• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

@TobiasD Skoj! Nu är jag ju investerad i andra system, men L-mount-systemet verkar onekligen ha vettiga prylar i alla prisklasser. Skillnaden mellan t.ex. Leica och Sigma för "nästan samma" glugg är ju ... markant. Och däremellan ligger Panasonic. :)

Om du tar kort i och nära Jönköping och dessutom använder Flickr, posta dem gärna i Smålandsgruppen jag startade en gång för länge sen: https://www.flickr.com/groups/1724713@N21/ ... jag hade säkert varit mer aktiv där själv om jag fortfarande bodde i Småland. Whoops. :)

Speaking of which... ställen att publicera bilder. Är det nån som provat den nya appen Glass? Säg vara startad av entusiaster och ska ge den bästa kombinationen av Instagram (som ju inte längre säger sig vara fotoorienterad) och Flickr (som en del hävdar dör). Jag är nyfiken, men den är ju iOS-app enbart än så länge och jag har inga Apple-enheter... https://glass.photo/

Hade inte hört talas om det, men nu har jag kollat lite. Ser väldigt lovande ut, de verkar göra väldigt mycket rätt. Men kostar pengar förstås, men det får man räkna med om man vill slippa en massa dynga som många av de andra sidorna har. (De som sägs vara "gratis", vilket de förstås inte är; om du inte betalar för produkten så är det du själv som är produkten).

Men en sak förstår jag inte: Är den bara för mobilfoto? Verkar som sagt bara vara iPhone-app (än så länge), men inte uppladdning från dator? Synd i så fall, jag jobbar i princip alltid med bilder på datorn...

Men ser bra ut annars. Ett första lackmustest jag brukar göra är att kolla hur mycket dynga de har på web-sidan:
Screenshot 2021-10-03 at 08.47.55.png
Screenshot 2021-10-03 at 08.48.22.png

... och svaret är ingenting! Inte ens en googleanalytics.

De hävdar också:
Screenshot 2021-10-03 at 08.50.25.png
Screenshot 2021-10-03 at 08.50.46.png
Jag kör Glass, men vet inte riktigt hur man ska bygga community-känsla där, det känns lite som att alla sitter på sin egen ö och häckar.
Köpte ett års abonnemang, så ska ge det en chans.

Av de jag följer är det nästan ingen som fotograferar med mobilen - något man kan se då de skickar med en del EXIF-data till bilden. Gillar det.
Jag är @David-svensson där om någon vill följa. ☺️

Har kommit till beslut angående Leica SL2-S f ö. Den är för stor. Inte för Leica M-optik, men för L-optik så tycker jag det blir helt för stort. Förutom stor som ett hus och tung så är den trevlig att fotografera med.
Här med 24-90mm på:

6DFC10FB-7F13-43DC-8702-2367730CDB37.jpeg

Har kommit till beslut angående Leica SL2-S f ö. Den är för stor. Inte för Leica M-optik, men för L-optik så tycker jag det blir helt för stort.

Det var en lånekamera va? Annars kan jag befria den från dig om jag får den billigt nog! ;)

Jag har aldrig provat den i verkligheten men den är väl fullstor med ett hus på ett kilo och SL-objektivet väger ungefär lika mycket med en 82mm filtergänga. Om jag tolkar specarna rätt är det ganska nära storleken på mitt "gamla" system med en Nikon D850 med Sigma 25-104/4:an .. ett kg hus, ett kg objektiv och 82mm filtergänga. Det är brutalt stort och kräver att man verkligen vill fota med finkameran för att ta med ut.

Därav att min Nikon är det "gamla" systemet och att det är Fujifilms system med den mindre sensorn jag köpt in mig på efter det. :)

Det var en lånekamera va? Annars kan jag befria den från dig om jag får den billigt nog! ;)

Jag har aldrig provat den i verkligheten men den är väl fullstor med ett hus på ett kilo och SL-objektivet väger ungefär lika mycket med en 82mm filtergänga. Om jag tolkar specarna rätt är det ganska nära storleken på mitt "gamla" system med en Nikon D850 med Sigma 25-104/4:an .. ett kg hus, ett kg objektiv och 82mm filtergänga. Det är brutalt stort och kräver att man verkligen vill fota med finkameran för att ta med ut.

