• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Du får avgöra själv :p
sigma-mc-21.jpg
Det verkade så konstigt att jag var tvungen att forska lite. Jag tror det är tvärtom. L och EF har olika avstånd till sensorn, så den har den där tjockleken för att det ska bli rätt avstånd helt enkelt. (Det sitter ingen lins i den, vilket annars hade varit en möjlighet.)

Du kanske vet detta, men den adaptern är inte helt 100% med din kamera så indirekt påverkar det ju bildkvaliteten.

Screenshot 2021-10-17 at 13.24.17.png

Vänligen,
Martin
Jo jag har sett det. Hmm, jag brukar inte använda AF så mycket. Gillar att köra manuellt, speciellt på Lumixkameror som enligt mig har den bästa focus-peakingfunktionen av alla kameror jag testat. Men vem vet? Jag kanske kommer börja fota annat i framtiden och då är det inte så kul att gå miste om AF när det verkligen behövs.

Kanske är smartare att satsa på L-mount helt och hållet.

Det verkade så konstigt att jag var tvungen att forska lite. Jag tror det är tvärtom. L och EF har olika avstånd till sensorn, så den har den där tjockleken för att det ska bli rätt avstånd helt enkelt. (Det sitter ingen lins i den, vilket annars hade varit en möjlighet.)
Just ja! Den kompenserar nog för avståndet. DSLR-kameror har ju en spegel som ökar avståndet mellan objektiv och sensor. Spegellösa kamerors sensorer sitter mycket närmare objektiven, så det är nog precis som du säger att den är så "tjock" för att kompensera och få ut exakt samma avstånd till sensorn som om objektivet hade suttit på en Canon DSLR.

Jo jag har sett det. Hmm, jag brukar inte använda AF så mycket. Gillar att köra manuellt, speciellt på Lumixkameror som enligt mig har den bästa focus-peakingfunktionen av alla kameror jag testat. Men vem vet? Jag kanske kommer börja fota annat i framtiden och då är det inte så kul att gå miste om AF när det verkligen behövs.

Kanske är smartare att satsa på L-mount helt och hållet.
Jag tolkar "MF guide is not available" som att just focus-peaking funktionen ej fungerar.

Vänligen,

Nu blottar jag både min höga ålder OCH min okunskap. Vad är det?…. :)

Någon inställning i telefonen för dåligt ljus gissar jag på.

Vad JAG är nyfiken på är vad dom fem ljuspunkterna på himlen är i första bilden.

Håller tummarna för UFO'n 🛸🛸🛸🛸🛸 men gissar på att du faktiskt använt "nightmode" och att det är fem bilder ihopslagna till en bild och således ETT flygplan (eller UFO). 😅

Någon inställning i telefonen för dåligt ljus gissar jag på.

Vad JAG är nyfiken på är vad dom fem ljuspunkterna på himlen är i första bilden.

Håller tummarna för UFO'n 🛸🛸🛸🛸🛸 men gissar på att du faktiskt använt "nightmode" och att det är fem bilder ihopslagna till en bild och således ETT flygplan (eller UFO). 😅
Det är ännu fler ufon på bilden med ”fyren” ser jag nu :)
Har kollat i luren nu och tror ni hr rätt. Vissa bilder, beror väl på ljuset kan jag tro verkar tas med nightmode. Har tydligen den på auto (hade jag ingen aning om) Man lär sig ngt nytt varje dag!! :)

Fick precis lite höstbilder publicerade i lokaltidningen. Inte så att de köpt några bilder eller så. Är inte riktigt på den nivån :) Nej, det är en sån där sektion där läsare får skicka in bilder. Men det var ändå en lattjo känsla att bläddra igenom tidningen till kaffet imorse och helt plötsligt se sina egna bilder i tryck…
9CCE7723-B060-4CA5-9E1E-B1DD26D495A9.jpeg

Senast ändrad:
Jag behöver hjälp av er fotonördar!

