• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Tack för tipset!

Jag hittade faktiskt ett stativ tidigare idag. Det gick som det brukar gå för mig… min budget sprack! :D

Kollade lite youtube-klipp och insåg att jag ville investera i ett stativ som även gick att vinkla. Föreställer mig att det kan underlätta vid makrofotografering av klockor. Slog till slut till på ett stativ från Benro för 2500 spänn… bortsett från Gorillapod har jag ingen erfarenhet av kamerastativ men jag kan verkligen rekommendera denna!

B978770D-EFB0-4361-96F4-C3DB25624DB8.jpeg
Gött! Tror jag har samma 👍

Tack för tipset!

Jag hittade faktiskt ett stativ tidigare idag. Det gick som det brukar gå för mig… min budget sprack! :D

Kollade lite youtube-klipp och insåg att jag ville investera i ett stativ som även gick att vinkla. Föreställer mig att det kan underlätta vid makrofotografering av klockor. Slog till slut till på ett stativ från Benro för 2500 spänn… bortsett från Gorillapod har jag ingen erfarenhet av kamerastativ men jag kan verkligen rekommendera denna!

B978770D-EFB0-4361-96F4-C3DB25624DB8.jpeg

Trevligt! Jag har också funderat på nåt sånt där mer makro/produktorienterat men varit lite rädd för att gå ned i det hålet eftersom det är min gamla Nikon D800 jag använder mest då - den väger ett metriskt ton, speciellt med stora objektiv.

Hur tunga kameror ska det där objektivet klara?

Hörrni. Ska vi prata lite om vad vi gör med våra bilder?
Instagram är väl sannolikt bland det första man tänker på, men då Instagram (låt oss dela våra Instagram? Min: https://www.instagram.com/daviden/ ) sedan ett tag tillbaka gått ut med att de hellre vill vara en video-plattform och att algoritmerna också kommer pusha videos mer så känns det döende för oss som pysslar med stillbilder.

Det finns lite alternativ, dock inga som riktigt fått vingar och flugit ordentligt. Jag hoppade tidigt på https://glass.photo - en ren fotodelningstjänst som man betalar för. Riktigt snygg, inga algoritmer som gömmer material (trodde jag skulle älska det, men jag vet inte längre). Full fokus på foto, när man postar en bild så skickas även EXIF-data med (kameramodell, objektiv osv.). Inget like-system, bara möjligt att kommentera och följa användare. Inte heller något privat meddelandesystem.
Noterade att de idag även släppte möjlighet att publicera sin profil publikt, här är min: https://glass.photo/david-svensson

Jag VILL gilla Glass, men jag vet inte. Det känns som att jag sitter på en öde ö där. Jag får lite kommentarer då och då på mina foton, men förutom det känns det ensamt där. Instagram känns som om det är fullt av liv, jag kan komma i kontakt med vem jag vill och det känns allmänt mer levande.

Självklart finns även Facebook (och Klocksnack!), men det är så mycket mer än bara fokus på foto.

Trevligt! Jag har också funderat på nåt sånt där mer makro/produktorienterat men varit lite rädd för att gå ned i det hålet eftersom det är min gamla Nikon D800 jag använder mest då - den väger ett metriskt ton, speciellt med stora objektiv.

Ett annat stativ som är rätt vanligt på beggmarknaden är 055XPROB.
Den klarar 7kg, vilket borde ge dig rätt ordentlig marginal.
20211028_091257.jpg

Instagram är väl sannolikt bland det första man tänker på, men då Instagram (låt oss dela våra Instagram? Min: https://www.instagram.com/daviden/ ) sedan ett tag tillbaka gått ut med att de hellre vill vara en video-plattform och att algoritmerna också kommer pusha videos mer så känns det döende för oss som pysslar med stillbilder.

Det finns lite alternativ, dock inga som riktigt fått vingar och flugit ordentligt. Jag hoppade tidigt på https://glass.photo - en ren fotodelningstjänst som man betalar för. Riktigt snygg, inga algoritmer som gömmer material (trodde jag skulle älska det, men jag vet inte längre). Full fokus på foto, när man postar en bild så skickas även EXIF-data med (kameramodell, objektiv osv.). Inget like-system, bara möjligt att kommentera och följa användare. Inte heller något privat meddelandesystem.
Noterade att de idag även släppte möjlighet att publicera sin profil publikt, här är min: https://glass.photo/david-svensson

Jag VILL gilla Glass, men jag vet inte. Det känns som att jag sitter på en öde ö där. Jag får lite kommentarer då och då på mina foton, men förutom det känns det ensamt där. Instagram känns som om det är fullt av liv, jag kan komma i kontakt med vem jag vill och det känns allmänt mer levande.

Självklart finns även Facebook (och Klocksnack!), men det är så mycket mer än bara fokus på foto.
Snyggt,
Jag har funderat på Glass också. Men varit rädd för att det kanske upplevs "för" avskalat? Hade varit kul om de kunde få till en mer livlig plattform, men behålla samma fokus på foto och ingen reklam, och så vidare.

Sen finns ju klassiska Flickr och andra liknande hemsidor som 500px - men dessa hemsidor känns lite gamla.

Jag köpte ett års medlemskap i Glass nu och kommer testa appen. Förhoppningsvis blir plattformen bättre med tiden. Vi får se!

Det ska klara 10k (alu). Carbon tar upp till 18kg har jag för mig
20211028_092308.jpg

Jag försökte komma igång med Fotosidan för hundra år sedan, men nu mer är det bara klocksnack och närmast sörjande på insta/fb.
Håller med om att en bra plattform för diskussion runt foton saknas för precis som du nämner om glass så får man för lite respons.
Tycker klocksnack är överlägset på den fronten, men motiven är ju rätt enkelspåriga av förekommen anledning.

Ja, ett hål är vad det är! Jag är dock inte orolig för vikten (den klarar upp till 10 kg) utan mer min plånbok… med det här stativet känner jag mig väldigt sugen på ett köpa ett bra makroobjektiv…

Ja, ett hål är vad det är! Jag är dock inte orolig för vikten (den klarar upp till 10 kg) utan mer min plånbok… med det här stativet känner jag mig väldigt sugen på ett köpa ett bra makroobjektiv…
Sigma 105mm F2.8 Macro har fått bra recensioner. Men beror ju på vad du är villig att spendera. Vill du spendera mer har Sony ett eget 90mm med inbyggd stabilisator. Men det är bra dyrare.
Macro-objektiven funkar utmärkt för annat också.

Sigma 105mm F2.8 Macro har fått bra recensioner. Men beror ju på vad du är villig att spendera. Vill du spendera mer har Sony ett eget 90mm med inbyggd stabilisator. Men det är bra dyrare.
Macro-objektiven funkar utmärkt för annat också.
Ja, jag är inne på Sonys 90 mm macro men vill gärna kunna använda det för porträtt med och då är jag orolig över att F2.8 är för högt för att få till fin bokeh… hade gärna sett F1.8 men det förstår jag inte är vanligt för macro-objektiv…

Jag har också saknat någon bra plattform för delning av fotografier, Instagram verkar som sagt gå mot Video. Glass såg intressant ut men ingen Android app är en dealbreaker för mig.

Ja, jag är inne på Sonys 90 mm macro men vill gärna kunna använda det för porträtt med och då är jag orolig över att F2.8 är för högt för att få till fin bokeh… hade gärna sett F1.8 men det förstår jag inte är vanligt för macro-objektiv…
Inte den bästa bokehn, men tycker ändå att Sonys 90mm 2.8 macro är trevligt vid porträtt. Om man beskär bilden blir det ju liiiite sudd 😎
DSC00585.jpg
Screenshot_20211028-095503_One UI Home.jpg

Nej macro-gluggar brukar nog inte gå större än F2.8 ungefär.
Men 2.8 på 105mm ger ganska fin bokeh/djup/separation, det är ju liksom inte samma som 2.8 på 50mm eller 30mm.
Hur bra fokus får du på ansiktet med 1.8? Eller kör du bara ögat?

Nej macro-gluggar brukar nog inte gå större än F2.8 ungefär.
Men 2.8 på 105mm ger ganska fin bokeh/djup/separation, det är ju liksom inte samma som 2.8 på 50mm eller 30mm.
Hur bra fokus får du på ansiktet med 1.8? Eller kör du bara ögat?
Jag har bara ett 2,8/35 objektiv än så länge så jag har tyvärr inget att själv jämföra med... men funderar på att köpa en sån här mellanring (https://www.scandinavianphoto.se/jjc/mellanringssats-sony-fe-1049474) till det objektivet istället för att lägga 10-12 tkr på ett 90 mm macro-objektiv... eller är det dumsnålt?

Jag har bara ett 2,8/35 objektiv än så länge så jag har tyvärr inget att själv jämföra med... men funderar på att köpa en sån här mellanring (https://www.scandinavianphoto.se/jjc/mellanringssats-sony-fe-1049474) till det objektivet istället för att lägga 10-12 tkr på ett 90 mm macro-objektiv... eller är det dumsnålt?
Tappar man inte ljus när man använder mellanringar eller är det försumbart jämfört med teleconverters?

Sen är ju optiken i macroobjektiv gjort för just macro, de är extremt skarpa, skarpare än vanliga objektiv. Macrobilder med lite sämre skärpa ser inte speciellt bra ut.

