• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Thunell

Panerai
2-Faktor
Jag har idag en Sony a6000 och fotar på amatörnivå men finner det väldigt roligt. Har tittat lite på Tamrons objektiv. Dom har ett 70-180 mm som verkar ruggigt bra. Dock så saknar den bildstabilisator vilket min kamera också gör.

Vad tror ni som har mer kunskap än mig, blir det svårfotat och suddigt utan stativ eller kommer jag finna användning för det?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jag har idag en Sony a6000 och fotar på amatörnivå men finner det väldigt roligt. Har tittat lite på Tamrons objektiv. Dom har ett 70-180 mm som verkar ruggigt bra. Dock så saknar den bildstabilisator vilket min kamera också gör.

Vad tror ni som har mer kunskap än mig, blir det svårfotat och suddigt utan stativ eller kommer jag finna användning för det?

Vilka motiv fotograferar du, och i vilka situationer? Ljus?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har idag en Sony a6000 och fotar på amatörnivå men finner det väldigt roligt. Har tittat lite på Tamrons objektiv. Dom har ett 70-180 mm som verkar ruggigt bra. Dock så saknar den bildstabilisator vilket min kamera också gör.

Vad tror ni som har mer kunskap än mig, blir det svårfotat och suddigt utan stativ eller kommer jag finna användning för det?
Blir nog svårfotat utan stativ så länge du inte har bra med ljus.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har idag en Sony a6000 och fotar på amatörnivå men finner det väldigt roligt. Har tittat lite på Tamrons objektiv. Dom har ett 70-180 mm som verkar ruggigt bra. Dock så saknar den bildstabilisator vilket min kamera också gör.

Vad tror ni som har mer kunskap än mig, blir det svårfotat och suddigt utan stativ eller kommer jag finna användning för det?
Har en a6400 idag och har haft samma tvekan. Sony har ju en del egna objektiv. Inte riktigt lika ljusstarka kanske. Det finns ju ett 18-200 och jag köpte själv ett 18-135 i somras som jag är klart nöjd med.
 

Admm

KS Explorers Club
Vad fotograferar ni förutom klockor?
Produktfoton. Har en onlinebutik och skapar allt material själv till den. Kanske faller utanför frågan men filmar även mycket (för YouTube).
Även om det är roligt får det väl det ses som jobb så på fritiden har det på senaste blivit mycket foton på bebisar/barn då folk i min närhet fått tillökning. Skulle jag ha tid över gillar jag att fota bilar - tyvärr blivit väldigt lite av det på senaste.

Lightroom eller PS?
Båda. Varje bild jag fotar passerar Lightroom och beroende på vad det är för bild/ändamål får den kanske en omgång i Photoshop.

Vad har ni för favorit fotografer?
Pass.

Utbildade/självlärda/kurs/kurser?
Självlärd + Internet.

Vänligen,
Martin
Vad skulle du säga är fördelarna med Lightroom kontra Photoshop?
Eller snarare, varför föredrar du lightroom över photoshop? :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Fick tillbaka min M10 från Leica.
Vad jag saknat den. Smet ut och sköt lite på kvällen.

01A3BAD9-5D2A-434A-8C23-C5172B613940.JPG
03A2D685-32ED-4605-9F9E-2D5099241AAC.JPG
8FB7676F-0DF4-447C-9205-659485A4B876.JPG
570C48CC-321C-401F-8B9A-E894ACD8DE2F.JPG
L1000801.JPG




SL2-S får åka tillbaka. Den är helt enkelt för stor.
Kul att ha trion samlade (räknar inte in S som en normal konsumentkamera 😅)

FullSizeRender.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Vad skulle du säga är fördelarna med Lightroom kontra Photoshop?
Eller snarare, varför föredrar du lightroom över photoshop? :)
Det är väl olika program för olika ändamål.

Lightroom är en ordvits på "darkroom", dvs en motsvarighet till gamla tiders mörkrum för film. Man "framkallar" RAW-bilder. (Fast den kan väl hantera jpeg direkt också vill jag minnas.) Viss typ av manipulering men främst sånt som rör färger, exponering, vitbalans, beskärning, borttagning av dammfläckar, skärpa, osv.... och slutligen för att göra en "papperskopia", dvs en jpeg eller liknande.

Photoshop är något helt annat och främst till för att manipulera bilder på ett helt annat sätt, med lager ihopklippningar, retuscheringar, och allt sånt där.

Men viss överlappning mellan dem finns förstås.

Jag körde enbart Lightroom förr, har aldrig känt något behov av Photoshop. (Men dumpade det helt och gick över till Luminar när prismodellen för LR blev oacceptabel för mig.)
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Vad skulle du säga är fördelarna med Lightroom kontra Photoshop?
Eller snarare, varför föredrar du lightroom över photoshop? :)
Jag satt och skrev på ett långt svar nu när @pemlock postade, och jag hade skrivit precis som han mer eller mindre.
Lightroom och Photoshop är två olika program. Lightroom “framkallar” bilden och i Photoshop kan du manipulera din redan framkallade bild.

Lättare att utveckla mitt svar ifall du har en specifik fråga då programmen som sagt skiljer sig åt.

I min post skrev jag “beroende på vad det är för bild/ändamål får den kanske en omgång i Photoshop”
Det är då oftast att retuschera bort saker, “fixa till” hud vid porträttfoton, dodge&burn etc.

Vänligen,
Martin
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
En annan viktig skillnad mellan LR och PS är att LR även är ett organiseringsverktyg. Du kan tagga bilder med sökord, skapa mappstrukturer, jämföra bilder, sätta betyg, se redigeringshistorik, etc.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
En bra fråga är väl om man borde titta på alternativ till Lightroom och Photoshop.

Redan här i tråden har nyligen nämnts Luminar och Capture One.

Två fria varianter (open source och gratis) är Darktable och Rawtherapee:



Alla dessa har en bas som inte är helt olik Lightroom i det att de gärna börjar i framkallning råfilen och sen olika mängder ytterligare funktioner.
 

Admm

KS Explorers Club
Det är väl olika program för olika ändamål.

Lightroom är en ordvits på "darkroom", dvs en motsvarighet till gamla tiders mörkrum för film. Man "framkallar" RAW-bilder. (Fast den kan väl hantera jpeg direkt också vill jag minnas.) Viss typ av manipulering men främst sånt som rör färger, exponering, vitbalans, beskärning, borttagning av dammfläckar, skärpa, osv.... och slutligen för att göra en "papperskopia", dvs en jpeg eller liknande.

Photoshop är något helt annat och främst till för att manipulera bilder på ett helt annat sätt, med lager ihopklippningar, retuscheringar, och allt sånt där.

Men viss överlappning mellan dem finns förstås.

Jag körde enbart Lightroom förr, har aldrig känt något behov av Photoshop. (Men dumpade det helt och gick över till Luminar när prismodellen för LR blev oacceptabel för mig.)
Jag satt och skrev på ett långt svar nu när @pemlock postade, och jag hade skrivit precis som han mer eller mindre.
Lightroom och Photoshop är två olika program. Lightroom “framkallar” bilden och i Photoshop kan du manipulera din redan framkallade bild.

Lättare att utveckla mitt svar ifall du har en specifik fråga då programmen som sagt skiljer sig åt.

I min post skrev jag “beroende på vad det är för bild/ändamål får den kanske en omgång i Photoshop”
Det är då oftast att retuschera bort saker, “fixa till” hud vid porträttfoton, dodge&burn etc.

Vänligen,
Martin
Tack båda för era svar :)
Tänker jag fel om jag tänker att "allting" som går att göra i Lightroom går att göra i Photoshop?
Fördelen med Lightroom skulle eventuellt kunna vara att det är mer användarvänligt?

Vill gärna lära mig båda programmen men är mer inne på photoshop just nu :)
 

leicaphile

Panerai
Tack båda för era svar :)
Tänker jag fel om jag tänker att "allting" som går att göra i Lightroom går att göra i Photoshop?
Fördelen med Lightroom skulle eventuellt kunna vara att det är mer användarvänligt?

Vill gärna lära mig båda programmen men är mer inne på photoshop just nu :)

Det är två olika saker egentligen. Lightroom är ett komplett workflow för fotografer, där bildredigeringen bara är ett steg. Framför allt är det ett väldigt bra organiseringsverktyg vilket inte Photoshop är, samt det hanterar t.ex. att sätta ihop färdiga "paket" för utskrifter eller exporter till flickr osv osv. Det Photoshop gör bättre är mer komplex redigering av foton, men då jobbar du med enskilda filer och kan inte dra nytta av all batchhantering Lightroom har.

Ett exempel på vad Lightroom gör bra är om du fått ett dammkorn på sensorn. Då kan du redigera det på en enskild bild och sedan applicera samma justering på alla andra filer du importerade samtidigt. Samma gäller ändringar som white balance, exponering osv osv. Sen kan du snabbt stega genom en batch av foton och tagga dem med keep/delete eller rating. Själva bildredigeringen i Lightroom tycker jag personligen är snabbare och smidigare än Photoshop med, men ska du ner på pixelnivå och feppla med saker så är onekligen Photoshop ett bättre verktyg.

Har båda men jag tror jag använt Photoshop 4-5 gånger under senaste året.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tack båda för era svar :)
Tänker jag fel om jag tänker att "allting" som går att göra i Lightroom går att göra i Photoshop?
Fördelen med Lightroom skulle eventuellt kunna vara att det är mer användarvänligt?

Vill gärna lära mig båda programmen men är mer inne på photoshop just nu :)
En STOR fördel med Lightroom CC är att du kommer åt dina bilder precis överallt. Ladda upp dem till molnet via valfri enhet för att sen två sekunder senare kunna komma åt dem och redigera dem via datorn, webbläsaren, plattan eller direkt i mobilen. Det är guld värt för min del i alla fall.
 

Admm

KS Explorers Club
Det är två olika saker egentligen. Lightroom är ett komplett workflow för fotografer, där bildredigeringen bara är ett steg. Framför allt är det ett väldigt bra organiseringsverktyg vilket inte Photoshop är, samt det hanterar t.ex. att sätta ihop färdiga "paket" för utskrifter eller exporter till flickr osv osv. Det Photoshop gör bättre är mer komplex redigering av foton, men då jobbar du med enskilda filer och kan inte dra nytta av all batchhantering Lightroom har.

Ett exempel på vad Lightroom gör bra är om du fått ett dammkorn på sensorn. Då kan du redigera det på en enskild bild och sedan applicera samma justering på alla andra filer du importerade samtidigt. Samma gäller ändringar som white balance, exponering osv osv. Sen kan du snabbt stega genom en batch av foton och tagga dem med keep/delete eller rating. Själva bildredigeringen i Lightroom tycker jag personligen är snabbare och smidigare än Photoshop med, men ska du ner på pixelnivå och feppla med saker så är onekligen Photoshop ett bättre verktyg.

Har båda men jag tror jag använt Photoshop 4-5 gånger under senaste året.
Ah då är jag med!
Ja - låter onekligen som att lightroom då, ifall man kan applicera samma typ av korrigerar i form av kontrast, mättnad och eventuella damkorn på lensen på en serie av foton, för att sedan välja ut den bästa och jobba individuellt med den, är ett grymt program avsett för just det.
 

leicaphile

Panerai
Pratar man med andra fotografer så verkar det som om de flesta som fotar större mängder (t.ex. bröllopsfotografer) jobbar mer aktivt i Lightroom, medan t.ex. landskapsfotografer kanske tar sig tiden att jobba i PS för sina bilder.
 

Admm

KS Explorers Club
Japp - börjar förstå skillnaden på programmen då.
Fotar mycket med ett visst typ av motiv, där bilden/bilderna sedan redigeras på "detaljnivå".

Men får jag för mig att fotografera träd nu under hösten kan lightroom vara lämpligt för att dra upp mättnaden en gnutta - som appliceras på alla bilder i serien.
Låter mycket smidigt.
 

leicaphile

Panerai
Det bästa är väl att ha båda, du kan ju öppna upp bilden i PS från Lightroom och då blir det väldigt smidigt att hantera allt.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gick runt en kort stund i stan idag och testade S1:an. Ville få en känsla för hur den klarar sig i autoläge - faktiskt riktigt bra!
Fantastisk dynamic range på denna fullframesensor också, man kan få ut extremt mycket ur RAW-bilderna.
En annan sak jag hittade var Image-stabilization boost i videoläge. Drar säkert bra mycket mer batteri men det blir nästan som att du står med stativ och filmar, helt sjukt! Inga konstiga förvrängningar eller så heller som det kan bli annars.

Fick lite mer erfarenhet av kit-objektivet nu också. Är faktiskt helt okej i dagsljus. Börjar vänja mig vid vad brännvidden innebär på fullframe också så nu blir det lättare att välja brännvidd vid köp av bättre objektiv.
Planen är Sigmas 24-70 F2.8 (bra allround), sigmas makroobjektiv på 80 (kanske är 70) eller 100mm + någon 50/70mm med stor bländaröppning. Möjligtvis även en telezoom i framtiden. Objektiven är bra dyra dock så för mig som student är det smartast att börja med 24-70:n, och sen successivt fylla på arsenalen när det går.

Funderade på att köpa fler batterier också, men de kostar 1,000kr/st och kameran har USB-C ingång för ganska snabb laddning (och kameran kan vara igång samtidigt som den laddas), smartast då är väl helt enkelt att köpa en fet powerbank som man har med sig i väskan. Behöver inte köpa batterier för flera tusen då.

Överlag är jag mycket nöjd än så länge, behöver fortfarande vänja mig vid alla knappar och så, men det går relativt fort. Ska bege mig ut till brahehus ruin ikväll vid solnedgång och se hur kameran (kanske främst objektivet) presterar där.
P1000186.jpg
P1000132.jpg
P1000187.jpg
P1000180.jpg
P1000183.jpg
P1000111.jpg
 

Bilagor

  • P1000132.jpg
    P1000132.jpg
    602.7 KB · Visningar: 2

Martin.

Omega
2-Faktor
@TobiasD Bra bilder och grattis till en ny kamera!