Jag har tänkt att byta system från DSLR till spegellös och har snöat in på Sony. Idag fotar jag med en Canon 5d Mark IV och vill hitta en kamera som presterar minst lika bra som den. Jag kollar främst på Sony A7R III eller A7R IV, kommer användas för att fota professionellt delvis interiör(mäklarbilder typ), bröllop och såklart klockor 😅

Någon som har använt någon av de två eller kanske båda och kan ge sin input, är det värt att vänta på A7 IV som börjar säljas i Januari, mindre megapixlar men mycket annat smått och gått. Vad säger ni? :)

Jag behöver hjälp av er fotonördar!

Jag har tänkt att byta system från DSLR till spegellös och har snöat in på Sony. Idag fotar jag med en Canon 5d Mark IV och vill hitta en kamera som presterar minst lika bra som den. Jag kollar främst på Sony A7R III eller A7R IV, kommer användas för att fota professionellt delvis interiör(mäklarbilder typ), bröllop och såklart klockor 😅

Någon som har använt någon av de två eller kanske båda och kan ge sin input, är det värt att vänta på A7 IV som börjar säljas i Januari, mindre megapixlar men mycket annat smått och gått. Vad säger ni? :)
Först och främst ska sägas att jag av naturliga själ inte provat IV själv utan bara sätt "release filmen" från Sony (på tal om fotonörd såg jag den “live” på YouTube) och några av de YouTube klipp som dök upp igår bland "kamera kanaler". Däremot har jag en A7 III själv och är relativt insatt i Sony utbud.

En stor skillnad är ju upplösningen A7r IV vs A7 IV, så första frågan är om du ibland önskat högre upplösning när du fotat med din Canon som har motsvarande upplösning som a7 iv?

Om inte skulle jag personligen sikta in mig på a7 IV. Varför?

Du skriver att du fotar bröllop och då gissar jag att dina kunder också önskar videos. A7 IV har riktigt bra video funktioner, kan nörda ner mig i 10-Bit 4:2:2 osv men ett exempel: Den nya sensorn på A7 IV verkar vara riktigt bra med att fota/filma med lågt ljus. Kolla tex. detta klipp där de filmar med ISO 102,400 och kvaliteten är användbar. Det är ju…galet. Och kyrkor är ju inte kända för bra ljus så klart användbart. Värt att nämna är att jag inte sätt foton än tagna i dåligt ljus med A7 IV, bara video. Men vad jag läst/sett har de som provat kameran varit imponerade utav hur den presterar i lågt ljus vid foto.

På tal om bröllop, A7 IV har en ny “autofokus motor”, a7 IV har 759 fokuspunkter medans a7R IV har 567.
Jag har som sagt en A7 III och “ögon autofokus” fungerar riktigt bra, ibland förstår jag inte hur det fungerar när den kan fokusera på ett öga som krasst sätt är ett par pixlar stort. Så en ännu bättre version utav det = mycket bra. Även det perfekt för bröllopsfoton. Här kan du se ett klipp där de provar autofokusen.

Redan ett långt meddelande och jag kan skriva en lång lista men där är ett par argument. Skulle jag vara du skulle jag köpa en A7 IV (bor du i EU släpps den i början av December, ej Januari som du skriver) och med de pengar du “tjänar” skulle jag köpa ett Sony 14 F.18 GE för dina mäklarbilder.

Vänligen,
Martin

Först och främst ska sägas att jag av naturliga själ inte provat IV själv utan bara sätt "release filmen" från Sony (på tal om fotonörd såg jag den “live” på YouTube) och några av de YouTube klipp som dök upp igår bland "kamera kanaler". Däremot har jag en A7 III själv och är relativt insatt i Sony utbud.

En stor skillnad är ju upplösningen A7r IV vs A7 IV, så första frågan är om du ibland önskat högre upplösning när du fotat med din Canon som har motsvarande upplösning som a7 iv?

