tror @kuma-kun äger ett par såna?

Sant att jag har ett par av Seiko kaliber 35 som debuterade den 25 december 1969 och såldes i några batcher under 1970 också.
Folk brukar påpeka att dom kostade lika mycket som en Toyota Corolla då så runt 150 tusen i dagens värde är nog rätt korrekt.
Intressant bild du hittat eftersom den den ser ut som den ihopklippt av flera klockor.
edit, nu ser jag att det är en modern kopia.

Dom elektromekaniska verken som var mycket tidigare är mycket lika en en mekanisk klocka med en oro fast kraften kommer från batteriet istället för uppdragsfjädern.
Så dom behöver service som en mekanisk men har ju lite tyngre oro så oftast rätt låg frekvens och knyckig gång på sekundvisare, jag tycker det är charmigt.
Hamilton som var först med dom här verken men andra tillverkare använde dom, Ricoh på licens men även b.l.a. Seiko och Citizen hade egna varianter.

Bild på mina som jag postat förut...
36576115680_5d1b7378d5_c.jpg
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Jag har varit borta en lång tid och för att få lite träning har jag renoverat lite quartzklockor. Inga dyrgripar men fina klockor från en svunnen tid.

1109.jpg

Vad en Drotten är vet jag inte men en härlig 70-talare med ett ovanligt urverk.

11010.jpg
En Seko från 1982 är riktigt stilig.

11016.jpg

En Tissot från det sena 80-talet är min dagliga klocka just nu.

11020.jpg

En läcker Certina från ca 1980.

11008.jpg
Det fanns en marknad för billiga quartzklockor på 80- och 90-talet som idag är svåra att hitta i gott skick då de var köp och släng klockor men några finns kvar.
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Borde se ut så här på bakboetten:
pulsar.jpg

Förmodligen -03 November, ev -13, eftersom 7t62 tog över efter 7t32:an som slutade tillverkas -02
så är den inte äldre än -02.

Orginal locket är borta, men det står 7t62 på tavlan.

Hade själv killgissat på 80tal om man tittar på den.
Den har helt klart varit OWG klocka.

20200804_154055.jpg
20200804_154042.jpg


Tack för hjälpen ni är båleblixter-bäst :cigar:


Edit: då är inte den vintage längre ju :eek:
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Snygg! Gillar den där boettformen där utrymmet mellan bandhornen är täckt. Har den nåt namn, månne?
Tackar! Mycket nöjd med den här. Får lite Porsche Design-vibbar av den och känner hur jag saknar en gammal 911 och ett par fåniga handskar.
Vet inte vad boettypen kallas. Bra fråga! Om den inte har något smeknamn än så räknar jag med att den får det när någon handlare vill associera en liknande klocka med någon mycket dyrare modell. :D
 
Hej! Ledsen om fel tråd men... budade hem en vintage quartzdressare på Kaplans som visar sig tappa ganska mycket tid. Ingen notering om ”defekt” i annonsen. Är det möjligt att det bara är batteriet som är dåligt, eller ska jag försöka bråka med dem? Mina andra Quartzare stannar direkt när batteriet tar slut och tidshållningen påverkas inte. En quartzklocka som tappar i klassen minuter/timme skulle i alla fall jag klassa som ”defekt” även om jag förstås är medveten om att jag köper grisen i säcken! /FJ
 
Topp