• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu när elen är så billig så ville jag spendera pengar på annat. En sån här landade i veckan. Ska försöka få igång den till helgen :)
BED1FC26-BFE0-4053-A9D7-AA70ECC4C8D1.jpeg


Någon som har erfarenhet av att skriva ut själv?
Vet att jag nyss frågade om någon hade erfarenhet av att skicka bilder på utskrift men man kan väl få vela lite?!?!? :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Nu när elen är så billig så ville jag spendera pengar på annat. En sån här landade i veckan. Ska försöka få igång den till helgen :)
BED1FC26-BFE0-4053-A9D7-AA70ECC4C8D1.jpeg


Någon som har erfarenhet av att skriva ut själv?
Vet att jag nyss frågade om någon hade erfarenhet av att skicka bilder på utskrift men man kan väl få vela lite?!?!? :)
Härligt! Ser fram emot en recension. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Nu när elen är så billig så ville jag spendera pengar på annat. En sån här landade i veckan. Ska försöka få igång den till helgen :)
BED1FC26-BFE0-4053-A9D7-AA70ECC4C8D1.jpeg


Någon som har erfarenhet av att skriva ut själv?
Vet att jag nyss frågade om någon hade erfarenhet av att skicka bilder på utskrift men man kan väl få vela lite?!?!? :)
Kul! Jag skrev ut mycket förr men det enda jag kan ge som handfast tips är att bra papper har mer påverkan än vad man tror. 🙂
 

Calle

Omega
Har beställt en del foton från Crimson och det brukar bli väldigt bra. Min utmaning har varit att se till att ljusa på bilderna innan jag skickar iväg dem. Ser det bra ut på skärmen blir det i regel för mörkt printat.
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Nu när elen är så billig så ville jag spendera pengar på annat. En sån här landade i veckan. Ska försöka få igång den till helgen :)
BED1FC26-BFE0-4053-A9D7-AA70ECC4C8D1.jpeg


Någon som har erfarenhet av att skriva ut själv?
Vet att jag nyss frågade om någon hade erfarenhet av att skicka bilder på utskrift men man kan väl få vela lite?!?!? :)
Jag använder Epson L1800 (upp till A3+) men den har torkat :D
Måste få igång den igen!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Den här ska ha ngn funktion som ”motionerar” patroner och skrivarhuvud för att det inte ska hända. Vi får se hur det funkar…:)

Det gör dom flesta skrivare i samband med att du slår på dom, olika mycket beroende på hur länge sedan det var du använde den senast. Sen finns det även olika nivåer av rengöringsfunktioner som du kan aktivera manuellt om den inte använts på länge. Drar dock en hel del (dyrt) bläck). Se med andra ord till att använda den med jämna mellanrum, precis som med klockor ... ;)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
När jag fortfarande jobbade hade jag förmånen att få åka till Sri Lanka i tjänsten ett antal gånger, oftast två veckor varje gång. Det innebar en ledig helg med möjlighet till utflykter i detta fantastiskt vackra land, givetvis med kameran i handen. På vägen hem till Colombo från en utflykt till Galle på sydspetsen av ön stanna vi till vid en "sköldpaddsfarm" där man försöker rädda den utrotningshotade havssköldpaddan. Om äggen kläcks på stranden som vanligt så överlever bara 10-20% av dom nykläckta sköldpaddorna på grund av hungriga fåglar och fiskar som bara väntar på att få middagen serverad.

Sköldpaddor 2012-11-10 (0).jpg


För att förbättra oddsen gräver man upp äggen och låter dom utvecklas i en skyddad miljö:
Sköldpaddor 2012-11-10 (1).jpg

Sköldpaddor 2012-11-10 (2).jpg


När äggen sen kläcks läggs ungarna i en stor bassäng, givetvis också väl skyddad:
Sköldpaddor 2012-11-10 (3).jpg

Sköldpaddor 2012-11-10 (4).jpg

Sköldpaddor 2012-11-10 (5).jpg


Vartefter dom växer till sig flyttas dom mellan olika bassänger, för att när dom är tillräckligt stora för att klara sig själva släppas ut i havet:
Sköldpaddor 2012-11-10 (6).jpg


Alla utom den här vackra albinon som hade blivit ett skrovmål för någon om den släppts ut:
Sköldpaddor 2012-11-10 (7).jpg

Sköldpaddor 2012-11-10 (8).jpg

Sköldpaddor 2012-11-10 (9).jpg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
När jag fortfarande jobbade hade jag förmånen att få åka till Sri Lanka i tjänsten ett antal gånger, oftast två veckor varje gång. Det innebar en ledig helg med möjlighet till utflykter i detta fantastiskt vackra land, givetvis med kameran i handen. På vägen hem till Colombo från en utflykt till Galle på sydspetsen av ön stanna vi till vid en "sköldpaddsfarm" där man försöker rädda den utrotningshotade havssköldpaddan. Om äggen kläcks på stranden som vanligt så överlever bara 10-20% av dom nykläckta sköldpaddorna på grund av hungriga fåglar och fiskar som bara väntar på att få middagen serverad.

