Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bild två och tre var ju mysig känsla, fina bilder!Tokyo @ Night, Leica Q
Ska lösa när jag har datorn tillgänglig! Jag var lat med dessa, bara dumpade till iPhonen och laddade upp.Bild två och tre var ju mysig känsla, fina bilder!
Jag skulle vilja se dem i svartvitt
@Bergets Tror jag både haft en och haft en till salu, kan nog komma med lite inputsNågon som har koll på Canons R-serie, primärt R6 mk2 och R5? Sambon har i dagsläget en 5D mk3 och börjar bli sugen på nytt. Spegellöst lockar och bättre filmegenskaper likaså. Filmning är sekundärt, bra ISO och detaljskärpa är primärt. Även bättre AF än 5D. Är det värt att slanta upp för en R5 eller ”räcker” en R6 mk2? Hon kollar naturligtvis runt på eget håll, men tänkta höra hur ni resonerar
Någon som har koll på Canons R-serie, primärt R6 mk2 och R5? Sambon har i dagsläget en 5D mk3 och börjar bli sugen på nytt. Spegellöst lockar och bättre filmegenskaper likaså. Filmning är sekundärt, bra ISO och detaljskärpa är primärt. Även bättre AF än 5D. Är det värt att slanta upp för en R5 eller ”räcker” en R6 mk2? Hon kollar naturligtvis runt på eget håll, men tänkta höra hur ni resonerar
Helt riktigt, jag äger min fortfarande och den kommer nog stanna kvar för evigt@Bergets Tror jag både haft en och haft en till salu, kan nog komma med lite inputs
Tack för lite input! Förstår att man kanske inte har full koll på R6 om man kör R5Helt riktigt, jag äger min fortfarande och den kommer nog stanna kvar för evigt
R5an är galet bra, och du kan hitta dom något billigare ifall du kollar graymarket. R6 mkii är såklart mer modern, jag har dock inte kollat upp den så noga. Men 24 miljoner pixlar räcker gott och väl till det mesta.
jag fotograferar primärt natur och tagit bilder på över Iso 12800 som efter lite behandling fungerat utmärkt (detta är dock de mer extrerma fallen)
Det ända jag inte gillar med R-serien är RF Glaset. Folk må prisa det men jag tycker att Canon cutting corners som fan. och priserna ska vi inte tala om.
de billigare RF vidvinklarna vinjetterar typ 4steg, och 100-500mm må vara superskarp men f7.1.. och externt zoomande för 37 000kr. njaa...
Lite så är det juTack för lite input! Förstår att man kanske inte har full koll på R6 om man kör R5
Tanken är primärt att köra med EF-objektiv med konverter då hon har en del trevliga objektiv redan. Har du erfarenhet av det?
Det jag spontant tänker på är ergonomin, ett lätt, relativt litet hus ihop med 24-70 och dylikt. Med en konverter så bygger det rätt mycket på djupet sas.
Lite så är det ju
jo jag kör oavkortat EF-objektiv på min, till största del en 300mm 2.8, men även en del annat - allt fungerar felfritt
Ergonomin är i världsklass helt enkelt
Jag fotograferar natur, primärt däggdjurCoolt med 300mm 2.8. Vad fotar du främst med det?
Jag fotograferar natur, primärt däggdjur
(En av vargarna på linderödsåsen) en tidig höstmorgon - jag hörde när den knäppte hinden som den har i munnen en 40 minuter tidigare
Enda Sony A7 modellen sub 10k ny är, vad jag vet, Sony A7II som kostar 7,499kr enligt prisjakt. Den släpptes 2014 vilket i sig inte är fel, men på 9 år har det hänt en del.Jag börjar bli lite sugen på att införskaffa en ordentlig kamera igen. Jag har en iPhone PM för all vardagsfotografering men vill ha nått mer avancerat för bilder och framförallt att kunna spela in ordentliga videos med.
Så jag funderade på en Sony A7, men jävlar va de sprungit iväg i pris! Iofs var det 8-10 år sen jag kollade kameror sist men ändå. Så har folk något bra förslag på en duglig kamera med utbytbara objektiv som kan användas för både fotografering och filmande?
Kan säga på direkten att bilderna som kommer tas är förhoppningsvis profilbilder/personbilder och lite naturbilder, och filmandet är främst för att filma typ musikvideos så det jag ser framför mig är ett dugligt bra kamerahus som inte är allt för dyrt (om det går för under 10k blir jag överlycklig) där jag kan köpa ordentliga objektiv och tillbehör för filmning som jag om några år kan ta med mig till ett dyrare/bättre kamerahus.
Har suttit lite idag och surfat och insett att det som skulle passa mig bäst är antingen en A7iii, en A7c eller en A6600, beroende lite på budget osv. Hade Canon för 100 år sen men en A7x med fullformat är ju jäkligt lockande… får se vad för kul det blir när det blir dags!Enda Sony A7 modellen sub 10k ny är, vad jag vet, Sony A7II som kostar 7,499kr enligt prisjakt. Den släpptes 2014 vilket i sig inte är fel, men på 9 år har det hänt en del.
Största skillnaden mot modernare kameror är att den bara filmar 1080p. Jag vet inte vad du skall använda ditt material till så du kanske inte behöver 4K (vilket kan vara trevligt vid redigering även om man “bara” sparar i 1080p) men värt att ta in i beräkning.
Ett alternativet till den är A7S II som man begagnad kan få tag på sub 10k. Den filmar i 4K men fotar bara i 12MP. Även här, beror på vad du ska använda bilderna till.
Vill du gå över 10K budgeten skulle jag rekommendera en A7III som går loss runt 15K begagnad.
Här kan du jämföra specifikationen på de 3 kamerorna.
Vänligen,
Martin
Jag har funderat på om man inte skulle prova att fotografera vintergatan lite senare i vår, dock har jag inget stativ....
Vad är ett lämpligt stativ att skaffa för detta?
Vill helst inte lägga för mycket då jag inte vet om jag fastnar för det men samtidigt så vill jag inte vara dumsnål.
Kameran är en Fujifilm X-T3 och objektivet blir förmodligen ett Fujinon XF 16, inga jättetunga saker.
Jag var dumsnål och köpte ett stativ i aluminium istället för kolfiber. Så nästa stativ blir ett i kolfiberOm du tror att du kommer att ha ytterligare användning för stativ framöver så skulle jag rekommendera att lägga några kronor på en bättre modell. Vad har du för budget?
Jag var dumsnål och köpte ett stativ i aluminium istället för kolfiber. Så nästa stativ blir ett i kolfiber
Jag tror egentligen inte att jag kommer att använda stativet till något mer.Om du tror att du kommer att ha ytterligare användning för stativ framöver så skulle jag rekommendera att lägga några kronor på en bättre modell. Vad har du för budget?
Är det viktmässigt eller finns det ytterligare anledningar?Jag var dumsnål och köpte ett stativ i aluminium istället för kolfiber. Så nästa stativ blir ett i kolfiber
Primärt detÄr det viktmässigt eller finns det ytterligare anledningar?
Jag tror egentligen inte att jag kommer att använda stativet till något mer.
Med min gamla kamera hade jag lite större och tyngre objektiv men jag använde inte dem särskilt mycket och nu har jag ingen större zoom och tror inte jag kommer att skaffa det.
Så jag tror inte att jag kommer att använda ett stativ särskilt mycket.
Budget, jag har uppriktigt inte tänkt så mycket på det. Så kan ni förstå några olika i olika prisklasser så vore det snällt.