Jag gick runt en kort stund i stan idag och testade S1:an. Ville få en känsla för hur den klarar sig i autoläge - faktiskt riktigt bra!
Fantastisk dynamic range på denna fullframesensor också, man kan få ut extremt mycket ur RAW-bilderna.
En annan sak jag hittade var Image-stabilization boost i videoläge. Drar säkert bra mycket mer batteri men det blir nästan som att du står med stativ och filmar, helt sjukt! Inga konstiga förvrängningar eller så heller som det kan bli annars.
Fick lite mer erfarenhet av kit-objektivet nu också. Är faktiskt helt okej i dagsljus. Börjar vänja mig vid vad brännvidden innebär på fullframe också så nu blir det lättare att välja brännvidd vid köp av bättre objektiv.
Planen är Sigmas 24-70 F2.8 (bra allround), sigmas makroobjektiv på 80 (kanske är 70) eller 100mm + någon 50/70mm med stor bländaröppning. Möjligtvis även en telezoom i framtiden. Objektiven är bra dyra dock så för mig som student är det smartast att börja med 24-70:n, och sen successivt fylla på arsenalen när det går.
Funderade på att köpa fler batterier också, men de kostar 1,000kr/st och kameran har USB-C ingång för ganska snabb laddning (och kameran kan vara igång samtidigt som den laddas), smartast då är väl helt enkelt att köpa en fet powerbank som man har med sig i väskan. Behöver inte köpa batterier för flera tusen då.
Överlag är jag mycket nöjd än så länge, behöver fortfarande vänja mig vid alla knappar och så, men det går relativt fort. Ska bege mig ut till brahehus ruin ikväll vid solnedgång och se hur kameran (kanske främst objektivet) presterar där.