Sköldpaddor 2012-11-10 (0).jpg


För att förbättra oddsen gräver man upp äggen och låter dom utvecklas i en skyddad miljö:
Sköldpaddor 2012-11-10 (1).jpg

Sköldpaddor 2012-11-10 (2).jpg


När äggen sen kläcks läggs ungarna i en stor bassäng, givetvis också väl skyddad:
Sköldpaddor 2012-11-10 (3).jpg

Sköldpaddor 2012-11-10 (4).jpg

Sköldpaddor 2012-11-10 (5).jpg


Vartefter dom växer till sig flyttas dom mellan olika bassänger, för att när dom är tillräckligt stora för att klara sig själv släppas ut i havet:
Sköldpaddor 2012-11-10 (6).jpg


Alla utom den här vackra albinon som hade blivit ett skrovmål för någon om den släppts ut:
Sköldpaddor 2012-11-10 (7).jpg

Sköldpaddor 2012-11-10 (8).jpg

Sköldpaddor 2012-11-10 (9).jpg

Albinon var otroligt vacker!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det gör dom flesta skrivare i samband med att du slår på dom, olika mycket beroende på hur länge sedan det var du använde den senast. Sen finns det även olika nivåer av rengöringsfunktioner som du kan aktivera manuellt om den inte använts på länge. Drar dock en hel del (dyrt) bläck). Se med andra ord till att använda den med jämna mellanrum, precis som med klockor ... ;)
Det vet jag. Men jag fattade det som att dessa hade någon specialare för ändamålet. Men det var kanske bara marketing:)
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Har beställt en del foton från Crimson och det brukar bli väldigt bra. Min utmaning har varit att se till att ljusa på bilderna innan jag skickar iväg dem. Ser det bra ut på skärmen blir det i regel för mörkt printat.
Tips; Du kan ladda ner Crimsons ICC-profil via deras hemsida för “softproofing". Läs mer här i deras guide:

https://crimson.se/support/kunskapsbank/digital-bildhantering/icc-profiler

Kanske lite överkurs beroende på hur mycket du fotograferar men tips är även att kalibrera din monitor. Jag använder xrite/calibrite kalibreringsverktyg och de funkar bra, även läst mycket gott om Datacolors produkter.

Vänligen,
Martin
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tips; Du kan ladda ner Crimsons ICC-profil via deras hemsida för “softproofing". Läs mer här i deras guide:

https://crimson.se/support/kunskapsbank/digital-bildhantering/icc-profiler

Kanske lite överkurs beroende på hur mycket du fotograferar men tips är även att kalibrera din monitor. Jag använder xrite/calibrite kalibreringsverktyg och de funkar bra, även läst mycket gott om Datacolors produkter.

Vänligen,
Martin
Nu var det ett tag sedan men jag brukade göra samma sak. Dvs 1. Kalibrera egen monitor och två köra deras egen profil då blev det bra. Sedan även viktigt (oavsett) att se till att de inte ska göra någon behandling av bilderna (eftersom denna dessutom oftast är automatisk).
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Hejsan tråden! Ville bara dela med mig av glädjen av en ny kamera. Efter mycket tänkande och funderande slog jag till på en Sony A7R IIIa igår. Tur det, fick sista exemplaret.
_DSC3294 b.jpg

Jobbar som fotograf sedan många år och intresset för privat fotografering har tagit en törn... köpte dock en A6000 billigt förra sommaren och det blev verkligen en nytändning! Men suget efter fullformat blev för stort.
Första intrycket efter en runda på stan med ett ganska enkelt 50 1,8 är att vi nog kan bli riktigt bra vänner!
DSC00233 bs.jpg

DSC00340 bs.jpg

DSC00229 bs.jpg

DSC00367 bs.jpg

DSC00381 b.jpg
DSC00189 bs.jpg

DSC00407 bs.jpg
 
Senast ändrad:

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var det någon mer än jag som missade norrskenet som tydligen sprakade över hela landet igår kväll/natt ?….
Ska vaka hela jävla natten i natt….
 

Calle

Omega
Tips; Du kan ladda ner Crimsons ICC-profil via deras hemsida för “softproofing". Läs mer här i deras guide:

https://crimson.se/support/kunskapsbank/digital-bildhantering/icc-profiler

Kanske lite överkurs beroende på hur mycket du fotograferar men tips är även att kalibrera din monitor. Jag använder xrite/calibrite kalibreringsverktyg och de funkar bra, även läst mycket gott om Datacolors produkter.

Vänligen,
Martin
Ja, brukar faktiskt använda deras profil för softproofing och har snöat in rejält på kalibrering.

Färgerna blir bra, men ibland upplever jag att jag behöver ljusa på mörka bilder för att detaljer inte ska försvinna vid print...
 

Signature

Cartier
2-Faktor
Var det någon mer än jag som missade norrskenet som tydligen sprakade över hela landet igår kväll/natt ?….
Ska vaka hela jävla natten i natt….
Samma här..!
Jag bor tyvärr så jag inte kan se det hemifrån så jag får ge mig ut. Känner mig inte förberedd men ska riva fram lite prylar så får vi se. Helt klart spännande!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Samma här..!
Jag bor tyvärr så jag inte kan se det hemifrån så jag får ge mig ut. Känner mig inte förberedd men ska riva fram lite prylar så får vi se. Helt klart spännande!
Jag kan bara gå ut på baksidan så borde jag kunna se det bara det dyker upp. Molnen har försvunnit i alla fall :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har skrivit ut några testbilder i helgen. Tyvärr så var ju kursen jag lyssnat på gällande utskrifter såklart baserat på funktioner i det ”vanliga” Lightroom och inte i det molnbaserade… Nån som har mer erfarenhet får gärna rätta mig men det verkar inte som att molnLightroom har ngn utskriftsfunktion alls…
Den är i alla fall rätt stor skrivaren…
D794023D-D220-4E5C-A4A9-4D78C8282272.jpeg

Den första bilden sparade jag helt enkelt med på PCn och skrev ut rakt upp och ner eftersom jag inte hittade några inställningar i Lightroom.
Blev rätt lika bilden på skärmen i alla fall.
14C14F73-6002-41C5-87FE-443C6607A151.jpeg

Idag så laddade jag ner Canons programvara där det i alla fall finns en del av de inställningar man enligt kursen skulle kunna göra i Lightroom Classic. Kanske inte exakt samma men det finns lite kranar att vrida på i alla fall.
Nu ska jag bara lära mig hur…:)
420803E8-038E-4D63-A698-3E5FAEB3D0D8.jpeg


Något säger mig att bläck och papper kommer bli en stor utgiftspost…
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Testade några av mina Canon-objektiv på Sony A7R idag. Har en gluggkonverter, Sigma MC-11. En liten led-lampa ska signalera om gluggen är kompatibel eller inte. Inga av mina objektiv ger utslag... men glädjande nog så fungerade både enbilds-af och ögon-af trots det!
Bra skärpa, något långsammare autofokus än i ett Caonon-hus, men klart godkänt.
24-70 2,8 USM från ca 2010:
promenix1b.jpg

promenix3s.jpg


Ett objektiv som varit med om mycket genom åren, kul att det funkar till nya huset!
MC-11 bygger på ungefär två centimeter mellan hus och glugg.
IMG_20220118_142538-01.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kanske ot men jag har en massa diabilder som behöver bli digitala. Vilken utrustning är mest prisvärd? Jag vill att det ska bli bra men det är inte nödvändigt med rullscannernivå. Jag har en Nikon D750 om den kan vara till någon hjälp.
 

leicaphile

Panerai
Kanske ot men jag har en massa diabilder som behöver bli digitala. Vilken utrustning är mest prisvärd? Jag vill att det ska bli bra men det är inte nödvändigt med rullscannernivå. Jag har en Nikon D750 om den kan vara till någon hjälp.

Nikon har en s.k. slide copier som är rätt smidig. ES-1 tror jag den heter. Bra mycket snabbare än en traditionell scanner.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Kanske ot men jag har en massa diabilder som behöver bli digitala. Vilken utrustning är mest prisvärd? Jag vill att det ska bli bra men det är inte nödvändigt med rullscannernivå. Jag har en Nikon D750 om den kan vara till någon hjälp.

Nikon har en s.k. slide copier som är rätt smidig. ES-1 tror jag den heter. Bra mycket snabbare än en traditionell scanner.

Nästan rätt. ES-2 heter den (sorry, finns både 1 och 2). Bra sugen på att skaffa en själv.

 

leicaphile

Panerai
Nästan rätt. ES-2 heter den (sorry, finns både 1 och 2). Bra sugen på att skaffa en själv.


Ja, ser att ES-1 är en äldre variant. Har en j-la massa 35mm jag borde göra något med själv. Har en Epson V750 för mellan- och storformat och en mindre scanner för 35mm men det tar evigheter så funderar på att bara fota av dem med en av dessa mackapärer istället. Skulle dock behöva en micro Nikkor 40 eller 60... eller 50 macro Z.
 
Topp