• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Glöm inte att 28mm varianten har ett 35mm "crop mode" som ger dig en 15 megapixels fil fortfarande. Så vill du ha 35mm med lite mer vidvinkel tillgängligt är det inte en dum variant.

Själv har jag haft en drös X100 kameror till detta ändamål men de passar inte riktigt i fickan.
Är inte det samma som att cropa i efterhand, dvs bättre ta full upplösning och göra utval i lugn och ro som all annan digital zoom?
 

oggtrean

Omega
2-Faktor
Tjena KS,

Jag är sugen på att börja fota anaolgt med film. Läst mycket gott om Leica M3 och M serien överlag, någon som har erfarenhet? Är det onödigt att börja i det premiumsegmentet som nybörjare?
 

Urtyp

Audemars
Tjena KS,

Jag är sugen på att börja fota anaolgt med film. Läst mycket gott om Leica M3 och M serien överlag, någon som har erfarenhet? Är det onödigt att börja i det premiumsegmentet som nybörjare?
Vad har du för erfarenhet i övrigt när det gäller fotografering? Jag skulle inte rekommendera någon nybörjare att starta med en dyr gammal rangefinder med allt vad det innebär.
 

leicaphile

Panerai
Tjena KS,

Jag är sugen på att börja fota anaolgt med film. Läst mycket gott om Leica M3 och M serien överlag, någon som har erfarenhet? Är det onödigt att börja i det premiumsegmentet som nybörjare?

Se till att du faktiskt tycker om att fota med mätsökare. Det är en helt annan sak än en SLR. Sen får du fundera på om du verkligen vill ha en helt manuell kamera med.

Ska du köpa en M så se till att den är servad med. Eller budgetera ett par tusen för att skicka in den på service.
 

oggtrean

Omega
2-Faktor
Vad har du för erfarenhet i övrigt när det gäller fotografering? Jag skulle inte rekommendera någon nybörjare att starta med en dyr gammal rangefinder med allt vad det innebär.
Ingen alls egentligen, låter som en rimlig invändning. Tack! Vad skulle du rekommendera istället?
Se till att du faktiskt tycker om att fota med mätsökare. Det är en helt annan sak än en SLR. Sen får du fundera på om du verkligen vill ha en helt manuell kamera med.

Ska du köpa en M så se till att den är servad med. Eller budgetera ett par tusen för att skicka in den på service.
Tack - kanske något från Nikon eller Canon isåfall? Är det trader/ebay etc som gäller?
 

Urtyp

Audemars
Ingen alls egentligen, låter som en rimlig invändning. Tack! Vad skulle du rekommendera istället?

Tack - kanske något från Nikon eller Canon isåfall? Är det trader/ebay etc som gäller?
Skulle nog rekomenderar en någorlunda modern kamera med af, bra mätning, hantering osv... Lätt att tröttna om det är för svårt att ta bra bilder i början.

Ibland dyker det upp lite guldkorn även här (har dock avtagit rejält dom senaste åren):


Såg tex en Nikon F4 som låg där nu (känner ej säljaren) som iaf såg fin ut. Nikon har ju dessutom en oas av gluggar att välja från.

En sak är säker, det är kul med film när man väl kommit igång. Lycka till i resan! 😃


Edit: Bjuckar på en bild från i somras. Hasselblad 500, Kodak Portra 160

IMG_20220223_222542.jpg
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Tack - kanske något från Nikon eller Canon isåfall? Är det trader/ebay etc som gäller?

Nja, skulle nog undvika de ställena om du inte har bra koll på kameror. Mycket skräp som snurrar runt där.

Jag skulle rekommendera att kolla med t.ex. Jonas på Analoga Kameror som säljer begagnat. Han har stenkoll på de och säljer ofta servade kameror. Om du pratar en stund med honom kan han säkert rekommendera något lämpligt baserat på dina behov och då vet du att du får väl fungerande utrustning.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tjena KS,

Jag är sugen på att börja fota anaolgt med film. Läst mycket gott om Leica M3 och M serien överlag, någon som har erfarenhet? Är det onödigt att börja i det premiumsegmentet som nybörjare?
Jag fuskar lite med film, och kör då med en Leica M2. Min digitala kamera är en M10, så mätsökare är min hemmaplan s a s.
Tycker det är busenkelt, och dessutom finns det ju hjälpmedel för att exponera rätt. Jag köpte en sån här.

B990C9C3-FB5B-4D9C-98E5-FA822AD53A01.jpeg


62FB377E-4880-4AEF-AB79-651A36CA4791.jpeg
 

Andsan

Rolex
Hej
Jag fotar gärna klockor med mobilen.
Jag bytte till Samsung 21 i höstas och är riktigt besviken på skärpan. Har tidigare haft Samsung 10 och frugan har Samsung 20. Dessa har klart bättre skärpa. Jag antar att någon på forumet har en Samsung 21. Hur upplever ni skärpan från ett avstånd på ca 10 cm från mobilen till objektet?
Tack på förhand
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ni som redigerar era tunga bilder, vad använder ni för workstation? Är sugen på att uppgradera med en ok laptop, men önskar gärna upp till 32gb ram och bra skärm, utan att kosta skjortan... Att kunna vara portabel är ett grymt plus, annars hade jag fixat något stationärt...

För referens så har jag en pruttgammal stationär med typ nvidia 760 grafik a la 2014 som vid fokusstackning av 10 raw bilder á 49mb från lightroom-photoshop-lightroom tar ca 3h att "skapa"... Har också en macbookpro från tidigt 2014, men den är i efterkant den med och har väl typ minsta möjliga ssdn på 128gb så kan knappt rediga mer än enstaka bilder och inga större projekt över huvud taget :)
 

Tampa_blord

Panerai
Ni som redigerar era tunga bilder, vad använder ni för workstation? Är sugen på att uppgradera med en ok laptop, men önskar gärna upp till 32gb ram och bra skärm, utan att kosta skjortan... Att kunna vara portabel är ett grymt plus, annars hade jag fixat något stationärt...

För referens så har jag en pruttgammal stationär med typ nvidia 760 grafik a la 2014 som vid fokusstackning av 10 raw bilder á 49mb från lightroom-photoshop-lightroom tar ca 3h att "skapa"... Har också en macbookpro från tidigt 2014, men den är i efterkant den med och har väl typ minsta möjliga ssdn på 128gb så kan knappt rediga mer än enstaka bilder och inga större projekt över huvud taget :)
Kör Macbook Pro M1. Funkar hur bra som helst. Redigera stora råfiler och 4K film utan några problem. Kör LR/PS/Premiere/Luminar + några andra plugins och program.

När jag skaffade min M1 så var jag i akut behov av en ny dator då min Mac hade börjat packa ihop och den gillade inte tunga filer… Har inte full koll på allt som Apple släpper men det finns väl ännu vassare macbooks numera?
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kör Macbook Pro M1. Funkar hur bra som helst. Redigera stora råfiler och 4K film utan några problem. Kör LR/PS/Premiere/Luminar + några andra plugins och program.

När jag skaffade min M1 så var jag i akut behov av en ny dator då min Mac hade börjat packa ihop och den gillade inte tunga filer… Har inte full koll på allt som Apple släpper men det finns väl ännu vassare macbooks numera?
Yes, macbook m1 pro 14" för typ 25 eller kanske 23 med rabatt, m1 13" macbook pro för om det var 19 eller så :)
 

Tampa_blord

Panerai
Yes, macbook m1 pro 14" för typ 25 eller kanske 23 med rabatt, m1 13" macbook pro för om det var 19 eller så :)
Precis!

Jag kör med 13”. Perfekt storlek när man är ute på jobb. Inte så tung heller, vilket är skönt när kameraväskorna väger bly redan innan man trycker ner en laptop…

När jag är hemma så kopplar jag in den till en 27” skärm.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Inte högre än 12 sekunder.
Mellan 6-12 sekunder. ☺️
Ah, najs! Bra med ljusstarka gluggar att man kan köra 12s då. Jag försökte mig på något liknande bara för att testa, men med F3.5 behövde jag typ 30-40s för att få upp ljusstyrkan (jag vägrar högt ISO) , och problemet med stjärnor då är att det blir korta streck istället för prickar haha!...

Får testa igen med min 85mm F1.4.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Ah, najs! Bra med ljusstarka gluggar att man kan köra 12s då. Jag försökte mig på något liknande bara för att testa, men med F3.5 behövde jag typ 30-40s för att få upp ljusstyrkan (jag vägrar högt ISO) , och problemet med stjärnor då är att det blir korta streck istället för prickar haha!...

Får testa igen med min 85mm F1.4.

Prova högt ISO också. Eller att underexponera lagom och sen höja i datorn i efterhand. :)
 

Urtyp

Audemars
Ah, najs! Bra med ljusstarka gluggar att man kan köra 12s då. Jag försökte mig på något liknande bara för att testa, men med F3.5 behövde jag typ 30-40s för att få upp ljusstyrkan (jag vägrar högt ISO) , och problemet med stjärnor då är att det blir korta streck istället för prickar haha!...

Får testa igen med min 85mm F1.4.
Bara dra upp ISO, det är ju inte så att det är överdrivet med färgnyanser på en natthimmel (norrsken till trots). 😃

Bjuckar på en där stjärnorna är på gränsen till streck. Glömt ISO men garanterat över 1000 iaf. Gammal Voigtländer glugg på F4.5 så du har ett helt fstops fördel. 😅

IMG_20220314_182230.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Bara dra upp ISO, det är ju inte så att det är överdrivet med färgnyanser på en natthimmel (norrsken till trots). 😃

Bjuckar på en där stjärnorna är på gränsen till streck. Glömt ISO men garanterat över 1000 iaf. Gammal Voigtländer glugg på F4.5 så du har ett helt fstops fördel. 😅

IMG_20220314_182230.jpg
Snyggt, ja absolut kan man höja ISO. Min S1:a är bra på att hantera brus ändå, och när det är brus är det ett ganska trevligt brus. Det är bara en gammal vana att prioritera lågt ISO då kamerorna jag haft innan varit fullkomligt hopplösa på den fronten.
 

Urtyp

Audemars
Snyggt, ja absolut kan man höja ISO. Min S1:a är bra på att hantera brus ändå, och när det är brus är det ett ganska trevligt brus. Det är bara en gammal vana att prioritera lågt ISO då kamerorna jag haft innan varit fullkomligt hopplösa på den fronten.
Jamen då har du ju både FF och en modern sensor. Bara vrid på ISO-ratten. 😁 En av de största fördelarna med digitalt om du frågar mig - kunna ändra ISO. Det ju relativt enkelt att brus-reducera himlen i post om du skulle känna att det behövs. Sen har du säkert någon inbyggd brus-reducering att slå på med en sådan pass modern kamera?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jamen då har du ju både FF och en modern sensor. Bara vrid på ISO-ratten. 😁 En av de största fördelarna med digitalt om du frågar mig - kunna ändra ISO. Det ju relativt enkelt att brus-reducera himlen i post om du skulle känna att det behövs. Sen har du säkert någon inbyggd brus-reducering att slå på med en sådan pass modern kamera?
Aa det är helt sjukt hur bra sensorer har blivit på att hantera högt ISO.
Denna bild tog jag dagen jag köpte kameran för att testa detta, 16000 ISO är det här. Alla mina gamla kameror hade skapat helt sönderfallna bilder på 16000 ISO.
P1000035.jpg
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Har en gammal analog Nikon som jag funderar på att sälja, nån som är intresserad?
93821254_10158458027865039_7650842857472786432_n.jpg

Allt verkar funka vad jag märkt, men jag har inte själv provat framkalla nån film. Följer med några rullar också.
 
Topp