• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

MrSpez

Omega
Svarar ganska klent men iom du inte har budgeterat kamera så ta fram mobilen och gör det du har tänkt. Du behöver inte senaste x100 för det. Just sayin
Det finns utrymme för att köpa en kamera men behöver inte nödvändigtvis vara den dyraste på marknaden.. denna är väl lite i mellanskiktet.. det jag gillade med x100v ( vad jag förstått ) så ska den vara relativt enkel att fota med iom att den har filterinställningar(?)

Ska försöka göra det så bra som möjligt från början och har redan en del visioner som jag gärna skulle vilja få på film..

Sedan förstår jag såklart att det är konst och kameran kommer inte göra att det automatiskt blir som jag tänkt mig.. men förhoppningsvis underlätta och få det hela att ser professionellt ut.. i värsta fall får jag ta in någon som redigerar det till bra nivå 😅

Får knata ner till kamerabutiken och rådfråga
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Behöver rådfråga er kunniga ks’are.

Jag har startat upp ett eget bolag och kommer behöva ta produktbilder. Det finns nästan inga pengar i bolaget och jag får helt enkelt lära mig fota själv.

Jag behöver då råd om vilken kamera jag bör köpa?

Den ska passa bra till att detaljfota i liten ljustält men även bra till när produkten används.

Stort plus vore också om man kan få bra filmkvalité. Kommer filma tillverkning av produkten också. Tänk lite över Axeln på hantverkare.

Misstänker att det vore bäst med ett objektiv till detaljfoto och filma i 35mm?

Har kollat lite på Fujifilm x100v då jag såg en del läckra bilder och filmer på youtube. Men förstår att det är mer som en street photographer kamera?

Jag kan ju ingenting om foto och ska gå till kamerabutiken när jag har tid. Men innan dess får ni gärna ge lite tips på vad man kan kika på!

Stort tack på förhand!
Först och främst, grattis till nya firman och lycka till! Driver själv en onlinebutik där jag tar alla produktbilder.

Mitt tips är att försöka ta produktbilder+videos med din mobil och se om/vad du saknar. Du behöver ju inte använda de bilderna men du får en känsla av vad du tycker fungerar bra/dåligt. Och med den informationen kan du välja vart du ska investera.
Och mobilen kanske är tillräckligt, en kompis till mig är ÅF för ett större bildmärke och deras “mediateam” använder bara iPhones och kvalitén är topp för deras bilannonser - både stillbilder och video.

I kort är dagens kameror/mobiler tekniskt sätt mer än tillräckliga för produktbilder/filma oavsett vad du köper.
Det du ska ha i åtanke är att, utöver själva kameran, underlättar det ifall du har ett stativ, ett par lampor och någon typ av bildbearbetnings programvara.
De sistnämnda är ett billigt sätt att få foton att se “proffsigare” ut, så mitt tips är att bekanta dig med Gimp (gratis) eller Photoshop/Lightroom (betal). Det de behöver veta är hur man klonar bort ev. fingeravtryck/damm/bakgrund och lättare justeringar av ljus/färg. Det är ingen större grej men gör en stor skillnad, vi säger du du skall sälja en klocka med kromade bandhorn - då ser det inte så bra ut ifall man ser dig stå med mjukisar och kameran i högsta hugg i reflexen på bandhornet -> redigera bort i datorn. Det är mer värt en 10 extra megapixels på sensorn.

Är trött så troligtvis luddigt skrivit, men som sagt pysslar jag (bland annat) med exakt det du skall göra så har du frågor kan jag nog komma med tips.
 

MrSpez

Omega
Först och främst, grattis till nya firman och lycka till! Driver själv en onlinebutik där jag tar alla produktbilder.

Mitt tips är att försöka ta produktbilder+videos med din mobil och se om/vad du saknar. Du behöver ju inte använda de bilderna men du får en känsla av vad du tycker fungerar bra/dåligt. Och med den informationen kan du välja vart du ska investera.
Och mobilen kanske är tillräckligt, en kompis till mig är ÅF för ett större bildmärke och deras “mediateam” använder bara iPhones och kvalitén är topp för deras bilannonser - både stillbilder och video.

