• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Den här är väl rätt OK. Lite blänk bara på högersidan då jag slog blixten framåt snett till höger för att få fram mönstret i urtavlan.
Skål på dig och Gott Nytt År! ;)

Omega 42 2021-12-31 (Whisky).jpg

Någon som har tips på lämplig lampa/ljuskälla för närbildsfotografering av objekt såsom klockor? Har försökt kolla runt lite och det som dyker upp är ju väldigt mycket av typen "ringlampa" som främst verkar vara avsedd till selfiebilder, eller är det någon som har bra erfarenhet av en sådan ljuskälla?

Tack på förhand 😊

Någon som har tips på lämplig lampa/ljuskälla för närbildsfotografering av objekt såsom klockor? Har försökt kolla runt lite och det som dyker upp är ju väldigt mycket av typen "ringlampa" som främst verkar vara avsedd till selfiebilder, eller är det någon som har bra erfarenhet av en sådan ljuskälla?

Tack på förhand 😊

Det bästa om du ska fota mindre objekt är väl att köra med ett "ljustält" typ

Sen kan du i princip använda vanligt dagsljus eller blixt eller vad du känner för...

Tack på förhand 😊
Som @leicaphile skrev är väl något typ av ljustält att rekommendera ifall du vill ha mer “produktbilder”.
Var en liknande fråga i denna tråd för något år sedan och då rekommenderade jag en RGB/LED lampa från Godox (...eller motsvarande “kina” märke, Godox har jag själv erfarenhet av).
Jag har ett par som jag visserligen använder främst när jag filmar men de även använt vid fotografering. Helt klart tillräckligt ljusstarka för en klocka och RGB ljuset välkomnar för experimenterande.

Godox_R1_and_RF1_2.jpeg

(bild lånad från nätet)

Vänligen,
Martin

Som @leicaphile skrev är väl något typ av ljustält att rekommendera ifall du vill ha mer “produktbilder”.
Var en liknande fråga i denna tråd för något år sedan och då rekommenderade jag en RGB/LED lampa från Godox (...eller motsvarande “kina” märke, Godox har jag själv erfarenhet av).
Jag har ett par som jag visserligen använder främst när jag filmar men de även använt vid fotografering. Helt klart tillräckligt ljusstarka för en klocka och RGB ljuset välkomnar för experimenterande.

Godox_R1_and_RF1_2.jpeg

(bild lånad från nätet)

Vänligen,
Martin
Superbra, ska kolla upp denna typ av lampa. Tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp