Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grymt fina! Hur känns TTArtisan objektivitet, mycket Bang for the buck?Lite bilder från stormen Malik i Malmö.
Leica M10 | Leica 50mm f/1.4 Summilux ASPH | TTArtisan 21mm f/1.5
Mycket! Är väldigt imponerad, och då har jag en hel del Leica-objektiv att jämföra med.Grymt fina! Hur känns TTArtisan objektivitet, mycket Bang for the buck?
Kul!! Kollat något på M11?Mycket! Är väldigt imponerad, och då har jag en hel del Leica-objektiv att jämföra med.
Ja.......Kul!! Kollat något på M11?
Haha! Så skulle jag inte se det. Snarare att jag är gammal och att tekniken är bättre nu.Hmmm… När man läser sånt här..
” Saknar knappast dagarna med min klumpiga MBP15”, Wacom bräda och massa kablar.
Ni som kör Q2 hur upplever ni enkelheten att ändra inställingar ”i stunden”?”
Så begriper man att man är en rejäl novis.. Fattar inte ett ord @Deskdiversthlm ;-)
Jäkligt fina! Gillar den näst sista bilden med bänken. Den borde blir grym om man beskär strax ovanför färgskiftningarna i vågorna.Lite bilder från stormen Malik i Malmö.
Leica M10 | Leica 50mm f/1.4 Summilux ASPH | TTArtisan 21mm f/1.5
Jag tror jag landat i en A7 IV men nu är det skotersäsong så kameraköp har blivit lite ner prioriterat@A.Edfalk Har du kommit något längre i tankarna på uppgradering?
Vad körde du med för redigeringsprogram för dina Reels förresten?
Har följt tråden ganska länge och det är mycket fina bilder!
Tänkte kolla om någon gjort byte från APS-C till fullformat? Har funderat på att byta till en EOS 5D mark i eller mark ii. Har en Sony A6000 idag, tar mest kort på ungar, filmar aldrig. Blir inte heller att jag tar med kameran ifall att utan den ligger framme så kan man knäppa några bilder om tillfälle ges så storleken borde inte ge någon större skillnad hur användningen blir.
Har följt tråden ganska länge och det är mycket fina bilder!
Tänkte kolla om någon gjort byte från APS-C till fullformat? Har funderat på att byta till en EOS 5D mark i eller mark ii. Har en Sony A6000 idag, tar mest kort på ungar, filmar aldrig. Blir inte heller att jag tar med kameran ifall att utan den ligger framme så kan man knäppa några bilder om tillfälle ges så storleken borde inte ge någon större skillnad hur användningen blir.
Jag gick från Nikon D7000 till Nikon D750. Den största skillnaden är ljuskänsligheten. Det är inte ofta jag använder blixten med fullformataren eftersom bilderna blir bättre utan blixt. Nu är jag ingen expert men om man ändå ska ta en bild, varför inte göra det med en kamera som gör bilden så bra som möjligt? Det jag saknar är alla bra inställningsmöjligheter och effekter som finns i D7000. Köper man en proffskamera så tror tydligen Nikon att man kan fotografera. Båda är ganska robusta kameror med magnesiumhölje men full-formataren är betydligt tyngre. Sammantaget kan jag säga att jag varit mycket nöjd med båda men det märks tydligt ändå att jag bytt upp mig.Har följt tråden ganska länge och det är mycket fina bilder!
Tänkte kolla om någon gjort byte från APS-C till fullformat? Har funderat på att byta till en EOS 5D mark i eller mark ii. Har en Sony A6000 idag, tar mest kort på ungar, filmar aldrig. Blir inte heller att jag tar med kameran ifall att utan den ligger framme så kan man knäppa några bilder om tillfälle ges så storleken borde inte ge någon större skillnad hur användningen blir.
Min fru gick från APS-C till fullformat, Nikon i båda fallen. I hennes fall var det enda problemet att ett antal objektiv som hon hade blev oanvändbara på fullformataren och fick lov att bytas ut. Nu var det ett par generationer mellan den gamla och den nya, så oavsett formatbytet blev det bättre bilder med den nya. Själv har jag uppgraderat inom APS-C från en D300 till en D7500 vilket också gav en rejäl förbättring, samtidigt som jag kunde behålla mina utmärkta objektiv.
Frågan jag skulle ställa är: vad är det för problem du vill lösa? Dvs vad är det för brist i nuvarande system som du tänker dig ett fullformatssystem åtgärdar?
Jag gick från Nikon D7000 till Nikon D750. Den största skillnaden är ljuskänsligheten. Det är inte ofta jag använder blixten med fullformataren eftersom bilderna blir bättre utan blixt. Nu är jag ingen expert men om man ändå ska ta en bild, varför inte göra det med en kamera som gör bilden så bra som möjligt? Det jag saknar är alla bra inställningsmöjligheter och effekter som finns i D7000. Köper man en proffskamera så tror tydligen Nikon att man kan fotografera. Båda är ganska robusta kameror med magnesiumhölje men full-formataren är betydligt tyngre. Sammantaget kan jag säga att jag varit mycket nöjd med båda men det märks tydligt ändå att jag bytt upp mig.
Jag förstår principen och det är säkert som du säger. ISO har jag aldrig rört , aldrig någonsin. Kanske har min upplevelse också att göra med att jag fick annan optik.Håller med om ljuskänsligheten, men där är även skillnaden mellan min gamla D300 och den nya D7500 milsvid. Kan nu utnyttja betydligt högre ISO med utmärkt bildresultat, så även kameror med APS-C har blivit bättre med åren.
Tycker de bilder jag ser är lite lugnare, svårt att sätta ord på det. Klart att det blir bra från Sonyn också, tar bara bilder med Sigma 30 1.4, tar inte bilder i Raw och redigerar nästan aldrig. Bara i JPEG om något ska framkallas. Så kanske inte värt att byta ändå då jag inte lägger tid på efterredigering? Sedan känslan kanske
Jag gick från Nikon D7000 till Nikon D750. Den största skillnaden är ljuskänsligheten. Det är inte ofta jag använder blixten med fullformataren eftersom bilderna blir bättre utan blixt. Nu är jag ingen expert men om man ändå ska ta en bild, varför inte göra det med en kamera som gör bilden så bra som möjligt? Det jag saknar är alla bra inställningsmöjligheter och effekter som finns i D7000. Köper man en proffskamera så tror tydligen Nikon att man kan fotografera. Båda är ganska robusta kameror med magnesiumhölje men full-formataren är betydligt tyngre. Sammantaget kan jag säga att jag varit mycket nöjd med båda men det märks tydligt ändå att jag bytt upp mig.
Om du tänker så kring blixten så förstår jag att den är klart användbar och kan få bilder bättre. Just när jag skrev tänkte jag på när jag fotade i stadsmiljö på natten med den nya kameran. Det blir så bra och samtidigt minns jag alla nattbilder med blixt i stadsmiljö som inte blev så bra. Jag köpte till en Nikon Speedlight SB-700 som mest ligger och dammar så det kanske vore givande att söka inspiration från Joe McNally. Tack för tipset!Det är inget fel med att vilja ha lite nya roliga prylar, blir själv inspirerad av nåt nytt objektiv eller filter eller annat ibland. Men om du vill ha ett ärligt svar på vad en uppgradering till fullformat ger dig så är mitt svar att i de flesta situationer är det i princip ingenting. Pratar vi någorlunda likvärdiga kameror i övrigt så tjänar du ett "stop" ljuskänslighet. That's it. Du har redan ett skarpt och ljuskänsligt objektiv så kan du inte peka ut nåt specifikt du tror att du personligen kommer att tjäna på om du byter så skule jag nog behålla det du har.
Men är du sugen på att byta skulle jag nog kolla mer på vad det är du uppskattar / vill ha i fotandet. Fotar du mycket i JPEG så kan det vara värt att snegla på Fujis X kameror då de har en fantastiskt bra JPEG motor med sina olika filmemulatorer. Små och smidiga kameror med utmärkt optik. Skulle jag "börja om" helt och hållet med utrustning så hade det nog blivit en kombination av FujI X + GFX, plus en dedikerad fågelkamera då...
Glöm bara inte av att en blixt är mer än en "gör saker ljusare mackapär". Själv brukar jag slänga in lite fill flash vid inomhusfotande då ljuset ofta till stor del kommer från ovan och ger lite fula skuggor i ansiktet på folk. Men kör du blixten på full kräm rakt i ansiktet på folk så, nej, oftast blir det inte så bra. (Om du inte är Bruce Gilden.)
Men läs t.ex. Joe McNallys böcker om blixtfotografering. Det är en helt ny värld som öppnar upp sig.
Jag förstår principen och det är säkert som du säger. ISO har jag aldrig rört , aldrig någonsin. Kanske har min upplevelse också att göra med att jag fick annan optik.
Kör typ alltid ISO på 100 och ändrar sen bländare/slutartidOm du aldrig rör ISO, vad har du den inställd på? Frågar åt en kompis ...
Om du tänkte fortsätta att plåta just barn och aktiviteter skulle jag fortsätta med samma eller t o m byta till typ Leica Q eller liknande.Frågan jag skulle ställa är: vad är det för problem du vill lösa? Dvs vad är det för brist i nuvarande system som du tänker dig ett fullformatssystem åtgärdar?
Hälsa din kompis att den står på 100. Kanske ska jag släppa sargen om kompositionsstadiet och börja ställa in mer manuelltOm du aldrig rör ISO, vad har du den inställd på? Frågar åt en kompis ...
Kör typ alltid ISO på 100 och ändrar sen bländare/slutartid
Hälsa din kompis att den står på 100. Kanske ska jag släppa sargen om kompositionsstadiet och börja städa in mer manuellt
Om du tänker så kring blixten så förstår jag att den är klart användbar och kan få bilder bättre. Just när jag skrev tänkte jag på när jag fotade i stadsmiljö på natten med den nya kameran. Det blir så bra och samtidigt minns jag alla nattbilder med blixt i stadsmiljö som inte blev så bra. Jag köpte till en Nikon Speedlight SB-700 som mest ligger och dammar så det kanske vore givande att söka inspiration från Joe McNally. Tack för tipset!
The Hot Shoe Diaries är den jag skulle rekommendera. Annars finns ju Strobist (David Hobby) som man kan läsa gratis på nätet.