Går det att nyttja den gamla optiken till något vettigt modernt hus eller skall man satsa på något helt nytt?
Kom gärna med lite synpunkter/åsikter
Jag har inte använt Canon på allvar sen jag körde med film och utan autofokus... men moderna Canon verkar ju faktiskt riktigt riktigt bra. Steget över till spegellöst är också en resa som många uppskattar - mindre, lättare, trevligare på många sätt. Men drar mer batteri och man tappar ibland lite av det "direkta" som en DSLR ger. Vissa modeller, speciellt lite äldre på begagnatmarknaden, har ibland segare autofokus än en DSLR.
En stor ergonomifråga är om du vill titta i sökaren med kameran tryckt mot ansiktet som på en DSLR och därmed vill ha en riktigt bra EVF (extra svårt när man bär glasögon) eller om du vill köra med kameran i fria luften och kolla på bakre displayen.
Om du vill hålla dig till Canon och behålla grejorna du har går det ju att köpa t.ex. en ny Canon EOS M50 eller en M6 + en adapter för dina gamla objektiv. Det håller sig inom din budget.. .men du tappar lite av finessen eftersom objektiven för det spegellösa oftast är mindre och lättare än de gamla DSLR-objektiven. (i alla fall vissa). Jag har ingen personlig erfarenhet här.
Jag har ju gått all in på Fujifilm. 18-55-optiken som @Calle snackar om är riktigt trevlig. X-E3 är liten och smidig, men X-T3 har bättre autofokus när saker rör på sig och har ergonomi som passar mig bättre.
För några år sedan (2019) köpte jag in det fysiskt minsta system jag haft, ett Micro 4/3-system. Ett begagnat Olympus E-PL7-hus hittades billigt på blocket och ett par objektiv på andra siter. Det var ännu lättare att bära omkring på - den lilla sensorn var bra nog för bra bilder och liten sensor möjliggör små objektiv. Däremot var just den modellen av kamerahus inte så bra på autofokus när saker rörde på sig. Det var ju dock en billig "vlogger"-kamera och inte gjord för sportfoto.
Lite mer genomgång av Micro 4/3 här:
Chillout TGIF: Micro Four Thirds camera systems - the best for watch photography? :
Why we think Micro Four Thirds (MFT) is one of the best systems to photograph watches. With samples and experiences from Peter Chong & Peter Nievaart.
deployant.com
Men som sagt... inget fel på Canon. Snarare är jag lite sugen. Men nästan ännu mer sugen på nya Nikon spegellösa. Samtidigt borde jag var nöjd med Fujifilmen. Jag är nöjd med Fujifilmen. Det mesta på marknaden lär vara ett rejält kliv framåt jämfört med en kamera som lanserades för 18 år sedan.