I kort är dagens kameror/mobiler tekniskt sätt mer än tillräckliga för produktbilder/filma oavsett vad du köper.
Det du ska ha i åtanke är att, utöver själva kameran, underlättar det ifall du har ett stativ, ett par lampor och någon typ av bildbearbetnings programvara.
De sistnämnda är ett billigt sätt att få foton att se “proffsigare” ut, så mitt tips är att bekanta dig med Gimp (gratis) eller Photoshop/Lightroom (betal). Det de behöver veta är hur man klonar bort ev. fingeravtryck/damm/bakgrund och lättare justeringar av ljus/färg. Det är ingen större grej men gör en stor skillnad, vi säger du du skall sälja en klocka med kromade bandhorn - då ser det inte så bra ut ifall man ser dig stå med mjukisar och kameran i högsta hugg i reflexen på bandhornet -> redigera bort i datorn. Det är mer värt en 10 extra megapixels på sensorn.

Är trött så troligtvis luddigt skrivit, men som sagt pysslar jag (bland annat) med exakt det du skall göra så har du frågor kan jag nog komma med tips.
Stort tack för givande inlägg. Kollat en del på Adobe lightroom. Pysslade en del med Photoshop i mina yngre dagar och tror att jag ska kunna lära mig programvaran hyfsat med tiden.

Förövrigt så har du nog väldigt rätt. För eventuellt filmande skulle jag lika gärna kunna hyra utrustning under några dagar.. investera i schysst ljuslåda och bra stativ så kan det nog bli lika bra..

Kommer säkerligen ett PM snart ( stor uppskattning för uppmuntran ) , mycket grejer o fixa med. Köpte ett lagerbolag imorse och håller på fixa o med allt möjligt 😄
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Stort tack för givande inlägg. Kollat en del på Adobe lightroom. Pysslade en del med Photoshop i mina yngre dagar och tror att jag ska kunna lära mig programvaran hyfsat med tiden.

Förövrigt så har du nog väldigt rätt. För eventuellt filmande skulle jag lika gärna kunna hyra utrustning under några dagar.. investera i schysst ljuslåda och bra stativ så kan det nog bli lika bra..

Kommer säkerligen ett PM snart ( stor uppskattning för uppmuntran ) , mycket grejer o fixa med. Köpte ett lagerbolag imorse och håller på fixa o med allt möjligt 😄

För att vara helt ärlig så tror jag att du klarar dig med en mobiltelefon.
Mobiltelefonerna i dag är så pass bra så att det inte direkt lönar sig med kamera och då speciellt när man har bra ljus.
Vid dåligt ljus så har man en större fördel med en kamera.
Även macrofunktioner börjar bli någorlunda vettiga med mobiltelefon.
Hur stora är produkterna?

Jag hade hellre satsat pengar på ljus
 

hedbrg

Panerai
Behöver rådfråga er kunniga ks’are.

Jag har startat upp ett eget bolag och kommer behöva ta produktbilder. Det finns nästan inga pengar i bolaget och jag får helt enkelt lära mig fota själv.

Jag behöver då råd om vilken kamera jag bör köpa?

Den ska passa bra till att detaljfota i liten ljustält men även bra till när produkten används.

Stort plus vore också om man kan få bra filmkvalité. Kommer filma tillverkning av produkten också. Tänk lite över Axeln på hantverkare.

Misstänker att det vore bäst med ett objektiv till detaljfoto och filma i 35mm?

Har kollat lite på Fujifilm x100v då jag såg en del läckra bilder och filmer på youtube. Men förstår att det är mer som en street photographer kamera?

Jag kan ju ingenting om foto och ska gå till kamerabutiken när jag har tid. Men innan dess får ni gärna ge lite tips på vad man kan kika på!

Stort tack på förhand!
Det låter som att du vill ha x100v, isåfall, köp den. Den kameran man gillar är den man trivs bäst med.

