• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tja,

Tänkte höra om ni använder presets i lightroom, och om ni har några favoriter? (förrutom egna)
Ser att det är väldigt blandat vad gäller hur och vad vi fotar men kul att skapa diskussion.
Tar för givet att det även finns de som tycker sånt är ett big no-no, denna fråga är inte riktad till er.

Jag själv använder inga alls, men är nyfiken om det finns en preset-värld att grotta ner sig i eller inte.
Jag använder RNI's presets ibland och de är riktigt bra. Det är iofs färgprofiler och inte inställningar på samma sätt.
https://reallyniceimages.com/
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Tja,

Tänkte höra om ni använder presets i lightroom, och om ni har några favoriter? (förrutom egna)
Ser att det är väldigt blandat vad gäller hur och vad vi fotar men kul att skapa diskussion.
Tar för givet att det även finns de som tycker sånt är ett big no-no, denna fråga är inte riktad till er.

Jag själv använder inga alls, men är nyfiken om det finns en preset-värld att grotta ner sig i eller inte.
Använder presets på i princip varenda bild jag tar.
Har hela VSCO som var gratis ett tag men även några hundra till av lite olika karaktär.
Slänger upp en bild och skrollar bland mina presets till jag har ett utgångsläge jag gillar och sedan justerar jag manuellt efter det.
Har några från Jessica Kobeissi, Mango Street och så vidare.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Jag använder aldrig presets, sitter med Lightroom öppet och insåg nu att jag aldrig ens haft den fliken öppen och blev förvånad hur många “inbyggda” det finns. Ser folk som använder (och säljer) presets och jag har ingenting emot det men aldrig känt att jag behöver de. Kanske ska prova :)

Däremot, för att bidra till diskussionen, kan jag ge ett tips om något jag gör ibland för att hålla kunskaperna i Lightroom “varma”.
Ser jag en bild på Instagram/nätet som jag gillar tar jag en printscreen och sedan i Lightroom/Photoshop försöker jag återskapa den “looken”/stilen i största möjliga mån på en bild jag tagit. Kan ibland vara riktigt utmanade men med lite klurande får man ofta till det - och på vägen lär man sig ofta något nytt som man sedan kan applicera i sitt egna arbetssätt.

På tal om arbetssätt kan jag ge ett exempel, nu på förmiddagen har jag tagit ett 20-tal bilder på olika “saker” men i samma ljusförhållande etc. Det jag gör är att redigera en bild som jag är nöjd med och sedan copy/paste på de övriga för att ev. göra mindre justeringar.

Vänligen,
Martin
Fortsätter att hålla igång tråden :)
Blev inspirerad av mig själv och försökte efterlikna en preset i länken som @MaBr postade. Vänstra är en bild jag tagit (random bild där jag provade exponering på en blomma) och högra är från deras hemsida. Långt ifrån perfekt men på god väg, inte nöjd med färgen på blomman men svårt att få till det perfekt då originalbilden skiljer så mycket i färg.

Untitled-2.gif


En sak är säker, det skulle gå snabbare att applicera en preset än att försöka återskapa effekten själv :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Fortsätter att hålla igång tråden :)
Blev inspirerad av mig själv och försökte efterlikna en preset i länken som @MaBr postade. Vänstra är en bild jag tagit (random bild där jag provade exponering på en blomma) och högra är från deras hemsida. Långt ifrån perfekt men på god väg, inte nöjd med färgen på blomman men svårt att få till det perfekt då originalbilden skiljer så mycket i färg.

Untitled-2.gif


En sak är säker, det skulle gå snabbare att applicera en preset än att försöka återskapa effekten själv :)
Starkt jobbat! 😁 Jag brukar bara använda dem som grund och sen göra justeringar. Använde dem som grund för nedan bilder som jag sen jobbade vidare med. Är inget fan av att fotografera blommor men vad gör man inte för FruBr. 😅 För övrigt tagna med Canon EOS 5D och ett Sigma 105mm macro.
DSCF7817.jpg
IMG_3761.jpg
DSCF7809.jpg
IMG_3766.jpg
 
Senast ändrad:

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blommor är lite kul att ”busa” med när det gäller färger och annat..
En del tycker kanske att jag drar för mycket i spakarna men det är såklart inte alltid jag helt byter färg på blommorna. Ger lite extra skjuts i färgen bara och tonar ner allt det andra. Tycker det blir lite coolt när färgen poppar i bilden.
9C5971C8-E96E-405F-8F3B-AE572ED33D0C.jpeg
0BB94F29-22CB-4F7A-84B0-EC388E3269C9.jpeg
C62B6F1E-E278-4B1B-9F6A-20B27766CF25.jpeg
CC72C673-1441-44C7-A722-DF449EEC47A3.jpeg
87BFC104-DD76-488C-B152-0ACA21806E32.jpeg
5A0B8A79-CD2D-4978-BF1B-792EAE776B47.jpeg
7A84257E-4024-4034-BBBA-1F2FAEB08786.jpeg
 
Senast ändrad:

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tidigare i år introducerade Adobe en studentplan ifall man är student, där alla deras program ingår för sub 200kr /mån. Jag har varit lat och inte tänkt på det mer än "fett bra". Idag tog jag till skott och kontaktade Adobe, och fixade ändring från photography planen (120kr) till alla program inkl. 100gb för 186kr /mån istället för dryga 660kr/mån. Värt ifall ni är studenter, imo :)
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Tidigare i år introducerade Adobe en studentplan ifall man är student, där alla deras program ingår för sub 200kr /mån. Jag har varit lat och inte tänkt på det mer än "fett bra". Idag tog jag till skott och kontaktade Adobe, och fixade ändring från photography planen (120kr) till alla program inkl. 100gb för 186kr /mån istället för dryga 660kr/mån. Värt ifall ni är studenter, imo :)
Bra tips!
Jag kör något liknande, eller jag menar.. min sambo (hon är lärare och får ta del av dealen) kör något liknande 😊
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hehe!! Jag förstår vad ni menar. Men även om jag är lite taskig på att få helt skarpa bilder så hade jag nog aldrig postat ”bild 2”… :) just träden och huset är ju en aning oskarpa… Så en liten synvilla bara!!
 

limerose

Omega
Tjena fotogänget. Då min käre far var fotograf och försökte tvinga mig på hobbyn när jag var yngre så tänkte jag, why not typ 20 år senare. Så jag löste en kamera via mitt gamla företag och började fota lite på jobbet. Med betoning på lite. Så nu när jag skulle flytta så hittade jag min kamera och tänkte sälja av den. Har försökt googla på värdet men verkar inte säljas längre. Kameran i fråga är en Leica D-lux (typ 109). Jag tycker den är i nyskick och komplett med laddare och blixt. Någon har en hum om värde? Alt köpsugen?
 

leicaphile

Panerai
Tjena fotogänget. Då min käre far var fotograf och försökte tvinga mig på hobbyn när jag var yngre så tänkte jag, why not typ 20 år senare. Så jag löste en kamera via mitt gamla företag och började fota lite på jobbet. Med betoning på lite. Så nu när jag skulle flytta så hittade jag min kamera och tänkte sälja av den. Har försökt googla på värdet men verkar inte säljas längre. Kameran i fråga är en Leica D-lux (typ 109). Jag tycker den är i nyskick och komplett med laddare och blixt. Någon har en hum om värde? Alt köpsugen?
D-Lux 109 är väl Leicaversionen av Panasonic LX100, en trevlig liten kamera som jag fortfarande äger själv. Priserna varierar rätt kraftigt på dessa men 5-7k borde du kunna få tycker jag.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Fick (också) tag på en Lumix GM1 igen. Hade en när den släpptes för 6-7 år sedan och den följde med överallt. Men sålde den av någon anledning.
Hoppat mellan kameror sedan dess och senast var det en Lumix S1 som var grym men alldeles för otymplig. Objektiven till moderna fullformatskameror är inte roliga att kånka runt till vardags, så jag sålde den. Ber till kameragudarna att Panasonic släpper en uppdaterad version av GX9 / GX85 med modern M4/3 sensor, 4K 10-bit video m.m. Eller att Fujifilm kommer med en X-E5. Tills dess avvaktar jag och nöjer mig med denna. Väntar på ett 14mm pannkaksobjektiv som är ännu mindre och troligtvis kommer sitta på permanent för gatufoto.

IMG_20221019_111531_2.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick (också) tag på en Lumix GM1 igen. Hade en när den släpptes för 6-7 år sedan och den följde med överallt. Men sålde den av någon anledning.
Hoppat mellan kameror sedan dess och senast var det en Lumix S1 som var grym men alldeles för otymplig. Objektiven till moderna fullformatskameror är inte roliga att kånka runt till vardags, så jag sålde den. Ber till kameragudarna att Panasonic släpper en uppdaterad version av GX9 / GX85 med modern M4/3 sensor, 4K 10-bit video m.m. Eller att Fujifilm kommer med en X-E5. Tills dess avvaktar jag och nöjer mig med denna. Väntar på ett 14mm pannkaksobjektiv som är ännu mindre och troligtvis kommer sitta på permanent för gatufoto.

IMG_20221019_111531_2.jpg
Där snackar vi bärbart!!!
 

Sledger

Cartier
Fick (också) tag på en Lumix GM1 igen. Hade en när den släpptes för 6-7 år sedan och den följde med överallt. Men sålde den av någon anledning.
Hoppat mellan kameror sedan dess och senast var det en Lumix S1 som var grym men alldeles för otymplig. Objektiven till moderna fullformatskameror är inte roliga att kånka runt till vardags, så jag sålde den. Ber till kameragudarna att Panasonic släpper en uppdaterad version av GX9 / GX85 med modern M4/3 sensor, 4K 10-bit video m.m. Eller att Fujifilm kommer med en X-E5. Tills dess avvaktar jag och nöjer mig med denna. Väntar på ett 14mm pannkaksobjektiv som är ännu mindre och troligtvis kommer sitta på permanent för gatufoto.

IMG_20221019_111531_2.jpg

Ja, blir inte så mycket smidigare än så. Strosade genom parken med min häromdagen och tog några höstbilder men fick inte riktigt till det, men det är kul ändå. :)

P1040330_edited.jpg

P1040325_edited.jpg

P1040336_edited.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var också ute och jagade lite höstbilder häromdagen. Vädret var kass och träden hade tappat sina starka färgen. Men hittade en polare att sikta på istället så det blev hästbilder i alla fall ;-)
8CD5543A-A7DC-410A-830D-B23A4D56A20E.jpeg
53CD4D51-E221-49D0-A4C6-F4A0F905545D.jpeg
DFCC7E9A-961C-402C-B551-674330DC69B4.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp