• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Köpte ny kamera igår! Q2
058E07F6-E7D8-446C-BDD7-CA5C9D03C52A.jpeg
FE5BC32E-1E90-4C0E-ABA8-3FBA26B8EECE.jpeg
7AF46675-51B8-4572-A1EA-2BDE3962E806.jpeg

Var ute och letade ”höst” igår efter att ha kikat på ännu en kurs på Moderskeppet. Dök upp 2 problem… Höstfärgerna har inte riktigt kommit igång och jag hade ”fel” objektiv på kameran då jag stack iväg lite raskt hemifrån..:)
53EF2639-B863-44E8-AE5F-C6793023764C.jpeg
D997E7CB-B122-472C-BC30-3D3846B7F16F.jpeg
563B1E5C-A53B-401F-A3FC-58DAA5C99083.jpeg
65098EF7-65AB-4238-8EAB-E3D611EDC385.jpeg
42F3D32B-F179-496A-8BC8-A90B3AE6E97B.jpeg
85FAEE4C-3088-4E22-B65C-1E1C3AE0356A.jpeg
E4DB6514-3318-42AD-86E1-0C90DB3AECBD.jpeg

Var ute och letade ”höst” igår efter att ha kikat på ännu en kurs på Moderskeppet. Dök upp 2 problem… Höstfärgerna har inte riktigt kommit igång och jag hade ”fel” objektiv på kameran då jag stack iväg lite raskt hemifrån..:)
53EF2639-B863-44E8-AE5F-C6793023764C.jpeg
D997E7CB-B122-472C-BC30-3D3846B7F16F.jpeg
563B1E5C-A53B-401F-A3FC-58DAA5C99083.jpeg
65098EF7-65AB-4238-8EAB-E3D611EDC385.jpeg
42F3D32B-F179-496A-8BC8-A90B3AE6E97B.jpeg
85FAEE4C-3088-4E22-B65C-1E1C3AE0356A.jpeg
E4DB6514-3318-42AD-86E1-0C90DB3AECBD.jpeg
Vad hade du för glugg, och vad hade varit rätt?

Vad hade du för glugg, och vad hade varit rätt?
Fel å fel… Det satt ett tele på kameran. Min tanke var att ha en annan zoom med lite vidvinkel då planen var att fota nere i ett gammalt igenväxt kalkbrott. Men ”botten” är ganska trång och liten så det funkade inte alls :)
Dessa var de enda jag fick till där nere..
F6B5A903-C4B4-4CF2-A5DB-C221EF753583.jpeg
161A80A9-5373-487D-B57B-3DEF5C04ABAC.jpeg

Blev till att hitta andra motiv uppe på berget istället..
FA3D7293-F824-4FB8-8819-CA356D567A2F.jpeg
B0109BF9-ECFF-4CEC-826A-3103F77557E8.jpeg
7D34B435-C900-4BE6-AEFB-4CA3DF54EE95.jpeg

Fel å fel… Det satt ett tele på kameran. Min tanke var att ha en annan zoom med lite vidvinkel då planen var att fota nere i ett gammalt igenväxt kalkbrott. Men ”botten” är ganska trång och liten så det funkade inte alls :)

Då fattar jag. Snyggt!
Du får passa på att dokumentera. Kalkbrott är visst populära idag🙄

Som av en slump var det ett par brittiska fotografer som idag postade en film där de tävlade lite i "bäst bild med fel förutsättningar", den ena hade enbart vidvinkel och den andra enbart tele. Dock inte i kalkbrott:

Tycker att de där husen är stencoola. Vi hade kontor högst upp i ett hus vid Vanadisplan innan pandemin så man följde bygget ganska tätt :)
Halva kontoret älskade husen och andra halvan not so much:-D
Tycker också de är grymma, kul med något som verkligen står ut! Ska bli intressant att se vad folk tycker om dem om ish 50 år!

Min Leica M10 är nere hos Wetzlar på lite R&R, kommer ta 8-10 veckor. Utan kamera i 8-10 veckor är jobbigt, så Leica skickade den här till mig.
Fantastisk, och objektivet är också outstanding - även om jag inte gillar zoom-objektiv. Men den är ju stor som ett hus...

