Tack så mycket!
Inställningarna varierar beroende på förutsättningar. Men ISO mellan 1600 - 6400 är det vanliga. Behövs en vettig vidvinkel också, allt under 20mm funkar, annars kan man inte fota med tillräckligt lång slutartid utan att stjärnorna blir utdragna. Om man inte kör med startracker vilket jag inte gör. Alltid så öppen bländare som går, skulle säga att allt över 2.8 är för svagt. Slutartid mellan 15-25 sek funkar med tillräcklig vidvinkel.
Det viktigaste är förutsättningarna. Måste en bit ifrån större städer för att det ska bli riktigt bra, annars förorenar stadens ljus himmeln. Finns kartor om man googlar för detta. Så ska det inte vara någon måne. Helt enkelt så mörkt man kan få det. Går även att planera för att se vart vintergatan ska befinna sig, appen photo pills är grym!
Jag stackar ofta 10 bilder dessutom. Det gör att man kan fota med högre ISO utan brus. Fotar jag single frame så försöker jag hålla ison till max 3200 för att inte få för mycket brus. Blev långt, men hoppas det gav något. Bara att fråga annars.
@Number 6 jag gick över till fullformat just för nattfotografering. Större sensor gör att mer ljus kan träffa sensorn på samma tid. Dynamiska omfånget är oftast därför bättre dessutom. Det är såklart mycket värt i all typ av fotografering men blir ännu viktigare när förutsättningarna är tuffa. Är man inte så nördig så duger det gott och väl med crop sensor. Fotar man stjärnor får man dock tänka på att brännvidden påverkas av sensorstorleken. Detta påverkar då vilken slutartid man kan använda innan stjärnorna drar ut sig. Finns formler för att räkna ut slutartid för just detta.