Med det sagt hade jag inte köpt en x100 för produktfoto, på tok för mycket vidvinkel
 

leicaphile

Panerai
Det låter som att du vill ha x100v, isåfall, köp den. Den kameran man gillar är den man trivs bäst med.

Med det sagt hade jag inte köpt en x100 för produktfoto, på tok för mycket vidvinkel

Håller med till 100%. Man vill ha flexibilitet och då är en X100 typ det sämsta du kan välja.

Har man bra ljussättning så duger säkert mobiltelefon som flera nämnt ovan. Men om du är inställd på att skaffa kamera skulle jag nog kolla på m43 eftersom den mindre sensorn är stor nog för att ge riktigt bra resultat men kommer även att ge dig mer effektivt skärpedjup vilket ofta är positivt vid produktfoto. Eftersom produkterna sannolikt inte rör på sig heller behöver du ingen värstingmodell (typ E-M1 III) utan kan ta någon enklare och budgetvänligare.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite frukostbilder från imorse..
D8EC2442-364E-466D-8FF8-EE3A3B533ACC.jpeg
6500EF22-E1D8-40C5-971E-E64AD1221685.jpeg
FDA8F1DF-3E13-42A9-94A2-899B2A3A90D0.jpeg
8038898B-EA0B-4139-86F1-8728D338899B.jpeg


Här talar han om för polarna att de ska sluta posera och gå in i skogen igen…:)
56D5F5E1-C585-4A2A-BFB9-21935EDD8296.jpeg
 

Norda

Panerai
Jag uppgraderade min kamera igår, klippte en Sony A7ii nu när den är nedsatt på black friday (en torsdag).
Första reflektionen är att det nog kommer ta lite tid innan man vänjer sig med alla inställningar… kommer från en gammal Nikon med touchskärm och sånt.

Första bilden nedan, redigerad lite snabbt med telefonen. Det finns potential, trots att det nu är en gammal kamera (ny för mig) 😄

Fotad med Samyang 85mm f1.4, som i övrigt enligt mig är rätt mycket bang for the buck!

547913EC-1D65-4205-8D41-18295A786C31.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Några här som har erfarenhet av Leica Q-serien? Är det värt att köpa en första generation eller ska man slå till på en Q2 om man har råd? Är det skillnader i upplevd snabbhet vid normalt användande?
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Några här som har erfarenhet av Leica Q-serien? Är det värt att köpa en första generation eller ska man slå till på en Q2 om man har råd? Är det skillnader i upplevd snabbhet vid normalt användande?
Kolla med Leica proffsen, @leicaphile @daviden mm.

Har för mig att @daviden nämnt att det kommer en ny q2 relativt snart, eller något i den stilen :)
 

leicaphile

Panerai
Kolla med Leica proffsen, @leicaphile @daviden mm.

Har för mig att @daviden nämnt att det kommer en ny q2 relativt snart, eller något i den stilen :)

Har inte mycket personlig erfarenhet med dessa då jag föredrar M-kamerorna men en sak som är värd att överväga är att Q2 med sin höga upplösning tillåter dig att använda 35mm och även 50mm "crop mode" och fortfarande få en hyfsat rejäl fil att arbeta med.

Q: 15MP @ 35mm, 8MP @ 50mm
Q2: 30MP @ 35mm, 15MP @ 50mm

Men trivs man med 28mm så räcker Q alldeles utmärkt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har inte mycket personlig erfarenhet med dessa då jag föredrar M-kamerorna men en sak som är värd att överväga är att Q2 med sin höga upplösning tillåter dig att använda 35mm och även 50mm "crop mode" och fortfarande få en hyfsat rejäl fil att arbeta med.

Q: 15MP @ 35mm, 8MP @ 50mm
Q2: 30MP @ 35mm, 15MP @ 50mm

Men trivs man med 28mm så räcker Q alldeles utmärkt.
Jag är rätt bekväm med 28mm, jag har ett Sigma Art 24-35MM F2.0 till min D800 som jag hade använt mycket mer om det inte vore för vikten.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har M10 och Q2.
Två för mig helt olika kameror, även om inget slår M med 50mm Summilux.

Även om Q2 kan simulera t.ex. 50mm så ska man inte tro att det blir som ett dedikerat 50mm f/1.7.

Med det sagt, Q2 är helt underbar. Man betalar för objektivet och får kamerahuset på köpet. Typ.
 

cycleMagnus

Panerai
Fotomässa i Älvsjö, något som rekommenderas?
Jag fotograferar mest natur, försöker med människor lite då och då och behöver egentligen lära mig efterbehandling, men sånt finns väl på Youtube också..
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fotomässa i Älvsjö, något som rekommenderas?
Jag fotograferar mest natur, försöker med människor lite då och då och behöver egentligen lära mig efterbehandling, men sånt finns väl på Youtube också..
Jag & farsan ska göra jungfrubesök, vet inte vad vi ska förvänta oss men jag tror det blir roligt oavsett. Bra pris med erbjudande om gå två betala för en
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Köpt min första systemkamera på gamla dar. Köpte en begagnad Canon 250D, med väska, minneskort, stativ och tre objektiv. Hoppas att det här kitet räcker att börja med för att se om jag tycker hobbyn är kul eller ej. Vad jag kan se är allt som nytt med kartonger kvar. Kan som sagt nästan ingenting och har bara knäppt av några bilder för att se att allt fungerade och nu fattar jag hur man byter objektiv. 😎
Smidigt att man enkelt kan föra över bilder med wifi till ios.
Några start-tips? Vilket objektiv är bäst i vilken situation tycker ni mer erfarna.
5ECA06FE-12F7-43C5-B6AF-3CF60B75E315.jpeg
 
Senast ändrad:

cycleMagnus

Panerai
Det fasta 50mm är väl egentligen bäst, både med skärpa och släpper in mest ljus.
Börja fotografera med det, tänk mer på motiv, komposition och ljus.
Byta objektiv och tänka för mycket på kamera och objektiv, zooma osv, det kan ta fokus ifrån själva bilden.
Den funktionen som jag tycker är central, förutom att få fokus på rätt del i motivet, är att underexponera eller överexponera om ljuset blir 'fel'.
Sen tycker jag det är kul med svartvita bilder, det visar komposition och motiv tydligare.
Omfånget från 18-300 på aps-c räcker långt. Vidvinkel är svårt att fotografera med, man måste gå väldigt nära för att få till det, så zoomen 75-300 eller fasta 50 är nog lite lättare att få till det med.
Sen använd fötterna, position där man tar bilden ifrån kan få stor skillnad, tex ta ifrån en låg vinkel, ligga ner på mage, nära marken, en pöl eller vattenytan på en sjö.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Det fasta 50mm är väl egentligen bäst, både med skärpa och släpper in mest ljus.
Börja fotografera med det, tänk mer på motiv, komposition och ljus.
Byta objektiv och tänka för mycket på kamera och objektiv, zooma osv, det kan ta fokus ifrån själva bilden.
Den funktionen som jag tycker är central, förutom att få fokus på rätt del i motivet, är att underexponera eller överexponera om ljuset blir 'fel'.
Sen tycker jag det är kul med svartvita bilder, det visar komposition och motiv tydligare.
Omfånget från 18-300 på aps-c räcker långt. Vidvinkel är svårt att fotografera med, man måste gå väldigt nära för att få till det, så zoomen 75-300 eller fasta 50 är nog lite lättare att få till det med.
Sen använd fötterna, position där man tar bilden ifrån kan få stor skillnad, tex ta ifrån en låg vinkel, ligga ner på mage, nära marken, en pöl eller vattenytan på en sjö.
Tack för svar och jag håller med såklart. Har annars en vattentät pocketkamera som jag får till hyggliga bilder från och helst om jag leker lite med lightroom. Men som sagt så har jag aldrig haft en systemkamera.
Det som är bra är att det finns massor med tuturials på youtube om just den här kameran. Har bara haft den ett par dagar. Dock beställt ett polarisationsfilter då jag gillar att fota min entusiastbil och vill få bort blänk. Hoppas jag fattat rätt och att det är det filtret jag skulle köpt.
 

cycleMagnus

Panerai
Om det är blänk ifrån metall, chrome etc så vet jag inte om ett polarisationsfilter tar bort det. Blänk ifrån vattenytan och blad går att få bort, beroende på hur man roterar polfiltret. Annars får du testa med ljuset, tex ute en solig dag kontra molnigt. Liten bländare så kan blänk bli stjärnformade, testa det också. Tex f22.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Ett cirkulärt polarisationsfilter fungerar toppen för att minimera reflexer vid fotografering av bilar. Det är ju inte magiskt att allt reflexer försvinner men, genom att rotera det, kan man välja vilka som skall synas - i detta fall kanske bilens linjer och inte reflexer från himlen.

Googlade “före efter” bilder och hittade denna bild vilket, enligt mig, visar vilken effekt ett pol.filter har:
1*sArpN9KCvnobLLUtzviKjA.jpeg

Källa

Vänligen,
Martin
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fotomässa i Älvsjö, något som rekommenderas?
Jag fotograferar mest natur, försöker med människor lite då och då och behöver egentligen lära mig efterbehandling, men sånt finns väl på Youtube också..
Ska dit för första gången jag också. Går med svågern på söndagen.
Om man läser i programmet så kan man ju testa att fotografera både modeller och actionfoto i samarbete med fitness mässan som pågår samtidigt. Oklart exakt vad men blir spännande att se..:)
Finns säkert folk att prata efterbehandling med också. Om det inte är någon representant där från något företag så har ju Moderskeppet en monter där kan du säkert hitta någon med kunskap.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Appropå efterbehandling och redigering..
Har fått en snikiPad från jobbet. En vanlig iPad 9:th generation. Kanske går att pilla lite med bildern i molnbaserade Lightroom även om det inte är en värsting. Gör ju en del via min iPhone idag och det funkar hyfsat trots en äldre modell.
Min fråga är om någon vet om det är vettigt att önska sig en sån där Apple penna för användning på paddan?
Jag menar det är ju snart jul och Tomten håller ju på att packa klappar för fullt…
Är det ngn som redigerar i Lightroom på iPad med penna?..
Tror att det är den första generationen penna som funkar till min iPad…
Tacksam för tips!!
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Appropå efterbehandling och redigering..
Har fått en snikiPad från jobbet. En vanlig iPad 9:th generation. Kanske går att pilla lite med bildern i molnbaserade Lightroom även om det inte är en värsting. Gör ju en del via min iPhone idag och det funkar hyfsat trots en äldre modell.
Min fråga är om någon vet om det är vettigt att önska sig en sån där Apple penna för användning på paddan?
Jag menar det är ju snart jul och Tomten håller ju på att packa klappar för fullt…
Är det ngn som redigerar i Lightroom på iPad med penna?..
Tror att det är den första generationen penna som funkar till min iPad…
Tacksam för tips!!
Har för mig att @daviden använder padda, dock pro. Sen penna vet jag inte heller, men det är ett tips iallafall 🤪
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Appropå efterbehandling och redigering..
Har fått en snikiPad från jobbet. En vanlig iPad 9:th generation. Kanske går att pilla lite med bildern i molnbaserade Lightroom även om det inte är en värsting. Gör ju en del via min iPhone idag och det funkar hyfsat trots en äldre modell.
Min fråga är om någon vet om det är vettigt att önska sig en sån där Apple penna för användning på paddan?
Jag menar det är ju snart jul och Tomten håller ju på att packa klappar för fullt…
Är det ngn som redigerar i Lightroom på iPad med penna?..
Tror att det är den första generationen penna som funkar till min iPad…
Tacksam för tips!!
När det blev dags att byta ut min MBP 15" gick jag över helt till en iPad pro. Är nu inne på andra och har sedan dess kört all in på lightroom+penna. Stundtals saknar jag kontrollen som fanns med min Wacom platta och laptopen genom Photoshop. Men upplever att Lightroom på ipaden löser 9/10 saker som man kan göra på datorn. Visst saknar lager och mer avancerade funktioner (har inte orkat sätta mig in i photoshop för ipaden), pennan är oerhört följsam, enkel att köra med och iom att man kan ställa in kortkommando på pennan så förenklar det. (edit vet inte om kortkommando är möjligt på äldre versionens penna).

