• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

leicaphile

Panerai
Snyggt fångat! Jag har flera år försökt övertala mig själv att köpa en drönare, villhöver behovet är stort men har ingen riktigt användning för den. Vilken modell använder du?

Nu är det inte jag som postade den, men tänkte rekommendera DJI Mavic Pro 2 som har den stora 1" sensorn. Kanonbra drönare och inte lika extrem vidvinkel som vissa vilket jag tycker ger bättre resultat i de flesta fall.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Nu är det inte jag som postade den, men tänkte rekommendera DJI Mavic Pro 2 som har den stora 1" sensorn. Kanonbra drönare och inte lika extrem vidvinkel som vissa vilket jag tycker ger bättre resultat i de flesta fall.
Tack för tips! Har haft ögonen på den, är ju ett par år gammal så man kan hitta den “billigt” begagnat. Efterföljaren har ju ännu större sensor, dock 24mm vs. 28mm som Mavic 2 har (vill jag minnas).

Just nu lutar det åt en Mini Pro 3, som sagt är har jag ej något direkt behov utan mer “kul grej” och jag försöker intala mig själv att storleken på den gör att jag orkar ta med mig den på tex. semester. Samt att den väger under 250g så man slipper dribbla med drönarkörkort.

Fick idag hem ny lagringslösning för video/foto och råkade gå lite väl all-in så på prylkontot lyser tok-rött nu så priserna måste vara bra märkligt bra på Black Friday för att jag ska övertala mig själv till köp. Men som sagt, sugen och varit det i flera år.
 

jakebarnes

Cartier
Snyggt fångat! Jag har flera år försökt övertala mig själv att köpa en drönare, villhöver behovet är stort men har ingen riktigt användning för den. Vilken modell använder du?
Tack! Det är en DJI Mini 2. Riktigt bra kamera, lättmanövrerad och den kräver inte körkort vilket är en fördel.
Sen är den väldigt liten och smidig. Har testat Phantom och tycker Mini2 är betydligt mer användarvänlig.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Precis kommit på mig själv att det det borde vara bättre att använda höger öga istället för vänster när jag tittar in i EVF... men jäklar vad konstigt det känns. Vilket öga använder ni er av?

Också bytt AF-On till en knapp uppe till höger på displaysidan istället för att halvt trycka in slutaren när jag fotar med autofokus, vilket blir avsevärt enklare med höger öga än vänster öga :(
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Vilket öga använder ni er av?
Var tvungen att ta fram kameran för att “pröva”, aldrig tänkt tanken utan det sker naturligt. Som svar på frågan använder jag vänster öga. Vet inte om det spelar roll men är högerhänt och ser lika bra/dåligt med båda ögonen.

Jag har själv aldrig använt något liknande, men det finns ju “adaptrar” som skärmar av bättre som kanske kan vara till hjälp.

Untitled-13.jpg
Bild lånad från nätet.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Finns väl inget som är "rätt" men generellt skulle jag nog säga att det vanligaste är att använda höger öga till sökaren så man har vänster öga fritt.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jag är också högerhänt men har dominant vänsteröga. Det är ok med kameran men är jobbigare när man vill sikta med öppna sikten på pistoler och gevär. Man måste blunda med "fel" öga och har svårt att ha båda ögonen öppna när man siktar.

Det är lätt att testa. Håll dina händer på armlängds avstånd och gör ett hål mellan fingrarna med båda händerna - tänk handhjärta fast lite mindre, som en halv snusdosa kanske. Sen för du händerna mot ansiktet med båda ögonen öppna. Det känns mest naturligt att landa så hålet hamnar framför det dominanta ögat.

Nu vet jag att ett dussin människor kommer testa inom en minut. :)
 

leicaphile

Panerai
Kommer titt som tätt frågor om stativ här i tråden, ett tips är att på Tyska Amazon (där man kan handla med svensk konto vad jag vet) är det 40% rabatt på flera Manfrotto produkter iom “Black Week”.

Exempel:
Screenshot 2022-11-18 at 11.31.56.png

Billigast på Prisjakt 2,990kr

Kostar 1899 på svenska Amazon.

 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tjabba! Har frugans gamla nikon D3100 men tycker bilderna inte blir kanon även med högsta bildkvalitet och bra ljus. Är troligtvis för att den är 15 år gammal och man inte ska förvänta sig mer :) är total novis inom området.

Nu när det är lite reor och jul snart, någon som har tips på en bra kamera att ta schyssta ff klockfoton med? Utan att det behöver vara något jättedyrt och lyxigt :)
Kan även vara en beggad.
Tack 🍻😍
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tjabba! Har frugans gamla nikon D3100 men tycker bilderna inte blir kanon även med högsta bildkvalitet och bra ljus. Är troligtvis för att den är 15 år gammal och man inte ska förvänta sig mer :) är total novis inom området.

Nu när det är lite reor och jul snart, någon som har tips på en bra kamera att ta schyssta ff klockfoton med? Utan att det behöver vara något jättedyrt och lyxigt :)
Kan även vara en beggad.
Tack 🍻😍

Nikon D3100 är ingen dålig instegskamera. Den har alltid fått bra betyg utifrån vad den kostade. Förutsatt att den är OK och inte har några defekter skulle jag snarare tro att objekivet den såldes med för 15 år sedan inte är något vidare. Ett alternativ är därför att uppgradera med ett bättre objektiv, en beg Nikon 16-85/3,5-5,6 t ex, som jag själv var mycket nöjd med under många år innan jag skaffade ännu bättre (dyrare) grejor. Finns mängder med bra beg objektiv på marknaden för rimliga pengar, t ex från Tamron och Sigma. Tänk bara på att D3100 är en crop-kamera så objektivets brännvidd ska multipliceras med 1,5 för att motsvara normal småbild (fullformat). Mitt tidigare 16-85 motsvarar alltså ett 24-127,5 mm.

För vad det var värt. :snaphappy:
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Nikon D3100 är ingen dålig instegskamera. Den har alltid fått bra betyg utifrån vad den kostade. Förutsatt att den är OK och inte har några defekter skulle jag snarare tro att objekivet den såldes med för 15 år sedan inte är något vidare. Ett alternativ är därför att uppgradera med ett bättre objektiv, en beg Nikon 16-85/3,5-5,6 t ex, som jag själv var mycket nöjd med under många år innan jag skaffade ännu bättre (dyrare) grejor. Finns mängder med bra beg objektiv på marknaden för rimliga pengar, t ex från Tamron och Sigma. Tänk bara på att D3100 är en crop-kamera så objektivets brännvidd ska multipliceras med 1,5 för att motsvara normal småbild (fullformat). Mitt tidigare 16-85 motsvarar alltså ett 24-127,5 mm.

För vad det var värt. :snaphappy:
Ah intressant! Ja jag tycker jag läst att den ska typ hålla för OK foton ff idag. Ska kika lite objektiv. Tack Laketwig 🍻😇
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis kommit på mig själv att det det borde vara bättre att använda höger öga istället för vänster när jag tittar in i EVF... men jäklar vad konstigt det känns. Vilket öga använder ni er av?

