• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Går det att nyttja den gamla optiken till något vettigt modernt hus eller skall man satsa på något helt nytt?
Kom gärna med lite synpunkter/åsikter :)

Jag har inte använt Canon på allvar sen jag körde med film och utan autofokus... men moderna Canon verkar ju faktiskt riktigt riktigt bra. Steget över till spegellöst är också en resa som många uppskattar - mindre, lättare, trevligare på många sätt. Men drar mer batteri och man tappar ibland lite av det "direkta" som en DSLR ger. Vissa modeller, speciellt lite äldre på begagnatmarknaden, har ibland segare autofokus än en DSLR.

En stor ergonomifråga är om du vill titta i sökaren med kameran tryckt mot ansiktet som på en DSLR och därmed vill ha en riktigt bra EVF (extra svårt när man bär glasögon) eller om du vill köra med kameran i fria luften och kolla på bakre displayen.

Om du vill hålla dig till Canon och behålla grejorna du har går det ju att köpa t.ex. en ny Canon EOS M50 eller en M6 + en adapter för dina gamla objektiv. Det håller sig inom din budget.. .men du tappar lite av finessen eftersom objektiven för det spegellösa oftast är mindre och lättare än de gamla DSLR-objektiven. (i alla fall vissa). Jag har ingen personlig erfarenhet här.

Jag har ju gått all in på Fujifilm. 18-55-optiken som @Calle snackar om är riktigt trevlig. X-E3 är liten och smidig, men X-T3 har bättre autofokus när saker rör på sig och har ergonomi som passar mig bättre.

För några år sedan (2019) köpte jag in det fysiskt minsta system jag haft, ett Micro 4/3-system. Ett begagnat Olympus E-PL7-hus hittades billigt på blocket och ett par objektiv på andra siter. Det var ännu lättare att bära omkring på - den lilla sensorn var bra nog för bra bilder och liten sensor möjliggör små objektiv. Däremot var just den modellen av kamerahus inte så bra på autofokus när saker rörde på sig. Det var ju dock en billig "vlogger"-kamera och inte gjord för sportfoto.

Lite mer genomgång av Micro 4/3 här:

Men som sagt... inget fel på Canon. Snarare är jag lite sugen. Men nästan ännu mer sugen på nya Nikon spegellösa. Samtidigt borde jag var nöjd med Fujifilmen. Jag är nöjd med Fujifilmen. Det mesta på marknaden lär vara ett rejält kliv framåt jämfört med en kamera som lanserades för 18 år sedan. :)

När det kommer till Canon är väl snålvarianten att köpa ett nyare hus, tex en 6D, som gluggarna du har passar på och reglage du känner dig hemma med. Blir ju inte mindre än 20D, men du får fullformat och möjlighet att föra över bilder till telefonen trådlöst. Att bildkvaliteten tar rätt stora steg frammåt är väl lite överkurs att nämna.

Är det någon här som har erfarenhet av Ricoh GR? Jag är sjukt sugen på en GR III som vardagskamera. Har redan en Fujifilm X100F som jag är löjligt nöjd med men skulle vilja ha en kamera som faktiskt får plats i fickan.

När det kommer till Canon är väl snålvarianten att köpa ett nyare hus, tex en 6D, som gluggarna du har passar på och reglage du känner dig hemma med. Blir ju inte mindre än 20D, men du får fullformat och möjlighet att föra över bilder till telefonen trådlöst. Att bildkvaliteten tar rätt stora steg frammåt är väl lite överkurs att nämna.

Det Sigma-objektiv som redan fanns i samlingen var väl dock cropsensor?