IMG_9065.jpg

Har inte hunnit fotografera så mycket än, men här är två bilder tagna med den SL2-S + 24-90mm.
Den är ju även riktigt trevlig tillsammans med mina M-objektiv...

L1010127.JPG
ld-export-3434dc6e-09202021.JPG

Glömde skriva... Välkommen till familjen! ☺️
Kör också med Q2. Älskar hur den tecknar + att den är så sjukt enkelt att ha och göra med.
IMG_R_0018_Original.jpg
L1000496.JPG
Haha jag glömde även svara och tacka! Tack! :) Känns så jäkla fint, den är som du säger lätt att ha att göra med! Precis så det ska vara tycker jag.
Perfekt för ögonblicksbilder. Snyggt!

Jag håller fortfarande på och experimenterar med den, laddar upp något kul sen när jag har hunnit 👍

Ni som kör med Leica Q2, använder ni främst sökaren eller displayen? I de fall ni använder sökaren, har ni nån kommentar om glasögonkomptibilitet på den?

Jag klämde på en Q2 i butik utomlands när den var helt ny (och inte ännu fanns i lager, enbart demoexemplar) men jag minns faktiskt inte hur den funkade för mina brillor. :)

Ni som kör med Leica Q2, använder ni främst sökaren eller displayen? I de fall ni använder sökaren, har ni nån kommentar om glasögonkomptibilitet på den?

Jag klämde på en Q2 i butik utomlands när den var helt ny (och inte ännu fanns i lager, enbart demoexemplar) men jag minns faktiskt inte hur den funkade för mina brillor. :)
Jag kör mest sökaren men gamla Q och tycker det funkar bra! Vet dock inte om de har gjort större uppgraderingar till q2an!

Sökaren är outstanding… Sjuk skärpa och svärta.

Då har man kommit tillbaka i foto/video-träsket igen...
Har kört en ganska tråkig men mångsidig och prisvärd Panasonic G7 i typ 4 år nu, funkat utmärkt till mina små YouTube-videos osv. Men nu vill jag börja fotografera och sånt igen, men samtidigt ha en riktigt bra videokamera. Så jag beställde en Lumix S1. Blir min första fullformatskamera. Cyberphoto har grym rea på den, 19 990kr istället för 28990kr med kitobjektiv. Bra pris :)

Verkar vara typ den bästa allroundkameran i världen just nu som också är rimligt prissatt. Om man inte håller på med massa sportfotografi osv som kräver grym autofokus så verkar den vara bäst för priset.

Ska bli jäkligt kul att börja fota igen. Jag kommer väl mest köra landskap, street och arkitektur, lite produktfotografering också kombinerat med lite filmning också. Och det är ju då en fullformatare verkligen skiner. Just dynamic range är viktigt för mig och gör en så himla stor skillnad gentemot andra faktorer och denna har fått bra betyg där. Ska försöka lära mig lightroom igen också...

Planerar en utflykt med den nästa helg, har ju flyttat till Jönköping nyligen så jag ska försöka hitta lite häftiga ställen att fota på, och så återkommer jag med resultatet här :)

@TobiasD Skoj! Nu är jag ju investerad i andra system, men L-mount-systemet verkar onekligen ha vettiga prylar i alla prisklasser. Skillnaden mellan t.ex. Leica och Sigma för "nästan samma" glugg är ju ... markant. Och däremellan ligger Panasonic. :)

Om du tar kort i och nära Jönköping och dessutom använder Flickr, posta dem gärna i Smålandsgruppen jag startade en gång för länge sen: https://www.flickr.com/groups/1724713@N21/ ... jag hade säkert varit mer aktiv där själv om jag fortfarande bodde i Småland. Whoops. :)

Speaking of which... ställen att publicera bilder. Är det nån som provat den nya appen Glass? Säg vara startad av entusiaster och ska ge den bästa kombinationen av Instagram (som ju inte längre säger sig vara fotoorienterad) och Flickr (som en del hävdar dör). Jag är nyfiken, men den är ju iOS-app enbart än så länge och jag har inga Apple-enheter... https://glass.photo/

@TobiasD Skoj! Nu är jag ju investerad i andra system, men L-mount-systemet verkar onekligen ha vettiga prylar i alla prisklasser. Skillnaden mellan t.ex. Leica och Sigma för "nästan samma" glugg är ju ... markant. Och däremellan ligger Panasonic. :)

