• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

laketwig

Patek
2-Faktor
Spelar vikten ingen roll så kolla på ett begagnat Manfrotto (typ 190 eller 055). Borde kunna få nåt under tusenlappen som är helt ok. Skulle säga att en kulled är bäst men de behöver inte kosta en förmögenhet heller. Manfrotto eller Benro är helt ok.

Typ ett sådant här ... ;)
Stativ 2023-01-15.jpg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
För stativ, speciellt vid långsamma exponeringar är ju stabilitet viktigt. Tänk på underlaget, tänk på beröringsfritt avtryck (självutlösare eller via app?), tänk på att man kan ta till trick med vikter för att stabilisera:

 
Senast ändrad:

cycleMagnus

Panerai
Jag tycker att det viktigaste med ett stativ är att det kommer med ut, lite som en tung kamera med ett gäng objektiv, orkar man inte ta med det då gör det ju ingen nytta.
Så ett lätt (billigt) och kanske lågt stativ är bättre än ett tungt som oftast lämnas där hemma.
Sen skall man inte förakta att bara lägga kameran på något, tex bönpåse eller liknande. Testa det innan du köper ett stativ, eller låna av någon så du vet om det är något för dig, och vilken typ.
 

leicaphile

Panerai
Slår ännu ett slag för Jamie Windsor. En tänkvärd video om att mobilkameror är skräp... och varför det kan vara bra. :)

Nu har jag inte kollat på den länkade videon, men man undrar ju ibland hur en modern bättre kamera skulle prestera med den typen av intern bildbehandling t.ex. en nyare iPhone använder. Jag har bara en 12 mini men det är imponerande hur den kan trolla fram helt OK bilder under dåliga förutsättningar,
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har suttit lite idag och surfat och insett att det som skulle passa mig bäst är antingen en A7iii, en A7c eller en A6600, beroende lite på budget osv. Hade Canon för 100 år sen men en A7x med fullformat är ju jäkligt lockande… får se vad för kul det blir när det blir dags!
A7C är ritkigt trevlig. Jag la precis ut en till försäljning då jag tyvärr knappt använder den :)

 

Norda

Panerai
Jag har nyligen bytt kamera från Nikon till Sony och har ett fint Sigma 35mm 1.4DG som jag tänkte sälja. Någon här intresserad innan jag lägger ut det?
Har låda och alla tillbehör 👍🏻
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur har jag lyckats missa denna tråd så pass länge!? 😱 Gillar verkligen att fota och intresset började med night scapes. På senare tid så fotar jag nog mer natur och landskap än ränner runt på nätterna, men det är fortfarande något jag tycker är otroligt kul. Skjuter med en Sony a7iii och go to objektiven är sony 24-105 f4 och tamron 17-28 f2.8. Några smakprov:
30DFE14E-C10B-4D32-8610-867FC477D112.jpeg
A9C22EAC-F1FF-4368-B520-CB91AC6B63F7.jpeg
8ADD1ACC-DE2F-410D-A1CB-A48619F2E51A.jpeg
06FC8EC1-CC89-4E3A-80DD-D0BA81F3A09C.jpeg
216372BF-8CF0-46BD-A243-5E9322BD7C62.jpeg
AA04ECFA-6AAC-40A1-8736-2F8B09C8E992.jpeg
CBB56EE8-FB9B-461B-A625-A898AAAEB127.jpeg
7497C6C3-6D7D-421D-A7DF-90D0E7C54CA2.jpeg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Magiska bilder @Dennta 👍🏼😍
@Dennta jättefina bilder, både med djur och natthimlen. Vad kör du för ISO för att få med så fin vintergatan?
Otroliga bilder @Dennta. Är också nyfiken på inställningarna 😊
@Dennta Fina bilder! Vad är den största skillnaden rent praktiskt att skjuta med fullformat mot APC osv?
Tack så mycket!
Inställningarna varierar beroende på förutsättningar. Men ISO mellan 1600 - 6400 är det vanliga. Behövs en vettig vidvinkel också, allt under 20mm funkar, annars kan man inte fota med tillräckligt lång slutartid utan att stjärnorna blir utdragna. Om man inte kör med startracker vilket jag inte gör. Alltid så öppen bländare som går, skulle säga att allt över 2.8 är för svagt. Slutartid mellan 15-25 sek funkar med tillräcklig vidvinkel.
Det viktigaste är förutsättningarna. Måste en bit ifrån större städer för att det ska bli riktigt bra, annars förorenar stadens ljus himmeln. Finns kartor om man googlar för detta. Så ska det inte vara någon måne. Helt enkelt så mörkt man kan få det. Går även att planera för att se vart vintergatan ska befinna sig, appen photo pills är grym!
Jag stackar ofta 10 bilder dessutom. Det gör att man kan fota med högre ISO utan brus. Fotar jag single frame så försöker jag hålla ison till max 3200 för att inte få för mycket brus. Blev långt, men hoppas det gav något. Bara att fråga annars.
@Number 6 jag gick över till fullformat just för nattfotografering. Större sensor gör att mer ljus kan träffa sensorn på samma tid. Dynamiska omfånget är oftast därför bättre dessutom. Det är såklart mycket värt i all typ av fotografering men blir ännu viktigare när förutsättningarna är tuffa. Är man inte så nördig så duger det gott och väl med crop sensor. Fotar man stjärnor får man dock tänka på att brännvidden påverkas av sensorstorleken. Detta påverkar då vilken slutartid man kan använda innan stjärnorna drar ut sig. Finns formler för att räkna ut slutartid för just detta.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Lär väl funka till de flesta gissar jag. Jag köpte den för att kunna uppgradera till fullformat där objektivet ska funka också. Men bytte märke.

