• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

Martin Lovasz

Audemars
Hej! Ledsen om fel tråd men... budade hem en vintage quartzdressare på Kaplans som visar sig tappa ganska mycket tid. Ingen notering om ”defekt” i annonsen. Är det möjligt att det bara är batteriet som är dåligt, eller ska jag försöka bråka med dem? Mina andra Quartzare stannar direkt när batteriet tar slut och tidshållningen påverkas inte. En quartzklocka som tappar i klassen minuter/timme skulle i alla fall jag klassa som ”defekt” även om jag förstås är medveten om att jag köper grisen i säcken! /FJ
Förmodligen inget fel på klockan utan urverket är i behov av rengöring och oljning. Vissa märken på urverk som på t ex vissa Omega modeller slits delar ut och måste bytas om inte verket servas regelbundet.
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Squale 50 atmos quartz
20200917_100558.jpg

20200917_091520.jpg

20200917_100637.jpg

20200916165320_IMG_3799.JPG
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fick hemma denna idag, tyvärr fungerar inte klockan och baklocket saknas (betalade dock inte mycket). Eta 947.111.
Skulle någon mot förmodan ha ett baklock så säg till.
Ser ut som att spolen är kass, får ta isär och mäta...
 

Bilagor

  • 20200925_162337.jpg
    20200925_162337.jpg
    272 KB · Visningar: 7

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
83E84029-F511-4F95-BA7E-D4A309113450.jpeg


Fick denna i ett byte häromdan. Skön boett och ofantligt bra skick. Vet väldigt lite om Eldor annat än att de startade 1921 och bytte namn ett par ggr innan de blev Eldor och flyttade från Bienne till Geneve. Hittade www.eldorwatches.com med adress Panama och modeller som ser ut som skit. Gissningsvis gick Eldor under när kvarts dök upp och namnet har köpts av någon med ytterligt dålig smak.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
83E84029-F511-4F95-BA7E-D4A309113450.jpeg


Fick denna i ett byte häromdan. Skön boett och ofantligt bra skick. Vet väldigt lite om Eldor annat än att de startade 1921 och bytte namn ett par ggr innan de blev Eldor och flyttade från Bienne till Geneve. Hittade www.eldorwatches.com med adress Panama och modeller som ser ut som skit. Gissningsvis gick Eldor under när kvarts dök upp och namnet har köpts av någon med ytterligt dålig smak.
Djupmätare dessutom?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
83E84029-F511-4F95-BA7E-D4A309113450.jpeg


Fick denna i ett byte häromdan. Skön boett och ofantligt bra skick. Vet väldigt lite om Eldor annat än att de startade 1921 och bytte namn ett par ggr innan de blev Eldor och flyttade från Bienne till Geneve. Hittade www.eldorwatches.com med adress Panama och modeller som ser ut som skit. Gissningsvis gick Eldor under när kvarts dök upp och namnet har köpts av någon med ytterligt dålig smak.
Kollade på sidan. Sitter indexen för de små visarna på glaset? Det stora visarna kommer bakom, ser helskumt ut...
 

Bilagor

  • Screenshot_20200928-091309_Chrome.jpg
    Screenshot_20200928-091309_Chrome.jpg
    206.9 KB · Visningar: 10

larra64

Rolex
83E84029-F511-4F95-BA7E-D4A309113450.jpeg


Fick denna i ett byte häromdan. Skön boett och ofantligt bra skick. Vet väldigt lite om Eldor annat än att de startade 1921 och bytte namn ett par ggr innan de blev Eldor och flyttade från Bienne till Geneve. Hittade www.eldorwatches.com med adress Panama och modeller som ser ut som skit. Gissningsvis gick Eldor under när kvarts dök upp och namnet har köpts av någon med ytterligt dålig smak.
Eldor ser ut som en klassisk profundus med djupmätare. Har en redan. Köpte en till på auktion för ett par veckor sedan och den lAndade i dag. Extremt mycket klocka för pengarna.
998A8F57-4D40-4B77-8BFE-6B3CD4C7873B.jpeg
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Så landade den här till slut. Eternas första Quartz - Cal 1555 a.k.a. ESA 9180 a.k.a. Swissonic 1000. Tyvärr tickar den ej, får börja med batteri, annars blir den nog liggandes ett tag då delar till ovannämnda verk verkar svårfunna.
Tavlan är riktigt cool med korsvis borstade kvadrater som skapar ett pixligt mönster som växlar beroende på ljus. Kom på en riktigt fin NSA länk som man kan nyttja till annat iaf. Grymt bekväm! Refen är daterad 1972, men har gravyr från 1977 på baksidan - Eterna Trophy, kanske ngn som lottade ut sin grymma klocka? ;)
42190955-E2FF-44CC-A511-EBC10E5EA65D.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
Läcker!!!! Är det modellen med de två små pinnarna som man måste dra upp och ut på baksidan? Har för mig att det finns en liten spak på tavelsidan man trycker ner på för att lossa bom med krona.

