• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Inget norrsken här men idag så damp det ner en ny glugg 😁

Var egentligen i valet eller kvalet att skaffa en 14mm 1.8gm eller 24mm 1.4gm, men kom fram till att en 35mm 1.4gm kommer användas mest i nuläget, så då fick det ju bli en sån!

Flottan består nu då av:

35mm 1.4gm
90mm 2.8 g oss macro
24-125/4 g oss normalzoom
20220315_164910.jpg
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Ni som redigerar era tunga bilder, vad använder ni för workstation? Är sugen på att uppgradera med en ok laptop, men önskar gärna upp till 32gb ram och bra skärm, utan att kosta skjortan... Att kunna vara portabel är ett grymt plus, annars hade jag fixat något stationärt...

För referens så har jag en pruttgammal stationär med typ nvidia 760 grafik a la 2014 som vid fokusstackning av 10 raw bilder á 49mb från lightroom-photoshop-lightroom tar ca 3h att "skapa"... Har också en macbookpro från tidigt 2014, men den är i efterkant den med och har väl typ minsta möjliga ssdn på 128gb så kan knappt rediga mer än enstaka bilder och inga större projekt över huvud taget :)
Du kanske brände datorbudgeten på ditt nya objektiv men jag fördrev ett segt call med ett öga på KS och tänkte på din post.

Som ett experiment provade jag att focusstacka 146 raw bilder direkt i Photoshop, dvs. ej Lightroom -> Photoshop utan i Photoshop "File->Scripts->Load Files in to Stack..." och sedan "Edit->Auto Blend Layers-> Stacked”.

Med en maxad iMac 2020 (i9, 16gb grafik, 128gb minne) tog det just under 6 minuter. Lite skillnad mot 3 timmar för 10 bilder… :)
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Du kanske brände datorbudgeten på ditt nya objektiv men jag fördrev ett segt call med ett öga på KS och tänkte på din post.

Som ett experiment provade jag att focusstacka 146 raw bilder direkt i Photoshop, dvs. ej Lightroom -> Photoshop utan i Photoshop "File->Scripts->Load Files in to Stack..." och sedan "Edit->Auto Blend Layers-> Stacked”.

Med en maxad iMac 2020 (i9, 16gb grafik, 128gb minne) tog det just under 6 minuter. Lite skillnad mot 3 timmar för 10 bilder… :)
Haha skit på dig 😁

Men ja, många soppor igång

Edit:
-får kolla den workflowet du nämnde och se om det kan göra något, även om mina specs är långt ifrån dina 😁
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Haha skit på dig 😁

Men ja, många soppor igång

Edit:
-får kolla den workflowet du nämnde och se om det kan göra något, även om mina specs är långt ifrån dina 😁
Untitled-1.jpg

:)

Här har du en artikel med samma "workflow" som jag använde ovan i mitt experiment:
 

UNO

Panerai
Vad ska jag köpa ???
Jag plåtade mycket till för knappt tjugo år sedan, Nikon 801 med 85/1,8, Hasselblad 500CM och lite lite Leica M4(samt Minox…).

Kort sagt jag tror att jag tog 400 rullar med min Nikon eller så var det ännu fler.

Jag har haft några digitala Nikon systemkameror i jobbet men då har det bara varit för att ta arbetsbilder och ingen tid till eller fokus(!) på att ta bra bilder.

Nu är jag lite sugen men helt villrådig.

Fullformat eller inte ?

är Fuji TX3 eller 4 bra ??

eller ska jag köpa en Leica M3 och plåta analogt…

tacksam för hjälp
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Fujifilm X-T3 är bra. Ordentlig känsla av gammal analog kamera för den som gillar sånt, men ändå moderna finesser. Bra bildkvalitet.

Men... allt är väl ändå en smaksak idag. De flesta tar bra bilder. :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Mer tankar:

Om du vill ha alternativ att fundera över... kolla in Matthias Burling på Youtube. Han fokuserar på lite äldre och/eller billigare kameror och visar hur bra bilder du kan få av sånt på begagnatmarknaden:


Om du mer är lite sugen på just Fujifilm, kolla gärna in Pal2Tech istället, han har mycket genomgångar av just Fujifilms prylar:


En annan kille som gjort sansade jämförelser mellan Fujifilm och Nikon (och en del med film faktiskt) för naturfotografen är Edward Thomas:


Men.. som sagt. Allt nytt kan ta fantastiska bilder. Dina behov och dina önskemål är viktigare. Prylarna är ju ändå mindre viktiga än fotografen. :)
 

UNO

Panerai
Fujifilm X-T3 är bra. Ordentlig känsla av gammal analog kamera för den som gillar sånt, men ändå moderna finesser. Bra bildkvalitet.