Om du tar kort i och nära Jönköping och dessutom använder Flickr, posta dem gärna i Smålandsgruppen jag startade en gång för länge sen: https://www.flickr.com/groups/1724713@N21/ ... jag hade säkert varit mer aktiv där själv om jag fortfarande bodde i Småland. Whoops. :)

Speaking of which... ställen att publicera bilder. Är det nån som provat den nya appen Glass? Säg vara startad av entusiaster och ska ge den bästa kombinationen av Instagram (som ju inte längre säger sig vara fotoorienterad) och Flickr (som en del hävdar dör). Jag är nyfiken, men den är ju iOS-app enbart än så länge och jag har inga Apple-enheter... https://glass.photo/
Jo precis, L-mount systemet verkar intressant.
Ska se om jag kommer ihåg det, så postar jag lite i den gruppen. Länge sedan jag använde Flickr...

Hade inte hört talas om det, men nu har jag kollat lite. Ser väldigt lovande ut, de verkar göra väldigt mycket rätt. Men kostar pengar förstås, men det får man räkna med om man vill slippa en massa dynga som många av de andra sidorna har. (De som sägs vara "gratis", vilket de förstås inte är; om du inte betalar för produkten så är det du själv som är produkten).

Men en sak förstår jag inte: Är den bara för mobilfoto? Verkar som sagt bara vara iPhone-app (än så länge), men inte uppladdning från dator? Synd i så fall, jag jobbar i princip alltid med bilder på datorn...

Men ser bra ut annars. Ett första lackmustest jag brukar göra är att kolla hur mycket dynga de har på web-sidan:
Screenshot 2021-10-03 at 08.47.55.png
Screenshot 2021-10-03 at 08.48.22.png

... och svaret är ingenting! Inte ens en googleanalytics.

De hävdar också:
Screenshot 2021-10-03 at 08.50.25.png
Screenshot 2021-10-03 at 08.50.46.png

Men en sak förstår jag inte: Är den bara för mobilfoto? Verkar som sagt bara vara iPhone-app (än så länge), men inte uppladdning från dator? Synd i så fall, jag jobbar i princip alltid med bilder på datorn...

Jag säger som du vad vad jag läst - jag gillar det men inte nog för att skaffa en iPhone bara för uppladdning. Bilder hanterar jag primärt på datorn. Men "version för webb" verkar ju vara en av de mest önskade funktionerna: https://feedback.glass.photo/

Med bakgrund i mjukvarusvängen kan jag förstå om man väljer att starta på en plattform där man tror man hittar "rätt" kunder att bygga upp första versionen för att sen bredda sig. Vi får väl se hur det utvecklas.

När Flickr "dödförklarades" av många tyckare efter senaste ägarbytet verkar det ha blivit lite nytt liv i communityt där även om det är många döda grupper och Flickrs hantering därav har ... brister. Ett tag verkade det viktigare för Flickr med politiska aktioner som fokus på "Black Lives Matter" och liknande än att faktiskt jobba med sitens funktioner. Men nu känns det som om lite har vänt där.

Men Flickr är ju en koloss från forntiden som är webbfokuserad. Och "vanligt folk" hittar nog inte dit längre. Deras android-app har numera hemska betyg på Google Play.

Jag säger som du vad vad jag läst - jag gillar det men inte nog för att skaffa en iPhone bara för uppladdning. Bilder hanterar jag primärt på datorn. Men "version för webb" verkar ju vara en av de mest önskade funktionerna: https://feedback.glass.photo/
Man kan ju hoppas. Jag har visserligen iPhone, så den biten är inget problem, men inte ens när jag tar bilder med den så publicerar jag direkt från den, de passerar i princip alltid datorn först, om det inte är nån "skräpbild" som bara snabbt ska skickas av någon anledning. Att bearbeta bilderna på en liten pekskärm betraktar jag som omöjligt, horribelt användargränssnitt. (Inte bara för det, det gäller för i princip allt.)

Kommer glass.photo faktiskt att lyfta och överleva i längden? Omöjligt att sia om. Teknisk kvalité är inte avgörande, det verkar vara en massa andra faktorer som styr sånt (inte minst helt vanlig slump och "tur"). Kunde jag förutse sånt så skulle jag vara miljardär vid det här laget...

Tillbaka
Topp