Om inte skulle jag personligen sikta in mig på a7 IV. Varför?

Du skriver att du fotar bröllop och då gissar jag att dina kunder också önskar videos. A7 IV har riktigt bra video funktioner, kan nörda ner mig i 10-Bit 4:2:2 osv men ett exempel: Den nya sensorn på A7 IV verkar vara riktigt bra med att fota/filma med lågt ljus. Kolla tex. detta klipp där de filmar med ISO 102,400 och kvaliteten är användbar. Det är ju…galet. Och kyrkor är ju inte kända för bra ljus så klart användbart. Värt att nämna är att jag inte sätt foton än tagna i dåligt ljus med A7 IV, bara video. Men vad jag läst/sett har de som provat kameran varit imponerade utav hur den presterar i lågt ljus vid foto.

På tal om bröllop, A7 IV har en ny “autofokus motor”, a7 IV har 759 fokuspunkter medans a7R IV har 567.
Jag har som sagt en A7 III och “ögon autofokus” fungerar riktigt bra, ibland förstår jag inte hur det fungerar när den kan fokusera på ett öga som krasst sätt är ett par pixlar stort. Så en ännu bättre version utav det = mycket bra. Även det perfekt för bröllopsfoton. Här kan du se ett klipp där de provar autofokusen.

Redan ett långt meddelande och jag kan skriva en lång lista men där är ett par argument. Skulle jag vara du skulle jag köpa en A7 IV (bor du i EU släpps den i början av December, ej Januari som du skriver) och med de pengar du “tjänar” skulle jag köpa ett Sony 14 F.18 GE för dina mäklarbilder.

Vänligen,
Martin
Jag önskar ibland att jag hade lite mer detaljer än idag i min Canon och därför jag snöade in på A7R kamerorna. Och precis som du säger så verkar ju nya A7 IV vara en grym kamera om man filmar, men det är inte något jag har eller mest troligt kommer erbjuda då jag aldrig sysslat med det tidigare. Om de vill ha det filmat så har jag kontakter som kan hjälpa till med det. Autofokusen är dock en punkt som nya verkar vara grym på, tror inte att jag skulle bli missnöjd med A7R heller men 74 kontra 94% är ju ganska sjukt. Sen vore ju skärpan super i mäklarbilderna, får nog åka och klämma och känna lite 😅
Men enligt både Svandinavian och Cyberphoto så är det mitten av Januari man kan få tag på en A7 IV

Jag önskar ibland att jag hade lite mer detaljer än idag i min Canon och därför jag snöade in på A7R kamerorna. Och precis som du säger så verkar ju nya A7 IV vara en grym kamera om man filmar, men det är inte något jag har eller mest troligt kommer erbjuda då jag aldrig sysslat med det tidigare. Om de vill ha det filmat så har jag kontakter som kan hjälpa till med det. Autofokusen är dock en punkt som nya verkar vara grym på, tror inte att jag skulle bli missnöjd med A7R heller men 74 kontra 94% är ju ganska sjukt. Sen vore ju skärpan super i mäklarbilderna, får nog åka och klämma och känna lite 😅
Men enligt både Svandinavian och Cyberphoto så är det mitten av Januari man kan få tag på en A7 IV
Oavsett vilket hus du väljer är det riktigt bra kameror så du lär inte bli missnöjd.

Angående leverans kanske du har rätt, inte kollat svenska återförsäljare. Men jag fick mail från firman jag köpte mitt hus ifrån (i Tyskland) att man nu kan förboka för att få leverans i December. Och samma sak står på Sony Alpha Rumors hemsida:
sony.png

Vänligen,
Martin

Förvarning @A.Edfalk är att Sonys remote-app är värdelös, och du kommer från Canon. Så var beredd på att det blir svårare med dina wristshots!

Fördelen med A7IV är ju nu att den har en vridbar display vilket föregångarna har saknat rejält! Så med den kan du ju ändå komma runt med någorlunda bra WR om du har en remote kontroll istället

Förvarning @A.Edfalk är att Sonys remote-app är värdelös, och du kommer från Canon. Så var beredd på att det blir svårare med dina wristshots!

Fördelen med A7IV är ju nu att den har en vridbar display vilket föregångarna har saknat rejält! Så med den kan du ju ändå komma runt med någorlunda bra WR om du har en remote kontroll istället
Hahaha ja jag har hört det men appen är egentligen bara en bonus om det finns. Inte alls ett måste, kameran i sig är betydligt viktigare!
Vad kör du för kamera? :D

Kanske får vänta till BF och slå till på en R IVa då! 🤪
Kanske ingen dum ide :)
Amazon brukar ha bra priser på Sonys produkter under "Cyber Monday"/Cyber week" (motsvarande Black Friday). På Prime Day 21 Juli i år sålde Tyska Amazon A7R IV för 2,229eur.
a7r.png

Källa: https://keepa.com/

@Nissestr Samma objektiv som mig :) Har även Sonys 50mm macro som också passar bra till bla. klockbilder. Dock är autofokusen i segaste laget så rekommenderas ej för porträttfoton även om brännvidden är bra.

Vänligen,
Martin

Titta vad jag hittade! Mitt gamla Sigma 30mm F1.4 jag först köpte till min första DSLR (Nikon D3200), sen adapterade till M4/3. Ska nog gå att hitta en manuell adapter mellan Nikon F och L-mount. Kan vara kul att använda.
Rejält skitig dock, vet inte om jag kan få bort skiten på glaset, det har varit med om mycket, och sen stått still i flera år utan rengöring.
9CD24B8A-9731-4EFE-8F70-28EAB2CC2FC0.jpeg

9B4440BB-FBC2-45AB-ABCA-C6198C10EF5D.jpeg

Titta vad jag hittade! Mitt gamla Sigma 30mm F1.4 jag först köpte till min första DSLR (Nikon D3200), sen adapterade till M4/3. Ska nog gå att hitta en manuell adapter mellan Nikon F och L-mount. Kan vara kul att använda.
Rejält skitig dock, vet inte om jag kan få bort skiten på glaset, det har varit med om mycket, och sen stått still i flera år utan rengöring.
9CD24B8A-9731-4EFE-8F70-28EAB2CC2FC0.jpeg

9B4440BB-FBC2-45AB-ABCA-C6198C10EF5D.jpeg
Men hur ställer du bländaren, alltid vidöppen?

Men hur ställer du bländaren, alltid vidöppen?
Den har ett mekaniskt vred på insidan. En adapter gjord för dessa typ av objektiv gör så att man kan manuellt justera bländaren :). Du får inga siffror utan du får gissa dig vad det är. Från 1.4 och upp. Adaptern som sitter på nu som är för M4/3 vrider man på, så ändras bländaren manuellt.

Fan! Kom på att Sigman var till Nikon DX, alltså APS-C. Använda APS-C på Full frame är ingen bra idé, blir väl bara en jävla massa vignetting. Synd, hade för mig att det var ett Nikon F full frame objektiv som jag bara körde på min APS-C-kamera så att 30mm blev typ 50mm, men så var det inte. Synd!
Men jag testar! Kan ge coola distorsions och vignetting. Manuella adaptrar är ju billiga, någon hundralapp eller två.

Eller tänker jag fel?

Senast ändrad:
Fick till en ganska rolig timelapse under natten till idag.
Pekade kameran genom fönstret, körde 40s slutartid, vilken kanske var för långt, tog 600 bilder så var timelapsen klar när jag vaknade imorse :)
Coolt med molnen och stjärnorna. Ska försöka mig på en till sådan här timelapse ikväll!
Vitbalansen måste också ställas in manuellt. Annars blir det som här, när molnen började komma in så ändrades vitbalansen.

Tillbaka
Topp