Men... allt är väl ändå en smaksak idag. De flesta tar bra bilder. :)
Tack

Man glömmer lätt bort fotografens roll, bra påminnelse.
Däremot är fotografen(jag) väldigt känslig för kamerans design, lika ovidkommande som 90 % av dagens teknik men jag kan inte bortse från att kameran måste vara snygg.
 

Calle

Omega
Tack

Man glömmer lätt bort fotografens roll, bra påminnelse.
Däremot är fotografen(jag) väldigt känslig för kamerans design, lika ovidkommande som 90 % av dagens teknik men jag kan inte bortse från att kameran måste vara snygg.

Har inte så mycket att jämföra med på den digitala sidan men jag är toknöjd med både min Fujifilm X-E3 och X-T4. Så jag kan rekommendera att ta en titt på Fujifilm om designen tilltalar :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Har inte så mycket att jämföra med på den digitala sidan men jag är toknöjd med både min Fujifilm X-E3 och X-T4. Så jag kan rekommendera att ta en titt på Fujifilm om designen tilltalar :)

Jag har en X-E3 och en X-T3 ... och för mig är kanske den viktigaste skillnaden att T-modellen dels har en mycket bättre EVF för mig som bär glasögon (jag ser inte hela bilden i ögonhålet på en X-E3). Om man inte använder glasögon när man tittar i hålet eller mest använder displayen på baksidan så är det ju ingen faktor. Och ... jag har min X-E3 med dioptriusteringen inställd så att jag ser bra utan glasögon där. Alltså något jag kan leva med. :)

Just sådana faktorer om t.ex. glasögon och ergonomi är sådant som är svårt att läsa om i recensioner tycker jag. Det är ju så personligt.
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Avlade ett besök i Lunds stadspark för att plåta lite flygfän, inte gjort det på flera år så det var roligt. Syftet var att testa hur mitt gamla Canon 70-200 2,8 funkar på min Sony A7RIII med converter. Svaret blev...okej! Några missade bilder pga segt fokus, men det duger.
Ska bli skoj att fortsätta öva.
220417 birds 1s.jpg

220417 birds 2.jpg

220417 birds 5s.jpg

220417 birds 6s b.jpg

220417 birds 4s.jpg


😼
220417 birds 8s.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Avlade ett besök i Lunds stadspark för att plåta lite flygfän, inte gjort det på flera år så det var roligt. Syftet var att testa hur mitt gamla Canon 70-200 2,8 funkar på min Sony A7RIII med converter. Svaret blev...okej! Några missade bilder pga segt fokus, men det duger.
Ska bli skoj att fortsätta öva.
220417 birds 1s.jpg

220417 birds 2.jpg

220417 birds 5s.jpg

220417 birds 6s b.jpg

220417 birds 4s.jpg


😼
220417 birds 8s.jpg
Stiligt!!! Det enda fjäderfä jag fångade igår var dessa…
0BC36432-3B4F-4010-AD43-7B2872EE132E.jpeg

Tror det är ”Storskrake”…
Skygga jäklar… Drar ut på vattnet så snart man närmar sig…
Den här låg däremot stilla..
F6CABCDC-8685-44B5-BA3C-132D556FBA4F.jpeg

Tur det annars hade frugan dragit :)
Denna var också rätt stilla..
1D750CD8-7B2F-4A4C-B9B0-992DECF62083.jpeg

Dessa var dock INTE stilla…:)
8887A307-B3EA-4097-8375-1702BE9CC2BE.jpeg


En härlig vårpromenad!!!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Imponerad över hur ett gammalt objektiv för sådär 600 spänn levererar. Här tillsammans med Leica m10.
Objektivet är ett Helios (KMZ) 44-M 58mm f/2.

D1271806-10CA-46F5-AFBC-DDB9CDCFD657.jpeg
9510BAB0-480E-47F0-9DF0-CAF7DF1D1271.jpeg


Det är inte fel med ett objektiv som inte är kliniskt skarp vid porträtt.


Nedan bild är tagen med en av mina favoritkameror - Leica Q2. ÄLSKAR Q2ans objektiv, men det kanske bli lite väl detaljrikt vid porträtt.