Sigma 35mm f1.4 DG HSM Art - fullständigt namn. Köpt från Scandinavian Photo 2 år sedan.
Fattningen skiljer sig mellan Sony och Nikon därav frågan gissar jag. Antingen passar ditt objektiv till Nikon eller Sony (eller Canon osv), eftersom du har lådan kvar borde det stå på den. Om inte kan du med nedan tabell se på din streckkod vilken kamera den passar.

  • SIGMA SA-Mount
    00-85126-34056-8
  • Nikon F Mount
    00-85126-34055-1
  • Canon EF Mount
    00-85126-34054-4
  • Pentax Mount
    00-85126-34061-2
  • L-Mount
    discontinued
  • Sony E-Mount
    discontinued
Källa

Vänligen,
Martin
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack så mycket!
Inställningarna varierar beroende på förutsättningar. Men ISO mellan 1600 - 6400 är det vanliga. Behövs en vettig vidvinkel också, allt under 20mm funkar, annars kan man inte fota med tillräckligt lång slutartid utan att stjärnorna blir utdragna. Om man inte kör med startracker vilket jag inte gör. Alltid så öppen bländare som går, skulle säga att allt över 2.8 är för svagt. Slutartid mellan 15-25 sek funkar med tillräcklig vidvinkel.
Det viktigaste är förutsättningarna. Måste en bit ifrån större städer för att det ska bli riktigt bra, annars förorenar stadens ljus himmeln. Finns kartor om man googlar för detta. Så ska det inte vara någon måne. Helt enkelt så mörkt man kan få det. Går även att planera för att se vart vintergatan ska befinna sig, appen photo pills är grym!
Jag stackar ofta 10 bilder dessutom. Det gör att man kan fota med högre ISO utan brus. Fotar jag single frame så försöker jag hålla ison till max 3200 för att inte få för mycket brus. Blev långt, men hoppas det gav något. Bara att fråga annars.
@Number 6 jag gick över till fullformat just för nattfotografering. Större sensor gör att mer ljus kan träffa sensorn på samma tid. Dynamiska omfånget är oftast därför bättre dessutom. Det är såklart mycket värt i all typ av fotografering men blir ännu viktigare när förutsättningarna är tuffa. Är man inte så nördig så duger det gott och väl med crop sensor. Fotar man stjärnor får man dock tänka på att brännvidden påverkas av sensorstorleken. Detta påverkar då vilken slutartid man kan använda innan stjärnorna drar ut sig. Finns formler för att räkna ut slutartid för just detta.
Glömde nämna att årstiden spelar stor roll också. Så fort et blir riktigt mörka nätter på hösten är bästa tiden för vintergatan.
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
@Dennta Instämmer med tidigare postare, grymma bilder! Vintergatebilderna är stackade eller hur, eller är det möjligt att få såna bilder med en exponering? Bor själv på ett ställe som enligt light pollution map är bortle 4 och har fått några helt ok bilder av stjärnhimlen från altanen (+lite bildbehandling efteråt förstås). Går i tankarna på att införskaffa en astrotracker och bege mig till ett ännu mörkare ställe. Alla coola bilder man sett dock verkar alla vara stackade. Nyfiken på hur ”långt man kan komma” med enskilda bilder, men stacking kanske inte räknas som fusk. 😬
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
@Dennta Instämmer med tidigare postare, grymma bilder! Vintergatebilderna är stackade eller hur, eller är det möjligt att få såna bilder med en exponering? Bor själv på ett ställe som enligt light pollution map är bortle 4 och har fått några helt ok bilder av stjärnhimlen från altanen (+lite bildbehandling efteråt förstås). Går i tankarna på att införskaffa en astrotracker och bege mig till ett ännu mörkare ställe. Alla coola bilder man sett dock verkar alla vara stackade. Nyfiken på hur ”långt man kan komma” med enskilda bilder, men stacking kanske inte räknas som fusk. 😬
Tror ingen av dessa är stackade faktiskt. Men skulle absolut inte se det som fusk, det är en väldigt vedertagen teknik. Om du kör tracker och vill ha med en förgeund kommer du vara tvungen att använda minst 2 olika bilder. Trackar du himlen så kommer förgrunden bli skev 😊 men kan bli otroligt bra bilder. Men stacking funkar fint också. Många tar dessutom olika exponering för himmel och förgeund och gör en komposition. Det gör inte jag, för mycket jobb i post 😋 dessa är däremot stackade.
C1D1C4CF-24EB-4760-94AF-DD89048DD44D.jpeg
BC91B7EA-55FA-4B47-B0C0-2F5B9DD3D727.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp