• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Lite bilder från stormen Malik i Malmö.
Leica M10 | Leica 50mm f/1.4 Summilux ASPH | TTArtisan 21mm f/1.5

1952CA91-F721-4532-844C-9744376FE3BF.jpeg
369ADE9B-B17D-493E-845D-A16070A698E8.jpeg
DBA073DB-ED5A-48E3-871C-037A6B34AE29.jpeg
A4F2EA69-DBCA-494D-9A31-77D4F4571058.jpeg
DA7ACD9A-09C3-4977-BFD3-BF778460E30B.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Lekt lite med kameran på förmiddagen. Har gått från landskap och resefoto med dlsr till mellanformat och makro. Även om vissa grund kunskaper är detsamma så fasiken vad svårt det är med ljussättning och inställningar.

Älskar min D’Lux 7 men den är inte optimal ijmf med dlsr’en när det kommer till att snabbt kunna justera inställningar etc.

Däremot, att kunna direktimporters till paddan och köra med penna är oslagbart. Saknar knappast dagarna med min klumpiga MBP15”, Wacom bräda och massa kablar.

Ni som kör Q2 hur upplever ni enkelheten att ändra inställingar ”i stunden”?

Experiment från idag:
72549C62-151E-4DC9-A500-8A7F19BFC2BA.jpeg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hmmm… När man läser sånt här..

” Saknar knappast dagarna med min klumpiga MBP15”, Wacom bräda och massa kablar.
Ni som kör Q2 hur upplever ni enkelheten att ändra inställingar ”i stunden”?”

Så begriper man att man är en rejäl novis.. Fattar inte ett ord @Deskdiversthlm ;-)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hmmm… När man läser sånt här..

” Saknar knappast dagarna med min klumpiga MBP15”, Wacom bräda och massa kablar.
Ni som kör Q2 hur upplever ni enkelheten att ändra inställingar ”i stunden”?”

Så begriper man att man är en rejäl novis.. Fattar inte ett ord @Deskdiversthlm ;-)
Haha! Så skulle jag inte se det. Snarare att jag är gammal och att tekniken är bättre nu.
(MBP = Macbook Pro, Wacom bräda ”ritplatta”) 😀
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
@A.Edfalk Har du kommit något längre i tankarna på uppgradering? :D

Vad körde du med för redigeringsprogram för dina Reels förresten?
Jag tror jag landat i en A7 IV men nu är det skotersäsong så kameraköp har blivit lite ner prioriterat 😅

Jag använde mig an Splice men ett dyrt så ska testa CapCut nu då de är gratis 👌
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har följt tråden ganska länge och det är mycket fina bilder!

Tänkte kolla om någon gjort byte från APS-C till fullformat? Har funderat på att byta till en EOS 5D mark i eller mark ii. Har en Sony A6000 idag, tar mest kort på ungar, filmar aldrig. Blir inte heller att jag tar med kameran ifall att utan den ligger framme så kan man knäppa några bilder om tillfälle ges så storleken borde inte ge någon större skillnad hur användningen blir.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har följt tråden ganska länge och det är mycket fina bilder!

Tänkte kolla om någon gjort byte från APS-C till fullformat? Har funderat på att byta till en EOS 5D mark i eller mark ii. Har en Sony A6000 idag, tar mest kort på ungar, filmar aldrig. Blir inte heller att jag tar med kameran ifall att utan den ligger framme så kan man knäppa några bilder om tillfälle ges så storleken borde inte ge någon större skillnad hur användningen blir.

Min fru gick från APS-C till fullformat, Nikon i båda fallen. I hennes fall var det enda problemet att ett antal objektiv som hon hade blev oanvändbara på fullformataren och fick lov att bytas ut. Nu var det ett par generationer mellan den gamla och den nya, så oavsett formatbytet blev det bättre bilder med den nya. Själv har jag uppgraderat inom APS-C från en D300 till en D7500 vilket också gav en rejäl förbättring, samtidigt som jag kunde behålla mina utmärkta objektiv. ;)
 

leicaphile

Panerai
Har följt tråden ganska länge och det är mycket fina bilder!

Tänkte kolla om någon gjort byte från APS-C till fullformat? Har funderat på att byta till en EOS 5D mark i eller mark ii. Har en Sony A6000 idag, tar mest kort på ungar, filmar aldrig. Blir inte heller att jag tar med kameran ifall att utan den ligger framme så kan man knäppa några bilder om tillfälle ges så storleken borde inte ge någon större skillnad hur användningen blir.

Frågan jag skulle ställa är: vad är det för problem du vill lösa? Dvs vad är det för brist i nuvarande system som du tänker dig ett fullformatssystem åtgärdar?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har följt tråden ganska länge och det är mycket fina bilder!

Tänkte kolla om någon gjort byte från APS-C till fullformat? Har funderat på att byta till en EOS 5D mark i eller mark ii. Har en Sony A6000 idag, tar mest kort på ungar, filmar aldrig. Blir inte heller att jag tar med kameran ifall att utan den ligger framme så kan man knäppa några bilder om tillfälle ges så storleken borde inte ge någon större skillnad hur användningen blir.
Jag gick från Nikon D7000 till Nikon D750. Den största skillnaden är ljuskänsligheten. Det är inte ofta jag använder blixten med fullformataren eftersom bilderna blir bättre utan blixt. Nu är jag ingen expert men om man ändå ska ta en bild, varför inte göra det med en kamera som gör bilden så bra som möjligt? Det jag saknar är alla bra inställningsmöjligheter och effekter som finns i D7000. Köper man en proffskamera så tror tydligen Nikon att man kan fotografera. Båda är ganska robusta kameror med magnesiumhölje men full-formataren är betydligt tyngre. Sammantaget kan jag säga att jag varit mycket nöjd med båda men det märks tydligt ändå att jag bytt upp mig.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Min fru gick från APS-C till fullformat, Nikon i båda fallen. I hennes fall var det enda problemet att ett antal objektiv som hon hade blev oanvändbara på fullformataren och fick lov att bytas ut. Nu var det ett par generationer mellan den gamla och den nya, så oavsett formatbytet blev det bättre bilder med den nya. Själv har jag uppgraderat inom APS-C från en D300 till en D7500 vilket också gav en rejäl förbättring, samtidigt som jag kunde behålla mina utmärkta objektiv. ;)

Tack! Ska erkänna att jag har dålig koll på fullformat och tanken var att hitta en i samma prisklass som Sonyn jag har. Tänkte mer om jag missar någon riktigt trevlig funktion som den modernare Sonyn har och de äldre mark I och II inte har. Vet att jag inte kan skicka över bilderna till telefon utan får gå via dator.

Frågan jag skulle ställa är: vad är det för problem du vill lösa? Dvs vad är det för brist i nuvarande system som du tänker dig ett fullformatssystem åtgärdar?

Tycker de bilder jag ser är lite lugnare, svårt att sätta ord på det. Klart att det blir bra från Sonyn också, tar bara bilder med Sigma 30 1.4, tar inte bilder i Raw och redigerar nästan aldrig. Bara i JPEG om något ska framkallas. Så kanske inte värt att byta ändå då jag inte lägger tid på efterredigering? Sedan känslan kanske :D

Tittar tillbaka lite i arkivet och jag tycker nog att det gamla Sony 50 1.8 jag hade gav trevligare bilder på folk. Men det var svårt att ta bilder inomhus när man vill ha med mer än ett ansikte. Tittade ännu längre tillbaka och Zeiss Sonnar T 24 gav fina bilder. Så kanske ska satsa på ett nytt objektiv istället :)
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag gick från Nikon D7000 till Nikon D750. Den största skillnaden är ljuskänsligheten. Det är inte ofta jag använder blixten med fullformataren eftersom bilderna blir bättre utan blixt. Nu är jag ingen expert men om man ändå ska ta en bild, varför inte göra det med en kamera som gör bilden så bra som möjligt? Det jag saknar är alla bra inställningsmöjligheter och effekter som finns i D7000. Köper man en proffskamera så tror tydligen Nikon att man kan fotografera. Båda är ganska robusta kameror med magnesiumhölje men full-formataren är betydligt tyngre. Sammantaget kan jag säga att jag varit mycket nöjd med båda men det märks tydligt ändå att jag bytt upp mig.

Håller med om ljuskänsligheten, men där är även skillnaden mellan min gamla D300 och den nya D7500 milsvid. Kan nu utnyttja betydligt högre ISO med utmärkt bildresultat, så även kameror med APS-C har blivit bättre med åren.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Håller med om ljuskänsligheten, men där är även skillnaden mellan min gamla D300 och den nya D7500 milsvid. Kan nu utnyttja betydligt högre ISO med utmärkt bildresultat, så även kameror med APS-C har blivit bättre med åren.
Jag förstår principen och det är säkert som du säger. ISO har jag aldrig rört :D , aldrig någonsin. Kanske har min upplevelse också att göra med att jag fick annan optik.
 

leicaphile

Panerai
Tycker de bilder jag ser är lite lugnare, svårt att sätta ord på det. Klart att det blir bra från Sonyn också, tar bara bilder med Sigma 30 1.4, tar inte bilder i Raw och redigerar nästan aldrig. Bara i JPEG om något ska framkallas. Så kanske inte värt att byta ändå då jag inte lägger tid på efterredigering? Sedan känslan kanske :D

Det är inget fel med att vilja ha lite nya roliga prylar, blir själv inspirerad av nåt nytt objektiv eller filter eller annat ibland. Men om du vill ha ett ärligt svar på vad en uppgradering till fullformat ger dig så är mitt svar att i de flesta situationer är det i princip ingenting. Pratar vi någorlunda likvärdiga kameror i övrigt så tjänar du ett "stop" ljuskänslighet. That's it. Du har redan ett skarpt och ljuskänsligt objektiv så kan du inte peka ut nåt specifikt du tror att du personligen kommer att tjäna på om du byter så skule jag nog behålla det du har.

Men är du sugen på att byta skulle jag nog kolla mer på vad det är du uppskattar / vill ha i fotandet. Fotar du mycket i JPEG så kan det vara värt att snegla på Fujis X kameror då de har en fantastiskt bra JPEG motor med sina olika filmemulatorer. Små och smidiga kameror med utmärkt optik. Skulle jag "börja om" helt och hållet med utrustning så hade det nog blivit en kombination av FujI X + GFX, plus en dedikerad fågelkamera då...

Jag gick från Nikon D7000 till Nikon D750. Den största skillnaden är ljuskänsligheten. Det är inte ofta jag använder blixten med fullformataren eftersom bilderna blir bättre utan blixt. Nu är jag ingen expert men om man ändå ska ta en bild, varför inte göra det med en kamera som gör bilden så bra som möjligt? Det jag saknar är alla bra inställningsmöjligheter och effekter som finns i D7000. Köper man en proffskamera så tror tydligen Nikon att man kan fotografera. Båda är ganska robusta kameror med magnesiumhölje men full-formataren är betydligt tyngre. Sammantaget kan jag säga att jag varit mycket nöjd med båda men det märks tydligt ändå att jag bytt upp mig.

Glöm bara inte av att en blixt är mer än en "gör saker ljusare mackapär". Själv brukar jag slänga in lite fill flash vid inomhusfotande då ljuset ofta till stor del kommer från ovan och ger lite fula skuggor i ansiktet på folk. Men kör du blixten på full kräm rakt i ansiktet på folk så, nej, oftast blir det inte så bra. (Om du inte är Bruce Gilden.)

Men läs t.ex. Joe McNallys böcker om blixtfotografering. Det är en helt ny värld som öppnar upp sig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är inget fel med att vilja ha lite nya roliga prylar, blir själv inspirerad av nåt nytt objektiv eller filter eller annat ibland. Men om du vill ha ett ärligt svar på vad en uppgradering till fullformat ger dig så är mitt svar att i de flesta situationer är det i princip ingenting. Pratar vi någorlunda likvärdiga kameror i övrigt så tjänar du ett "stop" ljuskänslighet. That's it. Du har redan ett skarpt och ljuskänsligt objektiv så kan du inte peka ut nåt specifikt du tror att du personligen kommer att tjäna på om du byter så skule jag nog behålla det du har.

Men är du sugen på att byta skulle jag nog kolla mer på vad det är du uppskattar / vill ha i fotandet. Fotar du mycket i JPEG så kan det vara värt att snegla på Fujis X kameror då de har en fantastiskt bra JPEG motor med sina olika filmemulatorer. Små och smidiga kameror med utmärkt optik. Skulle jag "börja om" helt och hållet med utrustning så hade det nog blivit en kombination av FujI X + GFX, plus en dedikerad fågelkamera då...



Glöm bara inte av att en blixt är mer än en "gör saker ljusare mackapär". Själv brukar jag slänga in lite fill flash vid inomhusfotande då ljuset ofta till stor del kommer från ovan och ger lite fula skuggor i ansiktet på folk. Men kör du blixten på full kräm rakt i ansiktet på folk så, nej, oftast blir det inte så bra. (Om du inte är Bruce Gilden.)

Men läs t.ex. Joe McNallys böcker om blixtfotografering. Det är en helt ny värld som öppnar upp sig.
Om du tänker så kring blixten så förstår jag att den är klart användbar och kan få bilder bättre. Just när jag skrev tänkte jag på när jag fotade i stadsmiljö på natten med den nya kameran. Det blir så bra och samtidigt minns jag alla nattbilder med blixt i stadsmiljö som inte blev så bra. Jag köpte till en Nikon Speedlight SB-700 som mest ligger och dammar så det kanske vore givande att söka inspiration från Joe McNally. Tack för tipset!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Frågan jag skulle ställa är: vad är det för problem du vill lösa? Dvs vad är det för brist i nuvarande system som du tänker dig ett fullformatssystem åtgärdar?
Om du tänkte fortsätta att plåta just barn och aktiviteter skulle jag fortsätta med samma eller t o m byta till typ Leica Q eller liknande.

Körde dlsr till barn kom med i ekvationen. Visst blir bilderna grymma och skoj att kunna varva med mer gluggar etc. Men ration lyckade spontana bilder kontra vad som är användbart är inte värt det ( eller så är det jag som behöver jobba på mina skills, förmodligen båda 😂).
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Kör typ alltid ISO på 100 och ändrar sen bländare/slutartid :D

Hälsa din kompis att den står på 100. Kanske ska jag släppa sargen om kompositionsstadiet och börja städa in mer manuellt :D

Fotar ju mest klockor på nära håll nuförtiden så jag behöver lite skärpedjup:

Naturligt ljus: Bländarförval, bl 11 och utgår ifrån ISO 400. Vid sämre ljus kan jag höja ISO till något av 800, 1.600 eller 3.200 för att få en tid som undviker skakningsoskärpa.

Blixt: Manuell med bl 11, 1/125 och ISO 400, så stänger kameran av blixten när bilden är korrekt exponerad.
 

leicaphile

Panerai
Om du tänker så kring blixten så förstår jag att den är klart användbar och kan få bilder bättre. Just när jag skrev tänkte jag på när jag fotade i stadsmiljö på natten med den nya kameran. Det blir så bra och samtidigt minns jag alla nattbilder med blixt i stadsmiljö som inte blev så bra. Jag köpte till en Nikon Speedlight SB-700 som mest ligger och dammar så det kanske vore givande att söka inspiration från Joe McNally. Tack för tipset!

The Hot Shoe Diaries är den jag skulle rekommendera. :) Annars finns ju Strobist (David Hobby) som man kan läsa gratis på nätet.
 
Topp