B9B6579D-1D3E-494C-82AC-5DD37E1FCC6E.jpeg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har nog hängt här för lite…Vad faan är en ”mätsökarkamera”?… 🤪
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Stiligt!!! Det enda fjäderfä jag fångade igår var dessa…
0BC36432-3B4F-4010-AD43-7B2872EE132E.jpeg

Tror det är ”Storskrake”…
Skygga jäklar… Drar ut på vattnet så snart man närmar sig…
Den här låg däremot stilla..
F6CABCDC-8685-44B5-BA3C-132D556FBA4F.jpeg

Tur det annars hade frugan dragit :)
Denna var också rätt stilla..
1D750CD8-7B2F-4A4C-B9B0-992DECF62083.jpeg

Dessa var dock INTE stilla…:)
8887A307-B3EA-4097-8375-1702BE9CC2BE.jpeg


En härlig vårpromenad!!!
Snyggt! Det är alltid roligt när lite mer udda djur dyker upp i sökaren. Jag höll ögonen särskilt öppna efter ett par hägrar som ska hänga i parken, men förgäves denna gång :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På engelska Rangefinder.

Hojta till när du är nere nästa gång så drar vi ut och fotografer. Du tar min Leica ☺️
Mötte en hipster med Leica på bröstet i Hagakvarteren i Gbg i påsk. Försökte säga hej med min Sony i handen…Men det var precis som när jag vinkar till HD bikers när jag är ute och kör Vespa. Tittar bara åt ett annat håll. Fattar inte?!?….
🤪
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt! Det är alltid roligt när lite mer udda djur dyker upp i sökaren. Jag höll ögonen särskilt öppna efter ett par hägrar som ska hänga i parken, men förgäves denna gång :)
Tackar!! Vi har ett gäng hägrar som håller till i vassen nedanför oss. Men de är svåra att komma nära.. Jäkligt skygga.. Ser lite konstiga ut när de inte flyger :)
18E0A8BB-0146-40DE-A915-FDDE6FAEF2DE.jpeg

AFBF3EDE-4899-4B9E-841B-ECE3120D7ED1.jpeg

Tacka vet jag fåglar som har vett att posera!!
009B8F39-2C5D-417B-B3A2-A10CAC44869D.jpeg
 

Bottega

Cartier
Några foton tagna senaste månaden, Leica M8 med Summarit 35mm f2.5. Inget speciellt men är ok nöjd med dessa! Gillar egentligen mest att smyga omkring på stökiga demonstrationer och ta porträtter på vänner. Försöker på mig lite allt annat med emellanåt

SNTGLK3.jpg


HB3rz8S.jpg


7OGRl9m.jpg


klHecvV.jpg


xsXOy2p.jpg


hxcG9Kr.jpg


cP8Q7Zw.jpg
fVV1b8G.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
@daviden vad kör du för andra linser med till m10? Skoj!
Kul, en fellow Leicashooter! Snygga bilder!

Har en del objektiv, känner att jag är all set faktiskt.
Leica 50mm f/1.4 Summilux ASPH, Leica 35mm f/2 Summicron, Leica 90mm f/2,8 Tele-Elmarit, Leica 280mm f/4.8 Telyt, TTArtisan 21mm f/1.5, Helios 44-2 58 mm f/2.

Det är dock 50 lux som används i stort sett alltid.
 

luet

Omega
2-Faktor
Mötte en hipster med Leica på bröstet i Hagakvarteren i Gbg i påsk. Försökte säga hej med min Sony i handen…Men det var precis som när jag vinkar till HD bikers när jag är ute och kör Vespa. Tittar bara åt ett annat håll. Fattar inte?!?….
🤪
Om detta var i torsdags så kan det ha varit jag haha, vill isf försvara mig med att jag helt missade det! :)
 

Calle

Omega
Imponerad över hur ett gammalt objektiv för sådär 600 spänn levererar. Här tillsammans med Leica m10.
Objektivet är ett Helios (KMZ) 44-M 58mm f/2.

D1271806-10CA-46F5-AFBC-DDB9CDCFD657.jpeg
9510BAB0-480E-47F0-9DF0-CAF7DF1D1271.jpeg


Det är inte fel med ett objektiv som inte är kliniskt skarp vid porträtt.


Nedan bild är tagen med en av mina favoritkameror - Leica Q2. ÄLSKAR Q2ans objektiv, men det kanske bli lite väl detaljrikt vid porträtt.

B9B6579D-1D3E-494C-82AC-5DD37E1FCC6E.jpeg

Snyggt!
Håller verkligen med om att porträttobjektiv inte behöver vara knivskarpa. Mitt Fujifilm 56mm f1.2 är inte knivskarpt vidöppet men jäklar va bra det blir.
 
Topp