Men jag har ingen erfarenhet av mellanringar - det kanske funkar utmärkt. Men det jag märkt med macroobjektiven som jag använt är att de är riktigt, riktigt skarpa jämfört med vanliga objektiv i samma prisklass.

Jag fotar till 99,3% som ren amatör (amore!) och dilettant (delight!) dvs jag gör det för att jag gillar det, för min eget höga nöjes skull. Ingen eller nästan ingen ber mig ta bilder åt dem, och ingen betalar mig för jobbet eller resultatet. Jag har inte heller något behov av att visa mina bilder för att få nya följare eller nya kunder. Ahh... frihet.

Jag publicerar kanske 15% av de bilder jag tar, och då i första hand på Flickr. Ja, det är en gammalmodig och kanske döende plattform - men det är en riktig webbtjänst som man kommer åt från dator med stor skärm och tangentbord (ingen jävla app!) och det finns en del duktigt folk där. Diskussionerna är inte så levande längre, men det postas en del snygga bilder. Lite lever jag i en egen värld, inspireras av andra men interagerar rätt lite om bilder med folk. Tyvärr.

Instagram har jag lämnat sen länge, det var för mobiltungt. Glass gladde mig när jag läste om det, men jag mulnade när jag såg att det var ännu en app. Jag är för gammal för att sitta och pilla på en telefon för sånt här. Riktig kamera för att ta bilder, riktig dator för att interagera med bilderna efteråt. Ja, jag vet att jag är en stofil. :)

Tappar man inte ljus när man använder mellanringar eller är det försumbart jämfört med teleconverters?

Sen är ju optiken i macroobjektiv gjort för just macro, de är extremt skarpa, skarpare än vanliga objektiv. Macrobilder med lite sämre skärpa ser inte speciellt bra ut.

Men jag har ingen erfarenhet av mellanringar - det kanske funkar utmärkt. Men det jag märkt med macroobjektiven som jag använt är att de är riktigt, riktigt skarpa jämfört med vanliga objektiv i samma prisklass.
Tack för input, det jag läst om det här stämmer med det du skriver ☺️ Jag är rädd för att genvägar bara kommer göra mig besviken så det får nog bli en 90 glugg…

Ingen eller nästan ingen ber mig ta bilder åt dem, och ingen betalar mig för jobbet eller resultatet.

Sidodiskussion:

Jag gillar verkligen inte när folk först bjuder in mig till en fest, t.ex. ett bröllop, och sen frågar "Du som har en fin kamera, vill du ta lite bilder?". Första gången det hände gick jag med på det, och det var verkligen svårt - jag är inte proffs så jag har inte vanan inne och jag hade svårt känna mig som festdeltagare. Detta var på filmtiden, så vi var två där med samma fråga, den andra med färgfilm och jag (på brudparets förfrågan) med svartvitt i kameran. Tyvärr hade de inte nämnt för nån av oss att det fanns nån annan med samma uppdrag där så vi hann bli lite sura på varann i kampen om bästa platser i kyrkan etc innan vi förstod vad som hänt.

Senast jag fick frågan för en tre-fyra år sedan hade jag lärt mig av erfarenheten och hänvisade istället till en vän som försökte etablera sig som fotograf i staden där vi bor. Brudparet blev nöjda och kompisen fick lite erfarenhet och portfolio.

:)

Jag fotar till 99,3% som ren amatör (amore!) och dilettant (delight!) dvs jag gör det för att jag gillar det, för min eget höga nöjes skull. Ingen eller nästan ingen ber mig ta bilder åt dem, och ingen betalar mig för jobbet eller resultatet. Jag har inte heller något behov av att visa mina bilder för att få nya följare eller nya kunder. Ahh... frihet.

Jag publicerar kanske 15% av de bilder jag tar, och då i första hand på Flickr. Ja, det är en gammalmodig och kanske döende plattform - men det är en riktig webbtjänst som man kommer åt från dator med stor skärm och tangentbord (ingen jävla app!) och det finns en del duktigt folk där. Diskussionerna är inte så levande längre, men det postas en del snygga bilder. Lite lever jag i en egen värld, inspireras av andra men interagerar rätt lite om bilder med folk. Tyvärr.

Instagram har jag lämnat sen länge, det var för mobiltungt. Glass gladde mig när jag läste om det, men jag mulnade när jag såg att det var ännu en app. Jag är för gammal för att sitta och pilla på en telefon för sånt här. Riktig kamera för att ta bilder, riktig dator för att interagera med bilderna efteråt. Ja, jag vet att jag är en stofil. :)
Ja, du är nog en stofil haha ☺️

Att det är en tjänst med app är ett måste för att jag ska bli intresserad, då jag gillar att kommunicera och interagera snabbt och lätt.
Hade exakt samma tänka med Klocksnack när jag byggde det en gång, att det skulle finnas en snyggt formaterad mobil variant var inte helt självklart 2012 - men för mig var det.

Jag har Sony 90mm och tycker den skapar riktigt snyggt "bokeh". Så även om tex. Sonys 85 1.4 glugg är bättre lämpad för porträtt skämmer 90mm ej ut sig.

Sitter ej vid datorn men här kommer en random exempelbild på en dörrkrans som exempel:
a7iii.jpg

Vänligen,
Martin

Ja, du är nog en stofil haha ☺️

Att det är en tjänst med app är ett måste för att jag ska bli intresserad, då jag gillar att kommunicera och interagera snabbt och lätt.
Hade exakt samma tänka med Klocksnack när jag byggde det en gång, att det skulle finnas en snyggt formaterad mobil variant var inte helt självklart 2012 - men för mig var det.

Jag må vara en stofil: Jag betalar gärna med kontanter, jag har gärna mekaniska verk i mina armbandsur, och jag köper gärna musik på vinyl. Men jag har i alla fall sålt mina sista "analoga" kameror i år. :D

Alltså, att ha mobil möjlighet är riktigt trevligt. Att kunna läsa lite på Klocksnack när man sitter ensam på ett café är riktigt trevligt. Jag läser en del på andra forum där det inte funkar vilket är trist. Men att skriva längre texter och hålla på med bilder på en så liten enhet är inget för mig. :)

Tack för input, det jag läst om det här stämmer med det du skriver ☺️ Jag är rädd för att genvägar bara kommer göra mig besviken så det får nog bli en 90 glugg…
90:an är fin. Men är stabilisator inte så värst viktigt för dig, typ om du kör med stativ, så erbjuder Sigman samma bildkvalitet (alla recensioner jag sett/läst säger detta) för en billigare peng. Däremot är ju Sigman 105mm så om du inte känner dig komfortabel med det så är det väl 90mm G-master som gäller, 90mm är kanske mer användbart även utanför makro. Fantastiskt bra objektiv.

Ingen ber mig ta bilder åt dem, och ingen betalar mig för jobbet eller resultatet.
Samma här - däremot får jag enstaka gånger förfrågningar från folk som vill ha porträtt att använda i jobbet/sociala medier. Godkänner i princip bara detta för mina närmsta vänner.

Folk som kontaktar en enbart när de vill ha något från en är inga man vill spendera för mycket tid på.
Avseende vad jag gör med mina bilder annars så läggs vissa upp på sociala medier som Glass (tänkte testa det ett tag, har ju ändå betalat för ett år...), och vissa bilder säljer jag på Stock-hemsidor, Adobe Stock, Shutterstock, Alamy och så vidare. Har precis börjat med det så har inget stort portfolio där ännu men kommer att successivt lägga upp bilder där. Enkelt sätt för mig som student att tjäna lite småpengar i samband med att jag gör något jag tycker är kul. Efter en dags fotografering väljs enkelt 5-10 passande bilder ut som läggs upp där. Funkar faktiskt ganska bra. Men har inte så mycket mer att säga om stock då jag bara hållit på med det i strax över en månad.

Jag har Sony 90mm och tycker den skapar riktigt snyggt "bokeh". Så även om tex. Sonys 85 1.4 glugg är bättre lämpad för porträtt skämmer 90mm ej ut sig.

Sitter ej vid datorn men här kommer en random exempelbild på en dörrkrans som exempel:
a7iii.jpg

Vänligen,
Martin
Tack för svar! Riktigt fin bild, även om 1.4 ger ett större djup i bilden så måste jag säga att den där bokehn väldigt bra… får väl bli att lätta på lädret och köpa en 90 mm trots allt…

90:an är fin. Men är stabilisator inte så värst viktigt för dig, typ om du kör med stativ, så erbjuder Sigman samma bildkvalitet (alla recensioner jag sett/läst säger detta) för en billigare peng. Däremot är ju Sigman 105mm så om du inte känner dig komfortabel med det så är det väl 90mm G-master som gäller, 90mm är kanske mer användbart även utanför makro. Fantastiskt bra objektiv.
Ja, det får bli en 90 mm, tror jag kommer ha mer användning för den

Och f**k. Nu släpps snart Nikon Z9 och jag blir sugen. Jag har absolut inget behov av en sådan best, men jag blir sugen. Hmm... om man säljer några klockor kanske man kan låtsas att det är ekonomiskt OK?

Edit: Jag besinnade mig. Jag har inget behov av en sådan best. :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp