• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

laketwig

Patek
2-Faktor
Himlen var häftig ikväll ... (Nikon D7500. 16-80 2,8-4,0)
Himmel 2021-10-08.jpg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Det är lätt att förlora sig själv i tekniken sen digitalkameran gjorde sin debut. Tänk på att en "bra" bild sällan eller aldrig blir till pga vilken kamera du råkar fota med. Rådet jag fick för 100 år sedan var att lägga pengarna på optiken, det gäller även idag om ni frågar mig. 😉

Bild från kvällens promenad. Nästan monokromatiskt ljus dessa tider. 🤔


jag håller absolut med om att optiken är viktig och att annat oftast är klart viktigare än prylarna... men för hundra år sedan, och för tjugo år sedan också, så var ju kameran mest en låda som skulle hålla filmen platt och objektivet på plats. Lite stöd för fokusering och exponering om man hade tur.
Idag har kamerahuset en lite större plats i helhetsbilden...

Men.. visst har du rätt i att det är fotografen som skapar bilden, inte prylarna. :)
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Scrollade i tråden igår kväll och såg era bilder på solnedgången och blev inspirerad, tittade ut och såg att det var stjärnklart = gick ut med kameran på altanen och riktade den uppåt. Aldrig tidigare fotat stjärnor/“astro” så körde lite på känn när det kommer till inställningar.


DSC08923.jpg

24mm, F4.0, 20sec

Fick lite mersmak, någon i tråden som fotar stjärnor och har tips på saker man ska tänka på? Det var precis lagom ansträngande att fota från terrassen med en öl i handen :)


Vänligen,
Martin
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag lagt upp tråden om samarbetet med Moderskeppet!!
In å kika :)

 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Något jag verkligen märkt med S1:an är stabiliseringen.
Denna bild är på 60mm, jag råkade ta den med 1/40 slutartid, handhållet, och trots det är bilden skarp nog.
Det är ju delvis därför kameran är så stor som den är, för att få plats med stabiliseringen, som enligt många recensenter verkar vara den bästa på marknaden, iallafall när kameran kom ut.

Känner ett jävla sug att komma ut och fotografera... men jag måste plugga till tentor :p

Nästa vecka är jag dock i princip helt ledig och då jävlar ska jag ut! Köpt stativ nu med.

P1000220.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härliga kvällsbilder @luet !! Håller med att det är lite knepigt att få ngn skärpa utan stativ. När jag var i Köpenhamn härom veckan så stod det folk längs hela kanalen i Nyhamn med kameror OCH stativ. Både till mobiler och vanliga kameror. Försökte mig på lite jag också men ngn skärpa fick jag inte till. Men färgerna är rätt härliga ändå :)
AB9325D6-4F78-4420-BB69-91354CF6FA9F.jpeg
A78B9C6A-0920-45DE-A0E6-D1290F201ACF.jpeg
AF46F353-8147-47F3-90F0-8ED1AED08639.jpeg


Blev en bild på stationen också :)
9552E882-8B5E-4B71-9061-865D3972FD80.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Härliga kvällsbilder @luet !! Håller med att det är lite knepigt att få ngn skärpa utan stativ. När jag var i Köpenhamn härom veckan så stod det folk längs hela kanalen i Nyhamn med kameror OCH stativ. Både till mobiler och vanliga kameror. Försökte mig på lite jag också men ngn skärpa fick jag inte till. Men färgerna är rätt härliga ändå :)
AB9325D6-4F78-4420-BB69-91354CF6FA9F.jpeg
A78B9C6A-0920-45DE-A0E6-D1290F201ACF.jpeg
AF46F353-8147-47F3-90F0-8ED1AED08639.jpeg


Blev en bild på stationen också :)
9552E882-8B5E-4B71-9061-865D3972FD80.jpeg
Kul förvrängning i vattnet på första bilden! :)
 

Calle

Omega
Något jag verkligen märkt med S1:an är stabiliseringen.
Denna bild är på 60mm, jag råkade ta den med 1/40 slutartid, handhållet, och trots det är bilden skarp nog.
Det är ju delvis därför kameran är så stor som den är, för att få plats med stabiliseringen, som enligt många recensenter verkar vara den bästa på marknaden, iallafall när kameran kom ut.

Känner ett jävla sug att komma ut och fotografera... men jag måste plugga till tentor :p

Nästa vecka är jag dock i princip helt ledig och då jävlar ska jag ut! Köpt stativ nu med.

