Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt fångat! Vad skjuter du med för brännvidd på dessa bilder?Ett verkligt hösttecken är när de här små liven invaderar trädgården för att käka innan de flyger till skogs igen..
Tack!! Har hänt flera gånger senaste tiden att jag sett flocken landa i våra buskar. Men har alltid suttit i ngt jävla teamsmöte… Men inte denna gång!! Alla bilderna är tagna med Sonys 70-350 objektiv fullt inzoomat. Sen är just dessa bilder klippta lite då de hamnade på Instagram först. Dessutom är bilderna tagna genom extremt skitiga fönster Vågade inte gå ut för då hade de säkert dragit !!!Snyggt fångat! Vad skjuter du med för brännvidd på dessa bilder?
På tal om hösttecken så hamnade jag i ett annat igår, regn
Tack!! Har hänt flera gånger senaste tiden att jag sett flocken landa i våra buskar. Men har alltid suttit i ngt jävla teamsmöte… Men inte denna gång!! Alla bilderna är tagna med Sonys 70-350 objektiv fullt inzoomat. Sen är just dessa bilder klippta lite då de hamnade på Instagram först. Dessutom är bilderna tagna genom extremt skitiga fönster Vågade inte gå ut för då hade de säkert dragit !!!
Tackar!! Det stämmer bra.Fina bilder! Inser mer och mer att jag skulle vilja ha ett zoomobjektiv. Är det sonys objektiv med bländare 4.5-6.3?
Tackar!! Det stämmer bra.
Inte på denna ”långzoom” eller vad man ska kalla den… Har ett Tamron med 2,8 mer normalzoom om jag skulle behöva. Sen har jag ett Sony 18-135 3,5-5,6 den här skulle jag nog velat ha lite lägre på för att bli än mer ”funkar till allt”..Vet inte om jag stirrar mig blind på lågt bländarvärde när kikar på objektiv.
Upplever du en saknad av att det inte är ljusstarkare?
Inte på denna ”långzoom” eller vad man ska kalla den… Har ett Tamron med 2,8 mer normalzoom om jag skulle behöva. Sen har jag ett Sony 18-135 3,5-5,6 den här skulle jag nog velat ha lite lägre på för att bli än mer ”funkar till allt”..
Men helt ärligt så har jag inte kollat på långzoomobjektiv med låga bländarvärden som prio. Har fått för mig att de är dyra som f.n…
Tamron linserna har väl inte bildstabilisering? Jag har ju en Sony a6400 och den har ingen stabilisering i huset :-(Jo du har säkert rätt. Tänkte på tamrons 70-180 f2.8 eller Sonys 70-200.
Tamron 35-150 verkar grymt. Men det kostar huggorm också
Vet inte om jag stirrar mig blind på lågt bländarvärde när kikar på objektiv.
Har du lagt in "viktigt möte" i jobbkalendern och tittar på lanseringseventet för A7ivr?Grattis, bra köp!
Håller med om att det är många sidor i a7iii, dock behöver du bara justera de "flesta" en gång, så när det är gjort är det bara att skjuta. Gått i osunda tankar att byta upp från a7iii för att få mer pixlar att beskära, a1 lockar men då pratar vi en helt annan prisklass, a7ivr kanske lockar mer då
Jag har bokat in eventet för a7rV iaf jadå!Har du lagt in "viktigt möte" i jobbkalendern och tittar på lanseringseventet för A7ivr?
En del av specifkationen har ju läckt och det ska bli intressant hur deras "AI autofokus & vitbalans" presenteras. Känns som AI är 2022 måste-ord när de kommer till marknadsföring men man kanske blir positivt överraskad.
Livestream:
Specifkationen som läckt:
Sony A7rV specs summary:
- 61MP sensor (30% chance this is a new BSI sensor with better light gathering performance…more likely it’s same A7rIV sensor).
- New BionZ XR processor
- TOTALLY New Autofocus system with AI deep learning (it can focus on elements like insects)
- 693 phase detection points (A7rIV had 567 points)
- 8k 24p (cropped)
- 4k60p 4k24p (full read out)
- 4K at 16 bit raw output
- heat sink design of the Sony A7sIII (up to 30min 8K recording without overheating)
- S cinetone is available
- AI assisted auto WB
- 8 stop IBIS
- improved buffer up to 88 uncompressed RAW (at least with 2x CF Express A),
- in lossless RAW you get large / medium / small full frame file sizes
- New Pixelshift function with movement correction
- 4 axis LCD screen (can flip and tilt)
- Body looks like a mix between the Sony A7sIII and Sony A7IV.
- Price: £3999
Jaha, du ska alltså inte kolla reprisen? Gick lite snabbt när jag skrev...Jag har bokat in eventet för a7rV iaf jadå!
Jadu, någon som vill byta en navi mot nya a7rv? Blev ju ordentligt sugenJaha, du ska alltså inte kolla reprisen? Gick lite snabbt när jag skrev...
Tack för svar! Finns det;Nä, 10k lär du inte få för den. Summicron-R 50 är R mount och förmodligen den minst eftertraktade. Gissar på 4-6K om den inte har några problem.
Du kan kolla att fokuseringen känns mjuk och jämn och inte trög. Sen lys en ficklampa genom från båda sidor och kolla att optiken ser glasklar ut (ser det lite "dimmigt" ut eller du ser trådliknande växt på glasen är det bad news). Kolla att du kan justera bländaren och att bländarbladen inte har oljefläckar på dem. Är allt OK har du ett bra ex.
Att sälja dessa på Tradera brukar gå sådär om man inte råkar ha tur. eBay brukar betala bättre men tar saftiga avgifter.
Det känns som en lite dålig affär för migTar den för en hunka!
Bad news? :/
Nu börjar det bli ”jobbigt”… Köra på fullformat, ex vis Sony a.. 7c,a 7 III etc etc etc. Eller kommande mp ”monstret” Fuji xt-5?…..
Monster å monster.. Men ni fattar vad jag menar.. Är det upplösning eller sensorstorlek som gäller?…
Snyggt fångat! Jag har flera år försökt övertala mig själv att köpa en drönare, villhöver behovet är stort men har ingen riktigt användning för den. Vilken modell använder du?Har börjat plåta med drönare - riktigt kul! Här en vildsvinslega från ovan.