Du har säkert koll på det men det finns ju tredjeparts batterier, original i all ära men min erfarenhet är att noname funkar lika bra. När jag köpte mitt hus var originalbatterier restnoterade så jag köpte ett par “noname” och nu 2 år senare fungerar de lika bra som originalet som följde med.

På Amazon har du 2x batteri för 630kr

Screenshot 2021-10-08 at 16.18.29.png

Vänlingen,
Martin
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
@TobiasD Bra bilder och grattis till en ny kamera!

Du har säkert koll på det men det finns ju tredjeparts batterier, original i all ära men min erfarenhet är att noname funkar lika bra. När jag köpte mitt hus var originalbatterier restnoterade så jag köpte ett par “noname” och nu 2 år senare fungerar de lika bra som originalet som följde med.

På Amazon har du 2x batteri för 630kr

Screenshot 2021-10-08 at 16.18.29.png

Vänlingen,
Martin
Tack!
Ja jäklar, det ska jag kolla in!
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Jag gick runt en kort stund i stan idag och testade S1:an. Ville få en känsla för hur den klarar sig i autoläge - faktiskt riktigt bra!
Fantastisk dynamic range på denna fullframesensor också, man kan få ut extremt mycket ur RAW-bilderna.
En annan sak jag hittade var Image-stabilization boost i videoläge. Drar säkert bra mycket mer batteri men det blir nästan som att du står med stativ och filmar, helt sjukt! Inga konstiga förvrängningar eller så heller som det kan bli annars.

Fick lite mer erfarenhet av kit-objektivet nu också. Är faktiskt helt okej i dagsljus. Börjar vänja mig vid vad brännvidden innebär på fullframe också så nu blir det lättare att välja brännvidd vid köp av bättre objektiv.
Planen är Sigmas 24-70 F2.8 (bra allround), sigmas makroobjektiv på 80 (kanske är 70) eller 100mm + någon 50/70mm med stor bländaröppning. Möjligtvis även en telezoom i framtiden. Objektiven är bra dyra dock så för mig som student är det smartast att börja med 24-70:n, och sen successivt fylla på arsenalen när det går.

Funderade på att köpa fler batterier också, men de kostar 1,000kr/st och kameran har USB-C ingång för ganska snabb laddning (och kameran kan vara igång samtidigt som den laddas), smartast då är väl helt enkelt att köpa en fet powerbank som man har med sig i väskan. Behöver inte köpa batterier för flera tusen då.

Överlag är jag mycket nöjd än så länge, behöver fortfarande vänja mig vid alla knappar och så, men det går relativt fort. Ska bege mig ut till brahehus ruin ikväll vid solnedgång och se hur kameran (kanske främst objektivet) presterar där.
P1000186.jpg
P1000132.jpg
P1000187.jpg
P1000180.jpg
P1000183.jpg
P1000111.jpg

Fina bilder! Delar din uppfattning att köpa objektiv successivt när det är läge och med objektiv som man kan växa med och ha över tid. 👍
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fina bilder! Delar din uppfattning att köpa objektiv successivt när det är läge och med objektiv som man kan växa med och ha över tid. 👍
Tack,
Ja man har ju inte hur mycket pengar som helst. Rimligast blir att börja med vad som ger en mest för att sedan fortsätta in på det mer nischade. :)
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack,
Ja man har ju inte hur mycket pengar som helst. Rimligast blir att börja med vad som ger en mest för att sedan fortsätta in på det mer nischade. :)
I samma sits som dig, började också plugga fast vt20, csn å jobb men man kan inte få allt. Blivit en del klockor (går ju att skaffa roligt om man har en summa att röra sig klokt med) och sen förra black friday slank det ju ner en Sony a7iii med kitobjektiv(24-105/4). Någon månad efter det köpte jag macro objektivet(90/2.8) vilket jag nästintill enbart använder. Näst på tur blir nog ett 14mm f1.8 för arkitektur/landskap/försök till astro. Men det tar ju emot att varje objektiv ska kosta ca 15k stycket, iaf om man kör i mitt fall sony istället för exempelvis tamron eller dyl
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
I samma sits som dig, började också plugga fast vt20, csn å jobb men man kan inte få allt. Blivit en del klockor (går ju att skaffa roligt om man har en summa att röra sig klokt med) och sen förra black friday slank det ju ner en Sony a7iii med kitobjektiv. Någon månad efter det köpte jag macro objektivet vilket jag nästintill enbart använder. Näst på tur blir nog ett 14mm f1.8 för arkitektur/landskap/försök till astro. Men det tar ju emot att varje objektiv ska kosta ca 15k stycket, iaf om man kör i mitt fall sony istället för exempelvis tamron eller dyl
Jo men precis. A7III verkar också grym. Objektiven är dyra... ;) Roligt när objektiven kostar nästan lika mycket som kamerahusen...
 
Topp