Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken lyx du har med en sån kompis så pass nära på, bättre modell att öva på får man leta länge efterFasanen kom förbi igår igen…
Usch säger plånboken, blev en m1 pro 14" 32gb 10 core cpu 16core gpu. Längtar till måndagNi som redigerar era tunga bilder, vad använder ni för workstation? Är sugen på att uppgradera med en ok laptop, men önskar gärna upp till 32gb ram och bra skärm, utan att kosta skjortan... Att kunna vara portabel är ett grymt plus, annars hade jag fixat något stationärt...
För referens så har jag en pruttgammal stationär med typ nvidia 760 grafik a la 2014 som vid fokusstackning av 10 raw bilder á 49mb från lightroom-photoshop-lightroom tar ca 3h att "skapa"... Har också en macbookpro från tidigt 2014, men den är i efterkant den med och har väl typ minsta möjliga ssdn på 128gb så kan knappt rediga mer än enstaka bilder och inga större projekt över huvud taget
I morse var han på plats igen..Vilken lyx du har med en sån kompis så pass nära på, bättre modell att öva på får man leta länge efter
Nöjd med Loupedeck? Jag är sugen på att prova men inte slagit till än.Sinnessjukt vad det blev enkelt att hantera bilderna nu med en stark dator. Från 3h+ per stack till ca 30 sek max
Jag tycker det är mycket roligare att hålla på med loupedeck än att dra i reglagen med musen, så för mig var det en bra uppgradering. Sen om det är värt det är ju en annan femma, men jag känner mig naken om jag inte använder denNöjd med Loupedeck? Jag är sugen på att prova men inte slagit till än.
Hur känns den kvalitétsmässigt? Fattar att det är plast men…Jag tycker det är mycket roligare att hålla på med loupedeck än att dra i reglagen med musen, så för mig var det en bra uppgradering. Sen om det är värt det är ju en annan femma, men jag känner mig naken om jag inte använder den
Jag har inget att jämföra med och noll tidigare erfarenhet av enheter med liknande reglage men jag är nöjd. Loupedeck har också en exklusivare variant men som jag skrev till @Martin. så duger denna för mina basic ändamål, där jag nog egentligen skulle kunna lära mig än mer funktioner om jag orkade på mig att grotta ner i instruktionsbok/videosHur känns den kvalitétsmässigt? Fattar att det är plast men…
Rent generellt så håller jag ju bara på med detta som ett intresse, jag har aldrig och har inte tanken att detta ska vara ett arbete utan jag ser det som två hobbies (relativt nyfunna - klockor och kameror) som gör sig bra tillsammans.@leicaphile @Nissestr
Kanske en luddig fråga men upplever ni att ert arbetsflöde blir snabbare med en Loupedeck/motsvarande? Eller använder ni de för att få bättre kontroll över inställningarna?
Jag använder en Wacom platta med “custom shortcuts” för de funktioner jag använder mest (tangentbordet använder jag nästa inte alls) och är rent krasst nöjd med det. Däremot är sätt att snabba upp arbetsflödet alltid välkommet och det är därför jag spanat lite på en Loupedeck. Sedan min senaste post har jag kollat lite YT klipp och det är delade meningar om det “snabbar upp”. Vissa säger att det är “Dubbelt så snabbt” medans andra pushar mer på att de har bättre kontroll. Och de sistnämnda har jag redan, ser inte riktigt hur mycket bättre kontroll jag får över tex. Highlights-slidern med en skruv kontra penna/mus.
Som sagt luddig fråga men uppskattar en input
Vänligen,
Martin
Mycket bra bilderDet är något med äldre män som traskar runt och kontemplerar. De gör sig liksom på bild, spelar ingen roll om det är i Sverige eller i Italien.
Tack!Mycket bra bilder
@leicaphile @Nissestr
Kanske en luddig fråga men upplever ni att ert arbetsflöde blir snabbare med en Loupedeck/motsvarande? Eller använder ni de för att få bättre kontroll över inställningarna?
Jag använder en Wacom platta med “custom shortcuts” för de funktioner jag använder mest (tangentbordet använder jag nästa inte alls) och är rent krasst nöjd med det. Däremot är sätt att snabba upp arbetsflödet alltid välkommet och det är därför jag spanat lite på en Loupedeck. Sedan min senaste post har jag kollat lite YT klipp och det är delade meningar om det “snabbar upp”. Vissa säger att det är “Dubbelt så snabbt” medans andra pushar mer på att de har bättre kontroll. Och de sistnämnda har jag redan, ser inte riktigt hur mycket bättre kontroll jag får över tex. Highlights-slidern med en skruv kontra penna/mus.
Som sagt luddig fråga men uppskattar en input
Vänligen,
Martin
Drar en hejblindvild gissning på någon leica. Men här kommer forografernas wizzologer snart komma med ett korrekt svarNån som har koll på vad detta är för kamera?
Jag gillar också att gissa och säger Leica M10.Nån som har koll på vad detta är för kamera?
Kastar mig in i en ny tråd, trots att jag fotograferat i många år. Bytte nyligen till spegellöst, en Fujifilm X-T30II med en fast 23mm 1.4 och en 85mm 1.8. (Hade Canon Mark II) Mycket nöjd så här långt, även om det kommer ta lite tid att vänja sig vid nytt menysystem, digital sökare osv.
Vad kör ni andra?
/J.B
Kastar mig in i en ny tråd, trots att jag fotograferat i många år. Bytte nyligen till spegellöst, en Fujifilm X-T30II med en fast 23mm 1.4 och en 85mm 1.8. (Hade Canon Mark II) Mycket nöjd så här långt, även om det kommer ta lite tid att vänja sig vid nytt menysystem, digital sökare osv.
Vad kör ni andra?
/J.B
Är lite sugen på att köpa något nytt/begagnat så jag tänkte höra efter lite tips.
Jag har idag en stenålders Canon EOS20D med en Sigma 18-50 f/2.8 och en Canon 70-200 f/4 USM glugg. Tyvärr blir det inte av att jag använder den alls numera då känns bökigt och omodernt samt att mobilen tar nästan lika bra bilder och är väldigt mycket smidigare på att föra över filer etc.
Så nu till mina frågor/funderingar.
Jag är ute efter att skaffa något som jag lätt tar med ut för att fota när man fiskar och är ute i naturen, ja det kan nog bli en klockbild eller två också. Tidigare använde jag inte 70-200:at särskilt mycket även om det presterade bra.
Budget är inte supernoga, säg 10 kkr som riktlinje.
Går det att nyttja den gamla optiken till något vettigt modernt hus eller skall man satsa på något helt nytt?
Kom gärna med lite synpunkter/åsikter
Glömde skriva att jag tidigare inte brukade bearbeta bilder efteråt så det var bra kommentar rörande att den levererar bra jpg.Nu har jag gått och blivit en Fujifilm fanboy (med det sagt har jag inte ägt någon modern digitalkamera från någon annan av de stora drakarna så jag kan inte jämföra).
Kan rekommendera att spana in Fujifilm X-T2, X-T3 eller deras småsyskon X-T20, X-T30 samt X-E3 och X-E4. Det finns ett fint kitobjektiv 18-55 f/2.8-4 som är litet och smidigt med bra bildkvalité. Förutom den smidiga formfaktorn levererar Fuji i regel även bra jpg-bilder om du inte vill bearbeta så mycket i efterhand.
Precis som med klockor finns det en bra marknad för beggat så du kan lugnt köpa för att sedan sälja utan någon större förlust om det inte blev kärlek.
Glömde skriva att jag tidigare inte brukade bearbeta bilder efteråt så det var bra kommentar rörande att den levererar bra jpg.
Skall ta och spana in modellerna du nämner.