Också bytt AF-On till en knapp uppe till höger på displaysidan istället för att halvt trycka in slutaren när jag fotar med autofokus, vilket blir avsevärt enklare med höger öga än vänster öga :(

Använder själv höger. Men såg någon fotograf på tv för någon vecka sedan som använde vänster. Tänkte att det måste jag testa. Men det slutade jag med bums. Kändes helt skevt..:)
Nu är höger öga dominant för mig så det spelar nog en hel del roll.
Får man fråga varför du tänkte byta? Gärna en kommentar om det där med AF-on också. Varför gör man så?
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Använder själv höger. Men såg någon fotograf på tv för någon vecka sedan som använde vänster. Tänkte att det måste jag testa. Men det slutade jag med bums. Kändes helt skevt..:)
Nu är höger öga dominant för mig så det spelar nog en hel del roll.
Får man fråga varför du tänkte byta? Gärna en kommentar om det där med AF-on också. Varför gör man så?
Jag är dominant med höger öga men har alltid använt vänster för evf av någon anledning, provar nu att använda fokus när jag kör med autofokus på knappen AEL ("keybind" till fokus) istället för att ha halva slutaren nedtryckt för att fokusera. Att ha fokus separat från slutarknappen kan göra att du får bättre skärpa, om nu autofokus flyttar på sig när du försöker ta en bild. Genom att då använda höger tumme på AEL-knappen för fokus samtidigt som höger pekfinger för slutaren så hoppas jag på att steppa upp mitt game lite, därav får jag mer utrymme om jag använder höger öga för evf istället för vänster, för då är ju mina glasögon/näsa typ på AEL-knappen
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är dominant med höger öga men har alltid använt vänster för evf av någon anledning, provar nu att använda fokus när jag kör med autofokus på knappen AEL ("keybind" till fokus) istället för att ha halva slutaren nedtryckt för att fokusera. Att ha fokus separat från slutarknappen kan göra att du får bättre skärpa, om nu autofokus flyttar på sig när du försöker ta en bild. Genom att då använda höger tumme på AEL-knappen för fokus samtidigt som höger pekfinger för slutaren så hoppas jag på att steppa upp mitt game lite, därav får jag mer utrymme om jag använder höger öga för evf istället för vänster, för då är ju mina glasögon/näsa typ på AEL-knappen
Aha! Fattar.. Hoppas du får till det. Har stora problem med koordination mellan tumme pekfinger när jag försöker låsa fokuspunkten och sen komponera om. Tappar ju nästan kameran eller så knäpper jag av innan jag flyttat klart…:)
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fotoskrivare

Jag tänkte slå till på en fotoskrivare nu till blackfriday/week, någon som har tips åt vad man ska kolla åt?
Tänker att det inte behöver vara i klass med klockvärldens holy trinity, utan det fungerar bra med Rolex/omega/breitling standard, dvs inte en seiko 5a.

Borde man gå för en som kan skriva ut som störst A4?

@RicVin visst investerade du nyligen i en fotoskrivare?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Fotoskrivare

Jag tänkte slå till på en fotoskrivare nu till blackfriday/week, någon som har tips åt vad man ska kolla åt?
Tänker att det inte behöver vara i klass med klockvärldens holy trinity, utan det fungerar bra med Rolex/omega/breitling standard, dvs inte en seiko 5a.

Borde man gå för en som kan skriva ut som störst A4?

@RicVin visst investerade du nyligen i en fotoskrivare?
Jag körde alltid med Canon tidigare då det begav sig.
Nu skriver jag inte ut annat än dokument 2ggr per år och då är det dumt att ha en fotoskrivare.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fotoskrivare

Jag tänkte slå till på en fotoskrivare nu till blackfriday/week, någon som har tips åt vad man ska kolla åt?
Tänker att det inte behöver vara i klass med klockvärldens holy trinity, utan det fungerar bra med Rolex/omega/breitling standard, dvs inte en seiko 5a.

Borde man gå för en som kan skriva ut som störst A4?

@RicVin visst investerade du nyligen i en fotoskrivare?
Stämmer. Köpte en Canon prograf 300. Tror den heter så… Såg att Cyberphoto nu hade en Prograf 1000 för nästan samma som jag gav för min. 1000 kan skriva ut i A2 och min Max A3+. Jag är jättenöjd men billigt är det ju inte :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sugen på att slå till nu i veckan? Om du orkar hålla dig så är det väl kul med fotomässan som kommer nästa helg, då kan du säkert prova dig fram lite
Det har du säkert rätt i.. Men då lär den stiga ett par tre tusen… Men det kanske finns erbjudanden på mässan också. Tänkte mig dit på lördagen. Troligen när alla andra också ska dit…:-D
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det har du säkert rätt i.. Men då lär den stiga ett par tre tusen… Men det kanske finns erbjudanden på mässan också. Tänkte mig dit på lördagen. Troligen när alla andra också ska dit…:-D
Jag och farsan lär också gå på lördagen, ska bli kul att se vad de har att erbjuda. Har du nära till 08 eller annat att prova a7c? Jag var inne hos scandinavianphoto i 08 i förra veckan och kikade in lite närmre på a7r4
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag och farsan lär också gå på lördagen, ska bli kul att se vad de har att erbjuda. Har du nära till 08 eller annat att prova a7c? Jag var inne hos scandinavianphoto i 08 i förra veckan och kikade in lite närmre på a7r4
Bor en bit söderöver men kontor i Kista så jag passerar ju av och till.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tjabba! Har frugans gamla nikon D3100 men tycker bilderna inte blir kanon även med högsta bildkvalitet och bra ljus. Är troligtvis för att den är 15 år gammal och man inte ska förvänta sig mer :) är total novis inom området.

Nu när det är lite reor och jul snart, någon som har tips på en bra kamera att ta schyssta ff klockfoton med? Utan att det behöver vara något jättedyrt och lyxigt :)
Kan även vara en beggad.
Tack 🍻😍
Kolla auktioner runt om i landet. Kameraprylar brukar gå till väldigt bra priser. Här jag jag köpt ifrån men just nu verkar det inte finns det du söker, men det finns fler auktioner. Vem vet, det kanske följer med en och annan klocka också?

 

MrSpez

Omega
Behöver rådfråga er kunniga ks’are.

Jag har startat upp ett eget bolag och kommer behöva ta produktbilder. Det finns nästan inga pengar i bolaget och jag får helt enkelt lära mig fota själv.

Jag behöver då råd om vilken kamera jag bör köpa?

Den ska passa bra till att detaljfota i liten ljustält men även bra till när produkten används.

Stort plus vore också om man kan få bra filmkvalité. Kommer filma tillverkning av produkten också. Tänk lite över Axeln på hantverkare.

Misstänker att det vore bäst med ett objektiv till detaljfoto och filma i 35mm?

Har kollat lite på Fujifilm x100v då jag såg en del läckra bilder och filmer på youtube. Men förstår att det är mer som en street photographer kamera?

Jag kan ju ingenting om foto och ska gå till kamerabutiken när jag har tid. Men innan dess får ni gärna ge lite tips på vad man kan kika på!

Stort tack på förhand!
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Behöver rådfråga er kunniga ks’are.

Jag har startat upp ett eget bolag och kommer behöva ta produktbilder. Det finns nästan inga pengar i bolaget och jag får helt enkelt lära mig fota själv.

Jag behöver då råd om vilken kamera jag bör köpa?

Den ska passa bra till att detaljfota i liten ljustält men även bra till när produkten används.

Stort plus vore också om man kan få bra filmkvalité. Kommer filma tillverkning av produkten också. Tänk lite över Axeln på hantverkare.

Misstänker att det vore bäst med ett objektiv till detaljfoto och filma i 35mm?

Har kollat lite på Fujifilm x100v då jag såg en del läckra bilder och filmer på youtube. Men förstår att det är mer som en street photographer kamera?

Jag kan ju ingenting om foto och ska gå till kamerabutiken när jag har tid. Men innan dess får ni gärna ge lite tips på vad man kan kika på!

Stort tack på förhand!
Svarar ganska klent men iom du inte har budgeterat kamera så ta fram mobilen och gör det du har tänkt. Du behöver inte senaste x100 för det. Just sayin
 
Topp