P1000220.jpg
Snyggt! Är det Gränna? Fotade lite från berget där förra sommaren. Men det var väldigt dimmigt 😊
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snyggt! Är det Gränna? Fotade lite från berget där förra sommaren. Men det var väldigt dimmigt 😊
Ja det är det, precis bredvid ruinen :) Bra plats som är lättåtkomlig med bil.
Har du eller någon annan tips på fina ställen att fotografera på runt Jönköping tar jag gärna emot dem, flyttade hit i augusti så jag har ju inte stenkoll direkt ;)

P1000199.jpg
 

Calle

Omega
Ja det är det, precis bredvid ruinen :) Bra plats som är lättåtkomlig med bil.
Har du eller någon annan tips på fina ställen att fotografera på runt Jönköping tar jag gärna emot dem, flyttade hit i augusti så jag har ju inte stenkoll direkt ;)

P1000199.jpg
Tyvärr inte! Käkade en god räkmacka och drog vidare 😋

Coolt med fälten, kan tänka mig att ljuset på morgonen eller kvällen kan blir riktigt läckert. Men som sagt när jag var där låg dimman tät.
 

Bilagor

  • DSCF1928.jpg
    DSCF1928.jpg
    728.8 KB · Visningar: 5

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tyvärr inte! Käkade en god räkmacka och drog vidare 😋

Coolt med fälten, kan tänka mig att ljuset på morgonen eller kvällen kan blir riktigt läckert. Men som sagt när jag var där låg dimman tät.
Haha jag förstår, bra ställe att stanna på och sträcka på benen/käka längs E4:an :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Mycket fart här senaste veckan!

Jag körde enbart PS förr men la ner det pga betalningsmodellen. Jag tycker det blir för dyrt för privat bruk, och skapar en större stress de perioder jag inte fotar än all utrustning som bara ligger redan gör.

Det fina i det hela är att jag börjat använda LR nästan uteslutande istället då jag fick en licens till min 6D. Kör Gimp där jag måste, men låter mestadels lyktstolpar i bakgrunden jag inte gillar få vara där nu för tiden.

Håller med alla om att arbetsflödet i LR är helt annat än PS, och till det bättre.
Min version är dock gammal.
Är det något som kommit de senare åren som man verkligen går miste om?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket fart här senaste veckan!

Jag körde enbart PS förr men la ner det pga betalningsmodellen. Jag tycker det blir för dyrt för privat bruk, och skapar en större stress de perioder jag inte fotar än all utrustning som bara ligger redan gör.

Det fina i det hela är att jag börjat använda LR nästan uteslutande istället då jag fick en licens till min 6D. Kör Gimp där jag måste, men låter mestadels lyktstolpar i bakgrunden jag inte gillar få vara där nu för tiden.

Håller med alla om att arbetsflödet i LR är helt annat än PS, och till det bättre.
Min version är dock gammal.
Är det något som kommit de senare åren som man verkligen går miste om?
Jag betalar för Lightroom abonnemang med 1TB Cloud-lagring. Om jag inte fick lagringen hade jag köpt en äldre livstidslicens om jag kunde hitta en sådan, men lagringen är trevlig, gör så att du kan ladda ner en bild på mobilen direkt när du är klar med redigeringen på Mac:en eller PC:n.
Hur mycket kostar en högkvalitativ extern hårddisk på 1TB? 1500-2000kr? Jag får Lightroom, och en terabyte lagring (som dessutom nås varsomhelst) för 120kr i månaden, vilket får anses som rimligt.

Så vitt jag vet är Lightroom Classic, som jag antar att du har, mer komplicerat än Lightroom CC. Så, nej du går inte miste om något annat än molntjänsterna.
 

leicaphile

Panerai
Börjat lite i fel ände kanske men ska väl utöka systemet med ett kamerahus med.. :D

(Avyttrar en M-P 240 för lite GFX prylar, fastnade aldrig för den på samma sätt som med M9)

gf50.JPG
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag betalar för Lightroom abonnemang med 1TB Cloud-lagring. Om jag inte fick lagringen hade jag köpt en äldre livstidslicens om jag kunde hitta en sådan, men lagringen är trevlig, gör så att du kan ladda ner en bild på mobilen direkt när du är klar med redigeringen på Mac:en eller PC:n.
Hur mycket kostar en högkvalitativ extern hårddisk på 1TB? 1500-2000kr? Jag får Lightroom, och en terabyte lagring (som dessutom nås varsomhelst) för 120kr i månaden, vilket får anses som rimligt.

Så vitt jag vet är Lightroom Classic, som jag antar att du har, mer komplicerat än Lightroom CC. Så, nej du går inte miste om något annat än molntjänsterna.
Nja, en bra stöt- och vattentålig extern disk brukar ligga på 1200-1500kr för 4TB nu mer. Men visst är det smidigt med molnlagring (och säkert).
 
Topp