• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Scipio

Patek
2-Faktor
Fick till en ganska rolig timelapse under natten till idag.
Pekade kameran genom fönstret, körde 40s slutartid, vilken kanske var för långt, tog 600 bilder så var timelapsen klar när jag vaknade imorse :)
Coolt med molnen och stjärnorna. Ska försöka mig på en till sådan här timelapse ikväll!
Vitbalansen måste också ställas in manuellt. Annars blir det som här, när molnen började komma in så ändrades vitbalansen.
Kör 40 sek varav du går in i bilen de sista 20. Spöke 😨
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Fick till en ganska rolig timelapse under natten till idag.
Pekade kameran genom fönstret, körde 40s slutartid, vilken kanske var för långt, tog 600 bilder så var timelapsen klar när jag vaknade imorse :)
Coolt med molnen och stjärnorna. Ska försöka mig på en till sådan här timelapse ikväll!
Vitbalansen måste också ställas in manuellt. Annars blir det som här, när molnen började komma in så ändrades vitbalansen.
Snyggt! Alltid kul med timelaps :)
Hur gick du tillväga för att få till filmen/klippet? Är den en funktion inbyggd i kameran som skapar filmen efter “fotosessionen” är klar (likt en GoPro tex) eller har du själv använt X program för att spara bilder->film? I fall de sistnämnda är det ju enkelt (men lite jobb) att fixa vitbalansen manuellt i efterhand.

Lycka till inatt!

Vänligen,
Martin
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snyggt! Alltid kul med timelaps :)
Hur gick du tillväga för att få till filmen/klippet? Är den en funktion inbyggd i kameran som skapar filmen efter “fotosessionen” är klar (likt en GoPro tex) eller har du själv använt X program för att spara bilder->film? I fall de sistnämnda är det ju enkelt (men lite jobb) att fixa vitbalansen manuellt i efterhand.

Lycka till inatt!

Vänligen,
Martin
Tack! Ja det är skoj! Tar en stund att bli nöjd med exposure:n, sen är det bara att gå iväg och låta kameran jobba.
Kameran kan göra det, men om man inte klickar "OK" inom några minuter att den är klar så går den i viloläge och skiter i att skapa en film av bilderna. Det ska gå att göra det i kameran i efterhand då den grupperar bilderna som en "session". Men det jag gjorde i detta fallet är att via min Mac öppna Quicktime, och där välja File>Open Image Sequence - därefter är det bara att välja upplösning (original, 4k, 1080p osv) och frame rate (24,25,30,60fps) och välja alla bilder från minneskortet. Sen skapar Quicktime filmen åt dig :)

Något speciellt program har jag inte använt, men det finns program som låter dig "stacka" stjärnorna så att det bildas cirklar, du har säkert sett det innan. Men något sådant har jag tyvärr inte. Hade varit coolt att testa dock!
 

luet

Omega
2-Faktor
Fick till en ganska rolig timelapse under natten till idag.
Pekade kameran genom fönstret, körde 40s slutartid, vilken kanske var för långt, tog 600 bilder så var timelapsen klar när jag vaknade imorse :)
Coolt med molnen och stjärnorna. Ska försöka mig på en till sådan här timelapse ikväll!
Vitbalansen måste också ställas in manuellt. Annars blir det som här, när molnen började komma in så ändrades vitbalansen.
Riktigt snygg!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
o_Oo_Oo_O
Såg precis att kameran har "Exposure leveling On/off" funktion i timelapse-menyn. Det verkar som att den ska klara av att gå mellan dag och natt utan flicker, den verkar ändra inställningarna riktigt sakta så att det blir sömlöst och därmed ska det gå att göra timelapses i perioder om dagar istället för timmar utan att få en överexponering som det blev i slutet på min timelapse. Detta måste jag testa. Kameran kan köras på USB-C permanent så om jag kopplar den till USB-C, in i väggen, ställer den i fönstret likt igår natt och fixar alla inställningar, så ska det gå att få en timelapse över kanske två-tre dagar som ser bra ut. Enda problemet blir hur jag ska hantera reflektionerna i fönstret som uppkommer under dagtid. Nattetid spelar det ingen större roll så länge det är släckt i lägenheten. Hmm, får klura på det.
Bästa vore ju att ha kameran utomhus men det vill jag inte, inte så länge.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
o_Oo_Oo_O
Såg precis att kameran har "Exposure leveling On/off" funktion i timelapse-menyn. Det verkar som att den ska klara av att gå mellan dag och natt utan flicker, den verkar ändra inställningarna riktigt sakta så att det blir sömlöst och därmed ska det gå att göra timelapses i perioder om dagar istället för timmar utan att få en överexponering som det blev i slutet på min timelapse. Detta måste jag testa. Kameran kan köras på USB-C permanent så om jag kopplar den till USB-C, in i väggen, ställer den i fönstret likt igår natt och fixar alla inställningar, så ska det gå att få en timelapse över kanske två-tre dagar som ser bra ut. Enda problemet blir hur jag ska hantera reflektionerna i fönstret som uppkommer under dagtid. Nattetid spelar det ingen större roll så länge det är släckt i lägenheten. Hmm, får klura på det.
Bästa vore ju att ha kameran utomhus men det vill jag inte, inte så länge.
Polarisationsfilter är en bra början för att få bukt med reflexerna. Men jag gissar att de “rör sig” under dagen så lär inte bli klockrent.

Angående ditt tidigare svar kan du ju, efter du sparat filmen, öppna den i iMovie (gissar att du har Mac med tanke på Quicktime) och justera färgbalansen. Eller kanske ännu bättre, göra samma sak som i Quicktime (öppna sekvens) i iMovie och justera färgen innan du sparar.
Jag använder Final Cut och skulle kunna “guida” dig hur man gör där men har ingen erfarenhet av iMovie - vet dock att man kan justera färgtemp på klipp och på YT finns det nog guider.

Vänligen,
Martin
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Polarisationsfilter är en bra början för att få bukt med reflexerna. Men jag gissar att de “rör sig” under dagen så lär inte bli klockrent.

Angående ditt tidigare svar kan du ju, efter du sparat filmen, öppna den i iMovie (gissar att du har Mac med tanke på Quicktime) och justera färgbalansen. Eller kanske ännu bättre, göra samma sak som i Quicktime (öppna sekvens) i iMovie och justera färgen innan du sparar.
Jag använder Final Cut och skulle kunna “guida” dig hur man gör där men har ingen erfarenhet av iMovie - vet dock att man kan justera färgtemp på klipp och på YT finns det nog guider.

Vänligen,
Martin
Just ja, kan vara smart. Får kolla på det. Kan prova mig framåt, kommer ändå behöva polarisationsfilter förr eller senare så jag får köpa ett. Får bli lite senare dock när jag har ett objektiv jag vill använda det på. Beställt en 85mm F1.8. 85mm kan vara en cool brännvidd för timelapse. Jag gillar lite mer inzoomade timelapses där man kan ha ett objekt som täcker typ hälften av skärmen, och resten är himmel. Tycker det ser coolt ut.

Jag kör Final Cut Pro, går det att ändra vitbalans där? Är inget proffs direkt.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Jag kör Final Cut Pro, går det att ändra vitbalans där? Är inget proffs direkt.
Sitter med Final Cut öppet nu och jobbar (Skoj lördagskväll..) så tog en snabb printscreen på olika verktyg som kan hjälpa dig.

Först ska sägas att precis som med foto är en RAW bild att föredra, och då en film redan är har en färgprofil likt en jpg fil så kan man inte göra under ifall det är dåligt från början.

wb.jpg

Enklast är alternativet är uppe i vänstra hörnet, låt Final Cut välja färgbalans åt dig automatiskt. Bättre än inget. Alternativ två är i samma meny använda “White Balance” då du klickar på något i bilden som är vitt/grått. Funkar generellt bättre än “auto”.

Menyn under där är just färgbalans, där får du “leka runt” lite med global tills det blir som du tänkt dig.
De övriga menyerna är andra verktyg för att justera färg, du säger att du inte är ett proffs men kanske du känner igen Curvs från Lightroom/Photoshop. De funkar samma lika i Final Cut. De två övriga bilderna jag klippte in kanske är överkurs, men öppna “Color Wheels” och lek runt lite, enkelt förklarat kan du ställa in färgbalans i hela bilden, högradar, lågradar och midtones.

I ditt fall var du ju nöjd med färgen i början av klippet. Vad jag skulle göra är att kopiera det klippet och lägga det över det andra, dvs två lager med samma film. De övre lagret justerar du färgen “när det är ljust" tills du är nöjd och sedan kan du med hjälp av en keyframe tona in det successivt så själva övergången är sömnlös.

Vet inte om det jag skriver är överkurs eller om du är med? Kan förklara bättre/mer men svårt att veta hur pass mycket o-proffs du är och nivån jag ska lägga det på. Det jag skriver kanske låter som mumbojumbo redan. I så fall har säker Moderskeppet en bra kurs du kan kolla på :)

Vänligen,
Martin
 

Calle

Omega
Hade kameran i väskan igår och så dök det här tillfället upp. Tyvärr lite mörkt och hade inte den bästa gluggen på kameran men tycker ändå att det blev en trevlig bild.
IF08VzR.jpg


Fujifilm X-T4, 18-55mm, f/4, 1/80s, ISO 5000. Med en del efterbearbetning i Capture One och Photoshop.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Sitter med Final Cut öppet nu och jobbar (Skoj lördagskväll..) så tog en snabb printscreen på olika verktyg som kan hjälpa dig.

Först ska sägas att precis som med foto är en RAW bild att föredra, och då en film redan är har en färgprofil likt en jpg fil så kan man inte göra under ifall det är dåligt från början.

wb.jpg

Enklast är alternativet är uppe i vänstra hörnet, låt Final Cut välja färgbalans åt dig automatiskt. Bättre än inget. Alternativ två är i samma meny använda “White Balance” då du klickar på något i bilden som är vitt/grått. Funkar generellt bättre än “auto”.

Menyn under där är just färgbalans, där får du “leka runt” lite med global tills det blir som du tänkt dig.
De övriga menyerna är andra verktyg för att justera färg, du säger att du inte är ett proffs men kanske du känner igen Curvs från Lightroom/Photoshop. De funkar samma lika i Final Cut. De två övriga bilderna jag klippte in kanske är överkurs, men öppna “Color Wheels” och lek runt lite, enkelt förklarat kan du ställa in färgbalans i hela bilden, högradar, lågradar och midtones.

I ditt fall var du ju nöjd med färgen i början av klippet. Vad jag skulle göra är att kopiera det klippet och lägga det över det andra, dvs två lager med samma film. De övre lagret justerar du färgen “när det är ljust" tills du är nöjd och sedan kan du med hjälp av en keyframe tona in det successivt så själva övergången är sömnlös.

Vet inte om det jag skriver är överkurs eller om du är med? Kan förklara bättre/mer men svårt att veta hur pass mycket o-proffs du är och nivån jag ska lägga det på. Det jag skriver kanske låter som mumbojumbo redan. I så fall har säker Moderskeppet en bra kurs du kan kolla på :)

Vänligen,
Martin
Tackar tackar! :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Gårdagens timelapse blev ganska bra!
Mest för att bli säker med S1:an och hur det funkar. Nu får jag ta och planera in lite längre sessioner med mer intressanta motiv. Hoppas på klart väder :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Hade kameran i väskan igår och så dök det här tillfället upp. Tyvärr lite mörkt och hade inte den bästa gluggen på kameran men tycker ändå att det blev en trevlig bild.
IF08VzR.jpg


Fujifilm X-T4, 18-55mm, f/4, 1/80s, ISO 5000. Med en del efterbearbetning i Capture One och Photoshop.
Saknas bara ett horn i hästens panna... :D
Snyggt fångat! Älskar färgerna runt omkring, och kontrasten med den vita hästen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hade kameran i väskan igår och så dök det här tillfället upp. Tyvärr lite mörkt och hade inte den bästa gluggen på kameran men tycker ändå att det blev en trevlig bild.
IF08VzR.jpg


Fujifilm X-T4, 18-55mm, f/4, 1/80s, ISO 5000. Med en del efterbearbetning i Capture One och Photoshop.
Först trodde jag det var en photoshopad bild, precis som den där naturfotografen som sabbade sin karriär genom att klistra in ett lodjur i bilden. Är den på riktigt är den sagolikt vacker. Den bilden borde du skicka in till fototävlingar.
 

Calle

Omega
Saknas bara ett horn i hästens panna... :D
Snyggt fångat! Älskar färgerna runt omkring, och kontrasten med den vita hästen.

Tack, det blir nog till att beställa en utskrift eller två. Inte bästa förutsättningarna pga hög iso och rejält beskuren. Men ska göra ett försök iaf :)

Först trodde jag det var en photoshopad bild, precis som den där naturfotografen som sabbade sin karriär genom att klistra in ett lodjur i bilden. Är den på riktigt är den sagolikt vacker. Den bilden borde du skicka in till fototävlingar.

Inget djur photoshoppades i denna bild :D
Har klonat bort en stängselstolpe som störde lite å så men inga andra större ingrepp.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack, det blir nog till att beställa en utskrift eller två. Inte bästa förutsättningarna pga hög iso och rejält beskuren. Men ska göra ett försök iaf :)



Inget djur photoshoppades i denna bild :D
Har klonat bort en stängselstolpe som störde lite å så men inga andra större ingrepp.
Då är den sagolik och verklig, grattis till en bra bild.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Tack, det blir nog till att beställa en utskrift eller två. Inte bästa förutsättningarna pga hög iso och rejält beskuren. Men ska göra ett försök iaf :)

Grattis till en bra bild! Du har säkert koll på det, men i sommaras lanserade Adobe "AI Upscaling" i Lightroom/Photoshop. Du kan dubbla upplösningen på bilden och det fungerar "helt okej". Kanske kan vara något ifall du ska skicka bilden på tryck.

Här kan du läsa mer:

Vänligen,
Martin
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Grattis till en bra bild! Du har säkert koll på det, men i sommaras lanserade Adobe "AI Upscaling" i Lightroom/Photoshop. Du kan dubbla upplösningen på bilden och det fungerar "helt okej". Kanske kan vara något ifall du ska skicka bilden på tryck.

Här kan du läsa mer:

Vänligen,
Martin
Kan man ändra filformatet i en bild till vektorgrafik, som bygger nya pixlar ju mer man förstorar bilden?
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Kan man ändra filformatet i en bild till vektorgrafik, som bygger nya pixlar ju mer man förstorar bilden?
En vektorbild är ju uppbyggd av linjer, ej pixlar (därför man kan ändra storleken utan kvalitetsförlust) så det går tyvärr inte. Eller går inte stämmer inte helt, man kan ju göra om en "pixel bild" till vektor men bilden skulle se annorlunda ut. Se nedan för bild lånad från nätet för exempel:


convert-image-to-vector.jpg


Vänligen,
Martin
 

Calle

Omega
Grattis till en bra bild! Du har säkert koll på det, men i sommaras lanserade Adobe "AI Upscaling" i Lightroom/Photoshop. Du kan dubbla upplösningen på bilden och det fungerar "helt okej". Kanske kan vara något ifall du ska skicka bilden på tryck.

Här kan du läsa mer:

Vänligen,
Martin

Tack :) Ska göra ett försök, har provat lite olika verktyg för att få bukt med bruset. Men har fått bättre resultat när det har varit lite enklare motiv tidigare som t ex porträtt och mindre plottriga landskapsbilder :)
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Tack :) Ska göra ett försök, har provat lite olika verktyg för att få bukt med bruset. Men har fått bättre resultat när det har varit lite enklare motiv tidigare som t ex porträtt och mindre plottriga landskapsbilder :)
Jag har inte använt något annat än Lightroom/Photoshop för brusreducering men hört gott om Topaz Labs DeNoise AI. Provat det?
Går att ladda ner som Trial.

https://www.topazlabs.com/denoise-ai

Vänligen,
Martin
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En vektorbild är ju uppbyggd av linjer, ej pixlar (därför man kan ändra storleken utan kvalitetsförlust) så det går tyvärr inte. Eller går inte stämmer inte helt, man kan ju göra om en "pixel bild" till vektor men bilden skulle se annorlunda ut. Se nedan för bild lånad från nätet för exempel:


convert-image-to-vector.jpg


Vänligen,
Martin
Jo, jag vet det och att det används kanske mest i logotyper, men jag har för mig att något var på G som skulle kunna dela in olika delar i bilden så pixlarna växte i antal när man gjorde bilden större, möjligen med ett kvalitetstapp men ändå bättre än dina exempelbilder, men det kanske bara var en dröm som aldrig blev verklighet.
 
Senast ändrad:

Calle

Omega
Jag har inte använt något annat än Lightroom/Photoshop för brusreducering men hört gott om Topaz Labs DeNoise AI. Provat det?
Går att ladda ner som Trial.

https://www.topazlabs.com/denoise-ai

Vänligen,
Martin

Har inte testat Adobes variant men provat mig igenom Topaz utbudet. Kalasbra grejer som lyckades rädda någon bild där fokus satt fel (Topaz Sharpen AI). Men på just den här bilden kan jag inte påstå att de har tillfört något. Men kan helt klart rekommendera Topaz applikationerna.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Någon som kan tipsa om en tripod för omkring 1000-lappen? Kommer mestadels ha stativet hemma så det är inte superviktigt att det är lätt… även om det givetvis är ett plus.

Får man något vettigt stativ för allround-fotografering för dem pengarna?
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Jag köpte nyligen ett Genesis C3 kolfiberstativ + kulled BH-34. Tycker det funkar riktigt bra de gånger jag haft det med mig ut. Kostade 2089:- med frakt om jag minns rätt. Kanske över din budget men jag tänkte som så att det förmodligen kommer hänga med ett tag :)
C051C1E1-BC14-430B-AD00-E50160900503.jpeg
Tack för tipset!

Jag hittade faktiskt ett stativ tidigare idag. Det gick som det brukar gå för mig… min budget sprack! :D

Kollade lite youtube-klipp och insåg att jag ville investera i ett stativ som även gick att vinkla. Föreställer mig att det kan underlätta vid makrofotografering av klockor. Slog till slut till på ett stativ från Benro för 2500 spänn… bortsett från Gorillapod har jag ingen erfarenhet av kamerastativ men jag kan verkligen rekommendera denna!

B978770D-EFB0-4361-96F4-C3DB25624DB8.jpeg
 
Topp