Tagen och redigerad med mobilen
1653757705694.jpg

Nu har jag gått och blivit en Fujifilm fanboy (med det sagt har jag inte ägt någon modern digitalkamera från någon annan av de stora drakarna så jag kan inte jämföra).
Kan rekommendera att spana in Fujifilm X-T2, X-T3 eller deras småsyskon X-T20, X-T30 samt X-E3 och X-E4. Det finns ett fint kitobjektiv 18-55 f/2.8-4 som är litet och smidigt med bra bildkvalité. Förutom den smidiga formfaktorn levererar Fuji i regel även bra jpg-bilder om du inte vill bearbeta så mycket i efterhand.

Precis som med klockor finns det en bra marknad för beggat så du kan lugnt köpa för att sedan sälja utan någon större förlust om det inte blev kärlek.
Fasen, missade precis ett begagnat X-T3-hus.
Nåväl, letandet går vidare...

Tycker det brukar dyka upp saker på Blocket, Fotosidan och Tradera hela tiden så det löser sig nog! :)
Gällande dina gamla objektiv kanske det här kan vara något?

Har själv inte någon erfarenhet av den typen av lösningar dock.

Nu har jag gått och blivit en Fujifilm fanboy (med det sagt har jag inte ägt någon modern digitalkamera från någon annan av de stora drakarna så jag kan inte jämföra).
Kan rekommendera att spana in Fujifilm X-T2, X-T3 eller deras småsyskon X-T20, X-T30 samt X-E3 och X-E4. Det finns ett fint kitobjektiv 18-55 f/2.8-4 som är litet och smidigt med bra bildkvalité. Förutom den smidiga formfaktorn levererar Fuji i regel även bra jpg-bilder om du inte vill bearbeta så mycket i efterhand.

Precis som med klockor finns det en bra marknad för beggat så du kan lugnt köpa för att sedan sälja utan någon större förlust om det inte blev kärlek.
Samma här! Har mer specifikt fastnat för X100V med sin uppdaterade 23mm:are 😀 har fått tillbaka mojon igen med att fota tack vare den! Så jäkla kul att grabba med sig den ut vart man än ska, redo att fånga vilket tillfälle som än skulle dyka upp.

För den som är intresserad har jag en X-E4 som får gå vidare, kommer med den nya 27mm kitlinsen! Separat finns även ett 35mmf1.4 tillgängligt. Den får ingen mer tid av mig, fast jag ser den nog som en av de bättre kamerorna att stega in i fujivärlden med. 😀

Tycker det brukar dyka upp saker på Blocket, Fotosidan och Tradera hela tiden så det löser sig nog! :)
Gällande dina gamla objektiv kanske det här kan vara något?

Har själv inte någon erfarenhet av den typen av lösningar d
Är lite sugen på att köpa något nytt/begagnat så jag tänkte höra efter lite tips.

Jag har idag en stenålders Canon EOS20D med en Sigma 18-50 f/2.8 och en Canon 70-200 f/4 USM glugg. Tyvärr blir det inte av att jag använder den alls numera då känns bökigt och omodernt samt att mobilen tar nästan lika bra bilder och är väldigt mycket smidigare på att föra över filer etc.

Så nu till mina frågor/funderingar.
Jag är ute efter att skaffa något som jag lätt tar med ut för att fota när man fiskar och är ute i naturen, ja det kan nog bli en klockbild eller två också. Tidigare använde jag inte 70-200:at särskilt mycket även om det presterade bra.

Budget är inte supernoga, säg 10 kkr som riktlinje.

Går det att nyttja den gamla optiken till något vettigt modernt hus eller skall man satsa på något helt nytt?
Kom gärna med lite synpunkter/åsikter :)
Kolla på Rajala. Där får du vettigt betalt för inbyten.
Jag har precis övergett Canon för Fujifilm och är positivt överraskad.
Kör en X-T30ll med fasta gluggar, 23 resp 85mm.

Har fått ett enormt sug efter en kamera igen. Var längesen jag fotade på riktigt men i och med andra intressen som skulle vara roliga att kombinera med fotandet kom suget smygande igen. Jag är ute efter en hyffsat slimmad kamera gärna spegellös fullformatare. Spontant känns X-T4 som ett bra alternativ… har tidigare haft en Canon EOS 5d MKII och en Sony A7 (som jag aldrig gillade). Har någon lite kul erfarenheter eller tips att dela med sig av? Primärt fotar jag ”produkter” och en hel del bilder på dottern blir det ju såklart. Men är inte ute och fotar fåglar på 40m avstånd så att säga. Lägger till en bild på lite sånt jag fotar (just nu med iPhone).

C651DD26-DC85-44E0-A6BE-C9D3BD7B6E32.jpeg
BB3726D2-2295-471B-A165-3E77D09327A8.jpeg

Har fått ett enormt sug efter en kamera igen. Var längesen jag fotade på riktigt men i och med andra intressen som skulle vara roliga att kombinera med fotandet kom suget smygande igen. Jag är ute efter en hyffsat slimmad kamera gärna spegellös fullformatare. Spontant känns X-T4 som ett bra alternativ… har tidigare haft en Canon EOS 5d MKII och en Sony A7 (som jag aldrig gillade). Har någon lite kul erfarenheter eller tips att dela med sig av? Primärt fotar jag ”produkter” och en hel del bilder på dottern blir det ju såklart. Men är inte ute och fotar fåglar på 40m avstånd så att säga. Lägger till en bild på lite sånt jag fotar (just nu med iPhone).

Krispiga bilder!! Då jag är lite fundersam på att gå över till fullformat så får du gärna del med dig av erfarenheterna av a7.. Fotar ju idag med a6400 så en Sony ligger helt klart i farans riktning om man säger så..;-)

Förresten… Är XT-4 fullformat?..

Krispiga bilder!! Då jag är lite fundersam på att gå över till fullformat så får du gärna del med dig av erfarenheterna av a7.. Fotar ju idag med a6400 så en Sony ligger helt klart i farans riktning om man säger så..;-)
Kom aldrig överrens med den, var ett tag sen jag sålde den nu. Men jag upplevde autofokusen som rätt risig och även ISO-hanteringen. Men det har väl kommit 3-4st uppdateringar minst sen jag hade den första versionen. Batteritiden var också allt annat än bra! Förutom det gillade jag verkligen storleken på den, skärmen var bra och att koppla upp den mot telefonen funkade kanon!

Kom aldrig överrens med den, var ett tag sen jag sålde den nu. Men jag upplevde autofokusen som rätt risig och även ISO-hanteringen. Men det har väl kommit 3-4st uppdateringar minst sen jag hade den första versionen. Batteritiden var också allt annat än bra! Förutom det gillade jag verkligen storleken på den, skärmen var bra och att koppla upp den mot telefonen funkade kanon!
Tackar! Då kanske det var ett tag sen. Om jag fattat det rätt så är numera AF en av Sonys starka sidor.

@Martin. Är en riktigt bra förespråkare för a7III! Jag använder också den och är grymt nöjd efter snart två års ägande. @Flecktarn Kör a7Iv (väl?) Eller om det blev en A7IIIR, tror det finns flera som också rattar sony.

Du får slå på stort och skaffa A1, har en gammal vän som fick den för någon vecka sedan och jäklar vad den presterar

Tackar! Då kanske det var ett tag sen. Om jag fattat det rätt så är numera AF en av Sonys starka sidor.
Också hört det, även hört mkt fint om A7II och framåt men A7 satte lite spår som är svåra att sudda bort… men Canon EOS R ser spännande ut. Däremot alltid lite försiktig när det är ”första spegellösa” från ett bolag.

Också hört det, även hört mkt fint om A7II och framåt men A7 satte lite spår som är svåra att sudda bort… men Canon EOS R ser spännande ut. Däremot alltid lite försiktig när det är ”första spegellösa” från ett bolag.
Det som drog mig från eos R var att den inte hade inbyggd stabilisering om jag minns rätt, annars verkade dem grym!

Tillbaka
Topp