Köpte ny kamera igår! Q2
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Köpte ny kamera igår! Q2
Hehe, ja den var också med som en kandidatNu blev jag grön av avundsjuka. Tur att du inte köpt en Q2 Monochrome, då hade jag nog blivit svartsjuk.
Hehe, ja den var också med som en kandidat
Riktigt sugen på en Q2. Kör på en gammal Canon dslr och Leica D'lux nu. Av någon outgrundlig anledning kommer det klockköp emellan.....Hehe, ja den var också med som en kandidat
Ja, här också! Men denna gång så tog jag mitt förnuft till fånga. Väldigt trevlig kamera. Ska nörda ner mig i den imorgonRiktigt sugen på en Q2. Kör på en gammal Canon dslr och Leica D'lux nu. Av någon outgrundlig anledning kommer det klockköp emellan.....
Härligt, ser fram emot en mini recensionJa, här också! Men denna gång så tog jag mitt förnuft till fånga. Väldigt trevlig kamera. Ska nörda ner mig i den imorgon
Varit på vift sen köp.
Vad hade du för glugg, och vad hade varit rätt?Var ute och letade ”höst” igår efter att ha kikat på ännu en kurs på Moderskeppet. Dök upp 2 problem… Höstfärgerna har inte riktigt kommit igång och jag hade ”fel” objektiv på kameran då jag stack iväg lite raskt hemifrån..
Fel å fel… Det satt ett tele på kameran. Min tanke var att ha en annan zoom med lite vidvinkel då planen var att fota nere i ett gammalt igenväxt kalkbrott. Men ”botten” är ganska trång och liten så det funkade inte allsVad hade du för glugg, och vad hade varit rätt?
Då fattar jag. Snyggt!Fel å fel… Det satt ett tele på kameran. Min tanke var att ha en annan zoom med lite vidvinkel då planen var att fota nere i ett gammalt igenväxt kalkbrott. Men ”botten” är ganska trång och liten så det funkade inte alls
Dessa var de enda jag fick till där nere..
Blev till att hitta andra motiv uppe på berget istället..
Fel å fel… Det satt ett tele på kameran. Min tanke var att ha en annan zoom med lite vidvinkel då planen var att fota nere i ett gammalt igenväxt kalkbrott. Men ”botten” är ganska trång och liten så det funkade inte alls
Dessa var de enda jag fick till där nere..
Blev till att hitta andra motiv uppe på berget istället..
Tycker att de där husen är stencoola. Vi hade kontor högst upp i ett hus vid Vanadisplan innan pandemin så man följde bygget ganska tättStannade till runt tornen imorse!
Tycker också de är grymma, kul med något som verkligen står ut! Ska bli intressant att se vad folk tycker om dem om ish 50 år!Tycker att de där husen är stencoola. Vi hade kontor högst upp i ett hus vid Vanadisplan innan pandemin så man följde bygget ganska tätt
Halva kontoret älskade husen och andra halvan not so much:-D
Glömde skriva... Välkommen till familjen!Köpte ny kamera igår! Q2
Haha jag glömde även svara och tacka! Tack! Känns så jäkla fint, den är som du säger lätt att ha att göra med! Precis så det ska vara tycker jag.Glömde skriva... Välkommen till familjen!
Kör också med Q2. Älskar hur den tecknar + att den är så sjukt enkelt att ha och göra med.
Jag kör mest sökaren men gamla Q och tycker det funkar bra! Vet dock inte om de har gjort större uppgraderingar till q2an!Ni som kör med Leica Q2, använder ni främst sökaren eller displayen? I de fall ni använder sökaren, har ni nån kommentar om glasögonkomptibilitet på den?
Jag klämde på en Q2 i butik utomlands när den var helt ny (och inte ännu fanns i lager, enbart demoexemplar) men jag minns faktiskt inte hur den funkade för mina brillor.
Sökaren är outstanding… Sjuk skärpa och svärta.Ni som kör med Leica Q2, använder ni främst sökaren eller displayen? I de fall ni använder sökaren, har ni nån kommentar om glasögonkomptibilitet på den?
Jag klämde på en Q2 i butik utomlands när den var helt ny (och inte ännu fanns i lager, enbart demoexemplar) men jag minns faktiskt inte hur den funkade för mina brillor.
Jo precis, L-mount systemet verkar intressant.@TobiasD Skoj! Nu är jag ju investerad i andra system, men L-mount-systemet verkar onekligen ha vettiga prylar i alla prisklasser. Skillnaden mellan t.ex. Leica och Sigma för "nästan samma" glugg är ju ... markant. Och däremellan ligger Panasonic.
Om du tar kort i och nära Jönköping och dessutom använder Flickr, posta dem gärna i Smålandsgruppen jag startade en gång för länge sen: https://www.flickr.com/groups/1724713@N21/ ... jag hade säkert varit mer aktiv där själv om jag fortfarande bodde i Småland. Whoops.
Speaking of which... ställen att publicera bilder. Är det nån som provat den nya appen Glass? Säg vara startad av entusiaster och ska ge den bästa kombinationen av Instagram (som ju inte längre säger sig vara fotoorienterad) och Flickr (som en del hävdar dör). Jag är nyfiken, men den är ju iOS-app enbart än så länge och jag har inga Apple-enheter... https://glass.photo/
Hade inte hört talas om det, men nu har jag kollat lite. Ser väldigt lovande ut, de verkar göra väldigt mycket rätt. Men kostar pengar förstås, men det får man räkna med om man vill slippa en massa dynga som många av de andra sidorna har. (De som sägs vara "gratis", vilket de förstås inte är; om du inte betalar för produkten så är det du själv som är produkten).Speaking of which... ställen att publicera bilder. Är det nån som provat den nya appen Glass? Säg vara startad av entusiaster och ska ge den bästa kombinationen av Instagram (som ju inte längre säger sig vara fotoorienterad) och Flickr (som en del hävdar dör). Jag är nyfiken, men den är ju iOS-app enbart än så länge och jag har inga Apple-enheter... https://glass.photo/
Men en sak förstår jag inte: Är den bara för mobilfoto? Verkar som sagt bara vara iPhone-app (än så länge), men inte uppladdning från dator? Synd i så fall, jag jobbar i princip alltid med bilder på datorn...
Man kan ju hoppas. Jag har visserligen iPhone, så den biten är inget problem, men inte ens när jag tar bilder med den så publicerar jag direkt från den, de passerar i princip alltid datorn först, om det inte är nån "skräpbild" som bara snabbt ska skickas av någon anledning. Att bearbeta bilderna på en liten pekskärm betraktar jag som omöjligt, horribelt användargränssnitt. (Inte bara för det, det gäller för i princip allt.)Jag säger som du vad vad jag läst - jag gillar det men inte nog för att skaffa en iPhone bara för uppladdning. Bilder hanterar jag primärt på datorn. Men "version för webb" verkar ju vara en av de mest önskade funktionerna: https://feedback.glass.photo/