@TobiasD Skoj! Nu är jag ju investerad i andra system, men L-mount-systemet verkar onekligen ha vettiga prylar i alla prisklasser. Skillnaden mellan t.ex. Leica och Sigma för "nästan samma" glugg är ju ... markant. Och däremellan ligger Panasonic.
Om du tar kort i och nära Jönköping och dessutom använder Flickr, posta dem gärna i Smålandsgruppen jag startade en gång för länge sen: https://www.flickr.com/groups/1724713@N21/ ... jag hade säkert varit mer aktiv där själv om jag fortfarande bodde i Småland. Whoops.
Speaking of which... ställen att publicera bilder. Är det nån som provat den nya appen Glass? Säg vara startad av entusiaster och ska ge den bästa kombinationen av Instagram (som ju inte längre säger sig vara fotoorienterad) och Flickr (som en del hävdar dör). Jag är nyfiken, men den är ju iOS-app enbart än så länge och jag har inga Apple-enheter... https://glass.photo/
Jag kör Glass, men vet inte riktigt hur man ska bygga community-känsla där, det känns lite som att alla sitter på sin egen ö och häckar.Hade inte hört talas om det, men nu har jag kollat lite. Ser väldigt lovande ut, de verkar göra väldigt mycket rätt. Men kostar pengar förstås, men det får man räkna med om man vill slippa en massa dynga som många av de andra sidorna har. (De som sägs vara "gratis", vilket de förstås inte är; om du inte betalar för produkten så är det du själv som är produkten).
Men en sak förstår jag inte: Är den bara för mobilfoto? Verkar som sagt bara vara iPhone-app (än så länge), men inte uppladdning från dator? Synd i så fall, jag jobbar i princip alltid med bilder på datorn...
Men ser bra ut annars. Ett första lackmustest jag brukar göra är att kolla hur mycket dynga de har på web-sidan:
... och svaret är ingenting! Inte ens en googleanalytics.
De hävdar också:
Köpte ett års abonnemang, så ska ge det en chans.
Av de jag följer är det nästan ingen som fotograferar med mobilen - något man kan se då de skickar med en del EXIF-data till bilden. Gillar det.
Jag är @David-svensson där om någon vill följa.
Har kommit till beslut angående Leica SL2-S f ö. Den är för stor. Inte för Leica M-optik, men för L-optik så tycker jag det blir helt för stort. Förutom stor som ett hus och tung så är den trevlig att fotografera med.
Här med 24-90mm på: