• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Ja, ser att ES-1 är en äldre variant. Har en j-la massa 35mm jag borde göra något med själv. Har en Epson V750 för mellan- och storformat och en mindre scanner för 35mm men det tar evigheter så funderar på att bara fota av dem med en av dessa mackapärer istället. Skulle dock behöva en micro Nikkor 40 eller 60... eller 50 macro Z.

Samma här, dvs har en diascanner som tar evigheter på sig, men inte tillräckligt lång tid för att hinna göra något annat mellan varven ... :banghead:

Har en 40 macro till min D7500 och 20k+ oscannade diabilder i källaren ... ;)
 
Samma här, dvs har en diascanner som tar evigheter på sig, men inte tillräckligt lång tid för att hinna göra något annat mellan varven ... :banghead:

Har en 40 macro till min D7500 och 20k+ oscannade diabilder i källaren ... ;)

Får ta en titt på vad ett begagnat macroobjektiv går på idag, fotar aldrig macro så har noll koll på dessa. Men vore kul att digitalisera högen med 35mm neg och dia, särskilt diabilderna som nog börjar få lite färgproblem (20+ år).
 
Får ta en titt på vad ett begagnat macroobjektiv går på idag, fotar aldrig macro så har noll koll på dessa. Men vore kul att digitalisera högen med 35mm neg och dia, särskilt diabilderna som nog börjar få lite färgproblem (20+ år).

Betalade 2.100:- för min Nikon 40'a minus ett inbyte i affär (netto 600). Beg men i nyskick! :happyhappy:

Edit: Alltid kul med bilder ... ;)
IWC I 2019-11-28 (objektiv).jpg
 
Senast ändrad:
Hur ställer man in kameran när man ska fota negativ? Det ska gå att få kameran att konvertera färgerna så det blir rätt när det sparas på minneskortet. Jag har en Nikon D750, 60 mm fast objektiv och tillbehöret Nikon ES-2.

8B639F4A-4655-41E4-927D-A260ECA49A76.jpeg
 
Hur ställer man in kameran när man ska fota negativ? Det ska gå att få kameran att konvertera färgerna så det blir rätt när det sparas på minneskortet. Jag har en Nikon D750, 60 mm fast objektiv och tillbehöret Nikon ES-2.

8B639F4A-4655-41E4-927D-A260ECA49A76.jpeg

Googlat lite men hittar inget som säger att det ska funka på D750. Går däremot bra på en D850:

Med ett objektiv som AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED på D850 vänder kamerans digitaliseringsfunktion automatiskt på färgerna och sparar dem som jpeg-bilder.

Ser ut som om du får fota negativen som dom är och sen vända på dom i t ex Photoshop.
 
Googlat lite men hittar inget som säger att det ska funka på D750. Går däremot bra på en D850:

Med ett objektiv som AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED på D850 vänder kamerans digitaliseringsfunktion automatiskt på färgerna och sparar dem som jpeg-bilder.

Ser ut som om du får fota negativen som dom är och sen vända på dom i t ex Photoshop.
Det är exakt det objektivet jag har, men det blir kanske som du säger. Jag tänker att det inte kan vara objektivet som ”vet” om jag fotar ett negativ eller en klocka. Det kan knappast ske automatiskt, men det kanske det kan? Tänker att jag måste säga till kamerahuset om att jag nu vill konvertera färgerna.
 
Det är exakt det objektivet jag har, men det blir kanske som du säger. Jag tänker att det inte kan vara objektivet som ”vet” om jag fotar ett negativ eller en klocka. Det kan knappast ske automatiskt, men det kanske det kan? Tänker att jag måste säga till kamerahuset om att jag nu vill konvertera färgerna.

Kamerahuset måste ha stöd för funktionen.
 
Jaha, kan det vara så kanske? Nu försöker jag fota i rå-format.

Vad använder du för program för att konvertera råfilerna till JPEG?

För Lightroom kan man göra det manuellt eller med plugins, läs t.ex. här:


Här är en liten film som visar hur det görs i den fria (och gratis) programvaran Darktable:


Tillägg: Det finns givetvis många fler mjukvaror och metoder. Det är ett problem många har haft så det finns många lösningar. :)
 
Det är exakt det objektivet jag har, men det blir kanske som du säger. Jag tänker att det inte kan vara objektivet som ”vet” om jag fotar ett negativ eller en klocka. Det kan knappast ske automatiskt, men det kanske det kan? Tänker att jag måste säga till kamerahuset om att jag nu vill konvertera färgerna.

Den funktionen finns bara inbyggd i D800-serien och D780 om jag minns rätt. Har du en D750 kan du labba med Picture Controls eller sköta konverteringen i t.ex. Lightroom:
 
Den funktionen finns bara inbyggd i D800-serien och D780 om jag minns rätt. Har du en D750 kan du labba med Picture Controls eller sköta konverteringen i t.ex. Lightroom:
Det blev plötsligt jobbigt. Jag som trodde att jag kan se rättvänd i sökaren och sen bara fota av de negativ som jag vill ha. Nu måste jag alltså fota av samtliga för att sen konvertera färgerna och se vilka som ska sparas respektive slängas. Så omständigt det enkla blev, men tack ändå. Nu vet jag i alla fall.
 
Vad använder du för program för att konvertera råfilerna till JPEG?

För Lightroom kan man göra det manuellt eller med plugins, läs t.ex. här:


Här är en liten film som visar hur det görs i den fria (och gratis) programvaran Darktable:


Tillägg: Det finns givetvis många fler mjukvaror och metoder. Det är ett problem många har haft så det finns många lösningar. :)
Jag har Nikons egna programvaror och Capture (tror jag det heter) som jag köpt av apple. Att spara till jpeg tror jag att jag fixar. Det var bara just konverteringen av färgerna jag undrade över. Jag hittar säkert funktionen när jag väl ska ta mig an uppgiften. Tack! Jag ska iaf titta på filmen och länkarna.

Capture var visst Nikons egna program. Där finns det möjligheten att spara NEX-filer till jpg. Säkert också konvertering av färger, annars blir det Lightroom.

Skärmavbild 2022-01-25 kl. 16.04.22.png
 
Vad använder du för program för att konvertera råfilerna till JPEG?

För Lightroom kan man göra det manuellt eller med plugins, läs t.ex. här:


Här är en liten film som visar hur det görs i den fria (och gratis) programvaran Darktable:


Tillägg: Det finns givetvis många fler mjukvaror och metoder. Det är ett problem många har haft så det finns många lösningar. :)
Hm, det är väldigt mycket handpåläggning/manullt arbete. Jag ska leta upp kanske 50 bilder bland 2000 som ska med på en usb-sticka till en persons födelsedagsfest. Tur jag är ute i god tid :D
 
Hm, det är väldigt mycket handpåläggning/manullt arbete. Jag ska leta upp kanske 50 bilder bland 2000 som ska med på en usb-sticka till en persons födelsedagsfest. Tur jag är ute i god tid :D

Först - att ta korten:

Om du vill snabba upp det hela kanske du kan hitta ett sätt att ta kort av flera bilder på en gång, du borde få plats med 3-4 negativremsor med en lämplig bakgrund (ljusbord, vitt papper i fönster etc) och sen ta kort av det och konvertera. Då blir det mycket färre skott att ta. När man sen vet vilken man vill välja ut kan man ta ett extra kort av den med din adapter för bästa kvalitet.

Det kan vara lockande att tänka "tänk om jag hade en negativscanner". Notera dock att dessa scanners oftast är riktigt långsamma. Det borde gå snabbare totalt sett med kameran.


Att vända färgerna:

Anledningen till att det ser ut att vara så mycket pill är för att folk antingen vill ha det gratis (och därför pillar själva hellre än köpa mjukvara) eller för att de vill justera saker så det blir perfekt. Gamla negativ har ofta konstiga färgstick eller så vill man justera kontrast och vitbalans. Om du nöjer dig med "standard och automatik" kan t.ex. Darktable och dess negativfunktion vara ett gratis sätt.

Darktable är gratis och kan hämtas här:


Lightroom-artikeln jag länkade gjorde först det manuellt men sen visade det hur man med en extra plugin kan snabba upp hela processen. Pluginen heter Negative Lab Pro och kostar 99 dollar:

To speed up the process and improve the colors, there is an excellent plug-in called Negative Lab Pro. This doesn’t just invert the photo but also makes intelligent adjustments. Negative Lab Pro uses custom designed camera profiles that were made specifically for more accurate negative conversions. The result is closer to typical print lab processing. It’s generally a much better starting point for your editing.


Här är en annan variant där du kan betala några tior per månad istället och sluta betala när det är klart:

https://www.filmlabapp.com/

Det finns säkert en drös till om du söker runt lite.

Själv använder jag när jag gör sånt här en scanner och mjukvaran VueScan ... den köpte jag för så länge sedan att priset är avskrivet. Om jag skulle börja om idag skulle jag börja med en kamera precis som du tänker.

Lycka till!
 
Man kan väl också tänka på att Nikon D750 går att köra "tethered", dvs att koppla den direkt till dator med USB-kabel och styra kameran den vägen och automatiskt tanka över bilderna till datorn efter varje kort. Det kanske går att nyttja i ett arbetsflöde med bildvändningen men jag vet inte exakt hur man gör det bäst. :)
 
Först - att ta korten:

Om du vill snabba upp det hela kanske du kan hitta ett sätt att ta kort av flera bilder på en gång, du borde få plats med 3-4 negativremsor med en lämplig bakgrund (ljusbord, vitt papper i fönster etc) och sen ta kort av det och konvertera. Då blir det mycket färre skott att ta. När man sen vet vilken man vill välja ut kan man ta ett extra kort av den med din adapter för bästa kvalitet.

Det kan vara lockande att tänka "tänk om jag hade en negativscanner". Notera dock att dessa scanners oftast är riktigt långsamma. Det borde gå snabbare totalt sett med kameran.


Att vända färgerna:

Anledningen till att det ser ut att vara så mycket pill är för att folk antingen vill ha det gratis (och därför pillar själva hellre än köpa mjukvara) eller för att de vill justera saker så det blir perfekt. Gamla negativ har ofta konstiga färgstick eller så vill man justera kontrast och vitbalans. Om du nöjer dig med "standard och automatik" kan t.ex. Darktable och dess negativfunktion vara ett gratis sätt.

Darktable är gratis och kan hämtas här:


Lightroom-artikeln jag länkade gjorde först det manuellt men sen visade det hur man med en extra plugin kan snabba upp hela processen. Pluginen heter Negative Lab Pro och kostar 99 dollar:




Här är en annan variant där du kan betala några tior per månad istället och sluta betala när det är klart:

https://www.filmlabapp.com/

Det finns säkert en drös till om du söker runt lite.

Själv använder jag när jag gör sånt här en scanner och mjukvaran VueScan ... den köpte jag för så länge sedan att priset är avskrivet. Om jag skulle börja om idag skulle jag börja med en kamera precis som du tänker.

Lycka till!
🙏 Stort tack! ES-2 har plats för 6 negativ i rad så jag behöver bara montera dem och dra fram ett i taget. Jag tror det bästa är att kameran får sitta fast i stativet och att jag fotar ut från fönstret, då får jag fullt dagsljus i skugga. ES-2 har också en dimmig vit ljusplatta längst fram på förlängningen av objektivet så ställer jag in i rå-format borde jag få en bra bild att jobba med. Sen har jag flera diabilder som ska digitaliseras men det är lättare, bara montera framför objektivet och trycka. Jag provar mig fram.
 
Man kan väl också tänka på att Nikon D750 går att köra "tethered", dvs att koppla den direkt till dator med USB-kabel och styra kameran den vägen och automatiskt tanka över bilderna till datorn efter varje kort. Det kanske går att nyttja i ett arbetsflöde med bildvändningen men jag vet inte exakt hur man gör det bäst. :)
Jo jag kan säkert göra så men just nu är den sladden för kort och jag har bra kapacitet på minneskortet. Jag fotar det fullt och flyttar över. Hur man än gör så är det bäst att göra det så det blir bra för även ett dåligt resultat tar sin tid. Jag börjar med några få bilder för att se hela flödet innan jag vågar automatisera.
 
🙏 Stort tack! ES-2 har plats för 6 negativ i rad så jag behöver bara montera dem och dra fram ett i taget. Jag tror det bästa är att kameran får sitta fast i stativet och att jag fotar ut från fönstret, då får jag fullt dagsljus i skugga. ES-2 har också en dimmig vit ljusplatta längst fram på förlängningen av objektivet så ställer jag in i rå-format borde jag få en bra bild att jobba med. Sen har jag flera diabilder som ska digitaliseras men det är lättare, bara montera framför objektivet och trycka. Jag provar mig fram.

Vill lägga till att jag själv inte använder varken Darkroom, Lightroom eller Filmlabapp så jag kan nog inte ge vidare support här. :)
 
Hej alla glada fotografer!

Tänkte jag skulle skaffa mig en ny trevlig kamera setup för klockfoto samt porträtt i allmänhet dvs mycket inomhus och möjligtvis inte alltid perfekt ljus.

Vad skulle vara eran dröm setup för klockfotografering i form av kamerahus samt objektiv?

Kanske bör tillägga att budgeten är max 50k

Tack på förhand

Pac😃
 
Om fokus är klockor skulle jag ta en titt på den här artikeln:


Ju mer närbilder man tar, desto mer blir ju kort skärpedjup ett problem och då är onekligen Micro Four-Thirds ett sätt att lösa det.

Varken klockor eller porträtt i någorlunda kontrollerat ljus är ju särskilt krävande och om bilderna i första hand ska användas online så har ju allt som säljs nytt fler pixlar än du behöver ändå. För klockfoto skulle jag börja med uppställningar, ljus och reflektorer etc och ta kameran i andra hand. En normalzoom och ett macroobjektiv om man är hemma för det mesta. Kanske en tilt-shift-optik också om man vill vara avancerad så att du kan lägga skärpeplanet jäms med boetten. Sådana finns ju för både Nikon och Canon och passar därför till de flesta spegellösa med de adapters som finns idag.

LIte tittar här kanske ger inspiration: https://www.youtube.com/user/botvidsson/search?query=watch

För lite tips om ljussättning för porträtt så kan Peter Coulson vara värd en titt, han har en del tutorials för sådant: https://www.youtube.com/c/PeterCoulsonPhotographer
 
Om fokus är klockor skulle jag ta en titt på den här artikeln:


Ju mer närbilder man tar, desto mer blir ju kort skärpedjup ett problem och då är onekligen Micro Four-Thirds ett sätt att lösa det.

Varken klockor eller porträtt i någorlunda kontrollerat ljus är ju särskilt krävande och om bilderna i första hand ska användas online så har ju allt som säljs nytt fler pixlar än du behöver ändå. För klockfoto skulle jag börja med uppställningar, ljus och reflektorer etc och ta kameran i andra hand. En normalzoom och ett macroobjektiv om man är hemma för det mesta. Kanske en tilt-shift-optik också om man vill vara avancerad så att du kan lägga skärpeplanet jäms med boetten. Sådana finns ju för både Nikon och Canon och passar därför till de flesta spegellösa med de adapters som finns idag.

LIte tittar här kanske ger inspiration: https://www.youtube.com/user/botvidsson/search?query=watch

För lite tips om ljussättning för porträtt så kan Peter Coulson vara värd en titt, han har en del tutorials för sådant: https://www.youtube.com/c/PeterCoulsonPhotographer
Tack så mycket för alla tipsen.
Jag ska verkligen kolla in på de sidorna, man behöver all info man kan få.
 
Printing in progress… Blir resultatet kass tar jag till flaskan i bakgrunden…
56305D26-6A3B-4B5B-9661-D858650726C4.jpeg
 
Tack så mycket för alla tipsen.
Jag ska verkligen kolla in på de sidorna, man behöver all info man kan få.

Det är ganska svårt att svara på en så öppen fråga, men låt mig börja om lite.

Först, om du vill läsa saker så här finns en riktigt bra start från @laketwig :


Om du sen ändå vill lägga mer pengar på en kamera, tänk på att det till 90% handlar om fotografen och 10% om utrustningen. Skillnaden i bilder mellan att köra på något lite enklare, lagom begagnat för tio tusen och att plöja ned femtio tusen i det nyaste häftigaste är inte alltid så stor.

De filmer jag pekade på ovan, kanske främst Botvidssons är ju stillastående studiobilder och ett långsamt arbetssätt. Kan ge fantastiskt resultat men inte alltid vad alla vill göra. Om man vill köra lite mer handhållet och "on the fly" så är det kanske annat som gäller. Alla vanliga märken (Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Olympus, Panasonic etc etc) kan ta riktigt bra bilder. Dock om man ska köra handhållet så att tycker jag att du ska:

1. Titta efter ett system med bildstabilisering / antiskak / vibrationsreducering som är bra. Lite äldre kameror saknar ofta detta men det finns i många objektiv.
2. Titta speciellt efter en kamera där man kan flippa ut bakskärmen så att du kan se bilden även i udda vinklar (t.ex. att ta kort av klockan du har på dig när du har klockhanden i byxfixan).
3. En bra normalzoom som grund.
4. Ett macroobjektiv för de riktigt nära bilderna, om du vill ta sådana.

I första hand skulle jag titta på nåt lagom begagnat men om man ska köpa nytt skulle jag själv t.ex. titta på Fujifilm X-S10 med ett zoomobjektivet 18-55 och när man lärt sig hantera det så ett av Fujifilms egna macroobjektiv. Håller sig inom din budget och är bra grejor.


Att jag pekar på Fujifilm istället för Sony eller nåt annat är bara för att jag är mer van vid Fuji än vid annat. Sony sägs ju t.ex. vara kung när det gäller autofokus för personer som rör sig, men för klockor eller personer som är relativt stilla så borde alla märken klara detta galant. En duktig fotograf kan ta bättre bilder med en äldre och enklare kamera än vad jag kan göra med den dyraste utrustning.

För klockfoto brukar de två största problemen vara ljuset och fokuset. Ljuset eftersom klockor har mycket glas och metall som reflekterar ljus. Kolla botvissons filmer eller laketwigs artikel ovan.

För fokus är det ofta skärpedjupet som är största problemet, speciellt om man inte tar kortet rakt framifrån. Genom att ändra bländaren kan man ju få mer eller mindre i fokus, men det är i grunden bara det som är parallellt med kamerans sensor dom blir i fokus:

skärpedjup.jpg


(från https://twolovesstudio.com/blog/macro-food-photography-plane-of-focus/ - bra artikel! Matfoto och klockfoto har en del gemensamt).

Med ett tiltobjektiv kan man dock få skärpeplanet att ligga lite annorlunda. Man lutar helt enkelt objektivet och sen följer skärpeplanet med:


tsshifted.jpg


tilt1.jpg


Detta kräver då specialobjektiv och du blir i princip tvungen att ha kameran på stativ och köra helt manuellt med avseende på exponering och fokus... men du kan lägga skärpan i urtavlan och sen blända ned så får du visarna också i fokus. Men som sagt... detta är överkurs. Har du dock stora pengar över och är beredd lära dig använda det... så ... tror jag ändå bara du kommer göra det ganska få gånger om du inte får betalt. :)

Men som sagt... Artiklarna på Deployant ovan är bra.
 
Senast ändrad:
Sen det där med pixlar och grejor.... igår lekte jag lite med en Fujifilm X-E3, dvs en halvgammal kamera med 24 megapixlar, försedd med ett Tamron 90mm macroobjektiv. Fujin har idag ett marknadspris på Blocket på kanske 3000 och objektivet fick jag inte sålt för 1500 i alla fall... så det är ganska billiga grejor.

Kameran på stativ, manuella inställningar, och hela 24-megapluppbilden ser ut så här med kameran ett par decimeter från klockan. Du kan klicka in för att se den i större format:

macrotest 3.jpg


Det är alltså c:a 6000 pixlar på bredden och 4000 på höjden. Om jag sen gör ett kvadratiskt utsnitt med 1080 pixlars bredd, dvs så stort som Instagram tillåter så kommer man rätt nära:

macrotest 4.jpg


Nääära. Det där utsnittet är c:a 1 centimeter i verkligheten. Och man ser problemet med att klockan inte var parallell med kamerans sensor - fick inte en enda bokstav i helt i fokus, bara delar av dem. :)
 
Senast ändrad:
Det är ganska svårt att svara på en så öppen fråga, men låt mig börja om lite.

Först, om du vill läsa saker så här finns en riktigt bra start från @laketwig :


Om du sen ändå vill lägga mer pengar på en kamera, tänk på att det till 90% handlar om fotografen och 10% om utrustningen. Skillnaden i bilder mellan att köra på något lite enklare, lagom begagnat för tio tusen och att plöja ned femtio tusen i det nyaste häftigaste är inte alltid så stor.

De filmer jag pekade på ovan, kanske främst Botvidssons är ju stillastående studiobilder och ett långsamt arbetssätt. Kan ge fantastiskt resultat men inte alltid vad alla vill göra. Om man vill köra lite mer handhållet och "on the fly" så är det kanske annat som gäller. Alla vanliga märken (Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Olympus, Panasonic etc etc) kan ta riktigt bra bilder. Dock om man ska köra handhållet så att tycker jag att du ska:

1. Titta efter ett system med bildstabilisering / antiskak / vibrationsreducering som är bra. Lite äldre kameror saknar ofta detta men det finns i många objektiv.
2. Titta speciellt efter en kamera där man kan flippa ut bakskärmen så att du kan se bilden även i udda vinklar (t.ex. att ta kort av klockan du har på dig när du har klockhanden i byxfixan).
3. En bra normalzoom som grund.
4. Ett macroobjektiv för de riktigt nära bilderna, om du vill ta sådana.

I första hand skulle jag titta på nåt lagom begagnat men om man ska köpa nytt skulle jag själv t.ex. titta på Fujifilm X-S10 med ett zoomobjektivet 18-55 och när man lärt sig hantera det så ett av Fujifilms egna macroobjektiv. Håller sig inom din budget och är bra grejor.


Att jag pekar på Fujifilm istället för Sony eller nåt annat är bara för att jag är mer van vid Fuji än vid annat. Sony sägs ju t.ex. vara kung när det gäller autofokus för personer som rör sig, men för klockor eller personer som är relativt stilla så borde alla märken klara detta galant. En duktig fotograf kan ta bättre bilder med en äldre och enklare kamera än vad jag kan göra med den dyraste utrustning.

För klockfoto brukar de två största problemen vara ljuset och fokuset. Ljuset eftersom klockor har mycket glas och metall som reflekterar ljus. Kolla botvissons filmer eller laketwigs artikel ovan.

För fokus är det ofta skärpedjupet som är största problemet, speciellt om man inte tar kortet rakt framifrån. Genom att ändra bländaren kan man ju få mer eller mindre i fokus, men det är i grunden bara det som är parallellt med kamerans sensor dom blir i fokus:

skärpedjup.jpg


(från https://twolovesstudio.com/blog/macro-food-photography-plane-of-focus/ - bra artikel! Matfoto och klockfoto har en del gemensamt).

Med ett tiltobjektiv kan man dock få skärpeplanet att ligga lite annorlunda. Man lutar helt enkelt objektivet och sen följer skärpeplanet med:


tsshifted.jpg


tilt1.jpg


Detta kräver då specialobjektiv och du blir i princip tvungen att ha kameran på stativ och köra helt manuellt med avseende på exponering och fokus... men du kan lägga skärpan i urtavlan och sen blända ned så får du visarna också i fokus. Men som sagt... detta är överkurs. Har du dock stora pengar över och är beredd lära dig använda det... så ... tror jag ändå bara du kommer göra det ganska få gånger om du inte får betalt. :)

Men som sagt... Artiklarna på Deployant ovan är bra.
Fantastiskt bra svar😀 hade inte förvntat mig ett så utförligt svar alls. Tack för att du tog dig tiden att dela med dig så här mycket.

Jag tänker att jag behöver en lite nyare kamera med tanke på att jag vill ha wifi och bluetooth.
Jag skulle absolut kunna köpa en ganska basic kamera och sen byta upp mig efterhand när jag lärt mig mer, men jag funkar inte så. När jag har bestämt mig för att göra något så gör jag det oftast ordentligt.

Har tittat runt mycket på kameror men inser nog att det är viktigare att titta på vilka objektiv som finns och till vilken kostnad, innan man bestämmer vilken kamera.

Ett makro objektiv likt det du nämner ovan känns som ett bra alternativ med tanke på att det även funkar till porträtt (typ barnen osv.) och ett normal zoom.

Känns som du fick med alla punkter jag behöver tänka på inför val av kamera. Nu är det "bara" att bestämma sig🤣

Tack så hemskt mycket 🙏
 
Tillbaka
Topp