EDIT: Bjöd precis hem en tidig Certina med detta verk på Tradera som de flesta missade (kanske inte så många är intresserad av dessa fantastiska verk, nej så kan det inte vara...).
 
Senast ändrad:

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Läcker!!!! Är det modellen med de två små pinnarna som man måste dra upp och ut på baksidan? Har för mig att det finns en liten spak på tavelsidan man trycker ner på för att lossa bom med krona.

EDIT: Bjöd precis hem en tidig Certina med detta verk på Tradera som de flesta missade (kanske inte så många är intresserad av dessa fantastiska verk, nej så kan det inte vara...).
Tack! osäker på hur man får upp den, här är baksidan iaf. Låter rimligt omständigt för en 70-talsmodell iaf ;)
Gratulerar till ditt köp, blir kul att se! Min verkar vara i fint opolerat skick under all smuts, så tror den kan bli riktigt fin.
21E672DD-B7B1-4CD1-AA38-F377EEB15898.jpeg
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Läcker!!!! Är det modellen med de två små pinnarna som man måste dra upp och ut på baksidan? Har för mig att det finns en liten spak på tavelsidan man trycker ner på för att lossa bom med krona.

EDIT: Bjöd precis hem en tidig Certina med detta verk på Tradera som de flesta missade (kanske inte så många är intresserad av dessa fantastiska verk, nej så kan det inte vara...).
Vet inte om du sett denna Martin, men här finns felsökning för 9180 på sidan 6 och framåt!
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack för tipset, då slapp jag förstöra boetten!
Man testade flera lösningar och en del försökte med batterilock men då blev urmakarna förbannade då de inte kunde tjäna pengar på batteribytet så det försvann fort. :)

Eternas lösning är lite hårresande då man även måste plocka ut urverket för att byta batteri men det fanns en lösning som var värre och det var att man vara tvunget att plocka av glaset först.,.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Man testade flera lösningar och en del försökte med batterilock men då blev urmakarna förbannade då de inte kunde tjäna pengar på batteribytet så det försvann fort. :)

Eternas lösning är lite hårresande då man även måste plocka ut urverket för att byta batteri men det fanns en lösning som var värre och det var att man vara tvunget att plocka av glaset först.,.
Tack för infon, verkligen intressant hur många olika lösningar det finns på ett enkelt problem
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är min lilla samling av ESA 9181 klockor.
110056.jpg

Inte så många men de var mycket dyra på sin tid så inte så många såldes.

110057.jpg

Till vänster har vi Certina första quartz modell från 1973 som såldes tillsammans med 3 andra modeller och är lätt att känna igen och har då det gamla serienumret. Den såldes även med det ny serienumret 1974. Den till höger är samma modell men där man valt att designa om boetten lite. På urverket dateras det till 1974 men komponenter ligger i lager så denna är från 1975.


110058.jpg

Här ser man hur det tagit samma boetten men slipat ner den så man får mer djupkänsla och att klockan blir mindre som en stor klump. ::)
 

Psykel

Patek
Här är min lilla samling av ESA 9181 klockor.
110056.jpg

Inte så många men de var mycket dyra på sin tid så inte så många såldes.

110057.jpg

Till vänster har vi Certina första quartz modell från 1973 som såldes tillsammans med 3 andra modeller och är lätt att känna igen och har då det gamla serienumret. Den såldes även med det ny serienumret 1974. Den till höger är samma modell men där man valt att designa om boetten lite. På urverket dateras det till 1974 men komponenter ligger i lager så denna är från 1975.


110058.jpg

Här ser man hur det tagit samma boetten men slipat ner den så man får mer djupkänsla och att klockan blir mindre som en stor klump. ::)
Certinorna är ju riktigt grymma! Gillar speciellt den stora Q-loggan.
 
Topp