Orkar av olika anledningar inte släpa utrustning eller har tid för djupare bildredigering just nu så padda och kompaktare kamera som tar Raw är en grym kombo. Och där hjälper pennan mycket.

Det negativa även på min 12" skärm är att man inte får samma överblick och ser detaljer på samma sätt som med skärmen. Men vet även många fotografer som kör mobilt med en ipad mini och penna för att kunna redigera på vägen.

Första generationens penna fungerar bra och tar ett par timmars laddning. Och laddar upp 100% på typ 10min. Det enda negativa är ju att man måste ladda den i lightning porten. Men en vanesak.

Nu för tiden syncar jag hela SD kortet till (i mitt fall icloud) ungefär 1ggr/månad eller när det blir fullt. Men specifika bilder jag vill köra syncar jag dem direkt till ipaden. De lägger sig i iphoto eller så kan man synca direkt till lightroom på paddan.

Hoppas detta hjälper lite på vägen 🙂
 
Senast ändrad:

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När det blev dags att byta ut min MBP 15" gick jag över helt till en iPad pro. Är nu inne på andra och har sedan dess kört all in på lightroom+penna. Stundtals saknar jag kontrollen som fanns med min Wacom platta och laptopen genom Photoshop. Men upplever att Lightroom på ipaden löser 9/10 saker som man kan göra på datorn. Visst saknar lager och mer avancerade funktioner (har inte orkat sätta mig in i photoshop för ipaden), pennan är oerhört följsam, enkel att köra med och iom att man kan ställa in kortkommando på pennan så förenklar det. (edit vet inte om kortkommando är möjligt på äldre versionens penna).

Orkar av olika anledningar inte släpa utrustning eller har tid för djupare bildredigering just nu så padda och kompaktare kamera som tar Raw är en grym kombo. Och där hjälper pennan mycket.

Det negativa även på min 12" skärm är att man inte får samma överblick och ser detaljer på samma sätt som med skärmen. Men vet även många fotografer som kör mobilt med en ipad mini och penna för att kunna redigera på vägen.

Första generationens penna fungerar bra och tar ett par timmars laddning. Och laddar upp 100% på typ 10min. Det enda negativa är ju att man måste ladda den i lightning porten. Men en vanesak.

Nu för tiden syncar jag hela SD kortet till (i mitt fall icloud) ungefär 1ggr/månad eller när det blir fult. Men specifika bilder jag vill köra syncar jag dem direkt till ipaden. De lägger sig i iphoto eller så kan man synca direkt till lightroom på paddan.

Hoppas detta hjälper lite på vägen 🙂
Klart det gjorde!! stort tack!! 🙏🏻
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Kör mestadels iPad Pro 12.9 M1 med penna och synkar allt till Lightroom. Oumbärlig när det ska retuscheras lite mer (appen TouchRetouch är fantastisk, den gör cirklar kring Lightrooms lagnings/kloningsfunktioner).

Men. Lightroom för iPad saknar en del funktioner jämfört med desktop. T.ex. nya maskeringsfunktionen som kan urskilja människor, dela upp maskeringar i olika delar så som t.ex. ansikte, hals, ögon, hår osv. Enormt smidigt om man ska lägga en lätt retouch på hud. Så, jag kör det på en MacBook Pro 14” M1 Pro.
Den är dock jobbig att köra mer detaljerat pysslande på. Då är iPad+penna helt outstanding.

Sälj en klocka, @RicVin - köp både och. 😊
 
Topp