• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Fotar sällan något annat än klockor med systemkameran. Dock så har vi haft två rävar på besök i området under en tid. Imorse så busade dom runt huset så jag passade på att ta med mig kameran ut och försöka ta nån bild på dom.

Nikon D7200 med AF-S 18-105mm.
Det var ganska mörkt ute så ISO fick jag vrida upp till 1250 för att få en vettig slutartid.
635D23A6-20C7-4AD9-8991-4A9ACC628D33.jpeg

8A63F33C-0E2A-45ED-99F4-F327E1052B97.jpeg

Jag vet inte om detta tagits upp tidigare. Men G.A.S. är ett verkligt fenomen inom fotokretsar. Dvs Gear Acquistion Syndrome. Jag vet inte hur många gånger jag fluktat eller köpt saker jag inte behöver pga detta.

Värst är perioder när man är riktigt inne i fotandet. "Ååh. Hade jag haft de objektivet så hade jag kunnat ta dessa fina bilder". För tillfället försöker jag sälja av ett parti som jag köpte pga G.A.S. för att vara nere på en normalare nivå.

Hur är det för er?

Mvh

Jag vet inte om detta tagits upp tidigare. Men G.A.S. är ett verkligt fenomen inom fotokretsar. Dvs Gear Acquistion Syndrome. Jag vet inte hur många gånger jag fluktat eller köpt saker jag inte behöver pga detta.

Värst är perioder när man är riktigt inne i fotandet. "Ååh. Hade jag haft de objektivet så hade jag kunnat ta dessa fina bilder". För tillfället försöker jag sälja av ett parti som jag köpte pga G.A.S. för att vara nere på en normalare nivå.

Hur är det för er?

Mvh

Känner igen det där :) Har många gånger valt att inte ens ta med kameran för att jag ”saknat” ett visst objektiv, filter etc.

Har numera börjat använda mina grejer mer all around. Och det har ju visat sig funka alldeles utmärkt :) Jag har inga avancerade grejer, kör med Nikon D7200 hus, Tamron 90mm Macro och sen kitgluggen, Nikon 18-105. Och så några blixtar.

Visst skulle jag gärna vilja ha några andra (läs dyrare) objektiv, men med facit i hand så funkar dessa utmärkt

Hur är det för er?

Mvh
Välbekant.. Har mest kännt mig begränsad av att inte ha det bästa. Inte antalet prylar, om jag har det bästa så kan man tänka på bilden istället för begränsningar i tekniken. Att ha ett objektiv som måste bländas ner nått steg för att bli skarpt funkar inte.
Körde länge med d750, kanonkamera men inte "PRO" utförande. Så kände mig inte PRO med den. Kör nu D850 och kan slappna av på tekniken o bara fota. Kanske finns nån diagnos på det också :D

Hur är det för er?

Mvh
Känner igen det där alltför väl. Det är en stor anledning till att jag har skaffat en Fujifilm X100F nu med ett fast 35mm-objektiv, finns inte så mycket mer att köpa liksom.

Känner igen det där :) Har många gånger valt att inte ens ta med kameran för att jag ”saknat” ett visst objektiv, filter etc.

Har numera börjat använda mina grejer mer all around. Och det har ju visat sig funka alldeles utmärkt :) Jag har inga avancerade grejer, kör med Nikon D7200 hus, Tamron 90mm Macro och sen kitgluggen, Nikon 18-105. Och så några blixtar.

Visst skulle jag gärna vilja ha några andra (läs dyrare) objektiv, men med facit i hand så funkar dessa utmärkt
Makro är väl det enda objektivet jag egentligen saknar och skulle behövt. Sitter för tillfället på 28, 35, 50 och 85mm brännvidder på fullformat. Ett makro hade fulländat systemet

Känner igen det där alltför väl. Det är en stor anledning till att jag har skaffat en Fujifilm X100F nu med ett fast 35mm-objektiv, finns inte så mycket mer att köpa liksom.
Hahaha. Så gjorde jag också. Fast med en X100T. Likförbannat köpte jag till en TCL-X100. Sen går den ju alltid pimpa med diverse grejer som avtryckare, tumgrepp, kamerarem osv.

Jag har äntligen beslutat att sälja av den. Den finns faktiskt här i lifestyle säljdel. Köpte den VT18. använd på en resa och lite kalas. Nu har den dammat i snart ett år, tyvärr :/ jag väljer min d800 i de flesta sammanhang. Annars blir det mobilkameran (samsung s10+).

Hur är det för er?

Mvh
Led av extrem G.A.S. förr... innan klocksamlandet tog fart :D När jag började med digitalt för kanske 16år sedan körde jag Pentax K10 och Olympus E420. Pentaxfattning är skoj och massor med gamla gluggar hittade hem till mig. Sen blev det en Canon 5d mk2 och då kom just det där med ”tänk om jag bara haft ett sånt objektiv, då kunde jag...” Brände säkert norr om 100k på gluggar, L-glas är dyrt. Sen blev det Pentax K5 med bl.a. en uppsättning limitedgluggar. Efter lite resande så tröttnade jag på att kånka på 30kg kameragrejer så sålde jag av allt och skaffade mig en Fujifilm XE1 med 35mm 1.4. Den hängde med ganska länge och jag vande mig av med objektivjakten. Sen ville en ung släkting till mig lära sig att fota så hon fick min kamera och sedan dess har jag varit systemkameralös. Jag älskar dock att fota fortfarande och har en kanske fortfarande något ohälsosam fetisch med antika digitala high-end kompaktkameror istället :banghead: Sigman la jag vantarna på förra veckan och just nu är jag sugen på att skaffa hela Merrill line-up:en. DP0, DP1, och DP3 också :p

Ricoh GRD III
Ricoh GXR A12
Ricoh GXR A16
Sigma DP2 Merrill

B7191E67-9461-4B98-B710-BC73307FAE4C.jpeg
B3C0BA4C-B3A4-4E36-9DB7-BD11BB3B6DFA.jpeg
7611E98A-CA3E-4C41-8E44-7012021669CB.jpeg
F6BCD40D-E3BC-4BE0-821B-C6D0F2C7436F.jpeg

1DF06952-3AB3-455A-A8C2-7AF217E7FF96.jpeg

Lite fd prylar
2749496185_89c6115dc4_h.jpg
2777722993_dd3728ebba_k.jpg
4312522084_be2b6a8903_k.jpg
5265733785_796f0b47e7_k.jpg
6419073467_a09f239a69_k.jpg
15250632200_277cb5614d_k.jpg

Senast ändrad:
Välbekant.. Har mest kännt mig begränsad av att inte ha det bästa. Inte antalet prylar, om jag har det bästa så kan man tänka på bilden istället för begränsningar i tekniken. Att ha ett objektiv som måste bländas ner nått steg för att bli skarpt funkar inte.
Körde länge med d750, kanonkamera men inte "PRO" utförande. Så kände mig inte PRO med den. Kör nu D850 och kan slappna av på tekniken o bara fota. Kanske finns nån diagnos på det också :D
Det går nog utläsa en diagnos där :D
Jag tror jag köpte min Nikon D800 2014. Det enda jag saknar är wifi funktion med den kameran. Annars tar den fantastiska bilder. Hade dock aldrig tackat nej till en D850. Fyfan vilken go pjäs!

Frugan har en Nikon D610 i nyskick + diverse objektiv som hon tänkte sälja av (hon har gått och blivit spegellös med en Nikon Z6) om nån skulle vara intresserad. Har fortfarande lite svårt för elektroniska sökare, men det är väl en vanesak antar jag. Klart mycket bättre än för några år sen i alla fall. Hon har ganska små händer så en Z6 passade henne bättre än en D610.

Frugan har en Nikon D610 i nyskick + diverse objektiv som hon tänkte sälja av (hon har gått och blivit spegellös med en Nikon Z6) om nån skulle vara intresserad. Har fortfarande lite svårt för elektroniska sökare, men det är väl en vanesak antar jag. Klart mycket bättre än för några år sen i alla fall. Hon har ganska små händer så en Z6 passade henne bättre än en D610.
Hon vet om att nikon säljer egen objektivfattnings konverterare va? Så hon behöver inte sälja av objektiven. Men av intresse, vad är det för objektiv? :)

Hur är det för er?

Mvh
Jag känner mig träffad :)
Kanske inte den galnaste av dom galnaste, men köper alldeles för mycket.
Har lugnat lig lite sista året, inte så att intresset svalnat, men har slutat läsa på så mycket som jag brukade.
Har en känsla av att det är all det där grävandet och forskandet som triggar igång habegäret, numera går jag oftast ut till något naturreservat och tar bara med mig en vidvinkel och ett kort tele, fasta båda två. Känns lite befriande.

Hahaha. Så gjorde jag också. Fast med en X100T. Likförbannat köpte jag till en TCL-X100. Sen går den ju alltid pimpa med diverse grejer som avtryckare, tumgrepp, kamerarem osv.

Jag har äntligen beslutat att sälja av den. Den finns faktiskt här i lifestyle säljdel. Köpte den VT18. använd på en resa och lite kalas. Nu har den dammat i snart ett år, tyvärr :/ jag väljer min d800 i de flesta sammanhang. Annars blir det mobilkameran (samsung s10+).
Ska ju erkänna att jag har pimpat min med en bättre kamerarem, avtryckare och motljusskydd men det har ju ändå en praktisk funktion och används konstant. :)

Har ett helt Canon-system också och där använder jag bara macro-objektivet för tillfället. Ska sälja av allt till den utom normal-zoomen och macro-objektivet för jag har ingen användning för det andra.

Hon vet om att nikon säljer egen objektivfattnings konverterare va? Så hon behöver inte sälja av objektiven. Men av intresse, vad är det för objektiv? :)

Tack, men hon köpte kitet med konvertern. Tyvärr funkar inte alla objektiv som hon hade med den. Tar objektiven i ett PM strax, så detta inte blir en säljannons ... ;)

Söker en produktfotograf. Någon som har tips?
Söker någon som har foto som hobby och vill extraknäcka lite. Ingen proffsfotograf.
Stockholm.

Fotade lite hus med min iPhone 11 Pro och reagerade på att de blev så sneda. Har inte upplevt detta tidigare eller så har jag bara inte tänkt på det.
"Bild" har lägena 0,5, 1 och 2. Upplevde problemet som störst med läge 0,5 (bredaste).

Vet att det här är ett känt problem generellt inom fotografering men är det någon som upplever att det blivit sämre med 11 Pro eller ser det ut som tidigare?

Fotade lite hus med min iPhone 11 Pro och reagerade på att de blev så sneda. Har inte upplevt detta tidigare eller så har jag bara inte tänkt på det.
"Bild" har lägena 0,5, 1 och 2. Upplevde problemet som störst med läge 0,5 (bredaste).

Vet att det här är ett känt problem generellt inom fotografering men är det någon som upplever att det blivit sämre med 11 Pro eller ser det ut som tidigare?

Har ingen erfarenhet av iPhone 11 Pro men som du säger är detta ett generellt problem som blir större ju mer vidvinkel (= bredare bild) man använder. Det viktigaste om man fotar något med raka linjer, typ ett hus, i ytterkanterna av bilden är att hålla kameran rakt (plant) mot motivet. Om du lutar kameran lite nedåt eller uppåt kommer dom sneda linjerna att bli ännu snedare. På mindre bra objektiv kan även raka linjer bli böjda i ytterkanten av en bild (vinjettering), framför allt vid större bländare, typ 2,8 - 4,0. Har mycket svår att tro att optiken i en mobil kommer i närheten av riktiga kameraobjektiv när det gäller att hantera den här typen av bilder.

För vad det var värt / laketwig, klock- och fotonörd ;)

Jag vet inte hur insatt du är i fotografering och objektiv men iPhone 11 Pro´s 0,5 kamera motsvarar ett 13mm objektiv. Vilket i sig är ett så kallat "fisheye" objektiv - super vidvinkel och kräver lite eftertanke ifall man fotar med det.
Försökte förklara i text hur olika brännvidder fungerar men en snabb googling gav mig en bild, och i detta fall "säger en bild mer än 1000 ord" än mitt tafflig försök att förklara :)
l12_01.jpg

iPhone 11 Pro kameror motsvarar: 13mm, 26mm samt 52mm.

För att svara på din fråga är detta "fenomen" inget iPhone specifikt utan inträffar mer eller mindre oavsett kamera. Det går relativt enkelt/bra att räta upp bilder i tex Photoshop i efterhand (ifall du har en bild du vill få fixad och inte vet hur man kan jag hjälpa dig).

Vänligen,
Martin

Jag vet inte hur insatt du är i fotografering och objektiv men iPhone 11 Pro´s 0,5 kamera motsvarar ett 13mm objektiv. Vilket i sig är ett så kallat "fisheye" objektiv - super vidvinkel och kräver lite eftertanke ifall man fotar med det.
Försökte förklara i text hur olika brännvidder fungerar men en snabb googling gav mig en bild, och i detta fall "säger en bild mer än 1000 ord" än mitt tafflig försök att förklara :)
l12_01.jpg

iPhone 11 Pro kameror motsvarar: 13mm, 26mm samt 52mm.

För att svara på din fråga är detta "fenomen" inget iPhone specifikt utan inträffar mer eller mindre oavsett kamera. Det går relativt enkelt/bra att räta upp bilder i tex Photoshop i efterhand (ifall du har en bild du vill få fixad och inte vet hur man kan jag hjälpa dig).

Vänligen,
Martin

Nja, riktigt så vidvinkliga är nog inte kamerorna på iPhonen. Vad som är "normal" beror på sensorns (filmrutans) storlek. Diagrammet visar det traditionella 35-mm-formatet, där normalbrännvidden brukar vara runt 50mm, vanliga vidvinklar ofta 24-35mm, 80mm "kort tele", osv. För t.ex. en Hassebladare med sina 6x6cm-rutor är normalen drygt 80mm. Digitala kameror med t.ex. APS-C är lite mindre och normalen där är ca 35mm om jag minns rätt.
Mobiltelefoner har typiskt ännu mindre sensorer. Nu lyckas jag inte hitta nån info om exakt vilka storlekar iPhone 11 pro har, men den längsta uppges vara "telephoto" (antagligen rätt kort tele), så 13mm är visserligen vidvinklig, men inte riktigt så extremt som ett "fisköga", och 26mm kanske mer "normal" eller lätt vidvinklig. (De flesta mobiltelefoners kameror som bara har en brännvidd är typiskt lite vidvinkliga snarare än normala.)

Nja, riktigt så vidvinkliga är nog inte kamerorna på iPhonen. Vad som är "normal" beror på sensorns (filmrutans) storlek. Diagrammet visar det traditionella 35-mm-formatet, där normalbrännvidden brukar vara runt 50mm, vanliga vidvinklar ofta 24-35mm, 80mm "kort tele", osv. För t.ex. en Hassebladare med sina 6x6cm-rutor är normalen drygt 80mm. Digitala kameror med t.ex. APS-C är lite mindre och normalen där är ca 35mm om jag minns rätt.
Mobiltelefoner har typiskt ännu mindre sensorer. Nu lyckas jag inte hitta nån info om exakt vilka storlekar iPhone 11 pro har, men den längsta uppges vara "telephoto" (antagligen rätt kort tele), så 13mm är visserligen vidvinklig, men inte riktigt så extremt som ett "fisköga", och 26mm kanske mer "normal" eller lätt vidvinklig. (De flesta mobiltelefoners kameror som bara har en brännvidd är typiskt lite vidvinkliga snarare än normala.)

Jo, så "vidvinkliga" är iPhone kameran.
Citat från googles hemsida: Ultra Wide: ƒ/2.4 aperture and 120° field of view. (länk)
Citat från Dxomark:

• Triple-camera setup
  • Primary: 12Mp 1/2.55″ sensor, 26mm-equivalent f/1.8-aperture lens, PDAF, OIS
  • Ultra-wide: 12Mp sensor, 13mm-equivalent f/2.4-aperture lens
  • Tele: 12Mp 1/3.4″ sensor, 52mm-equivalent f/2.0-aperture lens, PDAF, OIS
(länk)

Man pratar väl alltid om brännvidd i motsvarande 35mm formatet? Som du skriver är APS-C sensorerna är mindre får man räkna ut "Crop factorn" för motsvarande brännvidd i 35mm. Hur stor själva sensor är spelar i sammanhanget ingen roll.
Här är tex en printscreen från B&H som är världens (?) största fotobutik och de skriver ut brännvidden i motsvarande 35mm format på objektiv för en APS-C kamera (EF-S fattning).

bh.png

//Martin

Led av extrem G.A.S. förr... innan klocksamlandet tog fart :D När jag började med digitalt för kanske 16år sedan körde jag Pentax K10. Pentaxfattning är skoj och massor med gamla gluggar hittade hem till mig. Sen blev det en Canon 5d mk2 och då kom just det där med ”tänk om jag bara haft ett sånt objektiv, då kunde jag...” Brände säkert norr om 100k på gluggar, L-glas är dyrt. Efter lite resande och jag tröttnade på att kånka på 30kg kameragrejer så sålde jag av allt och skaffade mig en Fujifilm XE1 med 35mm 1.4. Den hängde med ganska länge och jag vande mig av med objektivjakten. Sen ville en ung släkting till mig lära sig att fota så hon fick min kamera och sedan dess har jag varit systemkameralös. Jag älskar dock att fota fortfarande och har en kanske fortfarande något ohälsosam fetisch med antika digitala high-end kompaktkameror istället :banghead: Sigman la jag vantarna på förra veckan och just nu är jag sugen på att skaffa hela Merrill line-up:en. DP0, DP1, och DP3 också :p

Ricoh GRD III
Ricoh GXR A12
Ricoh GXR A16
Sigma DP2 Merrill

Började också med en Pentax K10 med massor av gamla manuella Pentax objektiv. Riktigt kul kombination som jag vill minnas gav bra bilder med väldigt naturliga färger. Sen hade jag också Sigma DP1 och DP2. Fruktansvärt långsamma men Foveon sensorn gav ju också magiska färger. Lite sugen på att leta upp en DP2 igen bara för att..

Började också med en Pentax K10 med massor av gamla manuella Pentax objektiv. Riktigt kul kombination som jag vill minnas gav bra bilder med väldigt naturliga färger. Sen hade jag också Sigma DP1 och DP2. Fruktansvärt långsamma men Foveon sensorn gav ju också magiska färger. Lite sugen på att leta upp en DP2 igen bara för att..
Pentax är riktigt skoj, missade att jag hade en K-5 innan Fujin också. Hade en uppsättning limitedgluggar till den, nog dem gluggarna jag haft som jag tyckt absolut mest om. 43an var något i hästväg, jag hade gärna haft något som påminner om den igen. Letar lite halvt efter en DP3, kanske just därför :D Jag har aldrig tyckt att Foevon har varit något att satsa på pga av den låga upplösningen, men nu är jag helsåld. Det enda som är lite tråkigt är att gluggarna på DP-kamerorna inte är speciellt ljuskänsliga och att sensorn har det riktigt tufft över iso200.

Jo, så "vidvinkliga" är iPhone kameran.
Citat från googles hemsida: Ultra Wide: ƒ/2.4 aperture and 120° field of view. (länk)
Citat från Dxomark:

• Triple-camera setup
  • Primary: 12Mp 1/2.55″ sensor, 26mm-equivalent f/1.8-aperture lens, PDAF, OIS
  • Ultra-wide: 12Mp sensor, 13mm-equivalent f/2.4-aperture lens
  • Tele: 12Mp 1/3.4″ sensor, 52mm-equivalent f/2.0-aperture lens, PDAF, OIS
(länk)

Man pratar väl alltid om brännvidd i motsvarande 35mm formatet? Som du skriver är APS-C sensorerna är mindre får man räkna ut "Crop factorn" för motsvarande brännvidd i 35mm. Hur stor själva sensor är spelar i sammanhanget ingen roll.
Här är tex en printscreen från B&H som är världens (?) största fotobutik och de skriver ut brännvidden i motsvarande 35mm format på objektiv för en APS-C kamera (EF-S fattning).

bh.png

//Martin
Ok, då finner jag mig rättad. Jag tyckte helt enkelt att det var orimligt att de skulle ha så extrem vidvinkel (vad f-n ska man med det till?) och sedan kalla normalen för "tele". Är det något mobiler skulle behöva är ju just lite längre brännvidd, det upplever jag ofta som den stora begränsningen med dem som kamera betraktad. Någon på Apple behöver en grundkurs i fotografiteknik...
Och, mja, man anger ofta 35-mm-ekvivalenten i beskrivande text, men modellbeteckningen är ju alltid den riktiga brännvidden.

Ok, då finner jag mig rättad. Jag tyckte helt enkelt att det var orimligt att de skulle ha så extrem vidvinkel (vad f-n ska man med det till?) och sedan kalla normalen för "tele". Är det något mobiler skulle behöva är ju just lite längre brännvidd, det upplever jag ofta som den stora begränsningen med dem som kamera betraktad. Någon på Apple behöver en grundkurs i fotografiteknik...
Och, mja, man anger ofta 35-mm-ekvivalenten i beskrivande text, men modellbeteckningen är ju alltid den riktiga brännvidden.

Jag gissar att "yngre" människor som tar mycket selfies alternativt filmar sig själva uppskattar den vidvinkel. Jag filmar/redigerar material som hamnar på en YouTube kanal och försöker hålla mig uppdaterad på teknikfronten, och på YT har iPhone 11 Pro fått massa lovord från kreatörer som en perfekt kamera att filma sig själv med. Säga vad man vill om selfies och "vloggare" men det är nog en viktigt kundgrupp.
Oavsett brännvidd osv är kamerorna riktigt bra, tjejen har nämnda mobil och det är grym kvalité för den formfaktorn.

Vänligen,
Martin

Köpte ett förstoringsfilter som kortar ner närgränsen på eBay för 40 spänn :) Bilderna blir mjuka som smör och det är ju ingen riktig macro men ganska skoj att prova ändå. Med lite övning och redigering tillsammans med en microfiberduk så kanske man kan få fram något ;) Bilderna tog jag i dåligt fönsterljus med min Ricoh GXR A12 och med filtret påskruvat.
R1061007.jpg
R1061020.jpg
R1061023.jpg
R1061035.jpg
R1061037.jpg
R1061043.jpg
R1061048.jpg
R1061050.jpg
R1061052.jpg

Är det någon här som fotograferar spegellöst?

Jag har typ börjat bli sugen på att tjacka en kamera och funderar på vad jag kommer göra mest med den. Har kommit fram till att jag vill ha:
En kompakt kamera som ändå är stor nog för att kännas skön att hålla i med en platt ljusstark pannkakslins fast med telezoom som gärna ska vara tålig/tuff och ha snabb autofokus/fotohastighet för actionfoton men den ska också ta superbra natur/landskapsbilder samt perfekta porträtt/partybilder med bra bokeh. Typ så. Och ja, den ska gärna vara billig också!

Allt detta för en budget på max(max max)5 men hellre 3 inkl. Objektiv, ny eller begagnad spelar ingen roll.

Hur många idéer har vi? :D:rolleyes:

Är det någon här som fotograferar spegellöst?

Jag har typ börjat bli sugen på att tjacka en kamera och funderar på vad jag kommer göra mest med den. Har kommit fram till att jag vill ha:
En kompakt kamera som ändå är stor nog för att kännas skön att hålla i med en platt ljusstark pannkakslins fast med telezoom som gärna ska vara tålig/tuff och ha snabb autofokus/fotohastighet för actionfoton men den ska också ta superbra natur/landskapsbilder samt perfekta porträtt/partybilder med bra bokeh. Typ så. Och ja, den ska gärna vara billig också!

Allt detta för en budget på max(max max)5 men hellre 3 inkl. Objektiv, ny eller begagnad spelar ingen roll.

Hur många idéer har vi? :D:rolleyes:

Budgetidé enligt följande, förutsatt att du hittar begagnat till dessa priser:

Fuji X-T2: 5000-ish
Fuji 27mm pannkaka: 2000-ish
Samyang 12mm, för naturbilder: 2000-ish
Fuji 55-200mm telezoom: 4000-ish
Fuji 50mm f/2, Fuji 35mm f/1.4, Fuji 56mm f/1.2 eller möjligen någon gammal 50mm f/1.4 med adapter: 500-6000-ish beroende på vilken glugg du väljer (för porträtt).
En hink med batterier: 250-ish styck för fultillverkare, betydligt dyrare för original.

Detta var alltså snikalternativet. :D

Budgetidé enligt följande, förutsatt att du hittar begagnat till dessa priser:

Fuji X-T2: 5000-ish
Fuji 27mm pannkaka: 2000-ish
Samyang 12mm, för naturbilder: 2000-ish
Fuji 55-200mm telezoom: 4000-ish
Fuji 50mm f/2, Fuji 35mm f/1.4, Fuji 56mm f/1.2 eller möjligen någon gammal 50mm f/1.4 med adapter: 500-6000-ish beroende på vilken glugg du väljer (för porträtt).
En hink med batterier: 250-ish styck för fultillverkare, betydligt dyrare för original.

Detta var alltså snikalternativet. :D

Jag tackar dig för din ärlighet och föraktar dig för det psykiska illamåendet du orsakar min plånbok!

Skämt åsido, en xt2 vore egentligen grymt, tror dessvärre att jag kommer landa på en A6000 med kit-lens till att börja med. Jag ser det som vuxenpoäng att ta sitt förnuft till fånga:D

Tillbaka
Topp