Därav att min Nikon är det "gamla" systemet och att det är Fujifilms system med den mindre sensorn jag köpt in mig på efter det. :)
Det var en lånekamera ☺️ Min är just nu på flygplatsen i Malmö, får leverans idag.

Ja. Den är stor, riktigt stor. Här jämförelse med mitt M 50mm Summilux. Prime-objektiven är lika stora.
1A488F7E-0874-4154-B215-F0152C7480A9.jpeg

Någon som har erfarenhet av Sigmas 24-70 F2.8 Art? Tänker mig att det skulle vara ett bra objektiv att eventuellt ersätta kitlensen (20-60 3.5-5.6) som kommer med min Lumix S1, så kan man ju sälja kit-objektivet också.

Vad jag läst så verkar det vara ett bra objektiv för pengarna. Panasonics variant kostar ju typ 25,000. Här verkar det som att man får liknande resultat för närmare 11-13,000.

Har ni några rekommendationer för prime-objektiv också får ni gärna ge mig sådana :) Blir som tidigare nämnt min första fullformatare så jag är inte 100% säker på vad de olika brännviddarna ger för resultat i verkligheten när jag bara kört APS-C och M4/3 tidigare.

Senast ändrad:
Någon som har erfarenhet av Sigmas 24-70 F2.8 Art? Tänker mig att det skulle vara ett bra objektiv att eventuellt ersätta kitlensen (20-60 3.5-5.6) som kommer med min Lumix S1, så kan man ju sälja kit-objektivet också.

Vad jag läst så verkar det vara ett bra objektiv för pengarna. Panasonics variant kostar ju typ 25,000. Här verkar det som att man får liknande resultat för närmare 11-13,000.

Har ni några rekommendationer för prime-objektiv också får ni gärna ge mig sådana :) Blir som tidigare nämnt min första fullformatare så jag är inte 100% säker på vad de olika brännviddarna ger för resultat i verkligheten när jag bara kört APS-C och M4/3 tidigare.

Har ingen erfarenhet av ljust det objektivet själv. Men det har väl fått bra recensioner och blivit vald till ”bästa normalzoom” i ngt test så det verkar ju vara ett säkert kort… ;-)

Tänkte bara ge er i denna tråd en liten ”förvarning”.. Vi kommer inom kort lansera ett samarbete mellan KS och Moderskeppet foto. Vi kommer att erbjudas en rabatt på deras medlemsavgift samt även få några årsmedlemsskap att lotta ut här på KS.
Är ganska säker på att det finns godbitar i deras kursutbud för både nybörjare som jag och mer erfarna fotografer.
Håll ögonen öppna!!!

Tänkte bara ge er i denna tråd en liten ”förvarning”.. Vi kommer inom kort lansera ett samarbete mellan KS och Moderskeppet foto. Vi kommer att erbjudas en rabatt på deras medlemsavgift samt även få några årsmedlemsskap att lotta ut här på KS.
Är ganska säker på att det finns godbitar i deras kursutbud för både nybörjare som jag och mer erfarna fotografer.
Håll ögonen öppna!!!
Lägg av vad kul! Som sagt använde jag mig av det till universitetsplugg för ett par år sedan när jag läste Webbutveckling, Mattias röst är ju bara för mysig!

edit: Och det är ju kul om fler får upp ögonen för att fotografera klockor, så vi kan höjja standarden på inläggen ;)

Håll ögonen öppna!!!
Nice! Vad spännande, måste in och kika vad de har för något! 🙏

Körde Sigma Art tidigare men till sony! Alltid varit grymt nöjd med både byggkvalitet och bildern för den pengen!

Körde Sigma Art tidigare men till sony! Alltid varit grymt nöjd med både byggkvalitet och bildern för den pengen!
Har själv kört en 35mm F1.4 Art till min gamla Nikon APS-C-kamera och något jag verkligen gillade med det var byggkvaliteten.
Jo men det blir nog 24-70 F2.8 som får ersätta kit-objektivet då, verkar vara bra grejer för pengarna.

Fyra snabba?

Vad fotograferar ni förutom klockor?
Lightroom eller PS?
Vad har ni för favorit fotografer?
Utbildade/självlärda/kurs/kurser?

Fyra snabba?

Lightroom eller PS?
Inte så mycket numera tyvärr. Annars försök till nån slags natur/landskapfotografi ibland.
Luminar 4.
Inga speciella egentligen. Inte så insatt på det sättet, men jag brukar besöka The Photographer's Gallery i London när jag är där (var där senast 2018), och Fotografiska i Stockholm, förstås, fast det var några år sedan nu.
Självlärd, med lite bokstöd. Jag gillar "The Photographer's Eye" av Michael Freeman t.ex.

Inte så mycket, men djur, vardagssituationer och på resor. Inte så mycket resor nuförtiden pga pandemin och att jag är pensionär sen 3,5 år. Tidigare reste jag av och till runt merparten av jorden i tjänsten, vilket gav en hel del fotomöjligheter. Har t ex varit på Sri Lanka ett antal gånger som erbjuder fantastiska fotomöjligheter om man har en helg ledigt för utflykter.

Lightroom eller PS?

Inget utan bara bästa .jpg rakt ur min Nikon D7500. Endast beskärning och bortkloning av mindre saker som stör bilden, typ damm, vid behov. Använder IrfanView för detta, ett gratis utmärkt bildvisningsprogram med enklare redigeringsmöjligheter.

Ingen. Skulle vara min fru då, som är en betydligt vassare fotograf än mig. Fena på PS också.

Självlärd, om inte två veckors pryo (prao) som fotograf på en dagstidning för 55 år sedan räknas ... ;)

Fyra snabba?

Lightroom eller PS?
1. Pennor, djur, natur, lite resa. Vill skaffa objektiv för landskap/astro/arkitektur.
2. Lightroom Classic och sen ev in i PS.
3. Ingen koll på fotografer.
4. Självlärd, med undantag för en 7.5hp kurs i Photoshop kopplat till front-end utveckling

Fyra snabba?

Lightroom eller PS?
Pippifåglar mest men annat bös med, senaste hobbyn är landskap med drönare
Lightroom, särskilt nu när jag kör med fysiska reglage
Ansel Adams, Henri Cartier-Bresson, Sebastiao Salgado, Nick Brandt, Clyde Butcher, många fler
Självlärd sen 1995-ish

Fyra snabba?

Lightroom eller PS?
Produktfoton. Har en onlinebutik och skapar allt material själv till den. Kanske faller utanför frågan men filmar även mycket (för YouTube).
Även om det är roligt får det väl det ses som jobb så på fritiden har det på senaste blivit mycket foton på bebisar/barn då folk i min närhet fått tillökning. Skulle jag ha tid över gillar jag att fota bilar - tyvärr blivit väldigt lite av det på senaste.

Lightroom eller PS?
Båda. Varje bild jag fotar passerar Lightroom och beroende på vad det är för bild/ändamål får den kanske en omgång i Photoshop.

Pass.

Självlärd + Internet.

Vänligen,
Martin

Fyra snabba?

Lightroom eller PS?
Allt. Mer fokus på street och porträtt.
Lightroom eller PS?
Lightroom och Capture One.
Andreas Gursky, Henri Cartier-Bresson, Josef Koudelka osv…
Självlärd.

Yaaaay! Riktig tjockis den här för att vara spegellös. Och vilken kvalitetskänsla jämfört med van jag är van vid!
Batteriet var dött så jag får ladda det innan jag kan börja leka lite med kameran :)
A599D882-9F2E-4697-8FC9-B25BD394C7BC.jpeg
63D6412C-F5C1-4A08-8DE4-DCA9D3F9E746.jpeg
image.jpg

Bilagor

• 01D62EE1-2DA9-4D03-914A-95AFE62D52AD.jpeg
    01D62EE1-2DA9-4D03-914A-95AFE62D52AD.jpeg
    448.2 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Fyra snabba?

Lightroom eller PS?

Kul initiativ och riktigt kul att läsa era svar!!
1. Allt möjligt men mest landskap,natur och vanliga resebilder.. Skulle gärna testa mer porträttfotografi men frugan gör bara grimaser när jag försöker vara seriös…

2. Har precis skaffat ett LR abonnemang men inte hunnit testa så mycket.

3. Här går jag bet… Så ”färsk” är jag alltså. Har ingen koll alls :)

4. Har ju fotat mycket under större delen av livet men då enbart med mindre mer eller mindre ”självstyrande” kameror. För ett drygt år sedan köpte jag en APS-C kamera för att försöka lära mig fota på riktigt. Gick väl hyfsat. Men helt ärligt så hade jag svårt att få till saker och ting. I somras började jag kika igenom lite kurser hos Moderskeppet vilket varit till stor hjälp. I alla fall för mig. Så här får jag helt klart skriva ”kurser”!!
Lite därför jag började nysta i ett samarbete mellan KS och Moderskeppet;-)

Lite exempelbilder… Ber om ursäkt för bilddumpen…
DDB0E27D-D1BA-4CB2-9B66-F86DA6152397.jpeg
33FDB60E-7836-4ACF-943A-946A028C1830.jpeg
38AE6955-B293-48A6-B4C4-CDF4EAEB82FD.jpeg
C7B3E68B-0614-49FD-981B-D8B5AB07EBAA.jpeg
538DC985-94A9-4DEC-A24A-6E6FAB66F2DB.jpeg
01E6D681-4B80-417B-8DDB-DA935DA72064.jpeg
2AD16498-E3CF-41D3-A4C6-911B778AC134.jpeg
D8273F07-114F-4B06-83CF-0C48967188BB.jpeg
4BE62B90-C65E-4864-82ED-062E6156CB37.jpeg
11A90367-163F-4F66-999B-A304B4624927.jpeg
CAE35F84-CE51-41AA-9985-56643824B80F.jpeg
AFCCD959-3039-4700-B0F3-EC3DB68A92CB.jpeg
597A28B4-917E-418F-B425-79FB27CA891C.jpeg
7318D86D-38F8-4807-9F26-7760DF733B1A.jpeg
185FF200-9F88-4524-A8DA-E4252AFA75D5.jpeg
91583442-6ABB-4C68-B3A9-51C975D04C0E.jpeg

Försökte komma ut och testa Lumix S1:an lite, men det blev snabbt mörkt och började regna så det blev inget speciellt. Tog med kameran till Coop helt enkelt :hilarious:
Det jag kan säga direkt är att kameran är tung, men riktigt ergonomisk. Man förstår väldigt fort hur reglagen funkar och allt är ergonomiskt placerad och man känner sig säker vid manipulerande av diverse reglage, knappar osv.

Kitobjektivet är inte särskilt bra för denna kamera. Behöver delvis vara bättre byggd för att passa ihop med kameran. Kameran är liksom extremt välbyggd och objektivet känns plastigt och tråkigt, och bländaröppningen på 3.5-5.6 är inget att hänga i granen direkt.

Edit: Glömde nämna att LCD:n och EVF:en är i princip det bästa jag någonsin sett. Extremt bra!

Folk har klagat på autofokusen på S1:an. Nästan alla dessa recensioner kom när kameran var helt ny. Då hade den typ mjukvaruversion 1.2 eller något. Nu är den uppe i 2.1 och jag tycker att autofokusen är ganska bra. Inte någon bra kamera för sport/fågelskådning direkt, men AF:en funkar utmärkt för annat.

Ska försöka komma ut och ta fler bilder till helgen, då återkommer jag. Men en sak är ganska säker redan nu, kameran behöver ett vettigare objektiv för att använda hela potentialen.

Här kommer de enda bilderna jag hann ta innan ljuset i princip försvann, och det började regna (kameran är iofs vädertätad ;) )
P1000035.jpg

P1000037.jpg

Tillbaka
Topp