• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Fattningen skiljer sig mellan Sony och Nikon därav frågan gissar jag. Antingen passar ditt objektiv till Nikon eller Sony (eller Canon osv), eftersom du har lådan kvar borde det stå på den. Om inte kan du med nedan tabell se på din streckkod vilken kamera den passar.

• SIGMA SA-Mount
    00-85126-34056-8
  • Nikon F Mount
    00-85126-34055-1
  • Canon EF Mount
    00-85126-34054-4
  • Pentax Mount
    00-85126-34061-2
  • L-Mount
    discontinued
  • Sony E-Mount
    discontinued
Källa

Vänligen,
Martin
Jag förstår. Det var ett tag sedan jag köpte det och i början av mitt fotointresse, men redan då var jag sugen på en fullformatskamera, så det viktiga var att det skulle passa till uppgradering.
Detta är lådan. Står bara ”for Nikon”, ingenstans vilken fattning objektivet har. Kameran det suttit på är en Nikon D5300.

Bilagor

• F46F0801-9FD2-4B37-93CA-3B23CC3DE0EB.jpeg
    F46F0801-9FD2-4B37-93CA-3B23CC3DE0EB.jpeg
    246.5 KB · Visningar: 13
Jag har funderat på om man inte skulle prova att fotografera vintergatan lite senare i vår, dock har jag inget stativ....
Vad är ett lämpligt stativ att skaffa för detta?
Vill helst inte lägga för mycket då jag inte vet om jag fastnar för det men samtidigt så vill jag inte vara dumsnål.
Kameran är en Fujifilm X-T3 och objektivet blir förmodligen ett Fujinon XF 16, inga jättetunga saker.
Har du hittat något stativ än? Här på pantbankens auktion finns det ett HAMA STAR700 som just nu ligger på 50 kronor. Jag vet dock inte nivån på det men det kan du säkert få hjälp med här. Jag tror det är rätt bra.

från förra helgen - en skärsnäppa
_47A3918-CR3_DxO_DeepPRIME.jpg

Ifall någon är på jakt efter en ny kameraryggsäck så har jag en ute till salu nu :)
Använd vid tre tillfällen, som ny.

från förra helgen - en skärsnäppa
_47A3918-CR3_DxO_DeepPRIME.jpg

Ifall någon är på jakt efter en ny kameraryggsäck så har jag en ute till salu nu :)
Använd vid tre tillfällen, som ny.

Snyggt. Vad fotar du med? Brännvidd?

Lite mer natt. Lyckats få lite norrsken på bild förra året. Blir ju sällan supertydligt på sydligare breddgrader men ger ändå lite stämning. Har tyvärr inte varit beredd på det någon av gångerna så kompositionerna lämnar en del att önska.
25040040-7257-4543-9469-EF0539EC7993.jpeg
68DB910E-302B-4584-8933-2364FAF73B21.jpeg
7C00F77E-FDEB-4911-B6F3-25FA649CAA2D.jpeg
E8817C22-24EC-43A4-BA96-EFBBF43E5337.jpeg
0EAC36CC-1092-4F8A-A1F1-89177F42AFEC.jpeg

Nu pillar det i köpfingret, byta in a7iii och 24-105 mot en a7rV... villhöver villhöver...
Jag håller också på att vela…. Köpa inte köpa… När kommer en uppgradering… Bla bla bla… Inte fan hade vi tvekat om det var en klocka som hägrade??? Då hade den suttit på armen dagen efter slantarna fanns tillgängliga….

Jag håller också på att vela…. Köpa inte köpa… När kommer en uppgradering… Bla bla bla… Inte fan hade vi tvekat om det var en klocka som hägrade??? Då hade den suttit på armen dagen efter slantarna fanns tillgängliga….
Helt klart... Jävla otyg... mejlade förfrågan till Rajala om byte igårkväll, fick svar i morse med ett rimligt förslag... 5 dagar på sig att svara, kanske kollar med scandinavian photo innan då det var där jag ursprungligen köpte setet.

En annan osund tanke jag haft var att sälja allt sony-relaterat, och köpa en leica q2 men tror inte jag skulle vara nöjd med att vara bunden till endast en glugg... Och utifrån a7rV med 35mm 1.4 som jag har blir det likvärdigt q2an men med större upplösning, bättre autofokus, bättre filmegenskaper... men som sagt... villhöver...

Helt klart... Jävla otyg... mejlade förfrågan till Rajala om byte igårkväll, fick svar i morse med ett rimligt förslag... 5 dagar på sig att svara, kanske kollar med scandinavian photo innan då det var där jag ursprungligen köpte setet.

En annan osund tanke jag haft var att sälja allt sony-relaterat, och köpa en leica q2 men tror inte jag skulle vara nöjd med att vara bunden till endast en glugg... Och utifrån a7rV med 35mm 1.4 som jag har blir det likvärdigt q2an men med större upplösning, bättre autofokus, bättre filmegenskaper... men som sagt... villhöver...

Leica har systemkameror också. Bra sådana. Med tredjepartsobjektiv tillgängliga.

Tillbaka
Topp