Först och främst ska sägas att jag av naturliga själ inte provat IV själv utan bara sätt "release filmen" från Sony (på tal om fotonörd såg jag den “live” på YouTube) och några av de YouTube klipp som dök upp igår bland "kamera kanaler". Däremot har jag en A7 III själv och är relativt insatt i Sony utbud.
En stor skillnad är ju upplösningen A7r IV vs A7 IV, så första frågan är om du ibland önskat högre upplösning när du fotat med din Canon som har motsvarande upplösning som a7 iv?
Om inte skulle jag personligen sikta in mig på a7 IV. Varför?
Du skriver att du fotar bröllop och då gissar jag att dina kunder också önskar videos. A7 IV har riktigt bra video funktioner, kan nörda ner mig i 10-Bit 4:2:2 osv men ett exempel: Den nya sensorn på A7 IV verkar vara riktigt bra med att fota/filma med lågt ljus. Kolla tex.
detta klipp där de filmar med ISO 102,400 och kvaliteten är användbar. Det är ju…galet. Och kyrkor är ju inte kända för bra ljus så klart användbart. Värt att nämna är att jag inte sätt foton än tagna i dåligt ljus med A7 IV, bara video. Men vad jag läst/sett har de som provat kameran varit imponerade utav hur den presterar i lågt ljus vid foto.
På tal om bröllop, A7 IV har en ny “autofokus motor”, a7 IV har 759 fokuspunkter medans a7R IV har 567.
Jag har som sagt en A7 III och “ögon autofokus” fungerar riktigt bra, ibland förstår jag inte hur det fungerar när den kan fokusera på ett öga som krasst sätt är ett par pixlar stort. Så en ännu bättre version utav det = mycket bra. Även det perfekt för bröllopsfoton.
Här kan du se ett klipp där de provar autofokusen.
Redan ett långt meddelande och jag kan skriva en lång lista men där är ett par argument. Skulle jag vara du skulle jag köpa en A7 IV (bor du i EU släpps den i början av December, ej Januari som du skriver) och med de pengar du “tjänar” skulle jag köpa ett Sony 14 F.18 GE för dina mäklarbilder.
Vänligen,
Martin