Sitter med Final Cut öppet nu och jobbar (Skoj lördagskväll..) så tog en snabb printscreen på olika verktyg som kan hjälpa dig.
Först ska sägas att precis som med foto är en RAW bild att föredra, och då en film redan är har en färgprofil likt en jpg fil så kan man inte göra under ifall det är dåligt från början.
Enklast är alternativet är uppe i vänstra hörnet, låt Final Cut välja färgbalans åt dig automatiskt. Bättre än inget. Alternativ två är i samma meny använda “White Balance” då du klickar på något i bilden som är vitt/grått. Funkar generellt bättre än “auto”.
Menyn under där är just färgbalans, där får du “leka runt” lite med global tills det blir som du tänkt dig.
De övriga menyerna är andra verktyg för att justera färg, du säger att du inte är ett proffs men kanske du känner igen Curvs från Lightroom/Photoshop. De funkar samma lika i Final Cut. De två övriga bilderna jag klippte in kanske är överkurs, men öppna “Color Wheels” och lek runt lite, enkelt förklarat kan du ställa in färgbalans i hela bilden, högradar, lågradar och midtones.
I ditt fall var du ju nöjd med färgen i början av klippet. Vad jag skulle göra är att kopiera det klippet och lägga det över det andra, dvs två lager med samma film. De övre lagret justerar du färgen “när det är ljust" tills du är nöjd och sedan kan du med hjälp av en keyframe tona in det successivt så själva övergången är sömnlös.
Vet inte om det jag skriver är överkurs eller om du är med? Kan förklara bättre/mer men svårt att veta hur pass mycket o-proffs du är och nivån jag ska lägga det på. Det jag skriver kanske låter som mumbojumbo redan. I så fall har säker Moderskeppet en bra kurs du kan kolla på
Vänligen,
Martin